• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • zatoki

    witam mam pytanie a kiedy znikna te druty z nad ulicy zenada porazka dynastji szczurow

    • 1 4

  • A kiedy remont na Obłużu Centrum 05?

    To trochę żart, że jeden z najbardziej obleganych przystanków w Gdyni nie może w dalszym ciągu doczekać się swojej modernizacji... przede wszystkim brakuje tablicy informacji pasażerskiej

    • 5 0

  • A to ciekawe ... (4)

    Jedna zatoka w cenie autobusu. Ale skoro mają być ze złota i co najważniejsze nie będą namalowane w szczurkowym stylu ,to niech tak będzie.

    • 10 0

    • Zatoki po 780 tysięcy, autobusy po 1,15/1,55 mln (2)

      Jak Gdynia dwa lata temu kupowała autobusy MAN, to zwykły był po 1,15 mln, a przegubowy po 1,55 mln zł. Warto też zauważyć, że w ramach remontu jest też wymieniany cały chodnik. Ale mimo to te 700 tysięcy jest zazwyczaj zmarnowane, bo bez zatok komunikacja miejska jeździłaby szybciej.

      • 3 3

      • ale nie wszyscy jeżdżą komunikacją miejską

        zrozum to człowieku.

        • 0 1

      • Bez autobusow.jezdziloby sie szybciej

        • 1 1

    • Gdzie takie tanie autobusy?

      • 2 0

  • Kajetan Lewandowski - nie wiem co bierzesz ale bierz mniej. (2)

    • 5 0

    • to jest przykład na to, co ideologia może z mózgiem uczynić (1)

      Cechą wspólną wszelkiej maści aktywistów jest totalne przesiąknięcie szarych komórek ideologią - nieważne jaką, czy to rowerową, czy ekologiczną, czy religijną, czy narodową, nie ma najmniejszego znaczenia.. Z wpisów Kajetana L. na tym forum, który się udziela incognito wynika, że nie jest to żaden buc tylko myślący człowiek. Natomiast to myślenie jest całkowite spaczone ideą, w którą bezgranicznie wierzy i która nie podlega żadnym przemyśleniom czy weryfikacji - podobny mechanizm funkcjonuje z religią zresztą. Nie da się w żaden sposób wytłumaczyć, że rzeczywistość przez niego odbierana nie jest czarno-biała i nie każdy też ją w ten sposób odbiera. Można przytaczać przykłady, różne okoliczności, w których ich wizja się po prostu nie sprawdza, ale nic nie dociera, do tego dochodzi przekonanie, że jako aktywista wie lepiej, co ludziom jest potrzebne, wbrew temu co ci ludzie myślą.
      Miasto bez samochodów, ale ze zbiorkomem i rowerami? Tak, owszem - pod warunkiem, że przyjeżdżam do niego na wakacje. Mam czas, mogę poczekać na autobus, mogę się przejść, żeby pozwiedzać, czy podjechać sobie gdzieś rowerem. Ale jak dochodzi jakikolwiek element efektywności działania, elastyczności czasowej i normalnego funkcjonowania w sferze zawodowej oraz rodzinnej - takie miejsce jest absolutnie nie do życia i wszelkie plusy wynikające z takiej rzeczywistości (w odróżnieniu od aktywisty potrafię je znaleźć) są niczym w porównaniu z pełnym zakresem niedogodności z nią związanych. Tego niestety aktywista nie jest w stanie pojąć. Nadmienię na koniec, że najczęściej ci aktywiści to są ludzie kompletnie oderwani od rzeczywistości - uczniowie szkół średnich, studenci, albo wegetujący na garnuszku rodziców młodzi ludzie. Jakby jeden z drugim tak musiał jednego dnia, polecieć rano do biura, potem obskoczyć cztery spotkania, lancz z klientem, potem zakupy do domu, podjechać do rodziców naprawić kran, zawieźć dzieciaki na angielski, to by się zastanowił czy to auto jest rzeczywiście takie złe.

      • 2 0

      • Bardzo mi się podoba twoje porównanie do fanatyzmu religijnego. Utrafiłeś w sedno

        Niestety, tacy ludzie nie są zdolni dostrzec innych ludzi i ich potrzeb. Skupiają się na ideach, nie na ludziach.

        • 1 0

  • pierwszy wpis w internecie - cena dla trójmiasta (2)

    Uśredniony koszt wykonania płyty fundamentowej. Stabilne grunty, normalny stopień skomplikowania prac. Grubość płyty ok. 25 cm.
    Cena zawiera koszt zarówno robocizny, jak również niezbędnych materiałów. Trójmiasto - Gdańsk,
    Gdynia, Sopot 395.05
    Przystanek 2m* 50 metrów czyli 100 metrów kwadratowych razy 400 zł mamy 40 tysięcy za beton na 100 lat. Dalej uważacie ze tam pracują gospodarze miasta czy najemnicy?

    • 5 0

    • Czyli wiata kosztuje 1 250 000. Jedna. (1)

      Dzieki za info.

      • 1 0

      • No nie, jednak trochę mniej. 777 000 za zatokę (czyli tyle co 2 domy w stanie surowym).

        Od tego odjąć 40 000, czyli 737 000 za wiatę. Więc nie przesadzaj z tym milionem.

        • 1 0

  • 7 milionów (2)

    Ale to nowych złotych czy starych?

    • 53 5

    • (1)

      A co to są nowe złote?

      • 0 3

      • Gimby nie znajo.

        • 1 0

  • Ci znowu o tych rowerach.

    Piewcy pedalowania chca zmusic wszystkich, zeby to lubili. Nie mam nic przeciwko drogom rowerowym, powinno byc ich jak najwiecej ale nie powinny utrudniac ruchu samochodowego. Nie kazdy musi miec ochote jezdzic rowerem do pracy.

    • 6 0

  • Brawo Gdynio, jesteś mentalnie wciąż w latach 70 :) (9)

    Zatoki, które degradują transport publiczny? Warto w to inwestować. Za 10 lat dowiecie się, że postój autobusu trwa 8-15 sekund, przy okazji zastanawiania się czemu nikt nimi nie jeździ i czemu są niepunktualne.

    • 23 9

    • Ty juz jestes w kosmosie (7)

      Korek spowodowany przez stojacy na drodze przy przystanku wplywnie tez na opoznienie jadacych za nim innych autobusow. I potem aktywista bedzie sie zastanawial dlaczego ludzie uciekaja z komunikacji miejskiej. Powinni aktywistom robic testy na inteligencje...

      • 4 6

      • Korki nie są powodowane przez autobusy (6)

        Korki są niwelowane przez autobusy. Polecam najpierw samemu udać się na testy na inteligencję, jeśli nie rozumiesz czy bardziej korki powoduje 1 samochód wiozoący 80 osób czy 80 samochodów wiozących po jednej osobie :)

        • 3 1

        • mój koszt dojazdów do pracy to 160 za paliwo (2)

          160 / 80 samochodów. 2 zł za paliwo transportem autobusowym (80 samochodów za autobus) . Utrzymanie samochodu bez paliwa miesięcznie u mnie z zakupem (używanego) od 2001 roku wychodzi 220 zł (50 tysięcy przez 19 lat) plus paliwo do pracy 160 = 380 podzielimy przez te 80 samochodów. Wychodzi 5 zł za miesięczny bilet . Wiec albo komunikacja to porażka albo to zastępowanie 80 samochodów to kłamstwo. Co do kwot mam w arkuszach wyliczenia co do złotówki wiec nie zmyślam.

          • 0 1

          • Możesz jeszcze pomnożyć te 5zł przez ilość planet w układzie, podzielić przez liczbę żołądków krowy i dodać długość Przeminęło z Wiatrem w godzinach a to co otrzymasz będzie równie wartościowe co te twoje wyliczenia.

            • 1 0

          • Proszę powiedz że w tej pracy do której dojżdżasz nie masz żadnej poważnej odpowiedzialności a już przynajmniej nie jesli chodzi o ludzkie życie i zdrowie.

            • 0 0

        • historia jednej fotografii odbiera zdolność logicznego mysłenia. (1)

          Autobus znajdujący się 100m przed przystankiem bez zatoki na którym właśnie wysiadają pasażerowie dojedzie z 2 minutowym opóźnieniem spowodowanym obsługą tego pierwszego, do tego brak możliwości przesiadania się na inną linie odjeżdżającą w podobnym czasie... Brawo aktywiści, głosicie postulaty których sami nie rozumiecie na podstawie jednej książki i szokującego zdjęcia przyczyniając się tak naprawdę do jeszcze większej obstrukcji zbiorkomu. Likwidacja zatok nie ma nic wspólnego z preferencjami dla transportu zbiorowego jakby się nad tym poważnie zastanowić....

          • 0 1

          • Im dłużej się nad tym zastanawiam, tym bardziej wychodzi mi na to że na jednojezdniowej lokalnej ulicy o małym natężeniu ruchu lepszy bylby brak zatoki, a w skali całego układu drogowego rezygnacja z zatok na ruchliwych ulicach to strzał w stopę bez wygranych.

            • 0 1

        • pod warunkiem, że ktoś tymi autobusami będzie chciał jeździć

          • 1 2

    • A ten postój będzie spowodowany wydawaniem reszty z zakupionego karnetu

      • 5 0

  • Wyszukałem w internetach (2)

    "wpływ zatok autobusowych na płynność ruchu" i sprawa wcale nie jest jednoznacza. Jest kilka artykułów z różnych miast, są prezentacje z konferencji. Zachęcam do samodzielnego szukania informacji.

    • 1 4

    • Wszystko zależy od tego co ma być traktowane priorytetowo (1)

      czy ważniejszy jest prywatny transport czy publiczny. "płynność ruchu" nie dla wszystkich jest taka sama. zawsze jest coś kosztem czegoś.

      • 2 2

      • Skoro w korku stoją samochody z tyłu autobusu ...

        ... to czy pomiedzy tymi samochodami w korku nie stoją kolejne autobusy ? ten drugi, trzeci, czwarty. Ludzie z mozgami sie pozamieniacie ? Nikt juz nie potrafi logicznie pomysleć.

        • 1 0

  • Rece opadaja - co to za blazen kajetan? (4)

    Czy on nie rozumie, ze jak za stojacym na drodze autobusem utworzy sie korek to w tym korku tez beda stac autobusy znajdujace sie za tym zatrzymanym? Skad wy bierzecie taki i**otow? Przeciez to co on mowi jest absurdalnie glupie. Osmiesza tego nawiedzenca i wasz portal

    • 28 7

    • Też sie zastanawiam co to za typ ten Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego ?

      Chłop totalnie odleciał.

      • 0 0

    • To nie autobusy tworzą korki (2)

      jak autobusy jadące w odstępie co 15min mogą tworzyć korek. pomyśl człowieku.

      • 3 14

      • Trzy autobusy na przystanku to czesty widok w Gdyni (1)

        Naprawde wczesniej nie wiedziales, ze autobus jak inne pojazdy na drodze tworzy korki? Uwierz na slowo, nie trzeba.likwidowac zatok zeby zrozumiec, ze korki wywolane przez stojace na drodze autobusy beda tez dokuczaly jadacym za nim innym autobusom. Zamiast likwidowac zatoczki zainwestujcie w biletomaty i skonczcie ze sprzedaza biletow przez kierowcow to akurat zdecydowanie skroci czas jaki spedzaja autobusy na przustankach

        • 13 1

        • autobusy nie. inne pojazdy wożące leniwe d*pska tak.

          • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane