- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (86 opinii)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (87 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (20 opinii)
- 4 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 6 Masz interes? Zostaw kartkę (143 opinie)
Gdańsk znowu szuka inwestora dla Wyspy Spichrzów
Gdańsk wraca do pomysłu zabudowy Wyspy Spichrzów wspólnie z deweloperem w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Tym razem jednak plan zagospodarowania przestrzennego ma być mniej wymagający, a więc bardziej atrakcyjny dla prywatnego inwestora.
Zagospodarowanie Wyspy Spichrzów to temat na niejedną książkę, lecz niestety wciąż bez szczęśliwego zakończenia. Być może jednak tym razem będzie inaczej? Urzędnicy po raz kolejny chcą znaleźć inwestora gotowego odmienić oblicze północnej części tego obszaru miasta na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli współpracy miasta z partnerem prywatnym
Nauczone jednak negatywnym doświadczeniem współpracy z firmą z Polnord, miasto postępuje bardzo ostrożnie i swoje działania poprzedziło badaniem rynku oraz rozmowami z potencjalnymi inwestorami.
- Dzięki przeprowadzonym konsultacjom, odbudowie nabrzeży Wyspy Spichrzów, udziale miasta w uzbrojeniu nieruchomości oraz bardziej elastycznemu podejściu do obowiązków dewelopera, atrakcyjność naszej oferty wzrosła, a wraz z nią szansa na znalezienie partnera do wspólnej inwestycji - uważa Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta miasta.
Zanim jednak urzędnicy znajdą, a następnie podpiszą umowę partnerstwa publiczno-prywatnego, gotowy będzie kolejny już plan zagospodarowania przestrzennego północnego cypla Wyspy Spichrzów.
- W nowym planie rezygnujemy z parkingu ogólnodostępnego, który został wpisany do poprzedniego planu na wniosek Polnordu. W związku z tym, że miasto raczej szuka inwestorów cząstkowych, nie wiadomo kto miałby budować taki parking, który musiałby się znaleźć pod wieloma kwartałami - objaśnia największą zmianę w nowym projekcie planu zagospodarowania Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Wyspa Spichrzów bez parkingu na 500 aut?
Zgodnie z założeniami nowego planu, na cyplu będzie mogło powstać dwa razy więcej mieszkań - dotąd miały zajmować 30 proc. przestrzeni, teraz ma to być aż 60 proc. zabudowy. Ale plan jest elastyczny, więc inwestor będzie mógł też całkowicie z mieszkań zrezygnować i zrealizować tylko obiekty usługowe (np. hotele, biura). Dopuszcza się również płaski dach we wnętrzach kwartałów, by móc stworzyć np. szklane zadaszenia dziedzińców, o ile kształt takiej konstrukcji nie będzie widoczny z poziomu chodnika.
Skoro jednak plan jest tworzony bez konsultacji z potencjalnym inwestorem, jaka jest pewność, że nie trafi on podobnie jak poprzednik, wypracowany z Polnordem - do kosza?
- Zmiany w planie są jednym z efektów prac zespołu roboczego, którego zadaniem było optymalne przygotowanie całego projektu z uwzględnieniem analizy przeprowadzonych badań rynku, potrzeb w zakresie celów publicznych oraz wymagań związanych ze szczególnym, historycznym charakterem lokalizacji - zapewnia Antoni Pawlak.
Czytaj także: Pierwsze pozwolenie na budowę na północnym cyplu Wyspy Spichrzów dla dewelopera Spichlerz Ognisty Wóz.
Koncepcja budowy centrum handlowego nad Podwalem Przedmiejskim przygotowana kilka lat temu przez Gray International.
Projekt planu to przełożenie na język prawno-ubanistyczny koncepcji zagospodarowania Wyspy Spichrzów również sprzed ośmiu lat. Wówczas pojawiła się wizja przykrycia Podwala Przedmiejskiego centrum handlowym, które to miało być zrealizowane przy współpracy z firmą Gray International.
Szkopuł w tym, że inwestor już dawno wycofał się z tego projektu. Czy zatem plan jest tworzony bez głębszego uzasadnienia?
- Wracamy do tego projektu, bo jest daleko zaawansowany. Ponieważ nie ma inwestora, zgodzimy się na to, co konserwator uzgodni. Firma Gray przekonywała, że takie rozwiązanie przestrzenne ["zawieszenie" budynków nad Podwalem Przedmiejskim - przy. red] ma szanse biznesowe. Czy przyjdzie nowy inwestor i podejmie się tego kosztownego projektu - nie wiemy, ale wiemy, że obowiązujący plan sprzed 16 lat jest już niedobry, a ten otwiera nowe możliwości - uzasadnia dyrektor BRG.
Zgodnie z wizją, oprócz centrum handlowego nad Podwalem Przedmiejskim, do wnętrza centrum handlowego mają trafić także ulice: Owsiana i Wspornikowa . Pełniłyby one funkcje korytarzy galerii z możliwością przykrycia dachem ulokowanym na wysokości kilku kondygnacji.
Dodatkowo plan przewiduje korektę przebiegu i wyprostowanie ul. Pszennej , której przebieg jest obecnie "zaburzony" poprzez lekceważący wszelkie uwarunkowania historyczne budynek hotelowy . W planie uwzględniono także połączenie piesze w połowie szerokości Wyspy między ulicami Pszenną a Jaglaną .
Miejsca
Opinie (113)
-
2014-03-24 07:43
(1)
A może wybudować tam drugie ESC, taką mniejszą ,,filię" ... Budyń będzie miał być z czego dumny !!!
- 24 3
-
2014-03-24 07:44
ECS rzecz jasna.
- 4 1
-
2014-03-24 07:42
Biedronkę postawić
ci na pewno inwestycję doprowadzą do końca
- 28 1
-
2014-03-24 07:41
Dlaczego tam nie zbudowano Muzeum II WŚ?
Tylko olbrzymie, publiczne pieniądze władowano w zupełnie inne miejsce? Za tą kasę można było spokojnie uniknąć rozbiórki spichlerzy. Więcej, można było je odbudować i zrobić w nich muzeum.
- 36 3
-
2014-03-24 07:40
To ile już chcą że to stoi.
..
- 6 1
-
2014-03-24 07:38
Jakieś muzeum, koniecznie z izbą pamięci budyniu
- 12 2
-
2014-03-24 07:36
Niekończąca się opowieść
odcinek xxx.
- 19 1
-
2014-03-24 07:35
Inwestor? Raczej pomysł i wizja
Tu potrzeba wielkie architektury a'la Calatrava a nie inwestora, który odwali kolejną wersję Placu Haffnera, czyli banalną tańszą wersję/ imitację bogactwa z filmów II gatunku. Do tako potrzeba partnerstwa miasta z inwestorem, a nie banalnej deleoperki.
- 17 1
-
2014-03-24 07:11
Ile to juz lat? (1)
Szuka i szuka i znaleźć nie może...
- 24 1
-
2014-03-24 07:24
kiedyś cię znajdę, znajdę cię, jestem coraz bliżej...
- 9 3
-
2014-03-24 06:24
Proponuję wybudować gdański Infobox !
- 37 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.