• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja wciąż daleka od ideału

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Ponad miesiąc minął od wielkiego chaosu, jaki w pierwszych dniach roku zapanował w gdańskiej komunikacji i w efekcie którego pracę stracił dyrektor ZTM Włodzimierz Popiołek. Poprawie uległo kilka kwestii, jednak lista zaniedbań wciąż jest długa.



ZTM ma problemy z estetyką i właściwym oznakowaniem przystanków. Jeszcze kilka dni temu na tym przystanku przy ul. Świętokrzyskiej wisiały rozkłady jazdy czterech linii autobusów, choć kursuje ich sześć. Rozkłady poprawiono w ostatni czwartek. ZTM ma problemy z estetyką i właściwym oznakowaniem przystanków. Jeszcze kilka dni temu na tym przystanku przy ul. Świętokrzyskiej wisiały rozkłady jazdy czterech linii autobusów, choć kursuje ich sześć. Rozkłady poprawiono w ostatni czwartek.
Cały czas ZTM boryka się z kłopotami natury technicznej. Wygląd i przejrzystość rozkładów internetowych daleki jest od ideału.

- Dlaczego w nowych rozkładach jazdy nie można sprawdzić czasu przejazdu? Poprzednio, klikając na daną godzinę można było zobaczyć, o której dojedzie się na kolejne przystanki, co bardzo ułatwiało zaplanowanie przesiadek lub umówienie się z kimś na przystanku, nie mówiąc o ustaleniu czy bilet 15-min wystarczy czy też trzeba kupić droższy. I komu to przeszkadzało? - skarży się na rozkłady pani Ania, czytelniczka trojmiasto.pl

Brak dokładnego czasu przejazdu uniemożliwia także rozsądne zaplanowanie podróży w przesiadkami, do których tak bardzo zachęcają nas urzędnicy.

- Nie jestem w stanie dzisiaj określić kiedy rozkłady internetowe ulegną poprawie. Jest to dość skomplikowana technicznie sprawa. - tłumaczy Jakub Hoły z ZTM Gdańsk.

Jednak samo planowanie podróży nie ułatwia także schemat linii autobusowych i tramwajowych. Schemat linii autobusowych i tramwajowych jest nieczytelny oraz niewyraźny. Ponadto istnieją błędy w zaznaczeniu przebiegu tras autobusowych. Pan Marek, czytelnik trojmiasto.pl, zwrócił uwagę na rozbieżności w schematach przebiegu linii B. Według ogólnego schematu trasa linii B biegnie przez ul. Powstańców Warszawskich i Nowe Ogrody, podczas gdy szczegółowy schemat tej linii informują o trasie przez ul. 3-ego Maja.

Liczne zastrzeżenia można mieć także do oznakowania przystanków nowymi rozkładami. Są one często montowane niechlujne, bez zastanowienia. Nadal zdarza się, że część rozkładów jest naklejona na szybę, podczas gdy inne umieszczane są gablocie. Brakuje także opcji, obecnej wcześniej na stronach www ZKM-u, zgłaszania braku lub zniszczonych rozkładów na przystankach.

Rozkładów brakuje nawet na pętli tramwajowej Zaspa Rozkładów brakuje nawet na pętli tramwajowej Zaspa
- W tej kwestii sytuacja ulegnie znacznej poprawie w ciągu dwóch tygodni. Wkrótce pojawią się nowe rozkłady na przystankach. - dodaje Hoły.

Kierowcy na liniach obsługiwanych przez prywatnych przewoźników mają także często kłopoty z właściwym ustawieniem swojego pojazdu na pętli autobusowej. Zdarza się nieraz, że blokują ruch innym pojazdom. Na szczęście do takich sytuacji dochodzi coraz rzadziej.

Sporo kontrowersji wywołał także pomysł likwidacji punktu obsługi na Głównym Mieście przy ul. Chlebnickiej. W zamian otwarto nowy w zdecydowanie lepiej skomunikowanym miejscu - na pętli tramwajowej na Chełmie. Niestety brak informacji poza Internetem, wywołał zdziwienie wielu osób, które chciały doładować np. kartę miejską przy ul. Chlebnickiej.

Czy ZTM radzi sobie z organizacją komunikacji miejskiej w Gdańsku?

- W centrum Gdańska istnieje wiele miejsc, gdzie można np doładować kartę miejską - m.in. w tunelu przy dworcu głównym lub w pobliżu Hotelu Heweliusz. - informuje Hoły.

Od stycznia na szczęście uporano się ze standardem usług świadczonych przez prywatnych przewoźników. Wprawdzie na trasy cały czas wyjeżdżają pojazdy niepomalowane w gdańskie barwy (przewoźnicy mają czas na zmianę malowania do końca czerwca), jednak wyświetlacze funkcjonują już poprawnie. Kasowniki także drukują poprawną datę oraz godzinę. Z wnętrz zniknęły rozkłady i regulaminy przewozowe organizatorów z innych miast.

Znacznej poprawy w funkcjonowaniu ZTM-u być może doczekamy się po zmianie kierownictwa. Obecnie po dobrowolnej dymisji Włodzimierza Popiołka, spowodowanej m.in. naszymi publikacjami na temat chaosu jaki zapanował w pierwszych dniach stycznia, obowiązki pełni Alicja Kraska (dotychczasowa zastępczyni Popiołka).

- Konkurs na nowego dyrektora ogłosimy na dniach, być może już na początku przyszłego tygodnia. - dodaje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta.

Opinie (361) 10 zablokowanych

  • Czytelnicy, napiszcie proszę, co jest bliskie ideału w naszym kraju? (8)

    Taki artykuł jak ten można napisać o każdej instytucji w PL. Wszędzie brakuje pieniędzy, układy, kolesiostwo, korupcja to taka nasza zwykła codzienność od wielu lat.

    • 5 1

    • zostaw kraj w spokoju i skup się na swoim mieście

      w innych miastach może komuniakcja nie jest bliska ideałowi, ale nieporównywalnie lepsza

      • 0 0

    • dzika przyroda?

      no i może dzicy autochtoni z bagien :)

      • 0 0

    • niestety prawda jest taka ze wnaszym kraju wogle niebrakuje kasy!! (2)

      Mało tego mamy nawet wiecej niz potrafimy wykorzystac!! Swiadcza i tym ciagłe ostrzezenia z Brukseli ze jesli niezaczniemy cos robic to nam zmniejsza doplaty z UE !!Ale chodzi oto ze co napisał Cv układy,kolesiowstwo,korupcja!!!!To oni Kradna pieniadze kradna ich tak durzo ze ciagle brakuje i nawet jak bedzie ich 5razy wiecej tez bedzie brakowac bo poprostu beda krasc wiecej!!!

      Gdyby ZTM było prywatna firma poleciały by głowy całego kierownictwa
      a chetnych do pracy niebrakuje!!

      • 2 0

      • (1)

        Skoro tylu chętnych do pracy, to dlaczego na stronach gdansk.pl dotyczących kandydatów spełniających wymagania formalne odnośnie ofert pracy w ZTMie jakoś nie roi się od ludzi? No a przecież tylu chętnych ponoć jest...

        • 0 0

        • ze by odstac ciepla posadke trzeba miec znajomosci i kolesiów

          inaczej wszyscy odpadaja!!

          • 0 0

    • (2)

      Bilska idealu w naszym kraju jestem ja.

      • 2 1

      • (1)

        pytanie brzmiało "co jest bliskie ideału" a nie "kto". No ale jeśli chcesz aby traktowano Cię jak rzecz...

        • 0 1

        • Lulu. Nie ze mna te numery.

          • 0 0

  • skoro to takie trudne dla Pana Hoły (1)

    to dlaczego nie idzie w ślady dyrektora??? Po co wogóle ten twór ZTM Przcież dla swoich fuchy można było znaleźć np. z spółce wyznaczającej miejsca do opalania na plaży mając na uwadze ilość wczsowiczów, kierunek wiatru, temperaturę. Miało to by identyczne znaczenie jak ZTM. Tyle się pisze o protezie tramwajowej nr 1. I co problem jak cholera, nie można nic z tym zrobić i najlep-ije zwalać na brak taboru Który tak naprawdę jest wykorzystywany na innych liniach, na których starego typoyu tramwaje daja sobie radę. a co z modernizacją Dortmundów pod Poznaniem. Cisza jak po smierci organisty. A podobnmo jest kryzys i wazne jest kazde miejsce pracy. Czy ktoś sie wogóle tym interesuje? A robudowane do monstrum ZKM?? A i tak gdyby nie UEoraz kredyty to by się nic nie zmieniało. Po co jeżdżą zespołu tramwai po trzy wagony, ajk mozna by częściej na różnorodnych liniach po dwa a nawet po jednym. Są takie lin ie gdzie jeden wagon jest optymalnym rozwiązaniem. Ale technicznie nikt o tym nie myślał likwidując zajezdnię na Thalmana ( Wróbla) zwana potocznie Łąkową. Potem były mrzonki o Jasieniu. Juz w latach 70 tych zaplanowano że część tramwai będzie zjeżdżać w kierunku Siedlec i Moreny z ALei AK . I co z tego zostało, pusty tunel, a na Hucisku tramwaje blokują skrzyżowanie. Przecież myslenie nie jest aż tak drogie. No chyba że wygodniej jest cicho siedzieć i mysleć kategoriami z późnego Gomółki. Zreszta sa tacy, którzy wtedy nabywali doświadczenia a teraz sa skutki.

    • 1 1

    • niby normalny, a Gomułka przez "ó" pisze...

      • 0 0

  • 199 (3)

    Autobus 199 nadal nie kursuje w/g rozkładu.Czy nie można temu zaradzić?

    • 3 0

    • (2)

      weź kij i zawróć wisłę. jak pomyślisz troszkę to się domyślisz czemu jeżdżą neizgodnie z rozkładem. mają przefrunąć nad korkami??? musicie być bardziej wyrozumiali. na korki nie ma siły. i ani kierowca ani dyrektor ani adamowicz nie jest winny temu że autobus się spóźnia przez korki.
      sam jeżdżę samochodem, ale gdyby wszyscy na hura przesiedliby się do autobusu czy tramwaju to korki by zniknęły i byłbym szybciej autobusem niż teraz jadę samochodem.

      • 2 3

      • beznadziejna gdańska firma ma wytłumaczenie: korki w mieście
        z tego samego powodu pewnie rozkłady internetowe to zbyt skomplikowana sprawa :P

        • 0 0

      • Oczywiście ze w dużej mierze spóźnienia autobusów to wynik korków ale co powiesz na spóźnienia autobusów na pierwszych przystankach na trasie? Już kilka razy miałem taki przypadek, że autobus na końcowym przystanku we Wrzeszczu przy SKM stał dobre 30min a na pierwszy przystanek na trasie w tej samej zajezdni przyjechał z 10min opóźnieniem!

        • 0 0

  • RUSZAĆ GŁOWĄ (1)

    Co z tego że w okolocach starego miasta jest wiele miejsc na doładowanie kart ale to szczególnemiejsce na cglebnickiej było tam zawsze jak pamietam, przyjechałem do Gdańska wraz z rodzicami w 1975 roku i chyba ten punkt tam już był a jeśli się mylę to może później ale "pewna tradycja" zobowiązuje i rozsądek a nie głupota i pazerność na psełdo oszczędności i rozsądek, który niby to panuje i w ztm i zkm. Pani i Panowie z tych firm to WY jesteście dla miszkańców pieknego miasta Gdańsk a nie MY mieszkańcy dla Was. Proszę zapytajcie się jak ma to wszystko funkcjonować TYCH co ta komunikacja podrozuja a nie pieknymi "limuzynami" Panowie prezesi

    • 0 2

    • To nie zkm ani ztm

      Od nich to nie zależy. Kto ma koncepcję uczynienia starówki exlusive. Rusz głową

      • 0 0

  • Kiedy będzie w końcu 7? (1)

    Fajnie się bujało stopiątkami na siódemce :]

    • 2 0

    • No właśnie

      Dlaczego z Nowego Portu (przez Brzeźno)nie można uruchomić tak jak kiedyś 7-ki na Przymorze??????

      • 0 0

  • (2)

    dobrze, ze nadążają z podwyżkami cen biletów, bo to jest najważniejsze w tym całym burdelu

    • 65 4

    • A kiedy była ostatnia podwyżka biletów? (1)

      • 1 1

      • jak wymyslono bilety za 3 złote bez zwiększenia ilości normalnych punktów sprzedazy

        • 0 0

  • PKS Gdańsk - firma amatorska - niech obsługuje sobie linie wiejskie a nie miejskie (3)

    Totalna porażka - myślałem ze PKS Gdańsk ma jakieś doświadczenie w komunikacji miejskiej patrząc ze firma ta od lat świadczy usługi przewozowe w Gdyni a tu okazuje sie ze jest inaczej... smutne

    • 3 1

    • (2)

      Czego się czepiasz?
      Odkąd w Pruszczu pojawił się PKS zamiast ZKM, od razu standard komunikacji wzrósł...

      • 0 1

      • Chyba jestes pracownikiem PKSu skoro takie głupoty piszesz... (1)

        • 0 0

        • No, jak nie widzisz różnicy między zarżniętymi nieogrzanymi Ikarusami a obecnym taborem PKS, to chyba ZKM tobie płaci...

          • 0 0

  • Zawsze (13)

    Zawsze będą jakieś problemy... Przy tak szybkim rozwoju gdańska (powstające nowe osiedla) komunikacja nie nadąża... ale ja uważam że nie jest tak żle

    • 17 41

    • w gdyni tez sąnowe osiedla (9)

      jednakże wszyustko działa sprawnie i nie wygląda jak sprzed 20 lat
      nie ma rozklekotanyuch busów, renomy, chamstwa.

      Jak zdarza mi sie jechac do gdanska to wole isć z buta niż skazywac sie na tamtejszą komunikacje

      • 7 6

      • i rób tak dalej (7)

        chodz z buta!

        nie porównuj gdyni do Gdańska, bo to nie ma sensu.
        Gdańsk to duze miasto, skala rozwoju jest znacznie większa. Komunikacja jest o wiele bardziej rozbudowana. Jest wiele problematycznych czynników które Gdynia pozna dopiero za 100 lat jak osiągnie poziom który Gdańsk ma teraz.

        • 11 9

        • (1)

          A Warsiawka jest większa od Gdańska i jakoś problemów z komunikacją miejską nie ma. Nie mówiąc już o tym, że jest tańsza:P. Prawdą jest taka że w Gda zawsze panował chaos w komunikacji, tyle, że teraz się wreszcie o tym głośno mówi (i pisze).

          • 3 1

          • tak, w Gdańsku zawsze był chaos w komunikacji

            był jest i będzie, decydenci jeżdżą samochodami, czego i Wam życzę ;)

            • 1 0

        • (3)

          liczba pojazdow dokldanie taka sama (+/- 5) tyle ze nasze trolejbusy pochodza z lat 90, a wasze tramwaje z lat 70;p

          • 3 3

          • my te tramwaje mamy...wiesz...tak jak w każdy dużym mieście... (1)

            mniejsze miasta i wioski tego nie mają...a 50 zmodernizowanych n8c i 25 nowych, do tego 2 nowe linie do 2012...100% autobusów niskopodłogowych...a w gdyni co? a no gówno...

            • 4 1

            • a potem się obudziłeś zlany potem ;)

              • 0 3

          • żywotność tramwajów to ok 30 lat

            poza znajdz mi tramwaj z lat 70 który nie przeszedl remontu kapitalnego to od razu wyplacam ci milion zlotych :)

            • 3 1

        • hahahaha

          brudnych i śmierdzących autobusów Gdynia nie doświadczy nawet za 100 lat

          • 7 5

      • Jasne osiedle Sokółka w Gdyni czekało dobre kilka lat na pętle

        W Gdyni mamy coraz bardziej starzejący się tabor, co chwila zmiana rozkładów jazdy, cięcia w rozkładach.

        • 2 2

    • o? (1)

      nie jest tak źle?to dlaczego cztery dni w tygodniu wypuszczają na trasę autobus ,który ma zepsute drzwi ,w związku z czym jazda wydłuża się niemiłosiernie bo autobus stojący na każdym przystanku po 5 minut 'klimatyzuje' pasażerów i 'ćwiczy 'ich w pokorze?(autobus linii 168 nr2623)...

      • 0 1

      • 2623 ma fotokomórkę, a że pasażerowie stają przy drzwiach to już nie wina ZKM'u, ZTM'u, MZKZG czy kogo tam jeszcze byście udupili...

        • 1 0

    • Co za bzdura!!!!

      Czy Jelitkowo,Oliwa czy Sopot to nowe osiedla?A wlasnie na tych terenach kursuja nowi przewoznicy. Linie 122,117,143 nadal sprawiaja problemy mieszkańcom tych dzielnic i czesci miasta.

      • 1 0

  • SYF TO TRAMWAJE NA STOGI!! (1)

    Ciągłe awarie, spóźnienia, napchane po brzegi, a za bileciki kroją zdrowo.

    • 0 0

    • a jakie byście chcieli

      obrzucacie tramwaje kamieniami!

      • 0 0

  • minutowy rozkład jazdy (6)

    Dokładne rozkłady minutowe(tak jak to było kiedyś na www.trójmiasto) są teraz na stronie zkm.gdansk.

    • 9 2

    • Rozkład internetowy (1)

      Czemu ZTM nie dostał rozkładu od ZKM?? Przecież obie firmy są własnością Gdańska! Ale nie! Trzeba wyważać otwarte drzwi. I jeszcze opowiadać, że: "Jest to dość skomplikowana technicznie sprawa" Rozkład minutowy to skomplikowana sprawa?? Średnio rozgarnięty student informatyki napisałby taki sktypt w jeden weekend. To jest wręcz trywialne!! Jestem BARDZO ciekawy ilu "informatyków" zatrudnia ZTM.

      • 6 0

      • Przyjedź, napisz i zrzeknij sie praw autorskich. Dostaniesz podziękowania na naszej stronie.

        • 0 0

    • były zkm

      A gdzie Ty jezdziłes były kierowca chyba w koło zajezdni a może na wycieczki w koło zajezdni oprowadzajac meneli

      • 0 0

    • rozpad

      Jadę bez rozkladu jazdy

      • 0 0

    • zastanów się (1)

      są rozkłady minutowe ale tylko lini obsługiwanych przez ZKM a gdzie znajdziesz tam rozkład lini 174???!!!

      • 0 1

      • 126 też nie ma :(

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane