• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja wciąż daleka od ideału

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Ponad miesiąc minął od wielkiego chaosu, jaki w pierwszych dniach roku zapanował w gdańskiej komunikacji i w efekcie którego pracę stracił dyrektor ZTM Włodzimierz Popiołek. Poprawie uległo kilka kwestii, jednak lista zaniedbań wciąż jest długa.



ZTM ma problemy z estetyką i właściwym oznakowaniem przystanków. Jeszcze kilka dni temu na tym przystanku przy ul. Świętokrzyskiej wisiały rozkłady jazdy czterech linii autobusów, choć kursuje ich sześć. Rozkłady poprawiono w ostatni czwartek. ZTM ma problemy z estetyką i właściwym oznakowaniem przystanków. Jeszcze kilka dni temu na tym przystanku przy ul. Świętokrzyskiej wisiały rozkłady jazdy czterech linii autobusów, choć kursuje ich sześć. Rozkłady poprawiono w ostatni czwartek.
Cały czas ZTM boryka się z kłopotami natury technicznej. Wygląd i przejrzystość rozkładów internetowych daleki jest od ideału.

- Dlaczego w nowych rozkładach jazdy nie można sprawdzić czasu przejazdu? Poprzednio, klikając na daną godzinę można było zobaczyć, o której dojedzie się na kolejne przystanki, co bardzo ułatwiało zaplanowanie przesiadek lub umówienie się z kimś na przystanku, nie mówiąc o ustaleniu czy bilet 15-min wystarczy czy też trzeba kupić droższy. I komu to przeszkadzało? - skarży się na rozkłady pani Ania, czytelniczka trojmiasto.pl

Brak dokładnego czasu przejazdu uniemożliwia także rozsądne zaplanowanie podróży w przesiadkami, do których tak bardzo zachęcają nas urzędnicy.

- Nie jestem w stanie dzisiaj określić kiedy rozkłady internetowe ulegną poprawie. Jest to dość skomplikowana technicznie sprawa. - tłumaczy Jakub Hoły z ZTM Gdańsk.

Jednak samo planowanie podróży nie ułatwia także schemat linii autobusowych i tramwajowych. Schemat linii autobusowych i tramwajowych jest nieczytelny oraz niewyraźny. Ponadto istnieją błędy w zaznaczeniu przebiegu tras autobusowych. Pan Marek, czytelnik trojmiasto.pl, zwrócił uwagę na rozbieżności w schematach przebiegu linii B. Według ogólnego schematu trasa linii B biegnie przez ul. Powstańców Warszawskich i Nowe Ogrody, podczas gdy szczegółowy schemat tej linii informują o trasie przez ul. 3-ego Maja.

Liczne zastrzeżenia można mieć także do oznakowania przystanków nowymi rozkładami. Są one często montowane niechlujne, bez zastanowienia. Nadal zdarza się, że część rozkładów jest naklejona na szybę, podczas gdy inne umieszczane są gablocie. Brakuje także opcji, obecnej wcześniej na stronach www ZKM-u, zgłaszania braku lub zniszczonych rozkładów na przystankach.

Rozkładów brakuje nawet na pętli tramwajowej Zaspa Rozkładów brakuje nawet na pętli tramwajowej Zaspa
- W tej kwestii sytuacja ulegnie znacznej poprawie w ciągu dwóch tygodni. Wkrótce pojawią się nowe rozkłady na przystankach. - dodaje Hoły.

Kierowcy na liniach obsługiwanych przez prywatnych przewoźników mają także często kłopoty z właściwym ustawieniem swojego pojazdu na pętli autobusowej. Zdarza się nieraz, że blokują ruch innym pojazdom. Na szczęście do takich sytuacji dochodzi coraz rzadziej.

Sporo kontrowersji wywołał także pomysł likwidacji punktu obsługi na Głównym Mieście przy ul. Chlebnickiej. W zamian otwarto nowy w zdecydowanie lepiej skomunikowanym miejscu - na pętli tramwajowej na Chełmie. Niestety brak informacji poza Internetem, wywołał zdziwienie wielu osób, które chciały doładować np. kartę miejską przy ul. Chlebnickiej.

Czy ZTM radzi sobie z organizacją komunikacji miejskiej w Gdańsku?

- W centrum Gdańska istnieje wiele miejsc, gdzie można np doładować kartę miejską - m.in. w tunelu przy dworcu głównym lub w pobliżu Hotelu Heweliusz. - informuje Hoły.

Od stycznia na szczęście uporano się ze standardem usług świadczonych przez prywatnych przewoźników. Wprawdzie na trasy cały czas wyjeżdżają pojazdy niepomalowane w gdańskie barwy (przewoźnicy mają czas na zmianę malowania do końca czerwca), jednak wyświetlacze funkcjonują już poprawnie. Kasowniki także drukują poprawną datę oraz godzinę. Z wnętrz zniknęły rozkłady i regulaminy przewozowe organizatorów z innych miast.

Znacznej poprawy w funkcjonowaniu ZTM-u być może doczekamy się po zmianie kierownictwa. Obecnie po dobrowolnej dymisji Włodzimierza Popiołka, spowodowanej m.in. naszymi publikacjami na temat chaosu jaki zapanował w pierwszych dniach stycznia, obowiązki pełni Alicja Kraska (dotychczasowa zastępczyni Popiołka).

- Konkurs na nowego dyrektora ogłosimy na dniach, być może już na początku przyszłego tygodnia. - dodaje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta.

Opinie (361) 10 zablokowanych

  • UWAGA ARTYKUŁ SPONSOROWANY

    Jestem ciekawy kto płaci redaktorom za ataki na ZTM. Nie od razu Rzym zbudowano. Te poniszczone rozkłady jazdy i gabloty były przecież za ZKM, ale wtedy nikt o tym nie pisał. Nikt nie robił zdjęć pięknym obiektom które znajdują się na przystanku Charpentiera - cudowna wiata, śliczna gablota(zkm chyba się od stu lat nią nie interesował). Rozkłady jazdy będą takie jakie były, schematy pewnie też. Powoli.

    • 7 6

  • idać, że naet dupy nie chce im się ruszyć !!!! Syf na maxa !!! A kasa i tak leci co miesiąc na rachunek.

    • 0 1

  • "Nie jestem w stanie dzisiaj określić kiedy rozkłady internetowe ulegną poprawie. Jest to dość skomplikowana technicznie (4)

    sprawa." Jakoś w ZKM to potrafili zrobić. Nie można od nich po prostu odkupić skryptów?

    • 3 3

    • (3)

      A zapłacisz? za to :)

      • 1 1

      • to nie jest drogie a poza tym to jak pisalem wczesniej trzeba umiec rozmawiac

        a jak sie nie umie to ma sie gowno zamiast porzadku

        • 0 0

      • a płaciłeś dodatkowo ZKM za rozkład?

        • 0 0

      • a płaciłeś dodatkowo ZKM za rozkład?

        ktoś chciał ZTMu to teraz mamy

        • 0 0

  • GDAŃSK TO NAJCUDOWNIEJSZE MIEJSCE NA ŚWIECIE WIĘC NIE PISAĆ MI TU GŁUPOT O KOMUNIKACJI

    JAK SIĘ KOMUŚ NIE PODOBA TO ZAWSZE MOŻNA NA PIECHOTĘ ZDROWIEJ WIĘC SAMI WIDZICIE NIE MA PROBLEMU.

    • 4 3

  • Linie 117,143 i 122 nadal MASAKRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3)

    Na tych liniach pojazdy NADAL nie jezdzą zgodnie z rozkladami jazdy!!!!Po co wiec podawac dokladną godzine choc pojazd pokonuje trase szybciej i ciagle przyjezdza na przystanek wczesniej.Kursuje na stalych trasach i codziennie stajac na przystanku zastanawiam sie czy moj autobus juz pojechal-choc jestem na przystanku czasem z 10,15 min wyprzedzeniem:/// Czy tak trudno dostosowac rozklady do realnych czasow przejazdu pojazdów????Czy ktos sie w koncu tym zainteresuje??????

    • 2 0

    • Zapewniam Panią, że nikt się tym nie zainteresuje! To już postanowione. (2)

      Proszę więc mie tutaj nie marudzić na forum! No! Bo w ogóle skrócimy trasy i nic do Jelitkowa już nie dojedzie.
      Amen.

      • 1 1

      • (1)

        Ok.Prosze odcinać.Turyści tez nie dojazdą a to oznacza mniej pieniedzy w kasie miasta:P A swoja droga jak to miasto nie dba o swoj zakichany interes...Zaniedbujac atrakcyjne turystycznie tereny takie jak Oliwa czy Jelitkowo czy Brzezno zniecheca turystow do przyjazdu do naszego miasta,tymbardziej jak maja sie uzerac ze skomplikowana kominukacja:////Adamowicz musi odejsc!!

        • 0 0

        • Turyści, turyści... Tylko nie turyści!
          Prosze mie tutej turystów w to nie mieszać. No!
          Eeee, no ja tutej chciałbym zaznaczyć, eee, że ja piszę nie sam, tylko z ramienia... To tak, żeby wszystko było jasne między nami! No!
          A trasę i tak skrócimy, bo nas obywatelko nie szanujecie i sama sobie winna jesteście!
          Amen.

          • 0 0

  • Nie uciekniecie do tematu B! (5)

    Przeflancowanie tej linii z Grunwaldzkiej to skandal. choć podobno przesłanki były obiektywne. Inspekcja Transportu Samochodowego dala ponoć Panu Sachse do zrozumienia, że nie zamierza dłużej tolerować gruchotów w roli autobusów miejskich. Gdyby jednak Miasto wiedziało o tym wcześniej, to jak widać po wynikach przetargów na część linii, być może znaleźliby się chętni i na linię B - i to z własnym taborem. ZKM niestety nie ma taboru w nadmiarze. Powtórzę to co mówię zawsze: na ulicach z tramwajem też muszą być linie autobusowe, to żadna łaska. Za takie ceny należy nam się wybór i minimum wygody w przypadku awarii. A bilet sieciowy musi być dużo tańszy, żeby kupowała go znaczna większość pasażerów. Celem ZTM nie powinno być wydojenie Klientów i urządzanie na Nich polowań kontrolerów, tylko zaspokojenie naszych potrzeb przewozowych na dobrym poziomie jakości przy racjonalnych cenach.

    • 10 2

    • no jasne

      A to wszystko opłaci się samo.
      Racjonalne ceny czyli co? Jaki poziom jest wg Ciebie racjonalny?

      • 0 0

    • Ale po co obniżać ceny biletów miesięcznych jak ludzie i tak wolą kupować u kierowcy i przepłacać. (2)

      • 0 0

      • (1)

        Gadasz bez sensu byle coś powiedzieć. Co to znaczy "ludzie wolą u kierowcy niż miesięczne". A ty kto, ankieter na zamówienie ztm?

        Przedmówca ma rację, w cywilizowanym świecie komunikacja jest dla ludzi, nie odwrotnie, a bilety sieciowe maja atrakcyjną cenę. Można pomysleć, że twórcy gdańskiej komunikacji (oraz inni bredzący w opiniach) w życiu nie wychylili nosa poza Gdańsk.

        • 0 0

        • jak byś sobie poczekał w 207 na odjazd z dworca w gdańsku 10 minut - bo panienka nie łaskawa przecież pomyśleć, ze bilet można kupić wcześniej - to zmieniłbys zdanie o inteligencji części gdańszczan.

          • 0 0

    • A PRL się skończył!!!
      20 lat temu!!!
      Nie zauwazył Pan?

      • 0 0

  • (2)

    Jeszcze jakieś 2-3 dni temu jechałem linią 255 i skasowałem bilet całodzienny i kasownik nie wydrukował daty tylko jakieś cyfry nie wiadomo skąd ;/

    • 2 2

    • to też wina ZTMu

      samo zło...

      • 0 1

    • W niektórych kasownikach "te jakieś cyfry nie wiadomo skąd" to:
      Np. 0130461505
      013 - 3 ostatnie cyfry nr inwentarzowego pojazdu
      046 - kolejny dzień roku
      1505 - godzina
      Pozdrawiam kierowca linii 255.

      • 2 1

  • SYF TO TRAMWAJE NA STOGI!! (1)

    Ciągłe awarie, spóźnienia, napchane po brzegi, a za bileciki kroją zdrowo.

    • 0 0

    • a jakie byście chcieli

      obrzucacie tramwaje kamieniami!

      • 0 0

  • gruboo

    hehe... Gdynia nie ma praktycznie żadnych problemów :D choć w sumie moze sie nie dziwie ze tam autobusy nie przyjezdzaja na czas bo w Gdansku sa nieustannie korki prawie do godziny 20 np w okolicach wrzeszcza, masakra... pozdrowinia z Gdyni

    • 2 1

  • a dlaczego nie pozostawiono poprzedniego rokładu który sie sprawdził

    jak zwykle co dobrze dział należy skotłować w te klocki jesteśmy najlepsi .Czy to takie trudne skorzystać z sprawdzonego i dobrze działającego rozkładu.
    Zapewne znana jest firma która obsługiwała poprzedni rozkład jazdy.
    Czas najwyższy doprowadzić do poprzedniego stanu

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane