• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice będą bezpieczniejsze?

Maciej Naskręt
3 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających. Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających.

Zarząd Dróg i Zieleni chce, by na gdańskich ulicach powstały kolejne progi zwalniające, wyniesienia przejść dla pieszych, wyspy segregujące jezdnie i barierki ochronne. Będzie też więcej skrzyżowań równorzędnych, co jest ostro krytykowane przez wielu kierowców.



Kolizja samochodów na ul. Długie Ogrody, gdzie występują skrzyżowania równorzędne.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku kontynuuje program uspokajania ruchu w mieście. Za kilkanaście dni ruszy przetarg na wykonanie w 11 nowych miejscach w Gdańsku elementów spowalniających ruch. Mają one poprawić bezpieczeństwo na gdańskich ulicach.

- Pojawią się nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki. Koszt całości to ok. 270 tysięcy złotych - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.

Gdańscy drogowcy sukcesywnie wdrażają strategię zwiększenia bezpieczeństwa w mieście poprzez przypisanie poszczególnym ulicom tzw. zadań przewozowych. Zmiany w ruchu można było w zeszłym roku zauważyć m.in. w Śródmieściu, a także na Zaspie.

Czy progi zwalniające poprawiają bezpieczeństwo na drogach?

Elementami tej strategii jest między innymi wydzielenie stref skrzyżowań równorzędnych z równoczesnym umieszczeniem w nich dodatkowych elementów poprawiających bezpieczeństwo - to m.in. azyle, progi, wyniesione skrzyżowania.

Założeniem programu jest poprawa przepustowości ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na głównych ulicach w osiedlach - na przykład ul. Kościuszki czy al. Hallera - poprzez obniżanie lub podwyższanie dopuszczalnych prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy. Natomiast na ulicach lokalnych - osiedlowych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców tworzona jest sieć tak zwanej "niewidzialnej infrastruktury", czyli - skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h.

Sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście - czyli ok. 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. - Obecnie skrzyżowania równorzędne w połączeniu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują na ok. 35-40 proc. ulic - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Jednak pomysły gdańskich drogowców krytykowane są przez część kierowców. Uważają oni, że zmiany na drogach wprowadzają duże zamieszanie i potęgują niebezpieczne sytuacje. Dlaczego? Część głównych dróg zamienia się w ulice równorzędne, a wielu kierowców jeździ z przekonaniem, że skoro jedzie ulicą szeroką lub o dużym natężeniu, nie musi ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony pojazdu. Tak jest chociażby na ul. Długie Ogrody lub ul. Morenowej.

Nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki pojawią się w następujących lokalizacjach:

- ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Opacka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe oraz wyniesione przejście dla pieszych (Rada Osiedla finansuje 2 progi wyspowe),
- ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska (rejon skrzyżowania z ul. Tetmajera) - dwa progi wyspowe z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych plus wymiana nawierzchni (Rada Osiedla finansuje przejścia),
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Gościnna-ul. Dworcowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości, wyniesione przejście dla pieszych,
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska (przy ul. Diamentowej) - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Radarowa-ul. Radiowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości plus dwa progi wyspowe,
- ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - szykana i próg płytowy,
- ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska - dwa zestawy progów wyspowych z wyspą segregującą na istniejącym oraz na nowym przejściu dla pieszych, nowy chodnik, obniżenie krawężnika, barierki,
- ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe z azylem na przejściu dla pieszych, korekta krawężnika.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • hrrrrrrrrrrrrrrrr zapierdzile samochody z moreny w strone wrzeszcza, jaskowa dolina to jakaś masakraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    w nie których mometach to nie wiadomo czy uciekac z chodnika i gdzie . . . . . wymijaja na podwójnej ciagłej. . . . a ponad to nie wiadomo czy siedzeć w domu czy z niego wyjsć , bo jak jedzie zlm bus to mieszkanie sie strzęsie SKANDAL na całej jaskowej powinno być ograniczenie predkosci , fotoradar , i jeszcze te udoskoalone scieżki , zapierdzielają i nie patrza na pieszych ......trzeba by był cos z tym zrobić drodzy zarządcy ZIELENI ............................................!

    • 0 0

  • ul. Polanki (8)

    a może by tak zrobić coś z przejściem dla pieszych przy szpitalu dziecięcym? Przejść się tam nie da, póki nic nie jedzie bo niewyedukowani kierowcy nie rozumieją, że przed przejściem dla pieszych, jeśli ktoś czeka na przejście należy się zatrzymać nawet jak nie ma świateł...

    • 37 15

    • Poznaj przepisy, a potem pisz... (2)

      "Art. 13. 1. Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym: Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem."
      Wtedy i tylko wtedy pieszy ma pierwszeństwo!!!

      • 11 2

      • To ty przeczytaj sobie konwencję wiedeńską, którą Polska ratyfikowała. (1)

        • 6 6

        • Chętnie przeczytam tylko powiedz którą

          A nie rzucisz ogólnikiem i tyle... poproszę o konkretny artykuł :) Chyba, że nie wiesz i tylko powtarzasz coś co kiedyś ktoś Ci powiedział, że on usłyszał itd...

          • 1 0

    • W cywilizowanej Europie, czytaj Niemcy, samochod zatrzyma sie by przepuscic pieszego (2)

      W dzikim kraju, pelnym ludzi jak powyzej w postach, pieszy ma czekac. Ej pajace durne.

      • 21 7

      • wg badań zachowań kierowców w Katowicach i Ciechocinku wielu kierowców też się (1)

        zatrzymuje i przepuszcza pieszego. sprawdziłem osobiście. U nas też tak może być - dzięki uspokojeniu ruchu ta szansa się przybliża. Dzikich krajów jest coraz mniej, bywają niestety niedostatecznie cywilizowani kierowcy.

        • 1 0

        • wielu, prawda, lecz kilka dni temu staneły ładnie samochody na jednym pasie

          a na drugim białe pordzewiałe tico z zapasioną blondyną jechało, jechało ...
          - to był Gdańsk, ulica Hallera, pasy przy ZSBO

          • 2 1

    • nie należy. (1)

      zatrzymanie przed przejściem to tylko kwestia kultury i tego, jak bardzo komuś się śpieszy...przepisy dają pierwszeństwo kierowcy, chyba, że pieszy wtargnie już na jezdnie, wtedy ma pierwszeństwo, ale równocześnie popełnia wykroczenie.
      dużym problemem w Polsce jest to, ze wiele osób pieszych, rowerzystów, ale również kierowców po prostu nie zna przepisów i próbuje egzekwować to co 'mi się wydaje'

      • 13 9

      • kierowcom przekraczającym nagminnie ograniczenia prędkości też się wiele może wydawać

        i to jest problem

        • 4 0

  • Może lepiej sygnalizację ?

    Sugeruję postawić na Hynka sygnalizator.Czasem stoję przed przejściem 5-10min.żeby przejść z dzieckiem do Lidla.Jak nie wymuszę ,to nie przejdę,rzadko ktoś się zatrzyma z własnej inicjatywy.Oczywiście kierowcy nie jadą tam przepisowo,prędkość przekroczona dwu albo trzykrotnie.

    • 2 1

  • Progi zwalniające, fotoradary, tristar (38)

    może w ogóle zakazać jazdy samochodem? Ja zrobiłem prawko i kupiłem auto dla przyjemności prowadzenia. Ale wlec się 50 km/h i zwalniać przy każdym skrzyżowaniu (bo jest równorzędne ) to żadna przyjemność

    • 71 76

    • (14)

      pojedz sobie na autostrade jak chcesz jezdzic szybciej. Gardze zimnymi łokciami którzy na osiedlowych uliczkach rozpedzaja sie ile fabryka dala. To wlasnie przez takie łajzy trzeba więcej progów montować zeby ci idioci (widac ze tacy jak ty) nie pozabijali reszty spoleczenstwa.
      Gratuluje inteligencji wojtku.

      • 30 9

      • przez takie zawalidrogi jak ty jedzie się przez Gdańsk 30 minut zamiast 15 bo sie wlecze te 50 kmh (12)

        gdzie na Grunwaldzkiej mozna spokojnie 70-90 jechac.I może mi powiesz po co mi auto maksymalnie osiągające 250 km/h jak na autostradzie mogę jechać tylko 140 km/h?

        • 13 36

        • (3)

          a widziales na grunwaldzkiej skrzyzowanie rowolegle albo prog zwalniający?
          Mysle ze to wlasnie przez takich jak ty jedzie sie te 30 minut.
          Ruszasz z piskiem spod swiatel i zamiast jechac 70 (plynnie przez nastepne kilka skrzyzowan) to dojezdzasz do nastepnych swiatel przed czasem. Musisz hamowac potem zanim sie ogarniesz ze jest juz zielone to mija troche czasu i tworzysz korki MATOLE! bo ten za toba musi tez zahamowac i zaczynac od predkosci zerowej.

          • 26 6

          • Tez mnie to zastanawia, jak mozna miec prawo jazdy od 20 lat i nie wpasc na to, ze to plynna jazda z mozliwie stala predkoscia pozwala na efektywne przemieszczanie sie. Zamiast leciec do czerwonego swiatla zawsze lepiej zwolnic i toczac sie dojechac do skrzyzowania. Swietnym pomocnikiem takiego rozwiazania sa "zegarki" przy sygnalizacji, ktore odmierzaja czas do zmiany swiatel (przez co niesamowicie uplynniaja ruch), ale w Trojmiescie, co mnie bardzo dziwi, nigdzie jeszcze ich nie widzialem.

            Inna sprawa, ze przejezdzajac codziennie przez Wejherowo musze na kazdym skrzyzowaniu sie zatrzymac, jadac przepisowa predkoscia (70-80km/h), bo zamiast fali zielonego jest fala czerwonego swiatla. Aby zdazyc na zielone przy nastepnym skrzyzowaniu trzeba jechac ponad 100km/h co jest nie szczegolnie bezpieczne.

            Najlepszym rozwiazaniem sa ronda. Tak sie sklada, ze codziennie jezdze rowniez po Slupsku, i od dwoch lat odkad mam przyjemnosc tam jezdzic NIGDY nie widzialem zakorkowanej ulicy (ani przed 7 rano, ani tez po 15), mimo, ze miasto wkoncu nie takie male, a i w lato do Ustki duzo turystow jedzie. Cala magia to wiekszosc skrzyzowan o ruchu okreznym.

            • 0 1

          • Racja panie profesor te ostatnie słowa to w ogóle świętość co od 16 lat mnie wkurza na ulicach miasta,hołocie musi 5-10 sekund minąć czasu dopóki dopóty łaskawie skojarzą że czas jechać bo ślepia połączone z mózgiem załapały że zapaliło się zielone.

            • 8 1

          • bzdura

            • 1 12

        • No właśnie. (4)

          Po co Ci takie auto? Podobno są takie maści i pompki które cuda czynią.

          • 30 6

          • Zeby biedocie gul skakal jak mnie widzi (3)

            • 4 10

            • siedzi w dziurawych kapciach i sobie marzy ;gdybym był bogaty...

              • 2 0

            • oj bogaczu bogaczu (1)

              a co masz, wypasione tico?

              • 7 0

              • Ma i to w gazie!

                • 7 0

        • Z braku autostrad chesz bić rekordy w mieście? (2)

          • 21 3

          • dlaczego rekordy? (1)

            chce normalnie jechać. A 50 km/h to nie jest normalna prędkość

            • 9 11

            • takich jak ty powinni izolować a nie dawać prawo jazdy o internecie nie wspominajac

              • 7 6

      • hmm..

        Ostatnio artykuł tu czytałem że na A1 Korki... ;D

        • 5 0

    • Siedział mi dziś na tyłku jeden taki na drodze do Tczewa (4)

      bo wlekłem się przez teren zabudowany. Przekraczałem prędkość tylko o 10 km/h, więc jestem zawalidrogą. Jechał jakieś 10 cm od zderzaka, więc zwolniłem do przepisowych 50.

      • 26 4

      • (2)

        ja ostatnio w podobnej sytuacji zostałam potraktowana długimi światłami....w środku dnia więc nie za bardzo wiem czy smarkacz wiedział że mnie nie oślepia....

        • 10 5

        • (1)

          jak sie komuś mruga długimi to raczej nie po to żeby go oślepić, jak mnie irytują takie wleczące się pipy, i najczęściej jeszcze taka sobie upodoba lewy pas.

          • 10 10

          • wlokące się ,jak już - nieuku.I nie ubliżaj cywilizowanym kierowcom.

            Zamiast finansowania w/w infrastruktury podniosłabym 10-cio krotnie mandaty za przekraczanie prędkości i inne wykroczenia.jeśli by nadal nie pomogło,to przynajmniej zamiast wydatków, byłyby znaczące przychody.

            • 2 2

      • moze to był wojtek

        • 13 3

    • Lepszy pomysł! (2)

      Chcemy za wszelką cenę spowolnić ruch w mieście?
      Proszę, umieśćmy na drogach, oprócz leżących policjantów jeszcze:
      - płonące kubły na śmieci (na środku),
      - wyrwy w asfalcie (a nie, sorry, już mamy),
      - kolczatki,
      - plamy oleju,
      - szlabany,
      - demonstrantów Nie-Dla-ATOMU,
      ...

      Tylko.. jak tak dobrze zdenerwujemy kierowcę, spowalniając go na reprezentacyjnych ulicach, to na tych mniej uczęszczanych/ gorzej utrzymanych traktach będzie chciał nadgonić. I tam się zrobi (bardziej) niebezpiecznie.

      • 20 13

      • iksie, nie za wszelką cenę, tylko na podstawie przekonywujących argumentów

        znak 50km/h w mieście to nie jest dolna granica zalecanej prędkości

        • 0 0

      • Popieram!

        Dodałbym jeszcze losowy ostrzał artyleryjski i miny-pułapki, jak w Afganistanie!

        A może durnie-planiści zajęliby się najpierw remontem dróg? Np. wspomniana Hallera - tam się wcale nie można uspokoić przez dziury i zapadnięte studzienki

        • 13 3

    • (2)

      Zauważ, że równorzędne będą w strefach tempo 30, więc o 50km/h nie ma mowy.

      • 13 2

      • (1)

        haha, tylko pokaż mi takich co przestrzegają ograniczeń;-)) mysliwska jest strefą 30km/h ( kilka progów tez się pojawiło) a jadąc 30km/h jest sie obtrąbianym, wymijanym i wyzywanym. Ot, kultura...

        • 17 3

        • jechałem tam wiele razy rowerem 28-32km/h, nikt mnie nie obtrąbił

          • 4 0

    • Twoja przyjemność... (6)

      ...albo moje i mojej rodziny bezpieczeństwo. Hmmm. Zgadnij co mnie bardziej obchodzi. Dodajmy że słowo "bardziej" mogłoby sugerować ze mnie twoja przyjemność coś w ogóle interesuje. Sprostowanie: nie interesuje.

      • 16 5

      • i co ma moja prędkość wspólnego z twoim bezpieczeństwem? (3)

        Nie ważne czy jadę 50 czy 100, ty zanim np przejdziesz przez przejście masz się rozejrzeć czy nic nie jedzie

        • 4 10

        • (2)

          a później traci taki matoł kontrolę nad samochodem i wjeżdża w drzewo lub przystanek... myśl człowieku, życia szkoda

          • 7 1

          • oby wjechal w drzewo a nie jakąś Bogu ducha winną rodzinę
            bo zadatki na takiego mordercę ma

            • 4 1

          • na co szkoda jak ktoś umie jeździć to ma się męczyć bo są tacy co nie umieją gdzie sa granice takiego myślenia?

            • 0 5

      • A mnie nie intersuje twoje bezpieczenistwo (1)

        • 4 10

        • I to właśnie aspołeczność...

          ... krótkowzroczność i głupota. Wystawiłeś sobie właśnie świadectwo dojrzałości... z niedostatecznym z etyki. Trochę to smutne, aczkolwiek z dnia na dzień coraz bardziej się przyzwyczajam że jestem takimi troglodytami otoczony.

          • 12 3

    • A ja sobie kupiłem dla przyjemności jazdy quada (3)

      i będę ci jeździł na pełnym fullu codziennie pod domem, bo dla przyjemności jazdy kupiłem

      • 26 10

      • to sobie jeździj. (1)

        mi to nie przeszkadza

        • 11 17

        • Mieszkam obok Ciebie i dla przyjemności kupiłem kij do baseballa więc będzie cicho.

          • 11 2

      • tylko nie pod moim domem

        • 3 12

    • A Ja chcę sobie kupić spluwę

      dla przyjemności strzelania

      • 5 2

  • ZDiZ ma chyba swojego człowieka, który neguje wszystko co jest krytyką tej instytucji:)))

    • 1 3

  • drogi w gdansku (1)

    ronda i tylko ronda rozwiaza korki w gdansku bierzcie przyklad z skandynawi a nie jakies spowalniacze tamujace ruch wyregulowac porzadnie swiatla a nie trzy samochody przejada i czerwone bierzcie przyklad od szwecji a nie cofajcie sie w tyl jelopy po sztocholmie jezdzi sie plynie a gdansku spadnie troche deszczu to katastrofa myslenie nie jest wasza mocna strona

    • 3 2

    • ma racje, ronda to jest to czego nam trzeba, zadnych swiateł, kazdy musiałby zwolnic co najmniej do drugiego biegu i problem z predkosciami sam sie rozwiąze

      • 0 0

  • (2)

    Te progi uwazam za glupi pomysl. A co jak np karetka sie bedzie spieszyla? aAlbo beda robili akurat choremu jakis zastrzyk a tu nagle hop!

    • 0 3

    • progi są po to między innymi, by więcej ludzi myślało o poruszaniu się po mieście (1)

      czym innym niż samochodem. Wtedy karetki będą mniej potrzebne, a jak będą potrzebne szybciej dojadą po samochodów będzie w mieście mniej. Poszerz wyobraźnię koleś.

      • 1 0

      • najpierw naucz sie pisac, a potem wypowiadaj sie w temacie

        • 0 2

  • Bezpieczniej (7)

    Zabierzcie malującym się w samochodzie blondynkom prawko.

    • 75 18

    • jakaś blondynka cię olała,że się czepiasz blondynek

      • 0 1

    • a gapiącym się na GPS niedzielnym kierowcom to już nie? (5)

      a rozmawiającym przez CB radio to już nie?
      a palącym przy kierownicy to już nie?
      a pijącym i jedzącym przy kierownicy to już nie?
      a jadącym ciągle 5 km/h ze strachu to już nie?
      a łapiącym za kolano blondynkę siedzącą obok i bajerującym ją już nie?

      wiele jest spraw które mimo że są legalne sprawiają zagrożenie na drodze

      tylko jakoś dziwnie wciąż jesteśmy w czołówce śmierci w europie.

      A jakoś ten polski kierowca co w polsce nie potrafi jechać wolniej niż 120 km/h w mieście to jak pojedzie do Niemiec to nagle się potrafi uspokoić. Obłuda czy już głupota?

      • 15 7

      • pewnie jak ktoś jedzie zgodnie ze znakami np 30 to jest twój wróg nr 1

        • 2 1

      • Dlaczego (2)

        nie można palić,pić i jeść przy kierowcy????

        • 5 11

        • no bo jak to, z pełnymi ustami? :)

          • 8 0

        • beata, przemyśl jeszcze raz co chciałaś powiedzieć

          • 10 6

      • sorki

        przeczytałam przy kierowcy zamiast kierownicy :)))

        • 1 5

  • Rozróżnijmy (1)

    Rozróżnijmy próg zwalniający od spapranej roboty która próg ma przypominać. Osobiście jeżdżę obniżonym samochodem i zdarza mi się przetrzeć na progach no ale sam sobie taki los zgotowałem. Jednak progi mi nie przeszkadzają jeżeli są dobrze zaprojektowane bo jeżeli jadąc nawet autem na normalnym zawieszeniu są problemy z pokonaniem niektórych progo tworów to wybaczcie drodzy Państwo ale coś jest tu nie tak. Czy zleceniodawcy tego nie widzą, że robiąc próg wysoki, a zarazem wąski to nie ma siły aby nie przetrzeć np środkowym tłumikiem jadąc normalnym autem z prędkością nawet dużo mniejszą niż te 20/30 km/h, nie wspominam już tu o jeździe autem z obniżonym zawieszeniem. Czasem również progi przydało by się wyremontować ponieważ osiadają, kostki wyskakują, bądź przed progiem robią się zagłębienia które dodatkowo utrudnia pokonanie takowego progu...

    Podsumowując progi mogą być ale w miejscach sensowych, dobrze zaprojektowane, zbudowane i konserwowane.

    • 5 2

    • studencie:

      1) przesiądź się czasem z samochodu na rower i pojeździj po mieście
      2) przejdź z refleksji technicznej na poziom strategiczny - nie czepiaj się szczegółów
      3) jak masz nisko zawieszone auto to zwalniaj poniżej 20 km/h - znak ograniczenia to nie jest dolna granica dopuszczalnej prędkości w mieście.

      • 1 0

  • Na morenie jest "super" majstercztyk w formie skrzyżowania (3)

    Rakoczego z Bulońską. I tak sobie jest, jest i jest, lata mijają a tylko szkieł po stłuczkach przybywa...

    • 14 1

    • (1)

      a jeszcze chcą tam tramwaj dołożyć

      • 3 1

      • całe szczęście, że będzie tramwaj i PKM

        • 0 0

    • Diabelski trójkąt

      Kilka razy w tygodniu a je bu du!!!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane