- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (55 opinii)
- 2 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (41 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (282 opinie)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (184 opinie)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (269 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (60 opinii)
Gdańsk planuje rozbudowę kolejnych cmentarzy
Oprócz trwającej obecnie rozbudowy Cmentarza Łostowickiego, miasto myśli także o rozbudowie kolejnych istniejących cmentarzy, w tym na Srebrzysku, Garnizonowego, na Chełmie czy na Starych Szkotach. W przeciwnym razie, w 2019 roku groziłby nam całkowity brak nowych miejsc grzebalnych.
Trójmiejskie cmentarze.
Czytaj także: Gdynia rozbuduje cmentarz w Kosakowie.
- Istniejący budynek kaplicy cmentarnej znajdujący się na terenie Cmentarza Łostowice wybudowany został w latach 70-tych jako jednokondygnacyjny budynek z podpiwniczeniem. Jego stan jest dziś na tyle niezadowalający, że postanowiliśmy oszacować, ile będzie kosztował remont kaplicy - podkreśla Bernard Nalewajko, kierownik Referatu Inwestycji Kubaturowych Wydziału Programów Rozwojowych UMG.
W piątek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska otworzyła koperty w przetargu na wykonanie projektu dla tego zadania. Przeznaczono na to ponad 157 tys. zł. Najniższą ofertę na kwotę blisko 80 tys. zł złożyła spółka Demiurg z Poznania, najdroższą - na 339 tys. zł - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska.
W ramach rozbudowy kaplicy ma powstać sala, w której będą odbywać się nabożeństwa żałobne (na ok. 50 osób) z windą towarową, kameralna sala pożegnań, kostnica, toalety. Przy okazji budynek ma być odwodniony, wyremontowany zostanie dach i instalacje.
Na cmentarzu Łostowickim niedawno powstał pierwszy w Trójmieście ogólnodostępny zbiorowy grób do pochówków na ok. tysiąc urn. Ma być to tańsza alternatywa dla drogich grobowców i oszczędność miejsca na kurczącej się z każdym rokiem największej gdańskiej nekropolii.
Czytaj też: Pierwszy miejski zbiorowy grób w Trójmieście.
Ale zmiany na Łostowicach nie uchronią Gdańska od problemu z brakiem nowych miejsc do pochówków. Gdyby nie rozbudowa, mogłoby skończyć się tym, że na przełomie lat 2018/2019 nastąpiłby całkowity brak miejsc do pochówków zmarłych w Gdańsku.
Jak wyjaśnia Marek Piskorski, szef Biura Rozwoju Gdańska, sporządzono opracowanie "Analiza programowo - przestrzenna potrzeb terenowych na miejsca cmentarne na terenie miasta Gdańska", wskazujące 13 terenów potencjalnej lokalizacji nowych i możliwych do rozbudowy cmentarzy.
Dlatego na lutowej sesji Rady Miasta przyjęto cztery uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu, które pozwolą na rozbudowę kilku istniejących gdańskich cmentarzy, gdzie pochówki odbywały się sporadycznie lub wcale.
Jednym z nich będzie cmentarz Garnizonowy . Obszar proponowany do objęcia planem wynosi ok. 13,3 ha. Większą jego część stanowią zdegradowane tereny ogrodów działkowych - kolonie: Jordana, Przybyszewskiego i Ochota z substandardową zabudową mieszkaniową.
Kolejny cmentarz planowany do rozbudowy znajduje się przy ul. Stoczniowców koło Zaroślaka. Obszar proponowany do objęcia planem miejscowym wynosi ok. 4,23 ha. W części południowej obszar ten jest zagospodarowany, a pozostała część terenu jest zadrzewiona.
Do rozbudowy planowany jest też cmentarz przy kościele pw. św. Ignacego Loyoli na Starych Szkotach . Obszar proponowany do objęcia planem wynosi ok. 17 ha. Tereny planowane pod cmentarz są na stoku o ekspozycji wschodniej, na którym spadki terenu dochodzą miejscami do 25 proc.
Powiększyć miałby się też cmentarz Srebrzysko . Tu obszar proponowany do objęcia planem ma powierzchnię aż 27,3 ha. Większość tego obszaru jest niezagospodarowana i stanowi ją częściowo zalesiony teren o bogatej rzeźbie i dużych spadkach. Ponadto na jego obszarze znajduje się zbiornik retencyjny "Srebrzysko" oraz teren należący do Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego. Teren położony jest w granicach otuliny Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego i niewykluczone, że z tego powodu, przy sporządzaniu planu mogą się pojawić protesty mieszkańców i radnych dzielnic.
Miejsca
Opinie (127) 9 zablokowanych
-
2014-03-16 00:46
Moim skromnym zdaniem... (1)
... lepiej zrobić (przymusowo nawet) cmentarze gdzie jest tylko tabliczka z imieniem, nazwiskiem, itp niż powiększać teren na cmentarz. Po co to zmarłemu? Ludzie potrafią wydać nie wiadomo ile aby postawić pomnik zmarłemu, a co to zmarłemu pomoże??? Uważam że cmentarz powinien wyglądać tak: małe tablice z danymi, wokół trawa. Tak jak to jest zazwyczaj w Stanach. Czy na serio wszystkim się wydaje że pomnik za ileś tysięcy zrobi ze zmarłego lepszego człowieka??? To jest dla żyjących aby pokazać "na co mnie stać". Pamięć o zmarłym liczy się więcej niż nawet najdroższe pomniki.
- 15 2
-
2014-03-16 09:41
Masz rację
Mój mąż (któremu tez podobałoby się proponowane przez Ciebie rozwiązanie) został pochowany na małym, starym, przykościelnym cmentarzu. Przez wiele lat był to cmentarz o charakterze wiejskim - skromne nagrobki, dużo kwiatów, stare drzewa. Niestety, po pewnym czasie nieopodal pochowano członka rodziny typu "zastaw się a postaw się". Wywalono ogromny pomnik, z fotografią zmarłego (dzięki temu można określić rodzaj fundatorów). Kompletnie zepsuło to klimat miejsca, że nie wspomnę o zajęciu "ponadnormatywnego" miejsca. Na razie jest to jedyny taki nagrobek na tym cmentarzu. Na razie...
- 2 0
-
2014-03-16 09:34
O tak - to im n a j l e p i e j wychodzi !!! Eutanazja trwa w najlepsze...
Radocha dla ryzielca i ferajny !!!
- 2 1
-
2014-03-15 20:15
Groby dla pokoleń.... (1)
Nie ma miejsc na cmentarzach bo przepisy są durne. Powinni pozwolić ludziom chować całe pokolenia w jednym grobie, Przecież w takim jednym jak obecnie istnieją groby 1x2 i w dół powiedzmy dwa metry to ile prochów mogłoby spocząć w takim jednym miejscu. Ale nie wolno bo przepisy jakiś bez pomyślunku ustalił, że w jednym miejscu można dochować tylko trzy urny. Jak widać tu tylko chodzi o kasę, bo to by były wówczas za tanie pochówki. Tylko kasa i tylko kasa.
- 14 0
-
2014-03-16 09:31
Popieram!!!!
- 2 0
-
2014-03-15 16:33
Tylko KREMACJA!!!!!! powinien być zakaz tradycyjnego grzebania....... (2)
......przyczyna? brak miejsca ,rozbudowa cmentarzy w środku miasta to paranoja!!!!!!
- 45 10
-
2014-03-16 08:42
Tradycyjny pochówek... (1)
Dla wielu tradycyjny pochówek w trumnie jest jedynym który akceptują -to np.pokolenie mojej babci 80+ i ona nie uznaje kremacji.
- 2 3
-
2014-03-16 09:24
Oj, tam
Powinno się szanować prośbę umierającego. Mój Tata zawsze mówił, że tylko kremacja, musiałam Go wciąż zapewniać, że tego dopilnuję. Zmarł w wieku prawie 86 lat. Jego wola została spełniona, z tym , że pochowany został w tradycyjnej mogile, tam gdzie Jego Mama ( kiedy zmarła, kremacja jeszcze źle się kojarzyła, więc w trumnie). Dla bliskich zmarłego też, moim zdaniem, sytuacja jest "łatwiejsza", bo jednak prochy w urnie to nie ciało w trumnie, zamykane, przewożone i zakopywane. Poza tym unika się komentarzy jak to zmarły pięknie/strasznie wyglądał. bo to też się zdarza...
- 2 0
-
2014-03-16 09:23
Wymusić zmianę sposobu grzebania poprzez duże zróżnicowanie cen pochówku tradycyjnego i w urnie.
- 5 1
-
2014-03-15 17:18
handlarze ! (6)
Niech mi ktos powie kto daje miejsca na handel zniczami ? Gdyz mam wrazenie ze njkt tego nie nadzoruje.Jestem na cmentarzu na lostowicach przynajmniej raz w tyg.od ul.kartuskiej wjazd od komisariatu i to co tam widze mnie zadziwia? Handluje tam stara kobieta ktora ledwo zipie z druga kobieta mniemam ze corka ktora krzyczy na caly cmentarz ze ma piekne kwiaty znicze zaczepia ludzi mam wrazenie ze ta osoba jest chora psychicznie ! I na prawde uwazam ze tym powinien sie ktos zajac gdyz moje dzieci boja sie tej kobiety gdyz za kazdym razem je zaczepia.
- 6 12
-
2014-03-15 22:59
dziwne (1)
ja dość często korzystam z usług w tym miejscu, mam porównanie z handlem na cmentarzu w Oliwie, nigdy nie spotkałam się ze złą obsługą a ceny niższe niż w Oliwie,może pani Katarzyna chciałaby być obsługiwana przez super laski lub młodzieńców jak z żurnala, myślę że gdyby ta pani nie musiał, nie stała by na mrozie i deszczu żeby zarobić, trochę zrozumienia i tolerancji dla sprawnych inaczej!!!
- 0 2
-
2014-03-16 08:31
Ojeja ludzie pisze to zeby przestrzec bo pozniej placzecie ze ginie Wam z grobow. . . Jezeli maja taniej niz w Oliwie czy nawet od glownej bramy to zastanowcie sie dlaczego jest to tansze ;) nie oczekuje mlodych lasek sprzedajacych ale kultury. A prostackie wyzywanie ludzi ktorzy handlowali obok lub napadanie klientow w takim miejscu to szczyt debilizmu to nie rynek a cmentarz.
- 1 0
-
2014-03-15 19:14
bo tak wygląda prawdziwy handel
każden zachwala swój towar. A Ty Kasiu kupujesz p[ewnie tylko w hiperarketach czy dyskontach typu Biedrpnla. Wiele tracisz w życiu
- 1 6
-
2014-03-15 18:01
Gość (1)
Osoby chore Ci przeszkadzaja ale pamietaj one tez za cos musza żyć widocznie ten handelek im pomaga w przetrwaniu no chyba że sprzedaqja kradzione ale to musisz im udowodnić Jak nie pasi Ci kupowanie tam to kupuj gdzie indziej pełno zniczy wszedzie jest i mozna sobie kupić Trzeba być tolerancyjnym dla chorych nie robia Ci krzywdy to daj im świety spokoj żyja jak umią
- 6 2
-
2014-03-15 18:18
Owszem do momentu kiedy ta "chora" osoba nie ubliza osobom sprzedajcym obok sytuacja ktora byla w dniu wszystkich swietych . Wyzywanie od najgorszych bo pani nie miala klientow i juz ja nerwy szargaly. Oczywiscie ze kradzione nie bez powodu kazdy stroik jest z innej parafi i wygnieciony jak ze smietnika. Cale szczescie nie kupuje tam natomiast czuje sie napadana za kazdym razem kiedy ide w zadumie zapalic znicz do bliskich mi osob a ta Pani sie drze jak tylko kogos zobaczy ze ma ladne znicze i kwiaty ...
- 3 4
-
2014-03-15 17:33
przykre
Tu sie zgodze,wstydu nie maja. Najwazniejsza kasa a zero dbania o zdrowie ! Stare handlary pazerne. Czy deszcz czy snieg one stoja. Pracuje w firmie blisko wiec widze co tam sie wyprawia. Juz nie wspomne o pijakach ktorzy przynosza tym pania wielkie wory z zawartoscia niestety nie widzialam czego.
- 7 1
-
2014-03-16 07:46
Tak (1)
Najbardziej rozsądnym i logicznym wyjściem byłoby zrównać z ziemią wszystkie "parki sztywnych" tzw cmentarze. Zabrzmi to może dla niektórych okrutnie ale tak na prawdę po co w ogóle takie miejsca.Tylko zajmują teren..A pamięć po zmarłych powinna w sercach pozostawać a nie pod marmurowym czy innym kamiennym pomnikiem.Zmarłych nie interesuje co z ich trupem się dziej po ich śmierci..Ale żywy woli zaśmiecać teren wokół siebie
- 7 6
-
2014-03-16 08:00
Ja, ja my Niemce już mieli ten phoblem hozwiązany. Pare milionów w proszku rozsypalismy po polu.
- 1 0
-
2014-03-15 17:51
kremacja (1)
a potem jakieś pole nadziei, pomost czy rejs statkiem i wysypać.
Albo pozwolić trzymać w domu nad kominkiem.
Do tego pamiątkowa tabliczka na cmentarzu i tyle.
A nie, dębowa trumna i grobowiec jak 3 szafy, komu to potrzebne, na pewno nie Panu Bogu.
ps Z tym Panem Bogiem to żart ofkors.
Umierasz i tracisz świadomość istnienia. Wracasz do stanu przed narodzinami i tyle.- 21 5
-
2014-03-16 07:56
Przed narodzinami jesteś połowicznie u mamusi i tatusia. Do kogo wracasz?
- 0 1
-
2014-03-16 06:29
ZA duzo ludzi
:-)
- 2 1
-
2014-03-15 16:01
Nie dla rozbudowy Srebrzyska. (4)
Ten cmentarz powinien być zamknięty dla tradycyjnych pochówków. Na tym cmentarzu powinno co najwyżej się tworzyć miejsca na urny z prochami, bo to nie zajmuje dużo miejsca. Ewentualnie można by podwyższyć kilka krotnie opłaty, tak aby w ten sposób zniechęcić ludzi do grzebania tam zmarłych.
- 32 16
-
2014-03-15 17:52
Pomorzanin (3)
Widocznie nie masz tam na cmentarzu nikogo bliskiego to łatwo mówić Skoro cmentarz jest i nadal można dokonywać pochówków. Nowych miejsc nie ma chowa sie ludzi na już istniejacych grobach swoich bliskich wiec jak nie znasz sprawy to lepiej sie nie wypowiadaj .
- 3 6
-
2014-03-15 18:27
(2)
Jak się chowa ludzi w grobach już istniejących - to nie ma problemu, natomiast jestem przeciw jego rozbudowie i mam nadzieję, że ewentualną rozbudowę uda się skutecznie zablokować.
- 9 2
-
2014-03-15 18:40
Pomorzanin (1)
Nie ma innych miejsc jak tylko miejsca już isniejace i nikogo nie pochowaja na nowym miejscu bo ich poprostu nie ma .
- 2 0
-
2014-03-16 01:23
bzdura
Miejsca urnowe ale w ziemi a nie w kolumbarium sa i ciesza sie powodzeniem. Mozna postawic nagrobek o dl 100cm i szerokosci 50cm.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.