Fakty i opinie

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Najnowszy artukuł na ten temat

Opóźnienie budowy wind przy przystankach wzdłuż al. Armii Krajowej

Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

regularnie 38%
co jakiś czas 15%
okazjonalnie 19%
praktycznie nigdy 28%
zakończona Łącznie głosów: 839
Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • Zatoki okej ale kiedy w końcu generalne remonty dróg???Po Gdyni niedługo tylko czołg,względnie amfibia....plus że cały czas korki to zawieszenia jadąc 5 km/h się nie zerwie...tu nie 7 mln ale co najmniej 700 powinni rzucić...sam wjazd na estakadę widoczny na zdjęciu tam gdzie ciężarówka-sfalowana jezdnia i 10 cm wyboje i dziury.....ehhh,że też ludziom tyle lat to pasuje.

    • 99 14

  • Zatoki, przeżytek - pieniądze wywalone w błoto

    • 44 81

  • W Gdyni zawsze w zatokach kładli bruk, który po pół roku się już zapadał :D
    Zawsze mnie dziwiło dlaczego powielają ten sam błąd i kto na tym korzysta.

    • 113 2

  • Są to firmy moja , brata i szwagra

    dzięki Marek ;)

    • 88 8

  • Może ławki kolorowe

    • 36 0

  • skad wy wezmiecie taka droga farbe??!

    • 80 5

  • z700

    A niby gdzie te autobusy mają się zatrzymywać?

    • 18 9

  • a mi to pasuje, rowerem da się bez problemu

    a auta przynajmnej wolniej jadą, chociaż ludzie nie rozumieją i w ogóle jest przeludnienie i za dużo aut

    • 6 25

  • z czego ze złota z Amber Gold czy banknotów Get Back

    • 40 4

  • Mam nadzieję, że nie będzie tam

    Asfaltu ani kostki brukowej! Powinien być tzw czesany beton.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.