- 1 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (236 opinii)
- 2 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (25 opinii)
- 3 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (111 opinii)
- 4 Pościg między autami na trzypasmówce (63 opinie)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (316 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (141 opinii)
Gdańsk zaprasza nowych mieszkańców
21 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat)
"Wybierz Gdańsk" - pod takim hasłem wolontariusze zachęcają turystów i gości przyjeżdżających do miasta, by zamieszkali w nim na stałe. Społeczna akcja ruszyła podczas Jarmarku św. Dominika. Na razie odpowiedziało na nią ok. 100 osób.
W miastach kręcone są seriale (Gdynia, Sandomierz), w innych powstają filmy i spoty reklamowe (z udziałem gwiazd - np. Urszula Dudziak promująca Bielsko-Białą).
Niemal każdego roku miasta wydają też setki tysięcy złotych na reklamy wielkoformatowe i billboardy. Zbieżny punkt widzenia mają też uczelnie wyższe walczące o studentów czy organizatorzy koncertów i festiwali, które są jedną z najskuteczniejszych metod zapadnięcia w pamięć młodym ludziom (znów przykład Gdyni i organizowanego w niej od lat festiwalu Open'er).
Poza tym, w czasach niżu demograficznego, gdy z dekady na dekadę z miast ubywa po kilka tysięcy mieszkańców, urzędnicy szukają sposobów, by ten negatywny trend nie tyle zatrzymać, co spowolnić.
Gdańsk też chce się promować
Z podobnego założenia wychodzą także władze Gdańska, mimo że ostatnie dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w ostatnich latach mieszkańców Gdańska nieznacznie, ale jednak przybywa.
Podczas zakończonego w ubiegłym tygodniu Jarmarku św. Dominika rozpoczęła się kampania promocyjna miasta "Wybierz Gdańsk". W jej ramach wolontariusze rozdawali wszystkim gościom ulotki i okolicznościowe wizytówki zachęcające do odwiedzenia Gdańska i zamieszkania w nim na stałe.
- Gdańsk jest miastem wyjątkowym. W ciągu ostatnich 10 lat przeprowadziło się tutaj 50 tys. osób. Mają tu swoje siedziby polskie i międzynarodowe korporacje. Poza tym, bardzo przyjemnie się tutaj mieszka. Mamy czyste powietrze, piękne plaże i ciągle rozwijającą się infrastrukturę i komunikację publiczną. Wierzymy, że projekt "Wybierz Gdańsk" będzie dobrym sposobem na pokazanie dotychczasowych sukcesów miasta, w szczególności młodym ludziom, którzy podejmują ważne dla siebie decyzje, wybierają uczelnię i kierunek studiów, obierają ścieżkę swojej kariery. Chcemy przekonać ich, że to właśnie Gdańsk będzie idealnym miejscem na osiągnięcie sukcesu - mówi Małgorzata Ziemkowska, członek zarządu Fundacji Gdańsk Global, organizatora akcji "Wybierz Gdańsk".
Jak ściągnąć nowych mieszkańców?
Kampania ruszyła podczas jarmarku i - jak zapowiadają organizatorzy - będzie obecna na wielu wydarzeniach i imprezach masowych. Równolegle uruchomiono stronę internetową, na której każdy może zapisać się na specjalny newsletter i na bieżąco być informowanym np. o nowych ofertach pracy w Gdańsku.
- Na razie zapisało się ok. 100 osób, ale ta liczba systematycznie rośnie - mówi Paweł Pinker, menadżer projektu. - Kluczem do sukcesu są nasi wolontariusze, ludzie przed i po studiach, którzy dobrowolnie chcą działać na rzecz Gdańska. To nasz wielki atut. Projekt jest społeczny, tzn. z jednej strony jest prowadzony dla osób, które chciałyby rozwijać swoją karierę w Gdańsku, a z drugiej - instytucje, które nas wspierają nie oczekują niczego w zamian.
Oprócz gości, którzy już w Gdańsku byli i być może do niego wrócą, akcja skierowana jest także do wszystkich osób, które myślą o emigracji z kraju. Mieszkańców z innych miast ma do Gdańska przyciągnąć perspektywa znalezienia atrakcyjnej pracy i wysokiego wynagrodzenia, czyste powietrze, rozwój infrastruktury drogowej i komunikacyjnej (w tym rowerowej) i brak korków.
- Chcemy pokazać wszystkim osobom z zewnątrz, ale też i mieszkańcom Gdańska, ile nasze miasto ma atutów, którymi może się chwalić i je wykorzystać. Przyciągnięcie nowych osób przyniesie korzyści dla wszystkich, sprawi też, że w mieście pojawią się nowi inwestorzy - dodaje Paweł Pinker.
Skuteczność akcji mierzona kontaktami
Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że każdy nowy meldunek to dla miasta większe wpływy z podatków. Organizatorzy twierdzą, że nie mają sprecyzowanej grupy docelowej. Ta zależeć ma od ofert składanych przez pomorskich pracodawców. Jak usłyszeliśmy, skuteczność akcji ma być mierzona kontaktami z osobami, które odpowiedzą na oferty pracy.
Akcja finansowana jest ze środków Fundacji Gdańsk Global i jej partnera Olivia Business Centre.
- Koszt całości to jak dotąd mniej niż 10 tys. zł - wyjaśnia Paweł Pinker.
Opinie (371) ponad 20 zablokowanych
-
2015-08-21 21:40
Gdansk zaprasza nowych mieszkancow...
... chyba za obwodnice.
- 52 3
-
2015-08-21 21:39
(1)
...Tylko pogoda do d*py!
- 13 13
-
2015-08-21 21:40
Ostatnio?
- 4 3
-
2015-08-21 21:32
jusz niedługo
my jechac to Gdansk. 800 z Erytrea & Syria & Ethopia. We love Poland!
- 54 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.