• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi. Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi.

Jeśli ktoś chciałby podszkolić się z jazdy samochodem po rondach powinien przyjechać do Gdańska. Oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy w Gdańsku korzystają z rond turbinowych, dwu- a nawet trzypasmowych. Jesienią pojawi się w mieście minirondo, a pod koniec roku otwarte zostanie jedno z największych rond w Polsce.



Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli. Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli.
Od pomysłów gdańskich drogowców na ronda może się - nomen omen - zakręcić w głowie. Powód? Stają się liderem w skali kraju w wytyczaniu rond, czyli skrzyżowań z ruchem okrężnym. I wcale nie chodzi o ilość przebudowanych skrzyżowań, a o liczbę ich odmian jakie wprowadzają na nasze ulice.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie będą mieć ambicji w doścignięciu pomysłowości Franka Blackmora, autora projektu magicznego ronda w angielskim Swindon. Tymczasem możemy zapraszać kierowców z innych miast, by nabierali doświadczenia w jeździe po nietypowych gdańskich rondach.

Ronda turbinowe - hit ostatnich lat

Rondo turbinowe przy Ergo Arenie. Rondo turbinowe przy Ergo Arenie.
Pierwsze rondo turbinowe w Gdańsku powstało u zbiegu ulic: Budowlanych i Nowatorów zobacz na mapie Gdańska pod koniec 2009 r. Zaprojektowano je w taki sposób, że ruch samochodów na pasie wewnętrznym i zewnętrznym nie przecina się. Początkowo kierowcy mieli problem z pokonaniem skrzyżowania, bowiem na rondo wjeżdżali z niewłaściwego pasa i w efekcie opuszczali go w innym niż planowanym kierunku.

Później skrzyżowania turbinowe zaczęły pojawiać się w Gdańsku jak grzyby po deszczu. Jedno z nich wykonano przy Ergo Arenie u zbiegu ulic Łokietka i Gospody zobacz na mapie Gdańska. Kolejne zaprojektowano z użyciem wyłącznie znaków poziomych przy centrum handlowym na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska, a także na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.

Ronda wielopasmowe

Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku. Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku.
To przede wszystkim pozostałość po inżynierach sprzed 1989 r. Przykład? Targ Drzewny. zobacz na mapie Gdańska Przez wiele lat obowiązywała tam (niepisana) zasada, że pierwszeństwo ma szybszy i większy. Wszystko za sprawą różnej szerokości jezdni. Ma ona bowiem od siedmiu do 14 metrów szerokości.

Rok temu udało się w tym miejscu nieco zapanować nad kierowcami, malując na jezdni znaki poziome. Nie przeszkadza temu fakt, że w jednym miejscu skrzyżowanie ma cztery pasy ruchu, a w innym dwa.

Rondo wielopasmowe wykonane według najnowszych standardów i norm możemy napotkać jadąc Trasą Sucharskiego do Westerplatte, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Nowość, czyli minirondo

Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo. Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo.
Tej jesieni na skrzyżowaniu ulic Goplańskiej i Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska pojawi się minirondo. Na czym ono polega?

Pośrodku skrzyżowania zostanie wykonany próg zwalniający w kształcie koła. Autobusy i ciężarówki, które z racji swojego rozmiaru nie zmieszczą się w promieniu ronda, będą mogły pokonać to skrzyżowanie jadąc na wprost. Natomiast wszystkie pojazdy osobowe będą zmuszone objeżdżać próg dookoła.

Budowa minironda pochłonie 160 tys. zł. Ma być gotowe pod koniec października. Wybuduje je firma MTM.

Podobne rondo, tyle że wybudowane na prywatnym terenie, możemy napotkać jadąc przez teren sklepu OBI w Szadółkach zobacz na mapie Gdańska.

Rekordowe rondo w Letnicy

Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej. Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej.
Tuż obok stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska powstaje jedno z największych rond w Polsce. Splot Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu, znajdzie się rondo dla samochodów. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Nowe skrzyżowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.

Miejsca

Opinie (217) 7 zablokowanych

  • wtf (7)

    A ja myślałem, że to Bydgoszcz jest stolicą rond...

    • 23 2

    • (1)

      Bydgoszcz stolicą rond nie ale buraków co sprowadzają się do Trójmiasta i udają paniska.

      • 3 5

      • pomyliłeś chyba z GKS, GKA...

        • 2 0

    • Najwiecej (1)

      rond chyba jest w Rybniku: 34.

      • 1 0

      • A ja czytałem, że 27.

        • 1 0

    • też miałem takie wrażenie (2)

      gdzie nie splunąć rondo albo dziura

      • 6 0

      • Albo wieśniak :)

        • 1 4

      • W dodatku na tych rondach cykl świateł po 2 min. w każdym kierunku

        Bydzia rządzi

        • 5 0

  • najepiej budować bezkolizyjne wiadukty i "kończynki" (5)

    wtedy nie było by ani stłuczek ani korków

    • 26 18

    • (2)

      to daj kase pewnie pochowales po ksiazkach tyle

      • 7 4

      • niestety nie mogę bo dałem cała na ECS i inne gó*** dla samorządowych etatowców

        • 6 1

      • w skarpecie

        • 2 2

    • Mamy w Gdańsku takich geniuszy inżynierii drogowej, którzy potrafią zrobić 3-poziomowe, kolizyjne skrzyżowania!

      Ręce opadają.

      • 5 2

    • a ludzie po jakiś czasie jeździliby jak banda baranów prowadzonych na wypas bez odrobiny samodzielnego myślenia. Te ronda to normalna sprawa, wystarczy trochę pomyśleć i nie ma problemu żeby się po nich poruszać. Tak samo jak wszyscy narzekają na Węzeł Karczemki że trudny, skomplikowany - nie wiem co, wszystko opisane i jasne - trzeba tylko POMYŚLEĆ. No ale Pan Naskręt znów musiał trochę piany ubić na "władze"... ehh, szkoda gadać...

      • 4 7

  • Co za bezsens z tym mnirondem Otomińska/Goplańska! (3)

    Ono tam w ogóle nie jest potrzebne, szczególnie, że pobliska szkoła zaraz będzie przeniesiona (a pomysł ronda właśnie wiązał się z bezpieczeństwem dzieci).

    Nie ma pieniędzy na położenie asfaltu na ul.Goplańskiej (są tam krzywe, dziurawe płyty), ale rondo -to i owszem!
    Nóż się normalnie otwiera w kieszeni....

    • 5 1

    • Tak, i od groma idiotów, którzy tylko przelatują przez krzyżówkę. Wystarczy, że staniesz sobie na 15 min i popatrzysz ile osób wogóle ignoruje znak STOP na Otomińskiej, zachowując się tak, jakby Otomińska była z pierszeństwem przejazdu!
      Co do kolizji, to sam widziałem 3 kolizje w zeszłym m-cu, więc prośba nie pisz bzdur!

      • 1 0

    • Dokładnie to samo chciałem. (1)

      Ludzie piszą pisma, żeby zrobić w końcu drogę, na której już przy 30 można koło urwać, to piszą, że nie mają na to środków. A 50m. dalej postawią rondo za 160 tys, po to, żeby było. Ani na tej krzyżówce nie ma kolizji, ani dużego ruchu. No absurd!

      • 1 1

      • Goplańska

        Przecież to kpina, 2 przejścia dla pieszych 5 progów zwalniających i jeszcze jakieś rondo, czy ci ludzie wogle nie myślą? za 160 tys można wymienić pół kilometra płyt na Goplańskiej, albo dołożyć i wylać asfalt

        • 1 2

  • Jestem fanem pana Macieja (1)

    Ktoś dołącza?

    • 2 2

    • Cały Wrzeszcz za Panem Maciejem!

      • 0 0

  • naszym kierowcom

    rondo turbinowe i po 2 czerwone światła przed każdym przejściem dla pieszych oraz policjant umundurowany sprawdzający stan pojazdu w zakresie działania kierunkowskazów.
    Może wtedy przejdę przez jezdnię.
    Polecam szkołę przetrwania na rondzie obok hali Ergo Arena.

    • 0 0

  • Jaki poligon?

    W całej Polsce są ronda turbinowe, pierwszy lepszy przykład to Warszawa i Słupsk. Kiedyś w Gdańsku wprowadzili ronda dwupasmowe i był artykuł w podobnym tonie. Gdańsk nie jest żadnym poligonem dla rond, jest natomiast zacofany jeśli chodzi o wprowadzanie nowych rozwiązań, ułatwiających jazdę.

    • 0 0

  • Rondo turbinowe przy Ergo Arenie. (2)

    czy mnie się wydaje czy na tym foto gościu jedzie pod prąd wozem w kolorze buraka?

    • 5 1

    • Na tym zdjęciu pokazano jeszcze rodo nie oddane do użytku, ale obecny stan tego Ronda jest już przerobiony i tak nie wygląda...

      Rondo na tej fotce nie odpowiada już rzeczywistość. Na dole tej fotki widoczna jezdnia ulicy Rybackiej została wyłączona z tego ronda. Ma ona bezpośrednie połączenie z ulicą Gospody i tylko w jednym kierunku, bo została zawężona do jednego pasa przez co stała się jezdnią jednokierunkowa. Natomiast zostały do tego ronda włączone jezdnie z ulicy Łokietka w Sopocie i Droga a od ronda Alei Grunwaldzkiej z ulicą Czyżewskiego.

      • 0 0

    • Rondo

      na zdjęciu nie jest jeszcze otwarte, a ten gościu to pewnie ten robotnik obok. Ot i cała tajemnica.

      • 1 0

  • to zapraszam do Bydgoszczy tam to są dopiero ronda :p

    • 0 0

  • Skrzyżowanie Rakoczego z Bulońską (1)

    Tam by rondo idealnie pasowalo, a jest okazja je wybudować przy okazji powstawania nowej linii tramwajowej

    • 1 0

    • Tam to by się przydał remont wszystkich nawierzchni!! To skandal po czym my tam jeździmy!!!

      • 1 0

  • Jakie ronda?? Jaka płynność? Jaka bezkolizyjność? Nasi kierowcy są tak tępi, że nie potrafią na wprost jechać i zachować się na drodze i na najprostszym rondzie a tu turbinowe się buduje! Wczoraj na Stogach widziałem dwóch debili co z powodu zignorowania pasów na jezdni pojechali na czołówkę z tramwajem. Hehe ronda turbinowe. Nie dla bezmyślnych ćwoków za kierownicą

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane