- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (448 opinii)
- 2 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (117 opinii)
- 3 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (70 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (296 opinii)
- 5 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (97 opinii)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (134 opinie)
Gdańsk: wielki plan rozbudowy dróg
W tym tygodniu ruszają prace przy Południowej Obwodnicy Gdańska, ale ta trasa tylko częściowo rozładuje gdańskie korki. Dopiero gdy gotowe będą Nowa Słowackiego i Trasa Sucharskiego, Gdańsk wreszcie odetchnie.
Oba przedsięwzięcia pilotuje GIKE 2012, na której czele stoi wieloletni szef ZDiZ-u Romuald Nietupski. Oprócz tego spółka kieruje pracami nad innymi najważniejszym inwestycjami drogowymi i komunikacyjnymi Gdańska: m.in. budową Trasy W-Z czy Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.
GIKE została powołana specjalną ustawą o Euro 2012, jednak już wiadomo, że część z inwestycji na pewno do czasu mistrzostw nie powstanie. Nie zmienia to faktu, że są one wciąż potrzebne i to nie tylko ze względu na organizację piłkarskich mistrzostw Europy, ale by rozładować ruch we wciąż rozwijającym się Trójmieście.
Czy po Euro 2012 spółka wciąż będzie istnieć, by dokończyć to, co rozpoczęła? Tego na razie nie wiadomo, ale plany ma dalekosiężne, a realizacja wielu z nich zakończy się nawet w 2-3 lata po mistrzostwach.
Dwie najistotniejsze inwestycje, to budowa tras: Nowej Słowackiego i Sucharskiego. Pierwsza ma zapewnić lepszy dojazd z lotniska do Wrzeszcza i dalej w kierunku stadionu w Letnicy. Druga, w połączeniu z Południową Obwodnicą Gdańska, umożliwi wyjazd z miasta i dojazd do portu z ominięciem centrum. Razem będą kosztować prawie 2 mld. zł.
Nowa Słowackiego podzielona jest na cztery etapy. Ze względu na sposób finansowania, w jej skład wchodzi także jeden z odcinków Trasy Sucharskiego. Jest to odcinek z tunelami pod Martwą Wisłą. Rozbudowa środkowego odcinka trasy (3,35 km), gdzie zaczęły się pierwsze wyburzenia, rozpocznie się we wrześniu 2010 r. i potrwa do końca 2013 r. Na fragmencie od skrzyżowania z Potokową do al. Rzeczpospolitej powstanie m.in. estakada nad al. Grunwaldzką i nowy wiadukt nad torami kolejowymi. Koszt to ok. 400 mln. zł.
Jako drugi realizowany będzie tzw. odcinek lotniskowy (2,8 km). Tutaj ulica przebiegać będzie nieco inaczej niż obecnie, gdyż potrzebne jest zrobienie miejsca na rozbudowę terminalu. Termin realizacji: od czerwca 2011 r. do grudnia 2013 r. Ten odcinek jest nieco tańszy i pochłonie ok. 350 mln. zł.
Odcinek dolny (2,1 km), przy stadionie od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej równolegle do ul. Uczniowskiej, również zakończony zostanie wraz z końcem 2013 roku. Będzie to zarazem część Drogi Zielonej. Prace ruszą we wrześniu 2011 r. Jest on najtańszym ze wszystkich fragmentów i będzie kosztował 150 mln. zł. Na trasie powstanie wiadukt nad torami i dwa tunele dla pieszych zmierzających na stadion.
Najdroższy odcinek , faktycznie wliczany do Trasy Sucharskiego, ale finansowany ze środków na Nową Słowackiego, ma długość 2,6 km i kosztuje 700 mln. zł. Zawrą się w nim także dwa tunele, oba o długości ok. 1,2 km. Tunele będą dwupasmowe, osobne dla każdego kierunku ruchu. Tutaj prace ruszą szybciej niż przy dwóch wcześniejszych odcinkach, ale potrwają rok dłużej. Początek planowany jest na marzec 2011 r., a zakończenie w grudniu 2014 r.
- Z racji ogromnych kosztów korzystać będziemy tylko z jednej maszyny drążącej tunel - zdradza Romuald Nietupski, szef GIKE. - Urządzenie przekopie się na drugą stronę Martwej Wisły i potem zacznie kopać z powrotem.
Patrząc na mapę widać jednak wyraźnie, że nawet jeśli powstaną już wszystkie cztery odcinki Nowej Słowackiego, to i tak dojazd z Portu Lotniczego do stadionu nie będzie pełny. Brakujący fragment od al. Rzeczpospolitej do al. Hallera wypełni tzw. Nowa Gdańska. Na razie nie wiadomo jednak kiedy powstanie.
Natomiast Trasa Sucharskiego (9 km) podzielona została na trzy odcinki. Dwa z nich powstaną w okresie od marca 2011 r. do grudnia 2013 r. Pierwszy poprowadzi od nieistniejącej jeszcze Południowej Obwodnicy Gdańska do ul. Wosia Budzysza . To, że POG powstanie, jest już bowiem pewne. We wtorek podpisana została umowa między GDDKiA i wykonawcą.
Drugi fragment prowadzić będzie od ul. Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu , gdzie spotka się z odcinkiem pod Martwą Wisłą i odbije w trzeci fragment , prowadzący do portu. Budowa tego odcinka powinna zająć okrągły rok, począwszy od maja 2011 roku.
Cała Trasa Sucharskiego kosztować będzie ok. 650 mln zł.
- Łącznie wykupimy 250 ha gruntów pod nowe pasy drogowe i wyburzymy ponad 300 obiektów - opisuje skalę inwestycji prezes Nietupski.
Wszystkie terminy to oczywiście na razie szacunki. Wszystko uzależnione jest od zdobycia pozwoleń na budowę i dofinansowania unijnego.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III - 718 mln zł
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności - 292,8 mln zł
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR - 109,3 mln zł
Budowa Trasy W-Z (Kartuska - Otomińska) - 100 mln zł
Budowa Trasy Sucharskiego - 1 687,0 mln zł
Przebudowa ul. Jana z Kolna - 120 mln zł
Parkingi zewnętrzne i komunikacja w dzielnicy Letnica - 30 mln zł
Odwodnienie terenów pod stadion Arena Bałtycka - 16 mln zł
Trasa Słowackiego - 650 mln zł
Infrastruktura kanalizacyjna - kolektor WM-1 Kliniczna - Wyspa Ołowianka - 70 mln zł
Integracyjny węzeł drogowy Gdańsk - Śródmieście - 140 mln zł
Opinie (209) 2 zablokowane
-
2009-10-12 08:53
Otwarto prawie 8 lat temu ładny pomnik Janowi Pawłowi II - postawili po to, aby był Pomnikiem Chwały i centralnym wejście przez (1)
niego do Wolnego Miasta? W Polsce to się żyje i nie wykorzystuje infrastruktury, a stawia kościoły i pomniki. W najbogatszym chyba państwie świata na takie fanaberie nie wydaje się pieniędzy, a tu nie dość, że na tym moście nic nie jeździ to już drzewa zaczynają rosnąć, ale liczy się wiara,intencja i otoczka.
- 9 1
-
2009-10-12 09:59
stawia sie zabobonne bunkry, dofinansuje czarnych
dziś najlepiej oplacanym w gdańsku jest proboszcz Letnicy!!
- 2 1
-
2009-10-12 08:54
A miało być w piątek w zeszłym tygodniu.
- 2 0
-
2009-10-12 08:57
KIEDY MOST BĄDŹ TUNEL W NOWYM PORCIE TAM GDZIE PRZEPRAWA PROMOWA
- 1 2
-
2009-10-12 08:58
Plany budowy dróg (1)
- 8 0
-
2009-10-12 08:58
Jeszcze raz podkreślam: Plany budowy dróg
- 5 0
-
2009-10-12 09:06
myglance !!!
Oj !- wybory sie zblizaja - czy co ???...a kosmodrom, a tor formuly I , a- , a- , a- , no i kielbasa po 1,50 za kilo !!!...
- 11 2
-
2009-10-12 09:06
Gdańscy instytucjonalni szachiści
Jak zwykle za poźno - Panowie z UM i innych instytucji - o takich rzeczach myśli się i wyoknuje zanim pojawią się problemy
- 6 0
-
2009-10-12 09:10
Wierzymy WAM o PanOwie!
Wierzymy WAM o PanOwie! My lud pracy zrobimy wszystko i uwierzymy we wszystko byle Kacza Dwugłowa Hydra więce nie sikała nam do mleka!
- 1 2
-
2009-10-12 09:18
Trzeba robić nie pier****ć !!!!!!!!!!
- 8 1
-
2009-10-12 09:20
EKSTRA
DO 2012 roku będziemy stać w korkach ..... EUOR będzie to będzie katastrofa komunikacyjna ..... a po EURO kolejne lata w korkach ......... Kocham Gdańsk !!
- 11 1
-
2009-10-12 09:25
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności – 292,8 mln zł (2)
Pomnik za 300 baniek ...nikomu nie potrzebny!!!
- 23 1
-
2009-10-12 09:29
ta inwestycja drogowa ma szansę zaistnienia, w odróżnieniu od pozostałych
- 6 1
-
2009-10-12 10:02
potrzebny aby dać stanowiska znajomym, projekty znajomym, przetargi znajomym
jesli bóg sprawiedliwy toi spowoduje, ze ECS zawali się grzebiąc wszystkich grzeszników
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.