- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (64 opinie)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (133 opinie)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (190 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
- 6 Oszukane "30 stopni" w majówkę (42 opinie)
Gdańskie ulice: jest ciaśniej i wolniej, ale też bezpieczniej
W ciągu trzech lat na gdańskich ulicach zrobiło się ciaśniej, spadły średnie prędkości i przede wszystkich maleje liczba wypadków śmiertelnych - wynika z danych przekazanych przez miasto i policję. Ale jest też druga strona medalu: gwałtownie wzrasta liczba aut na liczbę mieszkańców. Od 2009 r. wzrosła aż o 40 proc.
To m.in. zwężanie dróg, wprowadzanie ruchu jednokierunkowego, tworzenie naziemnych przejść dla pieszych, doświetlanie przejść już istniejących, wprowadzenie stref tempo 30 czy ograniczanie maksymalnej dopuszczalnej prędkości - tak jak w 2021 r. na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa. Wszystko po to, by - wzorem Szwecji - roczna liczba śmiertelnych wypadków na drogach wynosiła zero.
I choć do osiągnięcia tego celu jeszcze sporo brakuje, to w ostatnich latach te niechlubne statystyki udało się znacznie poprawić.
Jak wynika z danych policji na gdańskich drogach, od 2009 r. jest:
- 47 proc. mniej wypadków drogowych
- 62 proc. mniej wypadków z udziałem pieszych
- 76 proc. mniej ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
- 0 wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Auta średniej klasy na sprzedaż
- Wizja zero to nasze założenie jeszcze z kampanii wyborczej z 2018 r. - przypomniała w czwartek na konferencji prasowej prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Chcemy dbać o osoby mniej uprzywilejowane na drogach: o pieszych, o rowerzystów, o dzieci zmierzające do szkoły. Dzięki naszym działaniom statystyki wypadków zmalały prawie o połowę. Zdaję sobie sprawę, że zmiany takie jak redukcja prędkości na Grunwaldzkiej budzą dyskusje i emocje, ale chcę podkreślić, że dla mnie i moich współpracowników największą wartością jest życie i zdrowie innych ludzi.
Mniej zdarzeń na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa
Na efekty ograniczania prędkości czy zwężania dróg zwrócił uwagę także Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska. Jak przyznał, już 600 km ulic w Gdańsku jest objętych strefą tempo 30.
Ponadto spadają też średnie prędkości na pozostałych trasach. W skali całego miasta udało się je zbić o 17 proc. (do 56 km/h). O prawie 80 proc. spadły też statystyki obejmujące kierowców jeżdżących z prędkością 70 km/h i więcej.
- W efekcie odnotowujemy mniej zdarzeń drogowych. Tylko na al. Zwycięstwa ich liczba od 2019 r. spadła o 34 proc. (ze 152 do 100), a na al. Grunwaldzkiej o 28 proc. (z 750 do 536) - wylicza Kryszewski.
Na kierowców zadziałały wyższe mandaty i wzrost liczby samochodów
Na mniejszą liczbę wypadków i ofiar śmiertelnych mają też wpływ dwa inne czynniki.
Pierwszy to radykalne podniesienie stawek za mandaty. Od czasu ich wprowadzenia w styczniu ubiegłego roku liczba kierowców łamiących przepisy znacząco i regularnie spada.
Mandaty ostro w górę
Po drugie: na drogach jest zdecydowanie ciaśniej niż kilka czy kilkanaście lat temu. Statystyki aut przypadających na liczbę mieszkańców od lat systematycznie rosną, co miastu nastawionemu na zrównoważony rozwój chluby nie przynosi. W 2009 r. na 1 tys. mieszkańców przypadały 584 samochody. W ubiegłym roku ten wskaźnik wyniósł już 815 pojazdów, co stanowi wzrost o 40 proc.!
Jest też trzeci aspekt przedstawionych statystyk. Choć liczbę wypadków śmiertelnych udało się już mocno "zbić", to kolejne zmiany tak wyraźnych efektów mogą nie dać.
- Tak było w Szwecji, która jako pierwsza wprowadziła podobną koncepcję. Gdy schodzi się z wysokiego pułapu wypadków do niskiego, co właśnie nam się udało, kolejne działania takich efektów już nie dają. Wcześniej każda zmiana przynosiła efekt, teraz może być o to trudniej - tłumaczy Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
Na początku programu "wizja zero" na gdańskich drogach zginęły w ciągu roku 33 osoby. W ubiegłym roku było ich 8. W tym - 6.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-24 07:12
(26)
Nie wiem po co w ogóle drogi ? Zróbcie ze wszystkich dróg deptaki i ścieżki dla hulajnóg i rowerów. Towary dowiezie się rydwanami. Brawo WY.
- 343 57
-
2023-11-24 16:37
Zobacz co się dzisiaj dzieje na całej Jabłoniowej (1)
Bo łosie w autach rzucili się na Black Friday do Smrodkowa.
- 1 1
-
2023-11-24 17:20
A czym mieliby dojechać, jednym autobusem?
- 6 0
-
2023-11-24 13:17
Korki są tak duże, że jak stoisz w miejscu to trudno o wypadek. Oliwa - Morena to minimum 40 minut w godzinach szczytu.
- 6 0
-
2023-11-24 12:14
przeginanie z pseudoironią to standardowy sposób dyskutowania osób nie rozumiejących prostych zależności (2)
samochód prywatny naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście.
- 5 10
-
2023-11-24 15:27
dobrze zarzadzane miasto - to słowa klucze w tym wypadku...
- 7 0
-
2023-11-24 14:53
Słowo klucz "dobrze zarządzanym"...
- 8 1
-
2023-11-24 11:57
A ktoś tak robi panikarzu, że zwija drogi? (1)
Ktoś się z władz rozmyślił i zabiera ci tunel pod Martwą Wisłą i inne nowo wybudowane ulice dla samochodów?
- 2 7
-
2023-11-24 14:53
Wystarczy, że zabiera jeden pas na Hallera,
jeden pas w Oliwie, jeden na trakcie, jeden na Jana z Kolna i odwraca Piramowicza.
- 9 1
-
2023-11-24 11:03
Poprostu genius, (1)
Idzmy jeszcze dalej,zlikwidujmy takze sciezki rowerowe a powstala infrastrutora tylko dla pieszych,bo po jakis gwint Maja byc rowni I rowniejsi lacznie z tak cwanymi uzutkownikami rowerow.Brawo ja...
- 14 3
-
2023-11-24 12:20
jak na razie to wielu cwanych kierowców chce mieć możliwość parkowania za darmo na chodnikach
przy okazji psioczą na rowerzystów jak wysiądą z aut, że piesi nie mają miejsca, bo im "rowerzyści zabierają". Więcej przestrzeni miejskiej jest marnowane przez samochody zaparkowane przez 95% czasu swojej eksploatacji niż przez drogi dla rowerów, które powinny powstawać kosztem szerokości jezdni, a nie chodników.
- 3 15
-
2023-11-24 08:40
(6)
Polska to pod tym względem zapóźniona, głęboka prowincja, nigdy nie mieliśmy dobrych dróg, drogi są bardzo źle oznakowane (to powoduje korki), rozwiązania komunikacyjnie delikatnie mówiąc nieprzemyślane. Brak całościowego podejścia, to co teraz się dzieje to jakaś prowizorka(np np. tu ograniczymy prędkość, zrobimy przejście naziemne, tam zburzymy estakadę, zlikwidujemy bezpieczne przejścia podziemne itd.
- 35 9
-
2023-11-24 12:18
drogi w wielu polskich miastach są na zupełnie dobrym, europejskim poziomie (5)
Całościowe podejście jest wyrażone choć w części tzw. piramidą mobilności: założeniem, że najważniejsze w mieście jest dbanie o komfort i bezpieczeństwo poruszania się ludzi, a nie pojazdów. Dlatego priorytet przyznaje się (w teorii, oraz w niektórych działaniach praktycznych) poprawie warunków ruchu pieszych, następnie innych niezmotoryzowanych. W
Całościowe podejście jest wyrażone choć w części tzw. piramidą mobilności: założeniem, że najważniejsze w mieście jest dbanie o komfort i bezpieczeństwo poruszania się ludzi, a nie pojazdów. Dlatego priorytet przyznaje się (w teorii, oraz w niektórych działaniach praktycznych) poprawie warunków ruchu pieszych, następnie innych niezmotoryzowanych. W Gdańsku wyrazem tego była budowa naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów przy Bramie Wyżynnej, kolejnym będzie takie rozwiązanie przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Korki nie są spowodowane złym oznakowaniem, ale głównie zbyt dużym uzależnieniem mentalnym wielu mieszkańców od jeżdżenia samochodami, nawet na krótkie odległości.
- 3 12
-
2023-11-24 13:11
Korki w Gdańsku (2)
są, ponieważ nie zbudowano dróg. Nie ma co tu filozofować.
- 11 0
-
2023-11-24 13:31
OK, w jakim mieście zbudowano drogi i dzięki temu nie ma korków? (1)
- 2 10
-
2023-11-24 14:51
A w których miastach zbudowano dziesiątki tysięcy nowych mieszkań i miejsc pracy, bazując na zastanej infrastrukturze drogowej
i nie pojawiły się korki?
- 8 2
-
2023-11-24 12:27
(1)
Rowerzystom! O pieszych się nie dba, tylko pozorne działanie. Nowe ścieżki naziemne są tworzone z myślą o rowerzystach, są kolizyjne z ruchem pieszych.
- 8 0
-
2023-11-24 13:30
To problem tylko rowerzystów, bo piesi mają pierwszeństwo na przejściach.
- 1 3
-
2023-11-24 08:32
Ciekawe jak to zwolnienie ruchu (7)
wpłynęło na emisję spalin. Ten aspekt pominięto w badaniach całkowicie? Ta metanaliza o zwolnieniu ruchu uwzględnia zwiększenie korków? "Ciaśniej" - ładny eufemizm ;-)
- 54 9
-
2023-11-24 13:29
Samochód pali znacznie więcej jadąc powyżej dopuszczalnej prędkości, a "dynamiczna" jazda w mieście to kompletna tragedia. (2)
Ale tutaj już ekowymówki olewamy, prawda?
- 2 10
-
2023-11-24 20:01
Samochód pali więcej przy prędkościach powyżej 90 km/h gdzie wzrastają obroty powyżej 2 tysięcy, a nie jadąc 50 czy 70km/h. I w korkach przy ciągłym zatrzymywaniu i rozpędzaniu również.
- 1 0
-
2023-11-24 14:45
A ile to jest ta dopuszczalna prędkość? Może zdefiniujesz ją jako taką samą dla każdego samochodu i każdego silnika?
- 6 1
-
2023-11-24 12:44
uspokojenie ruchu z reguły prowadzi do redukcji emisji spalin (3)
Wzrost roli ruchu pieszych i rowerzystów, którzy przesiadają się z samochodów na jego alternatywy także znakomicie wpływa na redukcję emisji spalin.
- 3 16
-
2023-11-24 19:58
Jasne, zwłaszcza jak w korku co chwilę auta zatrzymują się i ruszają... Znaczne zwiększenie emisji pyłów ze ścierajacych się klocków i zwiększenie emisji spalin.
- 2 0
-
2023-11-24 13:09
Baju baju
- 8 1
-
2023-11-24 12:53
Tylko w Gdańsku to się ewidentnie nie stało skoro zwiększyła się liczba samochodów.
- 11 1
-
2023-11-24 08:17
Całkowity zakaz ruchu samochodowego w całym mieście to uzyskają cel jedną decyzją.
- 31 2
-
2023-11-24 10:01
drogi dla sprawnego transportu (5)
Ktoś mądry by się zastanowił jak zrobić żeby móc jeździć ale byłoby bezpiecznie no ale to już wymagało by jakiegoś wysiłku. Najprościej zakaz na wszystko :( Mam radę dla rządzących, przy prędkości 0 będzie 0 wypadków! :(
- 148 33
-
2023-11-24 13:29
Co proponujesz więc zrobić, żeby móc jeździć ale było bezpiecznie? (2)
Zaproponuj coś popartego statystykami i doświadczeniami innych miast lub krajów
- 3 1
-
2023-11-24 13:44
Karać, karać i jeszcze raz karać. (1)
Kiedy jedziesz zgodnie z przepisami, na większości skrzyżowań trafiasz na zieloną falę.
A że poszanowanie prawa w Polsce jest jakie jest, większość kierowców twierdzi że jej nie ma...- 3 9
-
2023-11-24 23:04
Na zieloną falę?
hahah. To chyba mieszkamy w innym mieście. Kiedyś na Grunwaldzkiej Rzeczywiście była dobra przepustowość, a teraz jadąc np. z głównego w kierunku Wrzeszcza zawsze się stoi przy operze Bałtyckiej na przynajmniej 3 cykle
- 2 1
-
2023-11-24 11:18
Za dużo słoików
Ze swoimi złomami!
- 3 8
-
2023-11-24 10:50
dlaczego te wyliczenia są od 2009 r.?!
Przecież te zmniejszenie prędkości jest do 1-2 lat a nie 22 lat, więc powinni porównywać tylko i wyłącznie te 2 ostatnie lata.
Niezłe oszustwo.- 19 3
-
2023-11-24 08:28
Z chęcią bym się pozbył auta, gdyby można było liczyć na komunikację miejską (34)
Jazda autobusu w centrum, w godzinach szczytu co 20min to jest nie do przyjęcia.
Tylko dla tego mam samochód- 250 18
-
2023-11-24 12:48
wydaje mi się, że w Gdańsku wzorem innych miast komunikacja miejska powinna być bezpłatna
- 5 1
-
2023-11-24 12:32
nie kłam, nie pozbyłby się auta
- 2 0
-
2023-11-24 11:40
w centrum miasta dominują przystanki wielu linii autobusowych, (3)
więc pisanie, że w godzinach szczytu połączenia autobusowe są dostępne co 20 minut jest przejawem braku doświadczenia w faktycznym korzystaniu z komunikacji miejskiej w Gdańsku. Znam przystanek (ulica Warneńska) z którego tramwaj lub autobus w godzinach szczytu odjeżdża do centrum co 2-3 minuty, a to nie jest centrum Gdańska.
- 3 10
-
2023-11-24 12:33
To pojedź np na Niedźwiednik z centrum, są 2 odjeżdżają w jednym czasie, raz ew. 2 na godzinę
- 14 0
-
2023-11-24 12:15
Nie każdy jeździ do centrum (1)
- 8 1
-
2023-11-24 13:49
Każdy, czy chce czy nie.
Samochodowi raktywiści skutecznie blokują powstawanie linii tramwajowych i omijających centrum.
- 1 8
-
2023-11-24 11:21
To jest niemozliwe chyba ze jedziesz na jakieś wygwizdowo albo nie chce ci sie przesiadac
- 3 4
-
2023-11-24 11:11
Kłamiesz. Trzeba was odspawać siłą, inaczej nigdy się nie przesiądziecie do komunikacji. Nie w czasach podjeżdżania 100m autem. Bo pogoda, bo rozkład, bo chodnik, bo mi się nie chce.
- 8 14
-
2023-11-24 10:30
(1)
To gdzie ty mieszkasz. Ja mam tramwaj co 5 min plus 3 linie autobusowe
- 5 9
-
2023-11-24 14:10
Mówimy o Gdańsku, to jest jeden autobus na pół godziny
- 6 0
-
2023-11-24 10:17
Pozbedziesz sie auta jak ci dowala podatek od spalin,wprowadza strefy wolne od spalin w całym miescie i jeszce inne oplaty (1)
Takie sa plany całej POKozycji z lewactwem i juz je zaczynaja realizowac w miastach!
- 10 10
-
2023-11-24 13:02
Zapomniałeś zapłakać, że planują zabrać ci kiełbasę w cenie poniżej 20 złotych za kilo i przymusowo karmić robakami.
- 9 2
-
2023-11-24 10:03
A ja bym się nie pozbył, nawet jakby jeździła co minutę. (6)
W weekendy wyjeżdżam poza miasto na łono natury i nie mam zamiaru się bujać pksami, bo i tak nawet bym nie dojechał do miejsca docelowego na Kaszubach, gdzie mam działkę.
Ale jeżeli czyimś życiem jest tylko miasto, to nikomu nie bronię :)- 11 10
-
2023-11-24 13:48
I proszę bardzo. Po wsi sobie śmigaj autem do woli. (3)
Ale na rogatkach miasta powinien być parking i przesiadka na komunikację. Czemu za Twoje wybory mają płacić jego mieszkańcy?
- 6 10
-
2023-11-24 17:58
Zmień lekarstwa albo lekarza
- 2 1
-
2023-11-24 15:14
Może dlatego, że w Gdańsku mieszkam od urodzenia, a poza miastem mam swoją działkę?
I dlaczego ja mam się dokładać w podatkach do Twojej komunikacji miejskiej, skoro z niej nie korzystam na co dzień? Bo jeżdżę albo samochodem w zimie, albo motocyklem w sezonie letnim, albo rowerem jak mam taki kaprys.
- 8 8
-
2023-11-24 14:22
A dlaczego za Twój wybór komunikacji miejskiej mają płacić pozostali mieszkańcy w postaci dopłat do biletów? Twój wybór jest "mojszy"?
- 10 3
-
2023-11-24 10:29
To wynajmuj na weekendy (1)
Wyjdzie znacznie taniej niż posiadanie własnego samochodu.
- 8 16
-
2023-11-24 11:19
Bzdura.
Nawet najtaniej jak się da, za jakiegoś małego C3, do którego się nie zapakuję z rodziną i sprzętem na działkę:
Policzmy
3dni * 130zł/doba = 390zł/weekend (wyjeżdząmy zwykle w piątki po pracy i wracamy w niedziele wieczorem)
Weekendów w roku jest średnio 52. Powiedzmy 40 razy w roku bym go potrzebował, czyli:
Nawet najtaniej jak się da, za jakiegoś małego C3, do którego się nie zapakuję z rodziną i sprzętem na działkę:
Policzmy
3dni * 130zł/doba = 390zł/weekend (wyjeżdząmy zwykle w piątki po pracy i wracamy w niedziele wieczorem)
Weekendów w roku jest średnio 52. Powiedzmy 40 razy w roku bym go potrzebował, czyli:
40 * 390zł = 15600zł/rok (nie licząc paliwa!)
Dodaj teraz do tego jakiś 1x w roku wypad z rodziną w góry na około tydzień: 7x120zł/doba = 840
Łącznie wynajmowanie samochodu na weekendy (i to nie wszystkie) + 1 tydzień w roku daje sumę:
16440zł!!!
Za utrzymanie jakiego samochodu rocznie tyle zapłacę? Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce? Paliwo rocznie do mojego kosztuje około 5000-6000, OC - 600, jakieś naprawy średnio około 1000-2000/rok.
Teraz powiedz - w jakim wszeświecie się to opłaca? Oczywiście pomijam fakt posiadania samochodu pod domem, na każdą nieprzewidzianą sytuację i możliwość skorzystania z niego. Jeśli chciałbym do tego doliczyć taksówki na takie sytuacje, to wyszłoby grubo ponad 20 tysięcy za rok.- 9 5
-
2023-11-24 09:38
kiedy wreszcie pojawią się buspasy na wszystkich przelotowych arteriach? (4)
- 13 11
-
2023-11-24 12:31
(1)
Przy dwóch pasach w jedną stronę trudno o buspas
- 3 2
-
2023-11-24 13:45
Ruch autobusów powinien mieć większy priorytet, niż ruch frustratów, którzy muszą w kółko zmieniać pasy.
- 3 8
-
2023-11-24 12:11
gdy zarządy miast zaczną lepiej rozumieć pojęcie "zrównoważonego systemu mobilności"
- 5 3
-
2023-11-24 11:27
Jak sobie wybudujecie dodatkowe za wpływy z biletów ZTM.
- 7 5
-
2023-11-24 09:27
A autobus stoi w korku bo... setki osobówek z jedną osobą w środku
- 13 18
-
2023-11-24 08:49
(7)
nie ma szans by w takim dużym mieście komunikacja miejska była w stanie zastąpić komunikację indywidualną całkowicie. To mrzonki. Szczególnie biorąc pod uwagę gdzie ludzie muszą się przemieszczać.
- 13 17
-
2023-11-24 11:44
w takiej aglomeracji jak Trójmiasto podstawą systemu mobilności miejskiej może stać się układ rower + SKM/PKM (1)
do tego potrzeba skończenia elektryfikacji PKM, wymiana taboru, podniesienie częstotliwości połączeń SKM i PKM (SKM do 5 minut lub częściej, PKM co 10 minut w szczycie) oraz radykalna poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM i PKM. Równolegle do tego system obciążania kierowców opłatami za parkowanie: koszty budowy i utrzymania tych miejsc nie powinny być "uspołeczniane".
- 4 13
-
2023-11-24 14:20
tal, rower, szczególnie np. w listopadzie, gdy masz do zawiezienia dwójkę dzieci do szkoły, zaraz potem musisz dostać się do roboty, zrobić zakupy po drodze itd. Powodzenia.
- 13 3
-
2023-11-24 09:12
Myślisz? (4)
Pojedź na Śląsk :)
Tam są cudowne węzły komunikacyjne.
Wysiadasz z tramwaju i masz od razu dojście do autobusu lub pociągu.- 12 7
-
2023-11-24 09:13
(3)
i co? Zastąpiło to komunikację indywidualną? Nie ma na to szans.
- 11 8
-
2023-11-24 12:10
w wielu przypadkach owszem (2)
Samochód prywatny nie jest jedyną formą "komunikacji indywidualnej" ani jedyną formą komunikacji. Podstawową formą "komunikacji indywidualnej" jest chodzenie pieszo a także jazda rowerem, korzystanie z innych form mikromobilności a także np. car sharing. Badania wykazują, że więcej osób jest skłonna zrezygnować z przejazdu samochodem na rzecz przejazdu rowerem (na dalszą odległość rowerem + pociągiem) niż na rzecz przejazdu autobusem lub tramwajem.;-)
- 4 12
-
2023-11-24 17:56
Badania psychiatryczne chyba na to wskazują
- 1 1
-
2023-11-24 14:17
jeżeli żyjesz z zasiłków i generalnie nic nie robisz, to tak: podstawową formą komunikacji indywidualnej może być dala ciebie chodzenie pieszo. Jeżeli badania pokazują, że ludzie są skłonni rezygnowac z samochodu na rzecz roweru , to zadaj sobie pytanie, dlaczego tego po prostu nie zrobią, tylko deklarują.
- 9 4
-
2023-11-24 08:46
Mam podobnie
Brakuje dobrej częstotliwości kursów, że nawet jeżeli trzeba by było się przesiadać to czekasz chwilę i jedziesz dalej, a nie czekać kolejne 20 min na przystanku, czasem nawet bez wiaty..
- 40 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.