• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus

Maciej Korolczuk
28 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.



Pojazdy elektryczne w komunikacji miejskiej to:

Wyprodukowany przez Mercedesa testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż 82 pasażerom, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.

W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.

- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.

  • Autobus pozostanie na testach w Gdańsku do końca marca.
  • Autobus można spotkać na linii 139.

- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.

Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.

Miejsca

Opinie (182) 7 zablokowanych

  • Pseudo ekologia ze słabym zasięgiem. (5)

    Autobusy na diesel w Gdańsku w ciągu dnia przejeżdżają dwukrotnie więcej km więc to możemy nazwać tylko zabawką na pokaz

    • 54 21

    • To nie ma być ekologiczne tylko bezemisyjne (2)

      • 1 0

      • No tak produkcja i utylizacja akumulatorów jest bezemisyjna. (1)

        • 5 1

        • No tak produkcja benzyny jest bezemisyjna

          Rafinerie wcale nie kopcą i nie pobierają gigawatów prądu, a ropę do stacji benzynowych dostarcza się podziemnymi rurociągami a nie ciężarówkami.

          • 2 1

    • Autobusy na diesel? Po jakiemu to? Słyszałeś o odmianiae przez przypadki?

      • 1 0

    • Mnie ciekawi jak wyliczyli ze 100 km to 50 złotych - jakieś twarde dane?

      • 2 2

  • Tylko gaz

    Komunikacja w krajach rozwiniętych - już 30 lat temu

    • 3 3

  • kampinowska (2)

    Zapraszam na pętle Kampinoską/Srebrną/Niepołomicką w Gdańsku!! Elektryk nie wytrzyma 2 przejazdów..

    • 9 0

    • Tu mowa o miescie, a nie bagnach za miastem

      • 3 1

    • Tam i tak sloiki wola tworzyc korek swoimi passatami na tablicach NBR

      • 2 3

  • Będzie stał w tym korkach na południu Gdańska? (6)

    Nie rozladuje się?

    • 60 11

    • (3)

      W przeciwieństwie do spalinówek, elektryk nie zużywa paliwa jak stoi w korku.

      • 0 6

      • (2)

        Nie? A ogrzewanie, klima, podtrzymanie systemow?

        • 8 2

        • Obejrzales film? (1)

          Chyba nie, to obejrzyj I sie dowiesz...

          • 2 4

          • Taa bajki to nie mi wciskac

            • 3 1

    • jak stoi to prądu nie bierze (1)

      • 4 8

      • Widze, ze sporo osob nie ogarnia jak dziala pojazd elektryczny, szkoda.

        • 6 1

  • W ankiecie 66% chce elektrykow ale jak podwyzka bilerow czy cen za parkowanie to tyle samo ludzi jest przeciwnych. To za co kupic te autobusy?

    • 3 2

  • niby tańszy i na prąd (1)

    ale i tak bilety pójdą w górę, bo benzyna droższa.

    • 4 2

    • Jakby co to taki autobus kosztuje 4x tyle co zwykly, a potrzeba ich 2-3 razy tyle

      • 3 0

  • (1)

    Wczoraj na swojej zmianie zrobilem ponad 160km i ruszyl w trase zmiennik. Jak takie elektryczne autobusy maja dzialac?

    • 9 4

    • Dlatego wole trolejbusy, maja wszystkie zalety pojazdu wlwktrycznego I nie maja najwiekszej wady ktora jest niska pojemnosc baterii. Oczywiscie trolejbus ma swoje ograniczenia, ale jako komunikacja miejska to cudo.

      • 6 1

  • a młodzież testuje elektroniczne papierosy (1)

    też nieemisyjne

    • 7 4

    • Te kleby oparow, ktory sie z nich wydobywaja to ten brak emisji?

      • 1 0

  • (2)

    To co w innych miastach jest już praktycznie powszednie to w Gdańsku wielka nowości

    • 7 10

    • oświeć nas misiaczku gdzie to jest takie powszechne

      polskie miasta dopiero raczkują, głównie testują
      niektóre z nich (m.in. Kraków, Katowice, Poznań, Warszawa) kupują pierwsze autobusy

      • 3 3

    • praktycznie powszednie w innych miastach

      no to wymień z 10 tych innych miast z powszednością

      • 4 3

  • (1)

    Wow.... Przyciski dla pasażerów.... Kiedy ja jadę do pracy autobusem pan Kierowca z 210 "nie widzi" włączonego przycisku "na żądanie"... :)

    • 6 4

    • Bo notorycznie wciskasz nie ten przycisk co trzeba

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane