• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański "kret" nabiera kształtów

mn, ms
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcia wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.


Silniki elektryczne, łożysko, na którym zostanie zamontowana tarcza, elementy napędu hydraulicznego - m.in. te elementy maszyny TBM znajdują się już w szybie startowym, czyli w miejscu, z którego rozpocznie się drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. Montowanie "kreta" powinno zakończyć się na początku marca.



Tak będzie wyglądał tunel pod Martwą Wisłą. Tak będzie wyglądał tunel pod Martwą Wisłą.
Złożona już maszyna rozpocznie drążenie po wschodniej stronie tunelu, czyli na Wisłoujściu. Zacznie od tunelu południowego. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie północnego tunelu.

Przypomnijmy, że maszyna TBM, w celu przetransportowania z firmy Herrenknecht w Niemczech do Gdańska, została rozłożona. Większość jej elementów docierała do nas od września drogami, ale te największe do Gdańska przypłynęły.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już pod ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosić będzie 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję.

Odcinek tunelowy jest ostatnim z powstających fragmentów Trasy Słowackiego. Od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska liczy dokładnie 2,4 km, z czego sam tunel pod Martwą Wisłą będzie mieć 1072 metry. Budowa trasy, która połączy Drogę Zieloną przy PGE Arenie w Letnicy z Trasą Sucharskiego na Wisłoujściu, ma zakończyć się w październiku 2014 roku. Roboty prowadzi firma Obrascon Huarte Lain - ta sama, która dokończyła prace na wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego po bankructwie Hydrobudowy Polska. Koszt budowy tunelu z połączeniami do ul. Marynarki Polskiej i Trasy Sucharskiego wynosi 885 mln zł.

Tak wyglądał plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą w styczniu.

mn, ms

Opinie (109) 8 zablokowanych

  • nie Słowackiega a Sucharskiego!!! (4)

    • 6 6

    • zgadza się, (1)

      ale mógłbyś napisać że chodzi Ci o nazwę trasy "na Wisłoujściu"

      • 0 2

      • Dlaczego Wisłoujściu w "..."???

        • 1 1

    • (1)

      Szczerze mówiąc to tunel jest częścią Drogi Zielonej i Trasy Sucharskiego, ale że Słowackiego miała szansę na dofinansowanie to i odcinek tunelowy wciągnięto jako zadanie słowackiego pomimo braku połączenia z właściwą słowackiego (brakująca Nowa Gdańska)

      • 4 1

      • dokładnie to jest oficjalnie odcinek trasy słowackiego

        • 5 0

  • Nagłówki o krecie czytam od roku chyba. (2)

    Myślałem. że już dawno wiercą, a on wciąż nie gotowy. Dajcie znać jak zacznie działać i jak skończy, zamiast referować o każdej nowej zamontowanej śrubce.

    • 14 9

    • (1)

      to nie czytaj synu.

      • 4 1

      • amen

        b...zplac

        • 0 1

  • Niech kopie!

    A jak już wykopie ten tunel, to potem niech wykopie Budynia z jego stołka.

    • 5 6

  • My tu o krecie

    a koty mordę drą w ogródku, a luty dopiero piętnasty.

    • 13 1

  • 3 miesiąca opóźnienia

    • 5 4

  • mmm (5)

    Fajnie, że będzie kopał.

    Jednak zawsze pozostaje ale....

    Kto zbudował "Kreta"? - Niemcy
    Budujemy drogi, dobrze, buduje rózne inne rzeczy OK. Moje pytanie: Kiedy zaczniemy rozwijać swoje technologie? - Przecież ten Kret powinien być Polski! - skonstruowany przez polaków i zbudowany w Polsce. Koniec z pracami naukowymi na papierze, które idą na półeczke a naukowcy przypinają sobie ordery, wyróżnienia! Do myślenia rodacy!

    • 16 3

    • żeby otworzyć taką produkcję trzeba długich lat przygotowań, doświadczenia i niemałych pieniędzy, a do tego trzeba znać zapotrzebowanie na rynku. Z tego co się orientuje Niemcy są jedynymi producentami takich kretów w Europie, bo i nie ma na nie takiego zapotrzebowania skoro budowa jednego silnika trwa kilka lat, a wymiana tarcz i części zamiennych wystarcza aby maszyna wykonała kilka różnych inwestycji, to nie sądzę aby był sens topienia tak wielkich pieniędzy.
      imo dla pomorza lepiej byłoby zainwestować w wydobycie gazów łupkowych na szeroką skalę niż budowanie takich wielkich maszyn, tym bardziej że wydaje mi się że na rynku panuje dość duży monopol konkretnych firm, więc wyrobienie marki trwałoby kolejnych kilka lat.

      • 2 0

    • a tak w sumie czyż to nie wspaniale, że doczekaliśmy czasów

      w których możemy wynajmować Niemców do kreciej roboty ;) ?

      • 4 1

    • (1)

      Mało tego - rury do deszczówki w tunelu , są sprowadzane z Francji , studnie z Niemiec a cała stal na zbrojenie z Ukrainy..."generałem" jest firma z Hiszpanii...i jak nasza gospodarka ma istnieć i funkcjonować???

      • 4 1

      • rury i studnie beda chyba OK,ale stal z Ukrainy...czarno to widze

        • 0 0

    • kupię od Ciebie

      takiego kreta za dwa razy wyższą kwotę jeśli zbuduje go firma założona przez Ciebie i zatrudniająca tylko Polaków i korzystająca z polskich dostawców.

      • 1 0

  • no tak

    krzywe i krzywe i ii...

    • 1 1

  • Jak już jest... (1)

    ...to niech może nie orze stadionu, jak ktoś proponował wcześniej ;-), ale dokopie się do stadionu i na wszelki wypadek zrobi odpływ do M. Wisły, tak jak w wannie. Jak by padało, to nie powtórzy się sytuacja z Narodowym. A jak już będzie przy stadionie, to nich kopie dalej w okolice ul. Czyżewskiego i niech pierdyknie dalej aż za Sopot, bo czyż sopocianom nie marzył się tunel ;-) No jeszcze w drodze powrotnej można by się postarać o metro dla trójmiasta, a co. Kraków chce, to i my możemy mieć przy okazji.

    • 7 5

    • To może niech jeszcze za jednym razem i za darmo niech pierdyknie tunel z Gdyni na Hel.

      • 3 1

  • Znaki dot. ewakuacji na zdjęciu z przekrojem są na odwrót

    Według nich w razie ewakuacji trzeba uciekać do dalszego wyjścia ;P

    • 4 0

  • Dramat!!!

    Tak właśnie budyń podbija Wasze serca. Opinia kasowana po raz enty przez cenzurę U.W. Gdańsk

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane