- 1 Kto się przypiął do mojego roweru? (111 opinii)
- 2 Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie systemu Fala (86 opinii)
- 3 Chcieli wymusić młotkiem oddanie telefonu (59 opinii)
- 4 Szklana pułapka na wybiegu dla psów (93 opinie)
- 5 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (470 opinii)
- 6 Mapa pożarów aut w Trójmieście (120 opinii)
Gdańsk zachęca do kupna elektrycznych aut
Od kilku dni właściciele 64 elektrycznych samochodów zarejestrowanych w Gdańsku mogą korzystać z czterech darmowych punktów ładowania przygotowanych przez urzędników na gdańskich ulicach. Czy innowacja skłoni kolejnych kierowców do zakupu elektrycznego auta?
- Procedura jest prosta - wystarczy zgłosić się do Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku z kserokopią dowodu rejestracyjnego samochodu - oryginał do wglądu - wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.
- Na miejscu wypełnia się wniosek - druki dostępne są na miejscu, można je też wcześniej pobrać z naszej strony internetowej. Karta wydawana jest od ręki. Co najważniejsze - jest bezpłatna! Cała procedura trwa nie dłużej, niż kwadrans - dodaje dyrektor Kotłowski.
Można również wniosek wysłać pocztą - wtedy kartę odbiera się w uzgodnionym wcześniej telefonicznie terminie - opis procedury oraz wzór wniosku dostępne są na stronie zarządu.
Kart można używać w trzech zbudowanych przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni stacjach ładowania pojazdów elektrycznych. Pierwsza stacja znajduje się przed budynkiem ZDiZ przy ulicy Partyzantów 36. Druga - w pobliżu siedziby Straży Miejskiej przy ul. Zawodników . Trzecia - przy gdańskim ogrodzie zoologicznym przy ulicy Karwieńskiej .
Miasto planuje budowę kolejnych miejsc ładowania pojazdów elektrycznych. Mają one powstać w strefie płatnego parkowania. - Chcemy zachęcić kierowców do ekologicznego podejścia do motoryzacji i zdecydowaliśmy, że ładowane tam auta będą zwolnione z opłat za postój - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak.
- Poprzez realizację takich działań wspomagających ekologiczne formy transportu zmierzamy do poprawy efektywności transportu oraz zmniejszenia emisji do atmosfery szkodliwych substancji - wyjaśnia Grzelak.
Gdańsk na trzy terminale - montaż, utrzymanie i dostawę energii - wydał prawie 100 tys. zł. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że wprowadzenie kart dostępowych jedynie podwyższa koszty funkcjonowanie punktów, bo skoro właśnie punkty są za darmo, to w jakim celu są do nich wydawane karty? Jak ustaliliśmy chodzi o to, by nie dochodziło do kradzieży energii.
W Gdańsku zarejestrowane są obecnie 64 pojazdy elektryczne i hybrydowe. Kupno takich pojazdów zero-emisyjnych (elektrycznych) ma w planach także sam urząd. W ramach przygotowań do ogłoszenia przetargu miasto od czerwca zeszłego roku do stycznia tego roku użytkowało różne modele pojazdów elektrycznych użyczonych do testów przez ich producentów.
Przetarg na zakup czterech fabrycznie nowych samochodów o napędzie całkowicie elektrycznym ogłoszony zostanie do końca kwietnia. Będzie to już trzecie postępowanie na zakup takich pojazdów. Dwa pierwsze (w październiku i w grudniu) zostały unieważnione z powodu braku ofert. Pojazdy mają użytkować: Urząd Miejski, Zarząd Dróg i Zieleni, Straż Miejska oraz Miejski Ogród Zoologiczny.
Co ciekawe, urzędnicy w magistracie patrzą nieco inaczej na innowacyjne pojazdy. Dla przykładu niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na najem aut osobowych. Wypożyczone pojazdy posłużą jako narzędzie pracy kontrolerów projektów unijnych. Zamówienie publiczne wzbudziło jednak sporo kontrowersji, gdyż kryteria automatycznie przekreśliły oferentów dysponujących flotą pojazdów hybrydowych.
Warto nadmienić, że latem 2014 r. szybką ładowarkę samochodów zainstalowała w Gdańsku Grupa Energa, również udostępniająca możliwość ładowania bezpłatnie. Urządzenie zainstalowane przez Energę zlokalizowane jest przy Olivia Business Center - aleja Grunwaldzka 472 , a dokładniej przy budynku Olivia Point. Pomorska spółka planuje kolejne inwestycje przy wsparciu innej dużej lokalnej firmy.
Miejsca
Opinie (186) 7 zablokowanych
-
2015-04-04 17:56
ekologia i samochód elektryczny??? To jakiś żart.. (1)
Po pierwsze samochód elektryczny w ogóle nie jest ekologiczny, ponieważ wytwarzanie prądu w naszym kraju nie ma nic wspólnego z ekologią, po drugie czy ktoś policzył ile kosztuje wymiana i utylizacja akumulatora z samochodu np Nissan Leaf, po trzecie czy ktoś przewidział, że jak gdańszczanie wymienią połówę swoich samochodów na elektryczne to po 16 jak wszyscu zjadą do domów i podłączą swoje samochody do gniazdek to może,a raczej na pewno, nie wystarczy prądu na naładowanie zwykłego telefonu komórkowego.
- 0 3
-
2015-04-04 18:44
piszesz o rzeczach o których
nie masz zielonego pojęcia. Tyle komentarza, bo nawet nie chce mi się wchodzić w szczegóły.
- 1 0
-
2015-04-04 18:42
to zdecydowanie za mało (1)
po pierwsze parkowanie za darmo wszędzie nie tylko przy ładowarce
po drugie wjazd na Stare Miasto i bus pasy
po trzecie ładowarki tam gdzie samochód może dłużej stać (markety, kino)
po czwarte ulig/dopłaty państwa przy zakupie
dopiero miałoby to jakiś sens.
Samochody elektryczne na razie to dla nas kiepskie rozwiązanie. Drogie przy zakupie, krótki zasięg i ładowanie trwa zbyt długo. Trzeba małymi kroczkami. W tej chwili jak najbardziej hybrydy.
Tak wogóle czytając tej posty widzę jaki nasz kraj i poglądy są zacofane w stosunku do "starej Unii".- 3 0
-
2015-04-04 22:44
święta racja
właśnie tak jak piszesz. I tak jest w innych krajach. np. Norwegia
- 1 0
-
2015-04-04 19:01
to rozumiem że chcecie
do us...nej śmierci jeździć śmierdziuchami ? A te nowotwory i alergie to jak myślicie skąd? Jeżeli kogoś stać na zakup takiego samochodu to niech kupuje, bo jeżeli nie będzie miał kto kupować, to firmy nie będą inwestować w nowe technologie i my szaraczki ich się też nigdy nie doczekamy. A głupie gadanie o szkodliwości utylizacji akumulatorów i produkcji prądu z węgla możecie sobie darować, bo lepiej jest kontrolować utylizację w jednym miejscu, kontrolować jeden komin, niż zatruwać (koncentrować) spaliny w miastach i to bez żadnej kontroli (np. samochody z powycinanymi filtrami cząstek stałych to u nas norma). Nasz kraj i poglądy ludzi są naprawdę baardzo zacofane.
- 1 0
-
2015-04-04 22:41
przykład
Niech polska bierze przykład z Norwegi. Tam elektryki warto mieć.
- 1 0
-
2015-04-05 08:11
hybrydy
Wrocław i inne miasta wprowadziły bezpłatne parkowanie w centrum.A Gdansk? gorszy? Kiedy?
- 0 0
-
2015-04-07 13:06
Miłościwie panujący czym zajeżdża...?
- 0 0
-
2015-04-14 12:02
Eko
Ludzie beda eko jak im sie to bedzie kalkulowac. Doplacac do elektryka zeby w mieście za darmo naładować to nie interes. Jeśli te auto bedą kosztować tyle co splinowe. To bedą kupowane. A 64 samochody w tak dużym miescie to śmiech na sali.
- 0 0
-
2015-04-27 23:19
Dobra inicjatywa
Zastanawiałem się nad bmw i3, ale brakuje miejsc do ładowania auta.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.