- 1 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (30 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (269 opinii)
- 3 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (10 opinii)
- 4 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (55 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (266 opinii)
- 6 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (887 opinii)
Gdańsk testuje elektryczny autobus
Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.
W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.
- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk
Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.
- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.
Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.
Miejsca
Opinie (182) 7 zablokowanych
-
2020-02-28 16:24
chłopek w ćitaro byłby dla mnie paro :3
- 0 0
-
2020-02-28 16:35
Tylko wymienna bateria
Moduł z bateriami powinien być wymienny w całości. Poco autobus, który dłużej stoi podczas ładowania niż jeździ.
- 3 1
-
2020-02-28 18:06
Niemcy kupuja Polskie autobusy elektryczne to w Gdańsku testują najdrozsze mercedesy :)
- 2 3
-
2020-02-28 19:27
Wiadomo niemieckie autobusy (1)
Dla miasta rządzonego przez POKO
- 2 5
-
2020-02-28 21:56
Jakos polskie firmy nie podstawily swoich produktow na testy
- 1 0
-
2020-02-28 19:39
Bilety za przejazd tym elektrycznym autobusem powinien być droższy bo to takie Eko,a teraz wszystko co eko jest droższe
- 1 3
-
2020-02-29 10:37
hahahahah! Taki Włocławek, z którego wszyscy się ostatnio śmieją ma elektryczne autobusy i biletomaty
w prawie wszystkich autobusach.
- 1 0
-
2020-02-29 15:47
Czemu znowu mercedes?? Nie może być Volvo??
- 1 1
-
2020-02-29 23:45
Mercedes bo...
ZKM Gdańsk uważa że były to najlepsze wozy - jakość - cena - cykl użytkowania . Neoplany to była katastrofa w temacie naprawiania , podobnie Solaris - fajne wozy ale na bazie Neoplanów z silnikami Daf a Mercedes wydawał się być najtrwalszym
- 0 0
-
2020-03-01 07:24
Tiger
Kto powiedział że elektryczne Autobusy są ekologiczne po pierwsze akumolatory gdzie będą składowane po drugie jak to prąd będzie oddziaływanie źle na ludzi którzy będą chorowac
- 0 0
-
2020-03-01 11:58
a hybrydy
czy są hybrydy autobusowe? wydaje się bardziej przystosowany bo niezależny od jednego nie bardzo przewidywalnego napędu elektrycznego.Warto porównać elektryka do napędu CNG i w końcu się na coś zdecydować. bo kilka typów to za wysoki koszt serwisów i trudne do opanowania histerie techniczne.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.