• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plaża na Stogach: zdecyduj o zmianach
Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.). Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.).

Gdańszczanie częściej i chętniej korzystają z samochodów, a coraz rzadziej z transportu zbiorowego. Rośnie też ruch rowerowy, choć podróży wykonywanych rowerem jest 3,5-krotnie mniej niż pieszo. Urzędnicy przedstawili właśnie podstawowe dane statystyczne z tegorocznych badań ruchu.



Jaki środek transportu wybierasz najczęściej przy podróżach w mieście?

Badania ruchu w Gdańsku ostatni raz były prowadzone w 2009 r., czyli jeszcze przed okresem wielkich inwestycji drogowych oraz dotyczących transportu zbiorowego, a także przed budową wielu dróg rowerowych. W tym roku zostały powtórzone m.in. w związku z pracami nad nowym studium.

Najważniejszy wskaźnik, czyli podział zadań przewozowych pokazuje, że gdańszczanie coraz chętniej korzystają z transportu indywidualnego samochodowego. Stanowi on już 41,2 proc. tzw. podziału zadań przewozowych (w 2009 r. - 39 proc.).

Bardzo duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym, który wykorzystywany jest do realizacji 32,1 proc. podróży (w 2009 r. - 38 proc.).

Wciąż znaczący udział w podziale zadań przewozowych posiada ruch pieszy - 20,8 proc. (21 proc. siedem lat temu). Wykorzystanie roweru jest na poziomie 5,9 proc., czyli o 3,9 punktów proc. więcej niż w 2009 r.

Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, zaś średni czas codziennej podróży gdańszczanina (dowolnym środkiem transportu) to 25 minut. Średnio w ciągu doby każdy mieszkaniec miasta dokonuje 2,1 podroży - na ogół na trasie inne (zakupy, rozrywka) - dom oraz dom - praca.

Samochód obecny jest już w 67,2 proc. gospodarstw domowych. 51,2 proc. gospodarstw dysponuje jednym autem, a 14,3 proc. dwoma pojazdami.

Rower posiada 67,4 proc. gospodarstw domowych. W 22,9 proc. gospodarstw znajduje się jeden rower, a w 24,2 proc. dwa rowery.

Badania ruchu w Gdańsku
Create bar charts


Wykorzystywane środki transportu przekładają się na oczekiwania mieszkańców (w ankiecie można było wskazać kilka odpowiedzi). Aż 45,2 proc. ankietowanych opowiada się za dalszą rozbudową układu drogowego, ale tylko 7,1 proc. za powiększeniem strefy płatnego parkowania.

44,8 proc. badanych popiera rozbudowę układu tramwajowego, zaś 31,9 proc. zwiększenie oferty przewozowej transportu zbiorowego. 27,5 proc. chce rozbudowy tras rowerowych, a 10,8 proc. utworzenia systemu roweru miejskiego.

W tegorocznych badaniach ruchu postanowiono sprawdzić także, jakie środki transportu wykorzystywane w celu dotarcia do portu lotniczego. Pomimo budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, najczęściej używany jest samochód (38,6 proc. jako pasażer, 29,2 proc. jako kierowca). Z pociągu skorzystało tylko 10,2 proc. ankietowanych, a z taksówki - 8,7 proc.

  • Podział zadań przewozowych na dolnym i górnym tarasie.
  • Udział podróży w dobie.
  • Liczba pasażerów w transporcie zbiorowym w podziale w godz. 6 - 18.
  • Udział przemieszczeń wewnętrznych i zewnętrznych na dolnym i górnym tarasie.
  • Suma pojazdów wjeżdżających do Gdańska w szczycie porannym.
  • Suma pojazdów wyjeżdżających z Gdańska w szczycie popołudniowym.
  • Gdańsk na tle innych miast 350 - 600 tys. mieszkańców
- Takie badania to już standard we współczesnych dużych miastach. Stanowią dla nas materiał wyjściowy do dalszych prac, w tym prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dzięki wynikom badania będzie można też zweryfikować politykę miasta w zakresie planowania przestrzennego czy mobilności - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 przeprowadzono w okresie między 4 kwietnia a 11 czerwca br. na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. osób (w tym 1 tys. na lotnisku). Pytania dotyczyły m.in. wielkości gospodarstwa domowego, wykorzystywanych środków transportu czy kierunków codziennych podróży. Badano również natężenie ruchu na wybranych skrzyżowaniach oraz napełnienie pojazdów transportu zbiorowego. Przedstawione w artykule wyniki to tylko niewielki fragment większego opracowania.

Gdańskie Badania Ruchu 2016 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (442) 10 zablokowanych

  • (1)

    badania,badania pseudospecow ktorzy rozwalili totalnie komunikacje w Gdansku

    • 12 2

    • Dokladnie tak.

      • 3 1

  • Samochodem szybciej taniej i wygodniej... (3)

    Jakbym miał kupić 3 bilety miesięczne na ZKM i SKM to bym poszedł z torbami...

    • 17 3

    • I to należałoby zmienić. Wszyscy samochodem jezdzić nie mogą. Nie ma tyle miejsca

      • 1 0

    • Slyszales moze o bilecie metropolitalnym? :-) (1)

      • 3 2

      • Za 220?

        Pogieło cię?

        • 1 1

  • No coz, to widac, slychac i czuc.

    Halas, smrod, kazdy chodnik zawalony samochodami.

    Ohyda.

    • 5 7

  • (3)

    Są tylko dwie grupy kolarzy - ci, którzy mają impotencję i ci, którzy będą ją mieli".
    Powyższy cytat pochodzi z wypowiedzi dr Goldsteina - amerykańskiego urologa, który jako jeden z pierwszych zaczął głośno mówić o ryzyku związanym z jazdą na rowerze.
    Naukowcy przyznają, iż jazda na rowerze może przyczynić się do impotencji i innych zaburzeń seksualnych u mężczyzn. Pokazują to badania statystyczne przeprowadzone wśród panów, którzy często przemierzają na dwóch kółkach długie trasy.. Uczeni z Austrii wykryli, że u zawodników MTB dochodzi do zwapnień w mosznie.
    Długotrwała jazda może powodować poczucie drętwienia, a w dalszej perspektywie - zaburzenia wzwodu. Dzieje się tak, ponieważ podczas jazdy odcięty zostaje dopływ krwi do genitaliów, co może prowadzić do zwężenia naczyń krwionośnych. Niebezpieczna, szczególnie dla chłopców, może być również górna część ramy roweru.

    Źrodło - portal aktywni.pl

    • 10 14

    • Niby tak, ale ten sam lekarz twierdzi, że zaburzenia erekcji i inne efekty uboczne jazdy na wąskim siodełku są przejściowe, a potem wszystko wraca do normy. Ten sam doktor w swoich publikacjach twierdzi również, że nie zniechęcałby nikogo do jazdy na rowerze.

      • 3 1

    • to jest tzw. pseudonauka

      impotencja ma swoje źródła w problemach natury psychologicznej lub kardiologicznej.

      • 1 0

    • A co jeśli chodzi o kobiety jeżdżące na rowerze?

      • 0 1

  • To samo w Gdyni, Rumi, Kosakowie, Wejherowie... I dlatego mamy tak zapchane drogi.

    • 2 1

  • (1)

    Dojeżdżam codziennie 20 km niestety komunikacja 1.5 godz rano 1.5 godz popołudniu wiec mam 3 godz z życia do tego w deszczu wietrze i mrozie często oglądam d... odjezdzajacego autobusu bo nie zdążę przebiec z skm do zkm a co dopiero ludzie starsi ... no oni maja czas... ta nasza metropolia to wiocha zabita dech ami bo nic nie służy mieszkańcom mimo iż podatki płacimy w tej ""

    • 21 1

    • Metropolia?

      • 0 2

  • a ja z checia jezdzilbym komunikacja miejska.....

    gdyby ludziska myli d*pska i pachy, zbyt czesto smrodek wspolpasazerow piescil moje nozdrza, wkoncu nosek zbuntowal sie i jezdzi autem :). Dluzej bo w korkach.... ;), drozej bo duzo pali ale przynajmniej ladnie pachnie :) .....

    • 11 1

  • Swingi i Twisty to fatalne tramwaje (1)

    to nie zachęca. Wykończenie, użyteczność wnętrze na poziomie niedostatecznym. I to zostało za miliony przepłacone.

    • 5 6

    • Zgadzam się, stare kwadratowe puszki były o wiele bardziej przystosowane do tłoku, dzięki czemu wygodniej się jechało. Proste wnętrze bez żadnych zawijasów czy uskoków.

      • 3 1

  • Rozkład jazdy tramwajów to jest jakas masakra. Jada jeden za drugim. Przykład przystanek Opera Bałtycka w strone Wyspiańskiego miedzy 15 stą a 16stą 4, 3 2 jada jeden za drugim, na rozkladzie maja ten sam czas, chyba 4 jest 2 min wczesniej. dwa tramwaje stoja na przystanku ale czlowiek nie wsiadzie bo drzwi sa zablokowane a motorniczy czeka na swoje swiatło moznaby bylo wsiasc ale nie . zgłaszalam to kilka razy do ZKM i zero odzewu

    • 3 2

  • Tłoki w komunikacji

    Jak można wybrać komunikacje skoro codziennie na przystanku przemyska (2 przystanki za pętlą) już nie da się wejść do tramwaju. autobusy wiecznie spóźnione. Gdybym miała inną możliwość zdecydowanie bym z niej skorzystała. Do tego pkm która jeździ w magicznych godzinach ale nie dla ludzi, którzy pracują od godziny 8.

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane