Fakty i opinie

stat

Gdynia: Buspasy na Morskiej z poślizgiem?

Najnowszy artukuł na ten temat

Gdynia: będzie lepsze oznakowanie buspasa na estakadzie

Budowa buspasów na ul. Morskiej miała się już kończyć. - Asfaltu całego nie ma, przejścia niewymalowane, pasy niewyznaczone, światła co chwile wyłączane, a chodniki i ścieżki rowerowe rozkopane. Ile jeszcze będzie się to wlekło? - pyta nasz czytelnik.



Jak oceniasz budowę buspasów na ul. Morskiej?

dobrze, na budowie zawsze jest trochę chaosu 6%
przeciętnie, bywało lepiej, ale niestety też gorzej 11%
fatalnie, tempo prac powolne, wszędzie bałagan 83%
zakończona Łącznie głosów: 987
Przypomnijmy: przetarg na budowę buspasów na ul. Morskiej rozstrzygnięto na przełomie stycznia i lutego 2018 roku. Wygrała go firma Eurovia, która pokonała MTM m.in. dzięki temu, że zadeklarowała krótszy czas realizacji prac: 47 tygodni.

Oprócz buspasów o szerokości 3,5 metra, w ramach prac odnowione zostaną chodniki na odcinku ok. 2,5 km oraz droga rowerowa o długości niemal 1 km. Zmodernizowane będą również zatoki autobusowe, trakcja trolejbusowa, sygnalizacja świetlna. Odnowione mają być też trawniki, które zostaną wzbogacone o 1,5 tys. krzewów utrudniających nielegalne parkowanie oraz osiem drzew.

Czytaj także: 21,5 mln zł na buspasy przy ul. Morskiej.

Pasażerów komunikacji publicznej najbardziej denerwowały korki, wynikające ze zwężeń podczas budowy buspasów i wylewania nowej nawierzchni. Gdy tylko jedno zwężenie się skończyło, nieopodal zaczynało się kolejne. Mieszkańcom nie podobało się też tempo prac oraz montaż przycisków dla pieszych i rowerzystów. Dodajmy: przycisków niezgodnych z prawem.

Zobacz więcej: Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni.

Warto pamiętać, że mimo inwestycji ciągłości buspasów na ul. Morskiej niestety nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.

Czytelnik: Nic nie jest skończone



- I chętnie bym go wybrał, ale dookoła jest taki bajzel, że do przystanków dojść się nie da. Chodniki są rozkopane, ścieżki rowerowe tak samo. Wyjazdy z posesji są ogrodzone biało-czerwonymi taśmami. Nie ma znaków, żadnych informacji, że są buspasy, chociaż nawierzchnia jezdni jest już w większości wylana w całości. Ale nawet pasy nie są oddzielone żadnymi liniami, więc wszyscy jeżdżą "na czuja". Do tego część odważniejszych rowerzystów jedzie legalnie pomiędzy autami po jezdni, inni po gruzie z pieszymi. Do tego samochody parkujące, gdzie popadnie: na ścieżkach, chodnikach, remontowanych i nie. Pełen chaos. Aż cud, że jeszcze nikt nie ucierpiał - wylicza nasz czytelnik, pan Andrzej, który mieszka i pracuje przy ul. Morskiej na Grabówku.
Sprawdziliśmy. Jego spostrzeżenia potwierdzają się. Rzeczywiście sporo jeszcze brakuje do końca prac, choć zwężeń - to stan na ostatni piątek - nie ma. Znaków poziomych ani pionowych na nowych odcinkach też nie ma, nawet tymczasowych. Część nawierzchni jeszcze nie jest ukończona, pasy są zagrodzone barierkami. Formalnie buspasów więc jeszcze nie ma nawet tam, gdzie nowa nawierzchnia została położona. Chodników i dróg rowerowych nie ma natomiast także fizycznie. Wprawdzie na niektórych odcinkach prace są zaawansowane, ale do końca wiele brakuje: na chodnikach nie ma kostki, drogi rowerowe z nawierzchni bitumicznej też odnowione są tylko częściowo i obowiązuje na nich zakaz jazdy, więc rowerzyści muszą jechać jezdnią ul. Morskiej.

O skalę ewentualnych opóźnień zapytaliśmy gdyńskich urzędników. Do tej pory nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi. Gdy tylko nadejdzie - opublikujemy ją.

Przypomnijmy, że nowych odcinków buspasów na Morskiej nie byłoby, gdyby nie wsparcie unijne. Prace są realizowane w ramach projektu "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia".

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni



graf. Trojmiasto.pl
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;

  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;

  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;

Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;

  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (147) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.