• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus

Maciej Korolczuk
28 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.



Pojazdy elektryczne w komunikacji miejskiej to:

Wyprodukowany przez Mercedesa testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż 82 pasażerom, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.

W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.

- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.

  • Autobus pozostanie na testach w Gdańsku do końca marca.
  • Autobus można spotkać na linii 139.

- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.

Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.

Miejsca

Opinie (182) 7 zablokowanych

  • Kto płaci za testy? (1)

    Znając poziom wladz Gdańska To testują sprzęt Mercedesowi i jeszcze za to płacą.

    • 5 1

    • Mercedes wypożycza taki autobus bezpłatnie celem zaprezentowania produktu potencjalnym nabywcom.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film GAiT testuje nowy autobus elektryczny Mercedes E-Citaro

    bezemisyjne są tylko kłęby oparów absurdalnego sposobu myślenia, Twojego

    masz bezwonne czy lawendowe?

    • 0 3

  • To juz bylo ...

    Juz Smutna Ola "testowala" pojazdy autonomiczne. Kto w normalnym swiecie placi za testy czegokolwiek? Wiem ... Gdansk. Testowac tylko po to aby testowac. Przeciez i tak ich nie kupia bo zamowione sa juz autobusy z napedem diesla. Paranoja.

    • 4 2

  • W tym roku przygotuje pozew przeciwko władzom Gdańska o zatruwanie mnie spalinami takj jak w innych miastach! (3)

    Gdańsk będzie ostatnim miastem w Polsce które kupi autobusy elektryczne!!Nierobi nic by ograniczyć trujące nas spaliny tych prywatnych 20 letnich blachoszrotów i by ich było mniej a jest coraz więcej. Warszawa i inne miasta przegrały takie sprawy w sadzie mimo ze Warszawa zamówila 500 autobusów elektrycznych ,a Gdańsk nadal trujące diesle !!
    Zapłacicie kary a pozwów będzie coraz więcej !!

    • 4 5

    • Widać to szczególnie w Wrzeszczu (1)

      Kilka autobusów na włączanych silnikach, obok PKM tez na włączonych silnikach, a na przystankach inhalujący się ludzie. O okolicznych mieszkańcach nawet ni wspominam. Czy naprawdę trzeba być tak ślepym, żeby nie widzieć tego absurdu??

      • 1 1

      • dokladnie tak komunikacja miejska ma dawac przyklad a tez w Gdańsku truje na potege

        • 0 1

    • Prawda

      W Warszawie większość są ekologiczne albo elektryczne więc dobrze może nie mercedesy ale solarisy elektrycznedobre autobusy

      • 0 0

  • pojazdy na energię elektryczną nie są ekologiczne w Polsce (2)

    Polska na dzień dzisiejszy nie posiada odpowiedniej infrastruktury elektrycznej, żeby zasilić takie pojazdy. Poza tym pojazd z silnikiem spalinowym pracującym zgodnie z normą Euro 6 jest bardziej ekologiczny niż pojazd elektryczny ze względu na straty transmisyjne energii z elektrowni oddalonej setki kilometrów. Pomorze w większości zasilane jest z elektrowni z Bełchatowa, a emisja spalin w elektrowni nie jest poddawana takim restrykcjom jak w pojazdach spalinowych. Dopóki nie będziemy mieli rozproszonej sieci ekologicznych elektrowni w postaci farm wiatrowych, fotowoltaiki, biogazowni, itp, to nie ma większego sensu inwestować w pojazdy z napędem elektrycznym. Jest to z punktu widzenia ekonomii i ekologii nieuzasadnione. Spaliny z kominów elektrowni są rozprzestrzeniane na duże obszary, a w nich znajdują się nie tylko pyły zawieszone, ale przede wszystkim tlenki azotu i metale ciężkie.

    • 7 3

    • leming ile razy jeszcze bedziesz chwalił sie głupotą ,to ze jestes odporny na wiedze juz wiadomo bo ile razy mozna ci odpowiadac (1)

      • 1 2

      • Do powyższego autora

        Przede wszystkim pisząc jakąś treść należy podpisywać się na końcu a nie na początku.
        Jeżeli tylko umiesz obrażać ludzi, to proponuję wybrać się na tematyczną konferencję naukową dotyczącą rozwoju transportu i posłuchać co specjaliści mają do powiedzenia. Ale ty wolisz wyzywać ludzi od lemingów, z pewnością patrząc w lustro i sądząc po sobie. Tzw. standard "nie wiem, ale się negatywnie wypowiem". Nie trzeba być znawcą, żeby zrozumieć, że bez infrastruktury pojazdy elektryczne są nie ekologiczne, nie jesteśmy jeszcze na tyle rozwiniętym krajem, żeby w takie pojazdy inwestować.

        • 0 0

  • jakie miasto,jakie władze,jacy wyborcy ,takie pomysły potem

    • 2 0

  • Zapewne będzie testowany na 512

    • 0 1

  • Mercedes Niemcy i Gdańsk normalka

    • 1 5

  • ekologia ?

    Przecież w Polsce elektryczne pojazdy nie mają najmniejszego sensu..Wzrośnie drastycznie emisja ze spalania węgla w elektrowniach..Z deszczu pod rynne..Ale polakówom wszystko wcisnąć można

    • 1 3

  • Super

    Oby sie sprawdzily!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane