• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wynajmie 48 autobusów na osiem lat

Michał Brancewicz
19 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gdańsk chce powiększyć swój tabor nie o kupione, a o wynajmowane autobusy. Gdańsk chce powiększyć swój tabor nie o kupione, a o wynajmowane autobusy.

Miejski przewoźnik ogłosił właśnie przetarg, który dotyczy nie zakupu, a najmu nowych autobusów. Kontrakt na 48 sztuk pojazdów ma obowiązywać przez osiem lat począwszy od 2020 roku. - Dzięki temu skupimy się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.



Zamówienie dotyczy 48 autobusów miejskich, w tym:

  • 29 standardowych,
  • 13 przegubowych
  • sześć typu midi.

Wszystkie muszą być fabrycznie nowe i niskopodłogowe. W dodatku wykonawca umowy będzie musiał zapewnić serwis i wszystkie niezbędne naprawy.

- Zgodnie z wymogami autobusy muszą być nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy i nie mogą być używane - mówi Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Pojazdy muszą też być jednej marki oraz identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz muszą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej.
Warto wspomnieć, że w kwietniu miejski przewoźnik kupił 14 używanych autobusów z Niemiec, a w marcu wybrał dostawcę 46 nowych pojazdów marki Mercedes Citaro.

Czemu tym razem zdecydowano się na formułę dzierżawy?

- Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Autobusy pojawią się w Gdańsku dopiero w 2020 roku.

Dziś GAiT dysponuje 232 autobusami, z czego 128 to pojazdy standardowe, 90 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (247) ponad 10 zablokowanych

  • Tutaj potrzeba juz tylko psychiatry

    Takie biedne miasto że nie stac nas na kilka autobusow?moze deweloperzy zaprzyjaznieni dołożą?tyle gruntów przeciez mają ?popros ich

    • 6 0

  • Dziwny przetarg, pachnie wałkiem

    Jedna afera to za mało? (była akcja z jakimś urzędem, który wynajął na 3 lata auta drożej niż gdyby je kupił)

    • 7 0

  • Leasing lepszy, można wymieniać co roku nań nowe (1)

    • 0 3

    • Właśnie chodzi o to że nie można aż do czasu spłaty - tak jak w kredycie

      • 1 0

  • To tak jak w leasingu (3)

    Miasto Gdańsk będzie się cieszyło że ma piękne autobusy które nie są własnością miasta.

    • 43 4

    • Z tramwajami też należy zrobić wymianę, bo tabor dortmundowo-wagonikowy na żyletki tylko się nadaje.

      • 0 1

    • Nie tak samo, bo w leasingu ty odpowiadasz za serwis (1)

      A tutaj będzie najem, który jest dużo droższy, za to GAiT nie musi serwisować.
      Mimo, że GAiT ma warsztat i mechaników...
      No ale jak nie mogą mechanikom kupić narzędzi to będą przepłacać za serwis zewnętrzny.

      • 3 0

      • Lepiej zatem kupić autobusy na własność (bez najmu) i podpisać umowę na remonty i czyszczenie pojazdów z firmami zewnętrznymi.Jak to ma się np do Warszawy gdzie MPT posiada swoje własne warsztaty naprawcze?

        • 0 0

  • tramwaje też w opłakanym stanie

    A może też tramwaje zamówią ? W końcu stare Dortmundy i wagoniki też trzeba wymienić.

    • 1 0

  • Lis w kurniku.

    • 2 0

  • Jak wejda prywatne przewozy...zaoraja zaplecze techniczne naprawy taboru...i juz nigdy przeningdy nie odbuduja..to ma byc argument ze baza na Jabloniowej bedzie tansza niz ta sprzedana przez lysego oszusta(nie budynia)w Brzeznie.Ludzie straca prace ale zyskabznany dealer samochodow pewnie z zasady. Bezkonkutencyjny w swojej ofercie teraz i bezkonkutencyjny kiedy zacznie podnosic ceny biletow.Licze ,naprawde liczevze Kacper rozpizdzi ta mafie..niebobchodzi mnie ze obsaszi koryto swoimi..trudno lepsze to niz rozgrabianie Gdanska przez dewelopersko-prawnicza mafie.

    • 2 0

  • Dwa dni do wyborow..panowie ...sprzedawaj kto moze.Jawne okradanie mieszkancow Gdanska i wyprzedaz a ta. Szuja i menel ciagle

    • 2 0

  • hymmm.

    pomysł dobry, ale cos czuje ze moze nie wypalic....

    • 0 3

  • Jak sprzesac i wyprzedac majatek gminny

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane