• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • ZAmiast złom niemiecki do remontu znów sprowadzać lepiej kupi mniej a nowe PESA i dac pracę i zarobek swoim w Bydgodzsczy. (2)

    A te stare 105 Konstal to na złom kierować, bo hałasują okropnie i zimno jak w kostnicy.

    • 4 2

    • kmnekfefmkfm

      w konstalach to ciepło d e b i l u jest

      • 0 0

    • maiłbyś 4 tramwaje zamiast 42

      a i przy dortmundach nasi mieli pracę.

      • 0 2

  • (3)

    Pan prezydent gdańska paweł adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są gigantyczne! Nec temere nec timide - bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu gdańska, rodzinnego miasta pana prezydenta idealnie pasuje do jego postępowania. Pan prezydent jest politykiem platformy obywatelskiej, to widać po jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy pis-u! Pan prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty jego pracy to m.In. Nowa słowackiego, trasa zielona ergo arenę, park reagana tunel pod martwą wisłą, obwodnica pd, rozpudowa portu lotniczego im. Lecha wałęsy i terminal ii tegoż lotniska, kolej metropolitalna stadion na euro i euro w gdańsku, ul. Havla, nowa wałowa, tramwaj na orunię, trasa ak, terminal kontenerowy w porcie pn, trasa sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w polsce! Działalność władz gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za polskę i polaków i gdańszczanie, polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 1 11

    • Szok, że Pekin może się rozwijać bez Adamowicza.

      • 0 0

    • pociesza mnie, że piszesz o nim małymi literami. Gdybyś był urzędnikiem włączyłbyś Caps Lock.

      • 0 0

    • I etap Słowackiego był za Posadzkiego a nie Adamowicza. Obojętne kto by nie był szefem miasta i tak by te inwestycje puścił w ruch, kto wie zresztą czy nie szybciej i nie taniej.

      • 1 0

  • Tak kochamy niemieckie szorty (56)

    Tym tramwajem jeździli ludzie tylko do kościoła i raz w miesiącu do sklepu, stan igła.

    • 586 51

    • zamiast jednego dziurawego stadionu potrzebnemu tylko dla kiboli mozna było by kupic (4)

      wymienić na same nowe wszystkie tramwaje i kolejki SKM!!Gratulujemy Budyniowi i jego partyjnym koleżkom za niesamowitą niegospodarność!!

      • 12 9

      • (3)

        kup se bilet i zobacz kto chodzi na mecze. Trzeba być debiIem żeby pisać takie bzdury. Chodzę co jakiś czas z synem na mecze i pozdrawiam innych kibiców!

        • 5 5

        • "chodzę co jakiś czas" (1)

          a tramwajem spora część społeczeństwa jeździ po kilka razy dziennie ;)

          • 9 2

          • tak ja chodzę częściej na mecze niż jeżdżę tramwajem

            • 1 0

        • jak kazdy leming kolejny raz udowodniłes swoją głupote

          stadion prtzynosi głabie po 40 mln długu rocznie które my spłacamy a jego budowa kosztawała miliard!!Tramwajami jezdza co dziennie tysiace ludzi stadion stoi pusty cały rok na meczach kibole zajmuja tylko 30% miejsc!!

          • 5 1

    • (1)

      Często psuje się w nich otwieranie drzwi.
      Motorniczy musi wychodzić i grzebać coś w skrzynce nad drzwiami.

      • 1 1

      • ....... PO DWUDZIESTU LATACH !!!!! - tylko drzwi !! ??????

        SZOK !

        • 0 0

    • Niemcy aż do granicy gonili...

      Żeby odkupić :P

      • 1 0

    • I był garażowany (4)

      Jeżdziła kobieta w starszym wieku

      • 24 2

      • Panie ten tramwaj ma tylko jeden minus, ten na akumulatorze.

        • 0 0

      • Chyba kobieta z wąsami i brodą pod pachami. Jak wsiadała to dzieci we Wrześni płakały, że po niemiecku muszą mówić. To już lepszy od niemieckiego tramwaju wóz Drzymały bo w****** się w środku można. Narzekajmy dalej.

        • 3 3

      • (1)

        Wezmę, ale jak zejdzie pan o pincet w dół i dorzucisz zimówki.

        • 24 2

        • ależ macie doświadczenie...

          • 8 3

    • (18)

      Tramwaj to nie samochod, resurs jest o wiele wiekszy, moga swobodnie sluzyc kilkadziesiat lat.

      • 47 58

      • skoro jest taki super to dlaczego niemcy go sprzedają? (3)

        wymieniają na gorsze i droższe?

        • 27 2

        • Niemcy kupują nowe

          Niemcy kupują nowe tramwaje z Polski a my stare używane z Niemiec.

          • 8 0

        • W Dortmundzie sprzedawali bo nie są przystosowane

          do jazdy pod ziemią, a budują tam podziemne linie tramwajowe

          • 9 3

        • Jasne, Niemcy wymieniają na gorsze.

          • 25 0

      • (13)

        słyszałeś o sarkazmie?

        • 94 9

        • Dobre tramwaje, od razu widac, ze garazowane i nie bite (7)

          • 114 4

          • Przebieg jedynie 50 tys. km (6)

            • 41 0

            • Chyba po 5 miesiącach :) (5)

              Tramwaj robi ponad 300 dziennie :) czyli 10 000 miesięcznie - 120 000 rocznie czyli 2 400 000 to minimum przez 20lat :)

              • 32 1

              • nieważne (4)

                Po przekroczeniu granicy będzie miał 50 i to potwierdzone książką serwisową.

                • 57 1

              • a do tego od pierwszego wlasciciela i niepalone! (3)

                • 28 0

              • (2)

                i do tego niemiec płakał jak sprzedawał :)

                • 30 1

              • co tydzień dzwoni

                żeby posłuchać jak chodzi

                • 10 0

              • :)

                Niemiec płakał jak sprzedawał i do granicy, aż gonił by mu oddać jednak :)

                • 9 2

        • Nie słyszał, bo w TVN nic nie mówili :)

          • 3 2

        • (3)

          słyszałeś o niemieckich szortach?

          • 30 0

          • Dobre nawiazanie do waszej nieudolnosci

            • 0 2

          • nie, (1)

            słyszałem tylko o bawarskich skórzanych spodenkach :P

            • 44 0

            • hahahaha dobre nawiązanie do szortów :D

              • 18 0

    • Niemcy kupują nowe tramwaje w PESA z Bydgoszczy :)))))) (3)

      Niemcy kupią za swoje stare sprzedane do Polski nowe tramwaje PESA - to jest biznes HAHAHA

      • 89 5

      • Niemcy kupują (1)

        bo ich stać, jak my za 50 lat się dorobimy to też będziemy kupować nowe, nie ma co się spinać, ważne że nowa linia powstaje, no ale ponarzekać zawsze fajnie.

        • 8 2

        • cymbale lemingu a wywalic miliard na stadion to nas było stac???

          • 3 1

      • a my za 20lat będziemy mogli je odkupić

        • 40 1

    • Gdańsk to taka smieciuwa zebrana z całe Europy

      • 2 1

    • (1)

      Niemcy płakali jak ostatni raz jechali

      • 151 3

      • chyba ze śmiechu jak dowiedzieli się kto ten złom kupił

        • 7 2

    • Tylko nie niemiecki szrot kupić mniej ale nowe z pesy !!!! (7)

      • 24 9

      • (6)

        46 "Dortmundów" z modernizacją kosztowało mniej niż 5 nowych Pes Jazz Duo.

        • 26 6

        • do ceny dortmudu (niskiej bo złom) należy doliczyć koszt absolutynegho remontu. To już nie tak tanio. (2)

          LEpiej mniej z PESY nowe zakupić niż hurtem złom.

          • 8 4

          • rozumiem, że na niegospodarność rajców nie będziesz narzekał, jak z oddali zobaczysz nową pesę do której nigdy nie wsiądziesz bo będzie na innej lini śmigać. Ty ją będziesz oglądał ze ścieżki rowerowej bo na inne tramwaje zabraknie pieniędzy.

            • 4 1

          • 46 "Dortmundów" z modernizacją kosztowało mniej niż 5 nowych Pes Jazz Duo

            • 5 4

        • z pewnoscia (2)

          tak samo jako 30 kaszlakow kosztuje mniej niz... chociazby 1 nowy ford focus...

          • 15 7

          • (1)

            Jesteś lekko niedoinformowany.Dwa bdb zachowane kaszlaki kosztują tyle co Ford Focus

            • 8 6

            • Ale te kaszlaki od fabryki w formalinie zalane.

              • 11 1

    • bez wypadek oczywiscie

      • 0 1

    • Jak zwykle trzeba marudzić.Jak się nie podoba to kupić sobie chińskie sandałki i z buta zap.......ć (1)

      • 8 23

      • leming nwazeliniarzu niepoto placimy ogromne POdatki by jeździć Niemieckim złomem

        • 5 10

    • Niemiec płakał jak sprzedawał!
      To był 4 tramwaj w rodzinie.

      • 45 3

    • zwłaszcza, że jeździli nim głównie niepalący lekarze :-D

      • 30 2

    • Czerwone TDI

      Panie, czerwone TDI, przebieg 170 tys., pierwszy właściciel, taka okazja sie nie powtorzy, sam bym sobie zostawil, w Koscierzynie to szpan Panie ma maxa :)

      • 48 3

    • Szorty

      to, obojętnie czy niemieckie, czy chińskie, na d*pie się nosi, a tą do tramwaju można wsadzić...

      • 24 1

    • niemiec pod kocem trzymał :)

      .

      • 56 3

    • nie byle Niemcy, jedynie dziadki i lekarze. Oczywiście zimą tramwaj nie jeździł.

      • 87 2

  • (3)

    Do
    Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku
    ul. Na Stoku 49
    80-874 Gdańsk

    Witam Państwa serdecznie, mamy do Państwa pytanie czy prawdą jest że ZKM w Gdańsku planuje zakup tramwajów typu Dortmundów pojazdów typu N8C ? i czy modernizacja po zakupie tego typu pojazdu będzie zmodernizowana następujący sposób że w Tramwajach znajdzie się rampa najazdowa dla osób niepełnosprawnych?. Jeśli w pojazdach zakupionych i zmodernizowanych nie znajdzie się ta rampa najazdowa to będzie krok do tyłu dla osób niepełnosprawnych które poruszają się na wózkach, chcielibyśmy żeby Państwo zwrócili uwagę na to że osoba poruszająca się na wózku który ma przednie koła o rozmiarze 200x50 ma następującą sytuację że między przystankiem a tego typu tramwajów (Dortmundów) jest odległość taka że te koła wpadają i jest wtedy bardzo poważny problem z dostaniem się do tramwaju i wydostaniem się z zaklinowanego miejsca. A bardzo chcielibyśmy też korzystać z komunikacji miejskiej bo przecież jesteśmy równo uprawieni do korzystania z niej tak jak inni, a Państwa zadaniem jest to Nam umożliwić. Ostatnim czasie Polska ratyfikowała Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych więc mamy postawę by komunikacja miejska była dostępna też dla Nas a przecież wymieniona wyżej Konwencja mówi o niedyskryminacji, równo uprawnieniu itp. a najbardziej zwraca uwagę np. Art. 9 tej Konwencji, bo przecież te tramwajem mają służyć nam wszystkim i na lata.
    Więc zwracamy się z wielkim Apelem żeby podjęto z nami rozmów i działało na rzecz wspólnego dobra.

    Mgr. Nauk Prawnych
    Krzysztof

    • 5 3

    • Co prawda inwalidą nie jestem

      ale miałem swego czasu powązne problemy z kręgosłupem i na zabiegi rehabilitacyjne jeździłem tramwajem. Tak się składało że na linii z której korzystałem były tramwaje N8C. Z początku wsiadałem do części obniżonej i tam zajmowałem miejsce siedzące, jednakże od samego początku bardzo mnie to męczyło ponieważ nie jestem jakoś wysokiego wzrostu (170 cm) a siedziska zamontowane były tak, że nie bylem w stanie położyć całych stóp na podłodze i w zasadzie niemal cały ciężar obciążał chory kręgosłup. Wolałem zatem (z pewną trudnością) wejść po schodkach na normalny poziom i zasiąść na znajdujących się tam siedziskach, bo są one zamocowane niżej i dzięki temu opierając się mocno na nogach, mogłem dać nieco odetchnąć kręgosłupowi. Raz jechałem świątecznym starym przegubowcem Konstal 102 Na i byłem w siódmym niebie jaki on był wygodny.

      • 1 0

    • Nawiedzony inwalida (1)

      Kup sobie swój tramwaj, to będziesz mógł do niego wjeżdżać nawet traktorem!

      • 2 2

      • Niech spotka się taka sytuacja, bo ja mam tak całe życie .... a kupić jest łatwo niż zmodernizować.

        • 2 0

  • zenada... (14)

    Nie mogą kupić normalnie nowe pojazdy tylko zawsze jakiś złom?!.. I chwalą się tym na całą Polskę... Bleee

    • 150 92

    • Nowe tramwaje PESA z Bydgoszczy są polskie, a tu jest Gdańsk !!! (6)

      lepsze stare niemieckie

      • 19 13

      • Nowe tramwaje PESA z Bydgoszczy są polskie............................ (4)

        Piszesz bzdety, gdzie w Pesie jest coś polskiego???? Nawet pompka spryskiwacza jest czeska,reszta z Niemiec.

        • 5 11

        • to znawco

          Powiedz mi czy falowniki tez sa niemieckie? Bo firma modecom jest polska

          • 0 0

        • (1)

          produkcja w Polsce,pracują Polacy a i podatki są płacone w kraju ...to chyba różnica niż kupować z zagranicy i wspierać czyjąś gospodarkę ,ludzi niż swoje

          • 10 1

          • oczywiście, że tak

            wszystkie koszty korporacyjne zostają w Polsce, biura konstrukcji itp Też marzy mi się więcej ale szanujmy to co mamy.

            • 3 0

        • mam dobry pomysł

          załóż fabrykę pompek spryskiwaczy
          polską

          • 18 3

      • No są polskie kmiocie, a Dortmundy to kanadyjskie tramwaje volksdojcztrollu.

        Twoja niemiecka stara za rzadko daje ci po łbie! a polski ojciec musial was zostawic bo nie wytrzymał i taki głupi jestes.

        • 2 11

    • (4)

      Wytlumaczysz mi dlaczego nie kazdy kupuje nowe salonowe BMW za 100tys tylko wystarcza wiekszosci uzywany samochod za 10-20tys? Bo nie rozumiem...
      (sarkazm)

      • 22 11

      • może dlatego, że przepuścił całą kasę na stadion? (3)

        albo dlatego, że sprzedał GPEC i dywidenda płynie do Lipska a nie do Gdańska?
        Lipsk pewnie stać na nowe tramwaje bo gdańszczanie płacą im kilkadziesiąt milionów rocznie dywidendy,

        • 21 7

        • gdyby nie Euro w Gdansku nie byloby (2)

          - obwodnicy Poludniowej
          - dokonczonej trasy W-Z
          - Nowej Slowackiego

          poniekad takze PKM.

          A stadion, spokojnie. To jest inwestycja szerzej rozumiana niz tylko tyle konkretnie ze stadionu zarabiam. Przejdz sie w okolice stadionu w sloneczny weekend. Zobacz, jak to miejsce sie zmienilo. Gdansk odzyskal olbrzymi kawalek ziemi blisko centrum.

          Pewnie mozna bylo wybudowac stadion troche taniej. Pewne jest jednak, ze stal sie on jednym z symboli Gdanska, a Gdansk stal sie bardziej rozpoznawalny.

          Moze nie na poziomie Paryza czy Wiednia, ale na pewno wiecej osob wie o Gdansku niz podobnej wielkosci Lodzi.

          • 13 10

          • ty leming wybarca tepy PO to ze takie bzdury wypisuje to norma

            Gdyby niebyło euro wszystkie te inwestycje powstały by nawet szybciej były zaplanowane od lat !!

            • 3 1

          • brednie

            Dlaczego obwodnica płd. albo trasa w-z nie miałaby powstać gdyby nie budowa stadionu? Nowa Słowackiego powstała raczej później przez euro.
            O tej rozpoznawalności Gdańska przez stadion - jakieś mity i brednie.
            Na słowacji euro nie było a drogi pobudowali. Przed wstąpieniem do ue.

            • 10 7

    • za kase stadionu mozna by kupic ponad 100 nowych tramwajów!! (1)

      nawet za sam roczny koszt utrzymania stadiony ponad 40 milionów mozna by rocznie kupowac 5 nowych trawajów!!

      • 7 5

      • a gdyby dywidenda z GPEC zostawała w Gdańsku

        to co roku kilka nowiutkich tramwajów moglibyśmy kupić

        • 4 2

  • babcia mawiala po niemcach sie nie poprawia i to cos albo CUS znaczy !!!

    zobaczcie niemcy jaka potega wielka rosja tylko zyje z surowcow za 30 lat przestanie istniec a wielkie niemcy sa i beda na zawsze !!! mozna lubic nie lubic ale oni sobie odbiora te 650 km najlepszej lini brzegowej co ma pl niestety !!!

    • 2 1

  • W Gdansku wszystko gnije

    Juz drogowcy sypia tony blota i zgnilizny na ulice i drogi

    • 0 0

  • polaki budujcie wielkie i silne Niemcy

    Dlatego tez polaki kupujcie zlom Niemiecki za duza cene

    • 2 1

  • porownywac powinno sie chyba (2)

    porownywac powinno sie chyba w tej samej walucie ?

    1,4 mln euro daje mniej wiecej 5.8 mln zl
    czyli porownujemy 5,8 mln do 8,6 mln zl

    5,8 za przestarzale tramwaje + ich pozniejszy remont
    wydaje sie pomyslem co najmniej podejrzanym

    • 7 2

    • Ukryte koszty

      Należy jeszcze pamiętać o doliczeniu kosztów transportu N8C z Niemiec, a także koszty związane przebudową (dodanie wózka z obniżoną podłogą). W 2008 roku trójmiasto.pl pisało w artykule, że koszt przebudowy jednego tramwaju N8C przez zakład w Poznaniu wynosi 600 tys. zł.

      • 0 0

    • 5.8 ale za wszytskie 46 sztuk, podczas gdy JEDNA pesea kosztuje 8,6

      • 2 2

  • kupowanie 20 letniego zlomu to kompletny kretynizm

    szkoda ze w Gdansku maja kłopot z mysleniem.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane