- 1 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (128 opinii)
- 2 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (119 opinii)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (165 opinii)
- 4 Prawie 1 mln kary za opóźnienie Fali (235 opinii)
- 5 Radna Lewicy dołącza do klubu Dulkiewicz (102 opinie)
- 6 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (528 opinii)
Gdańsk testuje elektryczny autobus
Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.
W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.
- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk
Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.
- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.
Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.
Miejsca
Opinie (182) 7 zablokowanych
-
2020-02-28 07:08
Pseudo ekologia ze słabym zasięgiem. (5)
Autobusy na diesel w Gdańsku w ciągu dnia przejeżdżają dwukrotnie więcej km więc to możemy nazwać tylko zabawką na pokaz
- 54 21
-
2020-02-28 08:56
To nie ma być ekologiczne tylko bezemisyjne (2)
- 1 0
-
2020-02-28 09:14
No tak produkcja i utylizacja akumulatorów jest bezemisyjna. (1)
- 5 1
-
2020-02-28 10:06
No tak produkcja benzyny jest bezemisyjna
Rafinerie wcale nie kopcą i nie pobierają gigawatów prądu, a ropę do stacji benzynowych dostarcza się podziemnymi rurociągami a nie ciężarówkami.
- 2 1
-
2020-02-28 08:37
Autobusy na diesel? Po jakiemu to? Słyszałeś o odmianiae przez przypadki?
- 1 0
-
2020-02-28 07:54
Mnie ciekawi jak wyliczyli ze 100 km to 50 złotych - jakieś twarde dane?
- 2 2
-
2020-02-28 09:53
Tylko gaz
Komunikacja w krajach rozwiniętych - już 30 lat temu
- 3 3
-
2020-02-28 09:08
kampinowska (2)
Zapraszam na pętle Kampinoską/Srebrną/Niepołomicką w Gdańsku!! Elektryk nie wytrzyma 2 przejazdów..
- 9 0
-
2020-02-28 09:47
Tu mowa o miescie, a nie bagnach za miastem
- 3 1
-
2020-02-28 09:13
Tam i tak sloiki wola tworzyc korek swoimi passatami na tablicach NBR
- 2 3
-
2020-02-28 07:09
Będzie stał w tym korkach na południu Gdańska? (6)
Nie rozladuje się?
- 60 11
-
2020-02-28 08:57
(3)
W przeciwieństwie do spalinówek, elektryk nie zużywa paliwa jak stoi w korku.
- 0 6
-
2020-02-28 09:05
(2)
Nie? A ogrzewanie, klima, podtrzymanie systemow?
- 8 2
-
2020-02-28 09:19
Obejrzales film? (1)
Chyba nie, to obejrzyj I sie dowiesz...
- 2 4
-
2020-02-28 09:45
Taa bajki to nie mi wciskac
- 3 1
-
2020-02-28 07:18
jak stoi to prądu nie bierze (1)
- 4 8
-
2020-02-28 09:20
Widze, ze sporo osob nie ogarnia jak dziala pojazd elektryczny, szkoda.
- 6 1
-
2020-02-28 09:44
W ankiecie 66% chce elektrykow ale jak podwyzka bilerow czy cen za parkowanie to tyle samo ludzi jest przeciwnych. To za co kupic te autobusy?
- 3 2
-
2020-02-28 09:40
niby tańszy i na prąd (1)
ale i tak bilety pójdą w górę, bo benzyna droższa.
- 4 2
-
2020-02-28 09:41
Jakby co to taki autobus kosztuje 4x tyle co zwykly, a potrzeba ich 2-3 razy tyle
- 3 0
-
2020-02-28 09:09
(1)
Wczoraj na swojej zmianie zrobilem ponad 160km i ruszyl w trase zmiennik. Jak takie elektryczne autobusy maja dzialac?
- 9 4
-
2020-02-28 09:26
Dlatego wole trolejbusy, maja wszystkie zalety pojazdu wlwktrycznego I nie maja najwiekszej wady ktora jest niska pojemnosc baterii. Oczywiscie trolejbus ma swoje ograniczenia, ale jako komunikacja miejska to cudo.
- 6 1
-
2020-02-28 08:39
a młodzież testuje elektroniczne papierosy (1)
też nieemisyjne
- 7 4
-
2020-02-28 09:23
Te kleby oparow, ktory sie z nich wydobywaja to ten brak emisji?
- 1 0
-
2020-02-28 08:57
(2)
To co w innych miastach jest już praktycznie powszednie to w Gdańsku wielka nowości
- 7 10
-
2020-02-28 09:15
oświeć nas misiaczku gdzie to jest takie powszechne
polskie miasta dopiero raczkują, głównie testują
niektóre z nich (m.in. Kraków, Katowice, Poznań, Warszawa) kupują pierwsze autobusy- 3 3
-
2020-02-28 09:06
praktycznie powszednie w innych miastach
no to wymień z 10 tych innych miast z powszednością
- 4 3
-
2020-02-28 08:10
(1)
Wow.... Przyciski dla pasażerów.... Kiedy ja jadę do pracy autobusem pan Kierowca z 210 "nie widzi" włączonego przycisku "na żądanie"... :)
- 6 4
-
2020-02-28 09:08
Bo notorycznie wciskasz nie ten przycisk co trzeba
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.