• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk odpuszcza deweloperom obowiązkową budowę parkingów

Katarzyna Moritz
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować. Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować.

Właściciele czterech działek na Głównym Mieście, którzy od lat nie ruszyli z pracami z powodu obowiązku budowy parkingów, dostaną wreszcie zielone światło. Nowe plany miejscowe zwolnią ich tego obowiązku.



W przyszłym tygodniu gdańscy radni w końcu uchwalą zmieniony plan miejscowy dla czterech działek, których właściciele mieli problemy z budową parkingów. Chodzi o nieruchomości przy ul. Kleszej, Mariackiej 1, św. Ducha i Mokrej oraz terenu dawnych ław mięsnych zobacz na mapie Gdańska.

To efekt walki właścicieli tych działek i wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 4 czerwca 2014 roku, który stwierdził nieważność obowiązującej uchwały z 2003 roku w części dotyczącej parkingów.

Unieważniony został następujący zapis: "W przypadku, kiedy z powodów technicznych
lub innych nie można miejsc parkingowych zapewnić na terenie nieruchomości, należy
wykazać się prawem własności do odpowiedniej liczby miejsc w parkingach kubaturowych
na terenie Śródmieścia".

Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów. Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów.
Według jeszcze obowiązującego miejscowego planu, deweloperzy zobligowani są do budowy minimum dwóch miejsc parkingowych na 100 m kw. nowo budowanej powierzchni usługowej i minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie.

Teraz ten wymóg zniknie.

- Wprowadzona będzie rezygnacja z wymogu realizacji minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie. Da to inwestorowi możliwość uzyskania pozwolenia na budowę w sytuacji, gdy nie da się zapewnić odpowiedniej liczby parkingów na terenie nieruchomości. Tym bardziej, że teren położony jest w centralnym obszarze Śródmieścia w strefie ograniczonego i kontrolowanego parkowania - tłumaczy Dariusz Wołodźko, z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Efektem obowiązującego dotąd planu jest m.in. dziura w ziemi na działce przy ul. Kleszej. Inwestor zaplanował tam zespół pięciu kamienic z 17 mieszkaniami i restauracją. Według spornego planu, musiałby jednak utworzyć 19 miejsc parkingowych w podziemiu. Wielkość działki o powierzchni 332 m kw. pozwala mu tylko na zbudowanie od sześciu do ośmiu takich miejsc. Ich budowa pochłonęłaby ok. 1,3 mln zł.

- Z nowym zapisem nie będzie się ustalać minimalnego wskaźnika miejsc parkingowych w ogóle. Tylko w poziomie zero, w częściach wspólnych musi być zapewniony parking dla rowerów. Ten zapis z pewnością będzie sprzyjać możliwości realizacji tej inwestycji - podkreśla Rafał Zwierzyński, prokurent firmy JJ-Inwestment, która w 2007 roku od miasta kupiła działkę przy Kleszej.
Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku. Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku.
Deweloper, który za sprawą niekorzystnych przepisów myślał o sprzedaży działki, kontynuuje przygotowanie do budowy.

- Jesteśmy na etapie uzgadniania nowej wersji bardziej historycznej elewacji, ponieważ konserwator zabytków, po zasięgnięciu opinii Instytutu Dziedzictwa Narodowego, zmienił nam jej wygląd i rozkład pomieszczeń. Gdy to uzgodnimy, będziemy mogli sporządzić projekt budowlany, co potrwa kolejne pół roku - zapowiada Zwierzyński.
Na zmianach w planie może też skorzystać inwestor z sąsiedniej działki przy ul. św Ducha, firma Lelex. W zeszłym roku otrzymała ją od miasta w użytkowanie wieczyste na 99 lat za blisko 3 mln zł. Chce tam postawić sześć kamienic z mieszkaniami i lokalami usługowymi. By nie przeznaczyć ok. 60 proc. powierzchni parteru na parking, deweloper wykupił już miejsca parkingowe w innych miejscach na terenie Śródmieścia. Gdy zmiany wejdą w życia, firma będzie mogła z nich zrezygnować. Deweloper planuje zakończyć swoją inwestycję w 2016 roku.

Również przy Mariackiej 1, także z powodu wymogu budowy parkingów, przeciąga się budowa nowego obiektu. Właściciel kamienicy Gotyk planował zakończyć budowę jeszcze w tym roku, ale na razie nie wyszedł z fundamentów.

Trudno natomiast przewiedzieć co zrobi właściciel działki pod Ławach Mięsnych. Przez wiele lat straszył to wykop po zakończonych pracach archeologicznych, a kilka miesięcy temu powstał tu skwer.

Na działce przy Bazylice Mariackiej powstał skwer. Nie wiadomo kiedy inwestor ruszy tu z budową.

Opinie (149) ponad 10 zablokowanych

  • Rozumiem, że renta planistyczna zostanie naliczona? (1)

    Bo autorka art.nie dopytała.

    • 9 0

    • Opłata planistyczna jest tylko przy odsprzedaży gruntu w ciągu pięciu lat od nabycia. Inwestorzy czekają spokojnie aż rada zmieni plan. Korzyść że zmiany planu jest zwykle większa niż ewentualne straty spowodowane spadkiem cen mieszkań czy wzrostem cen materiałów budowlanych.

      • 1 2

  • Dziwne były te wymagania. (3)

    Jeśli kto chce kupić mieszkanie a nie ma samochodu to musiał i tak zapłacić za miejsce postojowe. Przecież w razie potrzeby mógł kupić parking w garażu zbiorowym do czego zmuszano dewelopera przed rozpoczęciem inwestycji. Troska urzędu o zapewnienie miejsca perkingowrgo wydaje się dobrodziejstwem ale na Starym Mieście mieszkają głównie starzy ludzie i chodzą tylko do pobliskich sklepów. Pamiętam czasy gdy na podwórkach stały 3-5 samochodów i ludzie żyli, mieli dzieci czyli - można.

    • 10 8

    • bełkot (2)

      Belkot i nic wiecej, aco z turystami a co z osobami z poza starego. Miasta ja sie tylko pytam?

      • 2 5

      • A co oni mają do parkingów pod budynkiem mieszkalnym, nie będącym hotelem? Przecież i tak z niego nie skorzystają. A na przyjezdnych czekaparking przy PGEarenie , potem tramwaj.

        • 3 2

      • Miasto jest dla mieszkańców a nie na pokaz.

        • 0 3

  • I ja myśle że to

    bezsens kupować lokal bez miejsca parkingowego

    • 4 1

  • na obrazku korposzczur z walizką na kółkach

    ludzie chcą żyć, nie tylko przemieszczać się na rozkaz swojego pana i władcy, prezesa korporacji. Pokażcie coś normalnego, wy przeżarte kwasem podróbki architektów.

    • 7 4

  • Geniusze

    A później płacz, że nie ma gdzie aut zostawić, że parkują w dziwnych miejscach albo potrącają ludzi...
    A 'ktoś' za to dostał fajną kasę do kieszeni :)

    • 5 3

  • (6)

    Deweloperzy to mają dobrze z naszymi włodarzami.

    • 194 18

    • jak panstwo jest anty przedsiebiorcom to zle (1)

      jak panstwo pomaga w biznesie to tez zle

      • 4 8

      • jakie Państwo!!! przekupny urzędnik i jego koleśie to nie państwo

        i to nie państwo ma z tego zysk tylko kilku cwaniaków.

        • 4 2

    • (1)

      i włodarze z deweloperami! tu mieszkanko za złotówkę dla żonki, tam dla córeczki, tu zapomniałem o piętnastu co je mam, jakoś to się kręci :)

      • 26 4

      • Są jeszcze darowizny od teściowej.

        Ale CBA tego nie sprawdzi. Ryży zabronił.

        • 8 3

    • czytałeś wyrok sądu?? (1)

      • 8 10

      • Wyroki sądu w Gdańsku zapadają " na telefon" z Warszawy.

        Każdy to wie.

        • 13 6

  • co bedzie

    Czy znowu jakies dziwne budynki nie pasujace w glownym miescie ,cz miasto nie moze tam samo wybudowac czgos co bedzie sie wtapiac w otoczenie a w srodku muzeum zbiorow w gdansku nie brakoje .lepiej sprzedac i tak zrobiono.

    • 3 2

  • Teraz urzędnicy bedą " PO UWAŻANIU " zgadzać się albo nie na budowę

    Bez konieczności zapewnienia miejsc parkingowych co to znaczy każdy wie a decydował będzie jednoosobowo Prezydent Adamowicz a dziecko w Gdańsku wie co to znaczy

    • 9 3

  • Nie

    Budynia miejsce jest na kurkowej!!!

    • 7 4

  • Dziwię się (9)

    tym wszystkim hejterom którzy są oburzeni faktem że deweloper nie chce budować w tej części miasta garaży. A powód jest prosty. Uwarunkowania geologiczne, i prace z tym związane tak mocno podniosłyby koszt mieszkań, że nikt by ich nie kupił. Więc jaki sens budować? Słusznie że miasto odpuściło, bo nić by się nie działo przez kolejne X lat...

    • 19 31

    • hejter

      Puknij sie w swuj wygolony--- i pomysl zanim napiszesz .

      • 3 0

    • (7)

      Uwarunkowania geologiczne to największa ściema ever. Niby z tego samego powodu nie powinno się dać budować tuneli, a jak prywaciasz płaci (forum radunia) to od razu wzięli się za kopanie. Oczywiście, że jakby była skała to łatwiejsze byli by budowanie, ale nie ma rzeczy nie możliwych.

      • 13 14

      • (6)

        Widzę kolego że nie rozumiesz prostych rzeczy. Oczywiście że nie ma rzeczy niemożliwych. Ale im bardziej niemożliwe tym droższe. przecież to napisałem. Kupisz mieszkanie z garażem jeżeli będzie kosztowało 2x tyle co mieszkanie bez garażu?? Nie porównuj tuneli, które buduje państwo, miasto, do garaży które buduje prywaciarz, i które ma potem kupić Kowalski.

        • 14 7

        • (3)

          Czyli jak buduje miasto, to może przepłacić 10x więcej...

          • 7 6

          • a co ma piernik do wiatraka? (2)

            w tym wypadku do tunel do garażu. Nikt nie ma przepłacać. Państwo buduje tunel i wszyscy z niego korzystają bezpłatnie. Czy chcą czy nie. A garaż ktoś musi kupić. Jak nie kupi to prywaciarz utopił kasę. Dlatego wahał się czy budować mieszkanie z przepłaconym garażem. Takie to trudne?

            • 6 1

            • (1)

              Korzystają albo nie. Ale na pewno nie bezpłatnie. Wszyscy płacą podatki. Miasto nie jest przedsiębiorstwem ani bankiem centralnym. Wydaje zebrane od ludzi podatki.

              • 2 0

              • Geniusz...

                • 2 0

        • Jakby to powiedzieć? (1)

          Mariacka jest ulicą z górnej półki i osobę, którą ma kasę, żeby kupić tam mieszkanie będzie stać na garaż.

          • 5 3

          • Teraz będą tańsze ;)

            • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane