• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie tramwaje: najniższa flota w Polsce

Krzysztof Koprowski
29 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po Gdańsku miały jeździć kolejne tramwaje sprowadzone z Niemiec. Mimo że ich nie będzie, miasto jest liderem pod względem niskopodłogowej floty pojazdów szynowych w Polsce. Po Gdańsku miały jeździć kolejne tramwaje sprowadzone z Niemiec. Mimo że ich nie będzie, miasto jest liderem pod względem niskopodłogowej floty pojazdów szynowych w Polsce.

Żadne miasto nie ma takiego odsetka tramwajów niskopodłogowych jak Gdańsk. Nie zmienia tego nawet odwołanie kupna kolejnych wozów z Niemiec.



Niskodłogowy tramwaj - lepszy od innych?

W czerwcu ZKM ogłosił przetarg na modernizację czterech tramwajów M8C, czyli wąskotorowych odpowiedników jeżdżących po Gdańsku "Dortmundów". Pisaliśmy o tym w artykule: Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec. Miały one pochodzić z Niemiec - prawdopodobnie z Augsburga. Planowano je zmodernizować: m.in. wstawić niskopodłogową część, nowe fotele, klimatyzację kabiny motorniczego. Wymianie miały ulec oczywiście wózki, niedopasowane do gdańskiego rozstawu szyn.

Pod koniec czerwca gdański przewoźnik zrezygnował jednak z tych zamierzeń podając oficjalnie jako powód "istotną zmianę w planach inwestycyjnych zamawiającego - rezygnację z zakupu używanych wagonów tramwajowych". Nieoficjalnie jednak mówi się o zmianach planów niemieckiego miasta, które chce jeszcze eksploatować swoje tramwaje jeszcze przez kilka lat.

- Pomimo unieważnienia przetargu, nie odchodzimy od polityki zakupu tramwajów używanych. To jedyna możliwość, przy ograniczonym budżecie miasta, na sukcesywną wymianę najbardziej wyeksploatowanych tramwajów. Będziemy nadal poszukiwać kolejnej możliwości na sprowadzenie tramwajów - informuje Krzysztof WojtkiewiczZKM Gdańsk.

Nawet pomimo rezygnacji z zakupu kolejnych tramwajów, Gdańsk stał się liderem pod względem niskopodłogowego udziału taboru w całej flocie pojazdów. Od 2009 roku po mieście jeżdżą wyłącznie autobusy niskopodłogowe, zaś tramwaje z wygodnym wejściem stanowią blisko 40 proc. całej floty. Wkrótce wskaźnik ten wzrośnie ze względu na dostawy kolejnych Dortmundów (w Gdańsku jest ich 38 sztuk, docelowo będzie 46) oraz Pes 120NaG (odpowiednio 20 i 35 pojazdów).

Dla porównania w Poznaniu odsetek tramwajów z niską podłogą stanowi ok. 9 proc. wszystkich (28 sztuk). Co ciekawe, stolica Wielkopolski, oprócz zakupu 45 zupełnie nowych tramwajów marki Solaris, zleciła Modertransowi przebudowę (a właściwie budowę niemal od podstaw) 24 tramwajów na podstawie połączonych ze sobą niskopodłogowym członem dwóch wagonów 105Na.

Po Warszawie porusza się obecnie ok. 89 niskopodłogowych tramwajów (ok. 8,6 proc. wszystkich), jednak miasto to będzie posiadać docelowo 186 tramwajów Pesa 102Na (podobnych konstrukcyjnie do gdańskich Pes).

W Krakowie ok. 1/4 wszystkich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe. Eksploatowane są tu m.in. znane gdańszczanom Bombardiery oraz nieco zbliżone konstrukcyjnie do Dortmundów - pojazdy N8S-NF.

We Wrocławiu wskaźnik ten wynosi ok. 11 proc., jednak w trakcie dostawy i wprowadzania do ruchu liniowego są Skody 19T, które podobnie jak nasze Dortmundy są pojazdami dwukierunkowymi, niepotrzebującymi pętli do zawracania.

Miejsca

Opinie (207) 7 zablokowanych

  • Panie Koprowski (1)

    nie ma tramwajów Pesa a są Swingi Pesa to jest fabryka sprzętu komunikacyjnego od lokomotyw do tramwajów

    • 8 1

    • Pesa - Fabryka pojazdów szynowych
      Swing - Typ tramwaju

      • 0 0

  • Żadne miasto nie ma też pewnie takiego odsetka używanych złomów zakupionych po okazyjnych cenach. (3)

    • 11 10

    • Poznań , GOP , Kraków - jeszcze więcej złomów
      Nawet 50letnich duewagów GT6/8

      • 0 0

    • ja pier -.- skad sie tacy ludzie i takie wypowiedzi biorą to ja nie wiem... Pojeździj w poznaniu, w Wawie czy gdziekolwiek! Dortmundy są w mega wypasionym super extra igła stanie w porównaniu do większości taboru w innych polskich miastach, mimo że mają po 30 lat, generalny remont im służy...

      • 3 0

    • zapewne nie byłeś nigdy w innych miastach

      a masz najwięcej do powiedzenia,
      wystaw łeb gdzies dalej niż ze swojej nory na dolnym mieście to zmienisz zdanie

      • 5 2

  • Nazwy Swengów są głównie imieniem niemieckich patronów pisane, coś tu nie gra panowie!

    • 2 0

  • (5)

    A chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, że te super nowe "dortmundy" są starsze od naszych 105-ek. Jak będziecie jechać to spójrzcie na tabliczkę znamionową, która znajduje się przy kabienie '1' (od strony pantografu), tam są wyznaczone daty produkcji oraz remontu pojazdu, zwróćcie uwagę na datę produkcji, a potem sprójrzcie na datę produkcji w 105-ce.

    • 5 3

    • (4)

      Może i starsze, ale to stopiątki wyglądają jak ze złomowiska wyciagnięte. Tak o nie w Gdańsku "dbano".

      • 1 0

      • (3)

        tak samo będą wyglądać też te śmieszne syfiaste pesy po dłuższym użytkowaniu przez mechaników z ZKM teraz to jest na gwarancji to się boją tykać serwis wszystko robi jak się zepsuje ale za 5 lat?W Warszawie czy w innych miastach tramwaje nawet 40 letnie hamują sprawnie są lepiej utrzymane niż gdańskie wozy o 20 lat nowsze.

        • 1 1

        • Tramwaj jest pojazdem długowiecznym. Stopiątki mogłyby jeździć 105 lat. (1)

          Nie ważne, czy one czy dortmundy są starsze. Ważne ze stopiątki już na desce kreślarskiej wyglądały jakby wyprodukowano jest w Somalii dla Somalii.

          • 0 0

          • Miały jednak wielką zaletę - dużą liczbę wejść/wyjś, co zapewnia szybką wymianę pasażerów na przystankach
            Niestey, była to tylko kolejna mutacja amerykańskiego wagonu PCC z lat 30-tych XX wieku. Ci ciekaae, były bardziej prądożerne niż ich poprzednicy wagony 13N.

            • 1 0

        • Słusznie.
          Miałem wiele okazji, by porównać tramwaje krakowskie z naszymi. Tam nie tylko "105-ki" nawet 40-letnie "helmuty" wyglądają jak spod igły, a poza tym - co ciekawe i w Gdańku nie do pomyślenia - są czyste!

          • 1 0

  • (1)

    Tramwaj się nazywa Swing a PESA to producent. Winno się mówić (kogo, czego) Swingów, a nie Pes. Nieestetyczne to i niepoprawne.

    • 9 3

    • Bla, bla, bla

      A ja będę mówił sobie PESA bo w Gdańsku i tak innych niż SWING nie ma więc chyba to nikomu różnicy nie robi, ot co!

      • 0 0

  • RAPTEM MAJA 100 TRAMWAJOW I WIELKIE ODKRYCIE !!!!!!! SMIECH !!! NA POL MILIONOWE MIASTO !!!! (1)

    W GRUDZIADZU JEST 100 % BO CALY TABOR TO 10 POJAZDOW !!!!!!!!!

    • 0 0

    • W dodatku po wycofaniu stopiątek zostanie ich niecałe 90 wagonów. A dojdą nowo budowane linie. I jak zapewnić wtedy jakąś przyzwoitą częstotliwość kursów?

      • 0 0

  • Propaganda jak za czasów PRLu, a i Goebels mógłby się czegoś nauczyć (5)

    Poznań: 45 nowych Solarisów / Gdańsk: 35 nowych Pes
    Poznań: 24 zmodernizowanych 105Na / Gdańsk: 46 zmodernizowanych Dortmundów

    Czyli Poznań jest lepszy o 10 nowych Solarisów, a Gdańsk o 24 zmodernizowane trupy

    "...zaś tramwaje z wygodnym wejściem stanowią blisko 40 proc. całej floty..."

    I co z tego -gdyby jeździł 1 tramwaj "zwykły" i jeden niskopodłogowy to by było nawet 50 %
    ale za to mamy FLOTĘ :(

    • 9 5

    • (2)

      Jak sam wiesz zmodernizowane Dortmundy to bardzo dobre tramwaje, a w dodatku bardzo tanie. Czyli Jakby nie patrzeć Gdańsk posiada więcej niskopodłogowych tramwaji.

      Po drugie zobacz jaki to jest odsetek tramwaji w Gdańsku, a jaki w Poznaniu.
      Inna sprawa, że pierwsze Solarisy zostaną dostarczone dopiero w lipcu, a tu mówimy o tym co jesteraz, a nie dopiero będzie.

      Obecnie w Poznaniu wsiadając do co 11 tramwaju będziesz mógł wjechać wózkiem na niską podłogę, a w Gdańsku będą to 4 na 10 tramwaji. Rozumiesz róznicę czy trzeba to Tobie narysować.

      • 2 2

      • Tyle, że w Poznamiu masz tramwaje niskopodłogowe, a w Gdansku ich nieudolne imitacje - bo inaczej nazwać Dortmundów nie można. Ile procent powierzchni podłogi rzeczywiści ejest w nich obnizonej? Wystarczy, ze wjadą dwa wózki dziecięce, i koniec. Ani tymi drzwiami wsiąść, ani wysiąść, ani przejść przez człon środkowy się już nie da.

        • 0 0

      • sam sobie narysuj ;)

        1) że tanie to się zgodzę, ale że BARDZO DOBRE to już nie
        czyli Poznań stać na WIĘCEJ BARDZO DOBRYCH tramwaji, a Gdańsk NIE

        2) obojętnie jaki jest odsetek 4 na 10 czy 10 na 15 to nie tramwaji, a tramwai

        • 0 0

    • Goebels pisze się przez dwa "b", czyli Goebbels (1)

      • 1 0

      • RACJA!

        • 0 0

  • TTAKK a AWARIE (1)

    wczoraj 28.07.2011r ok godziny 18 do portu dojechać się nie dało!! awarie tramwaji dziś to samo rano ok 8 !! jak można polegać na tej komunikacji ?>?>?

    • 1 0

    • A stopiątki to niby lepsze? A masowe awarie hamulców?

      • 0 0

  • (4)

    Akurat jeśli chodzi o tabor to w Gdańsku jest rzeczywiście dobrze - wystarczy pojeździć w innych miastach żeby się o tym przekonać. Kuleje natomiast organizacja - ale najwyraźniej łatwiej wydać 200.000.000zł na nowe tramwaje niż ustalić kto jest winny tego, iż SIP nie działa jak powinien.

    • 11 1

    • Dobrze? Raczysz żartować. Tramwaje brudne, zdewastowane. A zobacz, jak wyglądają krakowskie wagony, dla porównania. Tam nawet stopiątki wygladają, jakby dopiero z fabryki wyjechały. A gdańskie - jak cofnięte z kolejki do pieca hutniczego.

      • 0 0

    • (1)

      Sip nie działa tak jak powinien tylko dlatego że nikt motorniczych nie pogania żeby włączali lokalizatory GPS, po za tym system działa bez zarzutów (pomimo że na wielu przystankach odczytanie elektronicznej tablicy jest niemożliwe ze względu na dogodne oświetlenie itp.)

      • 2 1

      • Sip

        dodaj jeszcze że spora ilosć Dortmundów systemu SIP zainstalowanego nie ma. To samo dotyczy Pes. Dokładnych danych, numerów tab. który sip ma a który nie teraz pod ręką nie mam. Stanowisko Nadzoru Ruchu może "poganiać" motorniczych żeby się zalogowali, ale jak widać pracująca tam pani i dwóch panów maja to gdzieś.

        • 1 1

    • podpisuję się ręcyma i nogimi

      • 0 0

  • Kłamstwa - czy ktoś moze obiecać że (4)

    rozklekotane tramwaje lini nr 8/innych przed zimą znikną ?
    Jak można wozic ludzi czymś co nie ma porządnego ogrzewania

    Dno proszę państwa

    • 49 21

    • póki ..... (3)

      na Stagoch/Przeróbce nie zrobią gruntownych remontów, a fauna i flora okoliczna przestanie niszczyć tabor to ja bym na dużo nie liczył.

      • 14 1

      • A widziałeś, w jakim stanie jest 114Na #1501? A przecież tylko na Siedlce kursował. A Bombardiery? A przecież tylko Chełm obsługiwały. I co? I też są już podniszczone.

        • 0 0

      • Tylko nie "tabor!" (1)

        ...tylko nie tabor :) FLOTĘ :)

        • 5 0

        • No taaak..

          to takie MORSKIE!!!:D

          inne miasta mają TABOR.. Gdańsk jesty wyjątykowy i ma FLOTĘ!!:d

          A NAWET FLOTYLLE;D

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane