• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port zamieni się w ogród

Rafał Borowski
4 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • W ciągu dwóch lat wejście do portu w Gdańsku przemieni się w "Port-Ogród".
  • W ciągu dwóch lat wejście do portu w Gdańsku przemieni się w "Port-Ogród".
  • W ciągu dwóch lat wejście do portu w Gdańsku przemieni się w "Port-Ogród".
  • W ciągu dwóch lat wejście do portu w Gdańsku przemieni się w "Port-Ogród".
  • W ciągu dwóch lat wejście do portu w Gdańsku przemieni się w "Port-Ogród".
  • W ciągu dwóch lat wejście do portu w Gdańsku przemieni się w "Port-Ogród".
  • W ciągu dwóch lat wejście do portu w Gdańsku przemieni się w "Port-Ogród".
  • W ciągu dwóch lat wejście do portu w Gdańsku przemieni się w "Port-Ogród".

W ciągu dwóch lat tereny przy wejściu do gdańskiego portu przejdą ogromną metamorfozę. Kosztem dwóch milionów zł powstaną skwery, bulwary, a nawet kopiec widokowy. To wszystko przewiduje projekt architektów z Gdańska, którzy wygrali konkurs rozpisany przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i Stowarzyszenie Architektów Polskich.



Jak podoba Ci się zwycięski projekt?

W październiku ubiegłego roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich Oddział "Wybrzeże" ogłosił konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji estetyzacji frontów wodnych przy Wolnym Obszarze Celnym zobacz na mapie Gdańska oraz przy Nabrzeżu Ziółkowskiego zobacz na mapie Gdańska. Konkurs to kolejny krok na drodze do poprawy wizerunku portu.

- Konkurs ma służyć poprawie wyglądu portu od strony toru wodnego. Chciałabym jednak podkreślić, że ogłoszenie konkursu poprzedziły zakrojone na szeroką skalę prace inwestycyjno-remontowe, które przeprowadziliśmy w ciągu kilku ostatnich lat. Przede wszystkim wyburzyliśmy niepotrzebne budynki i odnowiliśmy elewacje wielu magazynów. Realizacja konkursu będzie więc kolejnym etapem prac, dzięki którym port wypięknieje - tłumaczy Monika Wszeborowska, dyrektor biura marketingu ZMPG.
Zwycięstwo architektów z Gdańska

Konkurs składał się z dwóch etapów. W pierwszym etapie zgłoszono siedem prac, które przedstawiały ogólną koncepcję zagospodarowania wskazanych przez inwestora terenów. Spośród nich wyłoniono trzy najlepsze. Ich autorzy mieli trzy miesiące na uszczegółowienie swoich koncepcji.

Po otwarciu odpowiedniej koperty okazało się, że zwycięski projekt opracował zespół z Gdańska w składzie: Maciej Jacaszek, Roland Kwaśny, Piotr Karaś, Rafał Jacaszek, Artur DubisMaja Smulska, zgrupowany w trzech pracowniach architektonicznych: "Restudio", "Studio R" i "Midi".

Co ciekawe, autorzy wszystkich trzech projektów, które zostały zakwalifikowane do drugiego etapu konkursu, otrzymali nagrody finansowe w identycznej wysokości. Zarówno zwycięzcy, którzy będą teraz negocjować szczegóły realizacji swojego projektu, jak nagrodzeni wyróżnieniami autorzy dwóch pozostałych projektów, otrzymali po 25 tys. zł.

Port skąpany w zieleni

Zwycięski projekt obfituje w zieleń. Zgodnie z wizją autorów, pomiędzy dźwigami oraz magazynami z blachy i betonu mają pojawić się poprzeplatane małą architekturą skwery, bulwary czy porośnięte roślinnością skarpy. Wszystkie elementy mają być tak zbudowane, aby swobodnie można było podziwiać z nich ruch odbywający się na kanale wodnym. Nic dziwnego, że autorzy mówią o swoim projekcie "Port-Ogród".

- Nie chcieliśmy, aby nasz projekt był wyłącznie doraźnym liftingiem. Naszym zdaniem to zdecydowanie za mało. Dlatego od samego początku przyjęliśmy, że nasze myślenie musi być szeroko zakrojone. W naszym projekcie chcieliśmy połączyć lokalną tożsamość Gdańska z zielenią. Dzięki temu zadbaliśmy zarówno o wyeksponowanie elementów identyfikacyjnych portu, jak i wątek ekologiczny. Tak właśnie powstała koncepcja Portu-Ogrodu - mówi Maciej Jacaszek, jeden z autorów pracy.
Kopiec zwieńczony ogromnym napisem

Najbardziej charakterystycznym założeniem projektu jest kopiec widokowy o wysokości 4 metrów, który miałby stanąć tuż przy wejściu do portu. Na jego szczycie ma zostać umieszczony ogromny, podświetlany napis "Port Gdańsk". Jego litery miałyby ponad 7 metrów wysokości, dzięki czemu byłby on widoczny z daleka dla wszystkich wpływających do Gdańska jednostek. W dawnym terminalu promowym na Nabrzeżu Ziółkowskiego, gdzie do niedawna przybijały promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, autorzy zaproponowali natomiast otwarcie Infoboxu poświęconego portowi.

Zwycięski projekt zachwycił komisję nie tylko szerokim zastosowaniem zieleni, ale i dogłębną znajomością Gdańska.

- Duża ilość zieleni stanowi idealne uzupełnienie przemysłowej zabudowy. Ale to nie jedyna kwestia, która świadczy o wyjątkowości projektu na tle innych prac. Widać, że autorzy "czują" Gdańsk, bardzo dobrze znają miejsce, które przyszło im zagospodarować. Z tego projektu wręcz emanowała dobra znajomość miasta i wczucie się w jego klimat. Elementy charakterystyczne portu są świetnie wyeksponowane. A często się zdarza, że architekci nawet nie odwiedzają miejsca, które mają zaprojektować - wyjaśnia Paweł Kowalski, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział "Wybrzeże".
Realizacja w ciągu najbliższych dwóch lat

Dopracowanie przez autorów wszystkich detali projektu i uzgodnienie ich z inwestorem potrwa kilka miesięcy. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przewiduje, że zwycięska koncepcja zostanie zrealizowana w ciągu dwóch lat. Jej koszt powinien zamknąć się w kwocie 2 mln zł. To jednak nie ostatnia inwestycja, która odmieni oblicze gdańskiego portu.

- W kolejnych latach zamierzamy "przesuwać się" wzdłuż toru wodnego portu wewnętrznego i rewitalizować tereny położone w głębi lądu. Podobnie jak w przypadku estetyzacji wejścia portu, zależy nam na tym, aby cały teren portu był przyjazny mieszkańcom i był wizytówką Gdańska. Pamiętajmy, że tym torem wodnym przepływają co roku tysiące jachtów, a w nich tysiące turystów - dodaje Wszeborowska.

Miejsca

Opinie (211)

  • 2 000 000 złotych

    wydajmy na dojście z parku w Brzeżnie do zielonej latarni, która została udostępniona dla pieszych .

    • 5 2

  • Brawo

    • 3 1

  • Urzednicy to albo debile albo przekupne menty! (2)

    Zamiast wybudować potężny port przeładunkowy bezpłatna autostradę do Szczecina oraz Czech to niszczą wszystko co może zaszkodzić Niemcom.

    Aż samo się ciśnienie pytanie na usta ile musieli za to dostać bo wątpię w głupotę żeby zniszczyć Stocznie a w tym samym czasie Niemcy dotowali swoje które dzisiaj stają się potęgą. Port w Hamburgu jest mały ciasny rzeczny i płytki Gdańsk otwarty na morze i głęboki więc innego wytłumaczenia jak świadome niszczenie nie ma

    • 5 18

    • magic to idiota albo słoik (1)

      bo nie wie, o jakim miejscu mowa. Nigdy tam nie był, ale się wypowiada. Typowe dla pewnych kręgów, które "nie interesowały się, ale chętnie rozszerzą swoje zainteresowania"

      • 6 2

      • Ależ tak zamiast tworzyć miejsca pracy to się je niszczy i tworzy parki ...
        I kto tu jest idiota podatnym na propagandę.
        W samej stoczni przed solidarnoscia miało pracę około 20 tys ludzi dziś są tam zgliszcza a majątek rozkradziony . A deweloperzy zacierają tylko ręce żeby zrobić tam blokowisko
        Pytanie tylko gdzie zarobić na to blokowisko jak się niszczy wszystkie zakłady pracy w okolicy

        • 1 2

  • Wolał bym aby Port pracował na siebie i rozijał się i rozbudowywał, zamiast "ogródkow warzywnych" (6)

    Niemcy na pewno się ucieszą z stopniowego upadku portu konkurencji :-)))

    • 6 10

    • głupi jesteś czy udajesz? (5)

      studium dotyczy zagospodarowania terenu, na którym żadnej działalności portowej nikt nie prowadził i nigdy nie będzie. Chyba, że ktoś przycumuje holownik.

      • 8 2

      • Po pierwsze podpisz się bo nie wiem z czym mam do czynienia. Po drugie (2)

        samo sobie odpwiedziałoś, że nie rozumiesz zagadnienia. Mam dla ciebie dobrą radę: nie ośmieszaj się i nie pisz więcej boś głupszy od lewego buciora, czego nawet nie zauważasz.

        PS- w moim życiu miałem do czynienia z różnymi głupkami ale ty jesteś specjalny

        • 0 3

        • FOL

          Ja też wolałbym aby port się rozwijał, ale ponieważ w Polsce betonuje, co się da, a jak wiesz, dochodzi do tego, że lasy wycinają, to powstanie jedynego przypadku powstania zieleni i tendencji odwrotnej zakrawa na cud.

          • 1 2

        • masz do czynienia z kretynem na codzień - widzisz go w lustrze co rano

          njakiego niby zagadnienia nie rozumiem? ZMPG chce przenieść parking na tyły budynku a obecny zamienić na ogólnodostępny teren wypoczynkowy. Nikt nie rusza funkcji portowej. (przeczytaj poprzednie zdanie, aż je zrozumiesz). Port Gdańsk się rozbudowuje o kolejne tereny (patrz DCT II), są tworzone plany budowy głębokowodnego portu zewnętrznego (bo wewnętrzny nie wyrabia) a Ty widzisz "upadek konkurencji" z powodu 1000m2 trawnika... Naprawdę jesteś taki tępy?

          • 3 1

      • PS (1)

        z takimi stworzeniami jak ty nie walczy się i nie kłuci tylko wykorzystuje bezwzględnie i łatwo, dzięki ogromnej mierze naiwności i nieświadomości , której ty jesteś produktem :-))))

        • 0 2

        • za to takie stworzenia jak Ty stosuje się do dezinformacji i podburzania społeczeństwa

          • 1 0

  • VIA Carpatia mu w tym pomoże. (7)

    Planowana i podniesiona ostatnio sprawa budowy drogi nazwanej VIA Carpatia wskazuje na kre-tynizm strony Polskiej.

    Dlaczego?

    Trasa ma łączyć Europę a tak naprawdę stanie się bramą do Rosji i Ukrainy! Port w Kłajpedzie urośnie w siłę i przejmie pracę Polskich portów i tranzyt przez nasz kraj!

    Trasa ma biec od Kłajpedy, Litewskiego portu, portu, który stanie się bramą dla Zachodu na Ukrainę Białoruś i Rosję. Kraje mogące żywić swoim importem Zachodnie kraje UE przez 50 lat a w drugą stronę to co zawsze: Drzewo, paliwa itd.

    Z drugiej strony Turcja, która już teraz jest tygrysem gospodarczym, nie spętana przepisami UE produkuje dużo i tanio no i biedni człownkowie UE z Południa Europy staną się atrakcyjnymi rynkami i naszymi konkurentami, u nich siła robocza jest jescze tańsza aniżeli w Polsce, TIRy z produktami zachodnich koncernów będa mogły jeździć dobrą drogą do Kłajpedy a stamtąd statkami do Niemiec, albo w dowolny punkt świata.

    Polskie porty obecnie mają głownego konkurenta w porcie Hamburg, przeładowuje się tam obecnie około 3 razy więcej towarów aniżeli w Gdańsku, powodem dla którego Hamburg jest wybierany to dobra sieć dróg w Niemczech oraz niższy VAT - 19% o ile pamiętam.

    Teraz przykładamy rękę do spasienia portu w Kłajpedzie, z jednej strony Hamburg a zdrugiej Kłajpeda... Hamburg będzie robił przeładunki dla Europy Zachodniej i Południowej, Kłajpeda będzie dogodnym portem dla w/w Krajów z bloku post sovieckiego a my będziemy robić jedynie przeładunki Polskiego pochodzenia..Wspaniale.

    Litwa od dziesięcioleci jest naszym największym przyjacielem i możemy dla nich to zrobić a niech tam, niech mają. - Gdyby któregokolwiek z Polskich polityków Polskie Porty były własnością to nigdy nie puściłby VIA Carpatia, ale!

    - VIA Carpatia tak naprawdę może powstać i nie stracimy na tym, wystarczy by szła ona z Gdańka a nie z Kłajpedy!

    I Tu Uwaga!

    Z Gdańska do Białegostoku jest jakieś 50 km bliżej aniżeli z Kłajpedy! Drogą morską także jest bliżej do Gdańska aniżeli do Kłajpedy! Dotyczy to 99.999% statków, które będą płynąć z towarami / tir na VIA CARPATIĘ.

    Po co więc na siłę wpychać w VIA Carpatię Kłajpedę ??

    Co stoi na przeszkodzie by VIA Carpatia biegła z Gdańska a nie z Kłajpedy ?? Przecież rachunek ekonomiczny za tym przemawia, Polski rachunek jak i rachunek tej budowy.

    I jeszcze jedno, mówi się że ta droga ożywi Wschód Polski... Być może, ale na pewno ożywi go bardziej jeśli VIA Carpatia będzie biegła z Gdańska do Białegostoku a nie z Kłajpedy i to jest kolejny argument za tym co napisałem wyżej.

    Dziwne, ze Politycy widzą naszą stratę i zagrożenie, gdy Rosjanie z Niemcami budują rurociągi a nie widzą ogromnego zagrożenia dla Polskiego interesu jeśli chodzi o budowę VIA Carpati w połączeniu z portem w Kłajpedzie.

    Pojąć tego nie mogę

    • 12 3

    • Via Carpathia wspomoże nie Kłajpedę, a port w Pireusie (4)

      jest on znacznie wygodniejszy, niż Gdańsk - dla operatorów pływających do Azji. Nie trzeba się martwić o Cieśniny Duńskie, nie trzeba się martwić o strefy obniżonej emisji siarki - i zyskuje się nawet tydzień. W każdym razie, ściana wschodnia (bastion PiS) dostanie kawałek drogi (która będzie ciągle rozjeżdżana, ale to pikuś) a Trójmiasto (bastion przeciwników PiS) będzie miało straty.

      • 4 2

      • Czas okaże. (3)

        Tak czy siak nie wiem po co ciągną w to Litwę.

        • 1 1

        • projekt ma łączyć Kłajpedę i Pireus. Tylko i aż tyle (2)

          po co się buduje drogi łączące odległe porty? Po to, żeby te porty zamienić w lokalne huby. Innego sensu raczej nie ma

          • 1 1

          • jeszcze im d... (1)

            nadstaw

            • 0 2

            • per kretynie to tatuś do ciebie mówi

              • 1 1

    • parking (1)

      A gdzie parking ? Teraz zima można podjechac pod samo nabrzeże i pooglądać duże statki nawet w paskudna pogoda.

      • 0 2

      • taras widokowy drive-in?

        Polacy są bardziej amerykańscy, niż Amerykanie...

        • 0 1

  • Teren nabrzeża Ziólkowskiego wygląda super.

    Tam nie trzeba inwestować 2 mln zł.
    Te pieniądze można wydać np. na DOJŚCIE z Brzeżna do ujścia Martwej Wisły.
    WOC udostępnił tam fajny teren dla turystów i mieszkańców.

    • 6 0

  • bardzo wygląda na to, że kupa forsy pójdzie na nic. A te napisy "Gdańsk"? Stalinowski horror.
    Czekam, aż armia skończy z okupacją plaży Westerplatte i wschodniego cypla wejścia do Kanału Portowego. Plaża należy do społeczeństwa, a nie jest własnością "Gromu" ani Straży Granicznej. Falochron wschodni będzie pięknym miejscem do spacerów. Panowie pułkownicy, dziękujemy wam.

    • 8 2

  • podobnie jak tarasy nad Wisłą w W-wie

    • 3 0

  • Między Zatoką a Obszarem Wolnocłowym w Nowym Porcie (1)

    Bardzo przydałoby się zagospodarowanie rekreacyjne - na wzór tu zaprezentowanego - terenu przybrzeżnego między brzegiem Zatoki a płotem
    Wolnego Obszaru Celnego (na przedłużeniu Parku Brzeżnieńskiego im. J.J.Haffnera) .To piękny i atrakcyjny teren - wiodący ku zagospodarowanemu rekreacyjnie nabrzeża ujścia z portu wewnętrznego (ujściu Martwej Wisły).
    To zapewne teren miejski, więc ukłon w tej sprawie do Urzędu Miasta Gdańska,
    a do Rady Miasta o akceptację i ujęcie tej pozycji w przyszłorocznym budżecie.

    • 3 0

    • to nie jest teren miejski

      właścicielem jest Skarb Państwa.

      • 1 0

  • super w końcu ktoś postawił na zieleń w mieście (4)

    brawo

    • 7 1

    • Przy czym zdewastował trójmiejski park krajobrazowy, ale ważne, ze zablokuje rozwój portu (2)

      sadząc trawkę

      • 1 2

      • FOL

        Zieleń niszczy się wszędzie. Sam dobrze o tym wiesz i cierpisz, jak ja.

        • 0 0

      • zablokuje rozwój portu?

        przez zamianę kostki brukowej na trawę na powierzchni mniejszej, niż działka budowlana... Skończ proszę pisać te głupoty

        • 3 0

    • Ale ten gigant "Port Gdańsk" żywcem z socrealizmu!

      Za Stalina stawiało się takie monstra. Koszmar.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane