- 1 Śmiertelny wypadek po pościgu w Gdańsku (35 opinii)
- 2 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (204 opinie)
- 3 Kto będzie radnym za wiceprezydentów? (60 opinii)
- 4 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (149 opinii)
- 5 W kajdankach na masce, w aucie "feta" (84 opinie)
- 6 Stanowcze "nie", dla psów na plaży? (856 opinii)
Budżetu - dodajmy - pod paroma względami wyjątkowego.
Po pierwsze wydatki przekroczyły nieosiągalny dotąd pułap 1,6 mld zł. Przy dochodach ustalonych na poziomie 1,47 mld da to niecałe 130 mln deficytu budżetowego. Zostanie on sfinansowany z kredytów i pożyczek na prefinansowanie inwestycji unijnych. Dług miejski na koniec roku nieznacznie przekroczy 32 proc. dochodów miasta, czyli ok. 50 proc. dopuszczalnego przez prawo poziomu.
Po drugie, choć już po wyborach, budżet nie uderzy po kieszeni mieszkańców - po raz kolejny nie wzrosną ceny biletów gdańskiej komunikacji miejskiej.
To dobra informacja, ale nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć, że wiosną urzędnicy przebąkiwali nawet o obniżce cen niektórych biletów w roku 2007. Mieliśmy to zawdzięczać kilkudziesięcioprocentowemu wzrostowi wpływów ze sprzedaży biletów, który zaczął się po przejęciu przez Renomę kontroli w gdańskiej komunikacji.
- Nie będziemy teraz zmieniać ani cen, ani struktury biletów, gdy za kilka miesięcy organizację transportu w całym Trójmieście weźmie na siebie Związek Metropolitalny - tłumaczy Paweł Adamowicz. - Uważam, że w świetle spodziewanego na przyszły rok wzrostu cen paliw, utrzymanie dotychczasowych cen biletów jest dobrym posunięciem.
Nauczyciele, wynagradzani także z kasy miasta, dostaną niewielką podwyżkę - od 2,5 do 2,9 proc. Do rządowej subwencji oświatowej w wysokości 263 mln zł, miasto dorzuci jeszcze 224 mln.
- Długo mógłbym mówić o subwencji jaką dostajemy z budżetu państwa na finansowanie bieżących wydatków oświaty - Paweł Adamowicz nigdy nie ukrywał, że dopłacanie rocznie z miejskich pieniędzy ponad 200 mln zł do rządowych obowiązków wynikających z ustawy średnio mu się podoba. - Po pierwsze, jest ona niesprawiedliwie mała. Po drugie, gdyby państwo dawało na oświatę tyle, ile powinno, to zamiast je w tym wyręczać, wyasfaltowalibyśmy wszystkie małe i duże ulice w Gdańsku.
Tymczasem na inwestycje pójdą dokładnie 333 mln zł, czyli nieco ponad 20 proc. miejskich wydatków. Gros z nich pochłoną inwestycje drogowe, takie jak dokończenie budowy trasy W-Z od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej, dokończenie modernizacji Podwala Grodzkiego oraz ul. Marynarki Polskiej. Na współfinansowany przez UE projekt Hevelianum pójdą ponad 22 mln zł, a na wykup działek pod planowaną na odleglejsze lata budowę stadionu Baltic Arena 12 mln zł.
Ze szczegółowym projektem budżetu Gdańska (plik programu Power Point) można się zapoznać tutaj.
Opinie (28) 2 zablokowane
-
2006-11-16 17:36
2.5%
Wiem. Zaraz mnie ktoś zgasi, że krytykuję, ale czy nie sądzicie, że 2.5% podwyżka pensji nauczycielskich to tak, jakby jej wcale nie było? Ile to netto? 20..30 zł?!!!
- 0 0
-
2006-11-16 18:06
Południowe dzielnice to totalny KOREK, a bedzie jeszcze gorzej
Nawet jak jest korek i chcesz iść piechotą to nie da rady, bo nie ma chodników.
Dzis było normalnie czyli z DW PKP jechałem autobusem na Zakoniczyn tylko 35 minut (w tym 20 z Chełmu) - czyli tyle ile z Gdańska do Gdyni SKM-ką- 0 0
-
2006-11-16 20:05
dla wszystkich co marudzą a najwiecej wymagają
proponuje zebyscie na czas remontu wyprowadzili sie z gdanska
my sobie spokojnie wyremontujemy co jest do zrobienia i wtedy wrócicie czyli za jakies 10 lat??- 0 0
-
2006-11-16 20:31
jakbym tyle miała tez bym wydała
ale nie mam :(
- 0 0
-
2006-11-16 22:26
deficyt budżetowy powinien być zakazany !
Jak mozna cały czas zyc na kredyt ? Kto w końcu odda te pieniadze ? Co roku budżety biora coraz większe pozyczki aby spłacić pożyczki wzięte wcześniej ! I tak cały czas.
- 0 0
-
2006-11-16 22:39
KARCZEMKI
Spokojna glowa..wezel bedzie wybudowany...TRANSPROJEKT GDANSK wygral przetarg na projekt budowlany i wykonawczy tego wezla..wiec bedzie on realizowany...swoja droga..widizlaem koncepcje tego wezla...wygladal imponujaco...obecny pseudo weze to pikus w porownaniu z tym co ma byc wybudowany :-)
- 0 0
-
2006-11-16 23:40
Panie Prezydencie, najważniejszą inwestycją powinna
być przebudowa Słowackiego. Jest to główna trasa do lotniska.W tym roku skorzystało z niego ponad milion pasażerów. Co będzie gdy ten wskażnik przekroczy 2 lub 3 miliony?
- 0 0
-
2006-11-18 18:04
Górna część Słowackiego została przebudowana, bo VIP-y utknęły w korku na lotnisko. Dolna część Słowackiego VIP-om nie jest potrzebna.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.