• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przymierza się do inwestycji za ponad pół mld złotych

Michał Brancewicz
5 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów. Najnowszym nabytkiem w taborze Zakładu Komunikacji Miejskiej jest Pesa Jazz Duo. W przyszłym roku Gdańsk wzbogaci się o 15 kolejnych, nowych tramwajów.

Budowa linii tramwajowych w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej oraz zakup 15 tramwajów i kilka mniejszych inwestycji - taki jest zakres najnowszego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (IV A). Inwestycja szacowana jest na ponad 561 mln zł. Jesienią miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln zł.



Jakich inwestycji miejskich oczekujesz najbardziej w nadchodzących latach?

Przez ostatnie lata Gdańsk był jednym wielki placem budowy, gdzie realizowane był miejskie inwestycje infrastrukturalne wsparte środkami z Unii Europejskiej. Wystarczy wspomnieć chociażby budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego czy nowych linii tramwajowych na Łostowice i Piecki-Migowo (Morenę).

Jednak w ostatnim czasie próżno jest szukać nowych, charakterystycznych tablic informujących o kolejnym projekcie współfinansowanym przez Brukselę. Właściwie ostatnim naprawdę dużym był tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Jego otwarcie nastąpiło pod koniec kwietnia tego roku i to tylko dlatego, że inwestycja miała 1,5 roku opóźnienia.

W 2014 roku, przynajmniej teoretycznie, rozpoczęła się nowa tzw. perspektywa unijna obowiązująca do roku 2020. To oznacza, że kolejne miliardy euro mają popłynąć szerokim strumieniem do krajów członkowskich UE. Miasta mogą ubiegać się o środki z różnych źródeł. Problem w tym, że terminy ogłaszania konkursów były już kilkukrotnie przekładane.

Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A. Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska (na niebiesko) to dwie nowe trasy tramwajowe, które mają powstać w ramach GPKM IV A.
Potężna machina administracyjna w końcu jednak ruszy i będzie można ustawić się w kolejce po pieniądze. Gdańsk zamierza w niej stanąć tej jesieni, składając wniosek na kwotę 286,12 mln zł, na warty 581,6 mln zł Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A.

- Wniosek o dofinansowanie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko złożymy w listopadzie - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jeśli uda się otrzymać środki, miasto znów stanie się wielkim placem budowy. GPKM IV A zakłada bowiem budowę linii tramwajowej w ramach Nowej Bulońskiej Północnej oraz Nowej Warszawskiej i przebudowę infrastruktury tramwajowej na Stogach w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej.

- Dostaliśmy zlecenie z urzędu i wystąpiliśmy o ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej] dla Nowej Bulońskiej Północnej - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która opowiada za realizację największych inwestycji. - W przypadku Nowej Warszawskiej procedowana jest obecnie decyzja środowiskowa, a projekt jest w realizacji do połowy przyszłego roku.
To oznacza, że coraz bardziej realne stają się plany rozpoczęcia budowy pierwszej z wymienionych linii w przyszłym roku, a kolejnej w 2018. Dzięki nim dojdzie do połączenia trasy tramwajowej z Chełmu na Łostowice (na wysokości al. Havla zobacz na mapie Gdańska) z linią na Piecki-Migowo (wpięcie w odnogę w Bulońską zobacz na mapie Gdańska).

GPKM IVA to także nowe wiaty i tablice informacji pasażerskiej na terenie całego miasta oraz zakup przez ZKM 15 dwukierunkowych tramwajów. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • a jak w gdyni remont kwiatkowskiego ? (1)

    • 3 0

    • Jak zwykle, od lat się ciągnie...

      • 2 0

  • A skąd pieniądze ?

    Czy te ponad pół mln zł to kolejne zadłużenie ?
    Jak tak dalej będziemy się zadłużać to pójdziemy z torbami .
    Kto to zdoła spłacić ?
    Czy Gdańsk będzie jeszcze Nasz ?

    • 5 1

  • W pierwszej kolejności (3)

    Nowa Warszawska najbardziej potrzebna!

    • 3 7

    • Nowa warszawska out!!!!

      Nikt i tak nie będzie korzystał i nie pasuje w tym miejscu. Inne drogi są bardziej potrzebne a w miejscu gdzie miała iść nowa warszawska lepiej zachować zieleń!!!!!
      Dużo lepszym wyjściem byłoby puścić tramwaj przez osiedle

      • 5 0

    • Nowa Świętokrzyska tak Nowa Warszawska nie (1)

      • 4 1

      • Świętokrzyska to już nie Gdańsk

        • 0 1

  • tyci pikuś w porównaniu do Dziurki Pod Górką (1)

    Tunelik pod Pachołkiem za trzy miliardy, ktory trzeba by zrobić, bo już wywalono kilka milardów w droge zielona i dziurę pod Motlawą.

    Bezsensowne wyrzucanie forsy jak na ecs, jak pomnikomania, jak kladka przez Motławę, to jest właśnie przyczyna, dlaczego zawsze będziemy biedni. Bo jesteśmy głupi. Głuuuuupi.

    • 6 4

    • kładka przez Motławę to jeden z lepszych pomysłów na obniżenie kosztów funkcjonowania miasta

      • 0 1

  • Żadne miasto na świecie nie rozwija się bez dynamicznego rozwoju infrastruktury. (1)

    Nowe drogi, parkingi, wydajna i łatwo dostępna komunikacja miejska - to wszystko razem połączone napędza gospodarkę, a nie na odwrót.

    • 4 4

    • jeśli w skład tej infrastruktury mają wchodzić przede wszystkim drogi

      to miasto będzie coraz w większym stopniu ponosić rosnące koszty funkcjonowania, a ludzie będą się przenosić na peryferie lub poza miasto.

      stąd korki na drogach dojazdowych będą coraz większe i miasto wpadnie w błędne koło niezrównoważonego rozwoju, w którym krąży od kilkudziesięciu lat.

      • 0 0

  • 105N na złom!!!

    Bilety znowu zdrożały, a nowych tramwajów wciąż nie ma.Do Brzeźna, Letnicy, Nowego Portu, na Stogi i Przeróbkę ciągle jeździ się starymi oraz często psującymi się, zwłaszcza latem pojazdami typu 105N. Czy nie można by ich w końcu pociąć na żyletki? Mieszkańcy wymienionych wyżej dzielnic również płacą te same koszty biletów, co pozostali, lecz nadal wygrywa tylko południowa część Gdańska i tam też inwestuje się w nowe linie, tymczasem na wspomniane tzw. końce trasy daje się ledwo po 1 autobusie i tramwaju, wskutek czego panuje w nich ścisk i tłok niczym w puszce sardynek. Czy to się kiedyś zmieni??? Ja również chcę podróżować w komfortowych warunkach. PS. Zróbcie w końcu brakujący odcinek Drogi Zielonej, bo Czarny Dwór codziennie pęka w szwach.

    • 6 3

  • Nie zgadzam sie

    Nie dla tej inwestycji!!!!!!!!!!!!

    • 2 5

  • atastrofa ekologiczna

    • 2 0

  • A kiedy Droga Zielona? (9)

    Kiedy jest planowane jej dokończenie by odciążyć Czarny Dwór i resztę ulic Przymorza?

    • 124 56

    • Chyba dociążyć. (3)

      Droga Zielona doprowadzi kolejne samochody od strony Osowej, a to zwiększy korki na Przymorzu a nie zmniejszy.

      • 36 7

      • Fakt (2)

        Przecież teraz ich w ogóle nie ma, nawet w niedzielę na Czarnym Dworze. Pobudka!

        • 6 18

        • i myślisz, żę dobudowywwanie pasów zmniejszy ruch?! (1)

          Ludzie są śmieszni

          • 24 5

          • sam jesteś śmieszny

            nie chodzi o "dobudowywanie pasów" tylko o upłynnienie ruchu - jakoś wcześniej na Sucharskiego nie ma żadnych korków, tylko na obecnym zwężeniu są

            • 1 1

    • Winny Sopot.

      Brak tej drogi to wina władz Sopotu!

      • 0 0

    • jest artukuł opisujacy Oliwę i w nim napisano że : (2)

      ma byc budowana szeroka Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem , nad samym morzem ma byc zwężęnie do jednej jezdni jako jakiś Bulwar Zielony a potem znów szeroka od wysokści mola na Zaspie... dalej do tunelu....
      Szerokiej ulicy nad morzem sprzeciwija sie podobno FRAG i jakiś Klub Rowerowy, lepiej bedzie jak auta będą stały w korku i wydalały tony spalin .....
      więc jak jesteś z Przymorza to się ciesz ze nie buduja.

      • 7 10

      • co nie zmienia faktu, że przestanie istnieć ujęcie wody (1)

        a jak już się wszyscy zgodzą, to droga będzie 2x2, bo zgodnie z zasadami finansowania TEN-T - trasy transeuropejskie nie mogą zmieniać parametrów ani ustalać ograniczeń. Będą więc ciężarówki, tranzyt i dwa pasy z ekranami.

        • 8 3

        • Nic nie będzie

          • 3 1

    • Nie będzie na przymorzu tej drogi, mieszkańcy nie pozwolą zniszczyć parku i będziemy blokować tą budowe

      • 17 6

  • Czy Gdynia kiedykolwiek doczeka się inwestycji na taką skalę jak w Gdańsku?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane