• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec

Krzysztof Koprowski
19 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu. Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu.

Gdańsk planuje sprowadzenie kolejnych używanych tramwajów tzw. "Dortmundów", tym razem jednak w odmianie wąskotorowej. Cztery nowe pojazdy mają być w Gdańsku jeszcze w tym roku.



Czy lubisz jeździć "Dortmundami"?

Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił właśnie przetarg na modernizację czterech tramwajów typu Duewag M8C. Jest to wąskotorowa odmiana pojazdów doskonale znanych gdańszczanom jako tzw. "Dortmundy". Poza innym rozstawem kół, pojazdy te są niemal identyczne - także pod względem układu siedzeń. Mogą również poruszać się po torach bez potrzeby zawracania na pętlach (są tramwajami dwukierunkowymi).

Cztery pojazdy ZKM chce poddać przebudowie w zakresie zbliżonym do tego, który wykonuje obecnie Modertrans z "Dortmundami". Wymianie oczywiście ulegną wózki przystosowane do torów wąskotorowych o szerokości 1000 mm - w Gdańsku są szyny o rozstawie 1435 mm.

- Tramwaje po modernizacji będą prezentować się podobnie jak pojazdy typu N8C. Będą one natychmiast wysyłane z Niemiec do firmy, która wykona przebudowy - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Pojazdy zyskają m.in. inny wygląd obu czół tramwaju, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon wraz z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie także możliwość jazdy dwukierunkowej, przy czym tylko jedna z kabin motorniczego zyska klimatyzację. Tak było również w przypadku "Dortmundów", jednak należy pamiętać, że budowa linii na os. Morena nie przewiduje pętli w rejonie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oznacza znaczny spadek komfortu dla prowadzącego pojazd, gdy przesiądzie się do kabiny bez systemu chłodzenia.

- Na pewno będzie klimatyzacja w jednej kabinie. Rozważamy jednak możliwość montażu klimatyzacji również w drugiej - dodaje Kozicka-Prus.

ZKM nie chce udzielać informacji na temat miasta, z którego planuje pozyskać tabor. Przewoźnik robi obecnie rozpoznanie rynku odnośnie ceny. W grę wchodzą m.in. Augsburg, Bielefeld, Essen, Heidelburg, Mainz oraz Krefeld. Nieoficjalnie jednak mówi się o pierwszym z nich. Augsburski przewoźnik posiada obecnie 12 pojazdów tego typu, wszystkie wyprodukowane zostały w 1985 roku i charakteryzują się drzwiami w środkowej części (N8C zyskały je dopiero po przebudowie).

Po co jednak ZKM-owi nowy tabor? - Przyczyn zakupu jest kilka: Euro 2012, budowa trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka oraz planowana linia na os. Morena. Zakup tramwajów pozwoli nam również na szybsze wyeliminowanie kolejnych "stopiątek" - tłumaczy rzecznik ZKM.

Nowe-stare tramwaje po przebudowie gdańszczanie ujrzą na torach przypuszczalnie jeszcze w tym roku, gdyż wykonawca modernizacji (poznamy go 22 czerwca) musi zakończyć przebudowę do 31 grudnia br. Szacowany koszt, podany w dokumentacji przetargowej, to ok. 1,1 mln zł bez VAT za sztukę (przebudowa jednego N8C kosztuje ok. 644 tys. zł). Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • Moim zdaniem dobra decyzja (7)

    Dortmundy mimo swojego wieku to bardzo dobry sprzęt, rzadko się psuje, a wbrew pozorom pakowny jest - zakładając jednakową powierzchnię na pasażera stojącego, zabiera o 30 osób więcej niż chwalony nie wiadomo za co Bombardier.

    • 11 9

    • (4)

      Tylko że Bombardier jest nowy, a Dortmund to stary złom. Takim tokiem myślenia można powiedzieć: po co kupować nowe, lepiej wyremontować stare 105 bo są jeszcze bardziej pakowniejsze niż Dortmundy. I teraz byśmy mieszkali dalej w jaskiniach.

      • 1 4

      • Odezwał sie znafca :) (3)

        Jaki złom? Pojazdy szynowe mają znacznie większą trwałość niż np. samochody. Nawet 30-letni tramwaj jest w kwiecie wieku. Jeśli tylko popracuje się nad mechaniką, to może posłużyć jeszcze drugie tyle.
        I jeszcze jedno, mój ty znafco: porównaj sobie gdańskie 105-tki i Dortmundy jeżdżące po ulicach Gdańska czy Poznania. Wiek niby podobny, ale... troszkę jakby w lepszym stanie są, prawda?

        • 4 0

        • (2)

          To czemu w innych krajach jeżdżą nowe tramwaje, a my skupujemy stare? Bo nie stać nas na nowe, nie dlatego, że są trwalsze.

          • 1 0

          • noo ale jednak w Niemczech jeżdżą Dortumundy.. a one stare. A Bombardier ma mniejszą ladowność, bo jest komfortowy >> ma dużo siedzeń ! I tak powinno być

            • 0 0

          • Sprzedaj Konstale 105 do Somalii. Z ich perspektywy to limuzyny.

            Wszystko jest względne. Na na naszym tle, Dortmundy są nowiutkie bez względu na metrykę.

            • 0 0

    • przypomina, badania wykazały,że 70% gdańszczań jest otyłych, przez karmienie Laysami dzieci w wózku (1)

      • 1 1

      • Czyli najlepsze byłyby PESY

        1) grubasy zmuszone byłyby do stania, bo w PESIE mało jest miejsc siedzących,
        2) w Bobardierach grubasy zajmują po dwa miejsca, a w PESIE się nie da :)

        • 1 0

  • Zakupmy więcej tramwajów PESA

    Krajowe i dajemy pracę innym jak ktoś słusznie powiedział, a nie odzłamiać Niemcy ku ich radości za kasę jeszcze z naszej kieszeni.

    • 3 2

  • W lach osiemdziesiątych i późniejszych złomy VV Polówki ściągaliśmy

    teraz nasi włodarze miejscy czyszczą rynek Niemcom ze złomowiska.
    Zamiast stawiać na krajową PESE, dając robotę innym !!!

    • 2 1

  • Gdańszczanie chcą jeździć nowymi wozami niez z demobilu (2)

    • 5 1

    • Nowe tramwaje są właściwie identyczne. Lansujesz wyrzucanie szmalu w błoto. (1)

      • 0 3

      • gdybym cie je podarował to fakt jak w błoto

        • 2 0

  • popieram zakup złomu

    Wole jezdzic tym złomem na siedzaco niz PESAMI na stojąco

    • 0 3

  • złomy na złom

    CZY to te które mają drzwi z obu stron Jeżeli tak to duży błąd schody z drugiej strony gdy jest tłok grozi wypadkiem ,lepiej wsiąść do przestronnego tramwaju po nawet jeśli trochę trzeba postać .

    • 3 1

  • prawda jest taka że są lepsze niz inne (12)

    a napewno PESY które jak przyspieszają to ludzie po całym tramwaju latają. No nie jest tak?

    • 54 50

    • Ludzie latają po całym tramwaju, bo (4)

      motorniczowie nie potrafią prowadzić tego tramwaju jak należy. Niektórzy jakoś umieją łagodnie przyspieszać i hamować. Podobnie jest z Dortmundami - da się, tylko nie wiem od czego to zależy - od umiejętności, czy chęci...

      • 31 4

      • (2)

        Brak odpowiedniego szkolenia. To co jest nazywane szkoleniem w ZKM to jakaś kpina.

        • 28 2

        • Szkolenie jak w 36 pułku (1)

          Co będzie jak przyjdzie mgła na tory...

          • 14 3

          • Mgla juz byla!!!

            Mgla juz byla przeciez na petli we Wrzeszczu jak jedna z motorniczych wyjezdzajac z zajezdni walnela w Pesse!!!!

            • 3 0

      • a ja lubie jak szybko jedzie, a najbardziej uwielbiam linię ,,Porszę nie wsiadać'' prosze o więcej ekspresowych

        • 29 2

    • Tylko narzekacie!!! (1)

      W innych miastach jeżdzą tramwaje PESA i wszyscy je chwalą, tylko u nas jest grupa wiecznie niezadowolonych osób. Jak komuś się nie podbają nowe tramwaje to niech kupi sobie rower:)

      • 5 2

      • W innym miastach też są niezadowoleni

        wierz mi

        • 1 4

    • (2)

      Żeby nie latać po całym tramwaju wystarczy trzymać się uchwytów. Ja się trzymam i stoję stabilnie.

      • 10 4

      • PESA

        No właśnie stoisz....
        Bo miejsc siedzących brak....

        • 2 3

      • co będzie jak w samolotach będą miejsca stojące, to dopiero ludzie będą latać

        • 5 1

    • pewnie przez zły stan techniczny tramwajów tak szrpią - normalka

      • 1 6

    • ile zmieścisz osób do Pesy a ile do Dortmunda, do Pesy wchodzi więcej

      • 12 3

  • Adamowicz musi odejść !!!!!

    wstyd.......płakać sie chce........jak żebraki....

    • 2 0

  • W lach osiemdziesiątych i później złomy VV Polówki ściągaliśmy

    teraz nasi włodarze miejscy czyszczą rynek Niemcom ze złomowiska.
    Zamiast stawiać na krajową PESE, dając robotę innym !!!

    • 4 0

  • . (2)

    "Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena. "

    Czyli wolą wywalić mniej pieniędzy, jak zainwestować odrobinę więcej.

    • 9 4

    • tak jest, wolą wydac mniej niż więcej (1)

      co za odkrycie, gratuluję :P

      • 1 0

      • Tańsza inwestycja niekoniecznie jest zalecana, dlatego np. ludzie kupują telefony Nokii/Samsunga/Sony Ericssona a nie jakieś podróby.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane