• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Jedna oferta w przetargu na budowę buspasów

Patryk Szczerba
4 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Za rok o tej porze prawdopodobnie będzie można korzystać z buspasów na Kieleckiej i w okolicy Estakady Kwiatkowskiego.  Za rok o tej porze prawdopodobnie będzie można korzystać z buspasów na Kieleckiej i w okolicy Estakady Kwiatkowskiego.

Oprócz buspasów zmodernizowanych zostanie m.in. 21 zatoczek oraz przebudowany plac postojowy przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni. Do przetargu zgłosiła się jedna firma - MTM S.A. Koszt całości prac to 6,7 mln zł, a ich zakończenie zaplanowano na połowę maja 2015 roku.



Czy buspasy w Gdyni sprawdzą się?

W zakres pierwszej części inwestycji wejdzie przebudowa odcinków dróg, wymiana konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymiana nawierzchni. Zdecydowano, że buspasy najbardziej potrzebne są na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie pojawi się 1,5-kilometrowa droga dla autobusów oraz na Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi.

Urzędnicy z gdyńskiego ZDiZ podkreślają, że zależy im na promowaniu komunikacji miejskiej, która z powodu zatorów w wymienionych miejscach, notuje spore spóźnienia. Na Morskiej przestrzegania przepisów na buspasach mają pilnować kamery, natomiast w drodze na Witomino prawdopodobnie potrzebnych będzie więcej patroli. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Niewykluczone, że nie tylko kierowcy autobusów i trolejbusów będą mogli z nich korzystać.

- Musimy zastanowić się, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj więcej: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Oprócz tych rozwiązań wykonawca zmodernizuje 20 zatoczek oraz przebuduje plac postojowy przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej. Prace mają zostać zakończone do 15 maja 2015 roku, a ich koszt to nieco ponad 6,7 mln zł.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także zakup 30 nowych autobusów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE, która dodatkowe środki przeznacza w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013, wyniesie nieco ponad 16 mln zł.

Miejsca

Opinie (127) 6 zablokowanych

  • mhm (12)

    Wg mnie wystarczy kultura osobista i uprzejmośc ze strony kierowców aut, przepuszczając autobus włączający się do ruchu. Ponieważ są kierowcy-chamy to przez takich musimy płacic 6,7 mln złotych, zamiast wydac na porządne cele.

    • 81 23

    • (4)

      słuszna uwaga,trochę więcej kultury i nie będzie problemu

      • 28 4

      • uwaga byłaby słuszna gdyby takie zachowania kierowców wystarczyłyby (3)

        na likwidację problemu stania autobusów w korkach wywołanych przez niepotrzebne przejazdy samochodem na krótkie odległości

        • 20 6

        • w tym kraju jeżeli już to jest zanik kultury, można do us....j śmierci czekać aż cię ktoś wpuści (2)

          • 7 4

          • mnie zawsze wpuszczą prędzej czy później (1)

            przesadzacie z tym narzekaniem

            • 19 1

            • 10/10

              • 4 0

    • Tym bardziej, że kierowca samochodu ma obowiązek w terenie zabudowanym wpuścić autobus (4)

      Jak ten wyjeżdża z zatoczki!

      • 8 2

      • (2)

        Ten przepis juz nie obowiązuje :(

        • 0 3

        • (1)

          a co ci da wpuszczenie autobusu jak i tak wszyscy stoją w korku???
          tu chodzi o to by przymusić ludzi do komunikacji miejskiej bo w 8 na 10 samochodów jedzie wyłącznie kierowca...

          • 4 0

          • nie przymusić tylko skłonić

            to są dwie różne rzeczy

            • 0 1

      • Nie "wpuścić",tylko "umożliwić włączenie się do ruchu".

        Czyli np. nie zatrzymywać się przed światłami w sposób uniemożliwiający wyjazd z zatoczki,albo zatrzymać się i wpuścić autobus,jeżeli ruch jest duży i autobus "nie doczeka" się przerwy w strumieniu jadących aut. NIE MA PRZEPISU mówiącego,że autobus ma pierwszeństwo,on się normalnie włącza do ruchu. I niezależnie od tego,czy jest zatoka,czy nie,ma obowiązek używania kierunkowskazów.

        • 3 0

    • Pierwszeństwo autobusu komunikacji miejskiej włączającego się do ruchu

      jest chyba uregulowane w kodeksie drogowym. A przynajmniej tak było, kiedy zdawałem egzamin. To nie kwestia kultury, tylko przestrzegania przepisów.

      • 4 0

    • szczeglnie w godzinach szczytu komunikacyjnego, gdy są korki, brawo

      bus-pas ma umożliwić przejazd autobusu, trolejbusu po wydzielonym do tego pasie z uwagi na korki tworzące się w godzinach szczytu.Co z tego, że wpuścisz autobus, jak będzie stał w korku?

      • 0 0

  • Jak juź coś robimy to róbmy to dobrze (8)

    Bus pass ma przyspieszyć poruszanie się komunikacją miejską. Jezeli wpuścimy na bus pas rowerzystów to jednoznaczne z blokadą tego pasa.. Na ulicy Kieleckiej po jednej stronie jest dosyć miejsca by zbudować ścieżkę rowerową i dziwne że jej tam nie zbudowano do tej pory.. Bus pass jest dla autobusów i trolejbusów i słuźb typu emergency, jak chcemy wpuścić rowerzystów to moźe jeszcze rolkarzy, na hulajnogach czy uprawiających yogging ale tak się nie da.

    • 126 14

    • po co te buspasy

      czemu miś jest wielki,czemu miasto na sileuszczęśliwia " wie lepiej "

      • 19 19

    • wpuścić skutery i tak większość ma zdjęte blokady ,

      wcZoraj taki jeden na grunwaldzkiej jechał równo ze mną a miałem przepisowe 70,

      • 5 4

    • (3)

      a po co wypychać rowerzystów na chodniki między pieszych?Gdybyś jeździł na rowerze chłopie to byś wiedział jaka to przyjemność jazdy między pieszymi psami na smyczach biegającymi dziećmi itd

      • 3 9

      • racja (2)

        w zupełności się z Tobą zgodzę, co to za przyjemność jeździć gdy pomiędzy autami pojawiają się rowery, często ich kierowcy nie znają nawet przepisów, znaków, no ale są słabszym uczestnikiem uchu więc im wszystko wolno na drodze
        rowerzysta (który nie ma prawa jazdy dowolnej kategorii) obowiązkowo powinien zdać egzamin z przepisów, tak samo skutery - karta motorowerowa i tyle a nie później pretensja że to ci bezczelni kierowcy w autach im przeszkadzają na drogach

        • 5 3

        • kierowcy sami sobie utrudniają sobie życie wybierając środek lokomocji zabierający najwięcej miejsca

          doświadczeni rowerzyści nie mają pretensji do kierowców, o ile ci ostatni nie dociskają ich do krawężnika stojąc w kolejkach do zmiany świateł.

          • 0 1

        • wsiądź z d.. na rower i się przejedź od razu ci się odmieni optyka problemu jazdy przepisów itd jak spocony spasiony tłuk wychyli mordę przez okno i każe ci wbrew przepisom jechać chodnikami itd pojeździj zobaczysz debili którzy zajeżdżają ci drogę wciskając się czy zawracając ci niemal przed nosem

          • 0 0

    • te, a co to ten yogging, emergency i inne takie? (1)

      jak chesz takie używać to londynek(kropka)net. Czy jednak jesteś za słaby a chciałes zabłysnąc wśród nas pospólstwa?

      • 4 3

      • Yogging to połączenie joggingu i jogi. Strasznie śmiesznie to wygląda,jak się w biegu tak wyginają :)

        • 1 1

  • Bupasy ułatwiają komunikację - brawo Gdynia :) (5)

    Gdynia już niedługo airshow

    • 31 29

    • Później będą likwidować, tak jak bramki na Autostradach za grube miliony.

      Pacany z urzędów to niedowiarki jak czegoś nie sprawdzą w praktyce to nie uwierzą że to jest złe rozwiązanie.

      Kraj przeciętniaków.

      • 12 15

    • (1)

      zobaczymy czy ułatwią znając kulturę polskich kierowców

      • 7 2

      • bez mian w prawie i zmian w sposobie jego interpretacji

        kultura kierowców się nie poprawi.
        Większość kierowców zachowuje się kulturalnie, problemy wywołują kierowcy uważający że przestrzeganie ograniczeń prędkości w mieście korkuje miasto

        • 5 3

    • grajter (1)

      urzędasy grajter już na stanowiskach? jak czytam te "brawo Gdynia" to się chce żygac.

      • 6 6

      • argumentów nie staje, to obrażasz inaczej myślących

        • 3 1

  • Bus pas ? (10)

    Bus pas ma sens wg. mnie tylko wtedy jeśli jest to pas dodatkowy, a nie kosztem ulicy dwupasmowej na której i tak brakuje miejsca dla wszystkich.
    Gdynia będzie jeszcze bardziej zakorkowana!

    • 97 19

    • Gdynia nadrabia zaległości (3)

      Oby tylko te jakże mądre rozwiązania nie miały tak głupiej realizacji jak wyjazd trajtków z przystanku przy urzędzie miasta. Niby bezkolizyjny a prawie każdy trajtek dodatkowo około minuty tam traci przez te bzdurne światła.

      • 12 4

      • (2)

        szukają barany źródła spóźnień właśnie im jedno podałeś te jadące w stronę Karwin i Orłowa tracą czas żeby wyjechać spod mostu na al.Zwycięstwa bo jakiś mózg zrobił tam sygnalizatory kierunkowe zamiast zwykłych z możliwością warunkowego skrętu w prawo

        • 4 2

        • Jakiego mostu? (1)

          • 0 0

          • wiaduktu

            • 0 0

    • kłania się czytanie ze zrozumieniem... (5)

      lepiej nagadać bzdur niż faktycznie zrozumieć tekst?? Czy ciężko zauważyć że jest napisane:

      "W zakres pierwszej części inwestycji wejdzie przebudowa odcinków dróg, wymiana konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymiana nawierzchni"

      wyraźnie jest napisane że droga będzie poszerzona. akurat na Morskiej jest dosyć miejsca by w tym miejscu zrobić trzeci pas.

      • 8 3

      • (1)

        pytanie po co bo krzyżówka morskiej z estakadą ani tzw węzeł żołnierzy wyklętych nie jest źródłem spóźnień pojazdów komunikacji miejskiej a np to zj..ne wzgórze

        • 4 0

        • tam projektowało BPBK

          gwoli przypomnienia

          • 0 0

      • buspasy nie powinny być tworzone kosztem zwężania szerokości chodnika (2)

        tak jak na chodnikach nie powinno się dopuszczać parkowania samochodów

        • 1 2

        • Szerokość chodnika (1)

          A po co ci chodnik na 5 m?

          • 3 0

          • w centrum miasta, gdy jest dużo pieszych, jak znalazł

            niekiedy można chodnik zwęzić na rzecz drogi dla rowerów. Zwężanie chodnika w celu poszerzenia jezdni to zapraszanie do korzystania z samochodów, których w naszych miastach jest często już dużo za dużo.

            • 0 0

  • Nie pomogą żadne buspasy

    chyba, ze na całej długości buspasow bedą stały kamery wylapujace pajacow za kierownica osobowek, którzy bedą jechali tym pasem.

    • 31 12

  • 350 m ? to jakaś kpina? kolejny ślizg PRowy...

    • 41 7

  • Nie dorośliśmy do zwykłych ulic, (1)

    a co dopiero bus pasów. Niestety...

    • 16 9

    • mów za siebie

      won na chodnik w takim razie

      • 5 4

  • rowerzyści czy taksówkarze (8)

    Musimy zastanowić się, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni. Po pierwsze, nie wyjaśnia, a zadaje pytanie, po drugie: odpowiedź jest prosta. Buspasy to jak sama nazwa wskazuje, pasy dla busa,proste!rowerzyści mają i tak szeroki pas chodnika wzdłuż ul.Kieleckiej, z której i tak korzystają razem z pieszymi.A co do taksówkarzy zw.dalej "złotówą" to i tak zdążą do celu.A im dłuzej wykonują kurs z klientem,wpadnie więcej kasy.

    • 25 6

    • w miastach europejskich, w których od dziesięcioleci funkcjonują buspasy (5)

      (najlepiej szerokie na 4,2 metra) dopuszcza się ruch rowerów - na Kieleckiej z górki rowerzyści nie będą spowalniać ruchu autobusów nawet jeśli bus pas będzie miał tylko 3,5 metra.

      • 9 8

      • w cywilizowanych miastach, w ktorych od dziesiecioleci funkcjonuja buspasy (4)

        standardem jest, ze moga z nich korzystac samochody osobowe - o ile podrozuja nimi przynajmniej 2 osoby.... wpuszczanie na nie rowerow to idiotyczny pomysl - autobusy zwolnia do predkosci rowerow.

        • 4 2

        • znaczy, w miastach europejskichm w których są buspasy rządzą idioci?

          kup sobie lusterko i popatrz na siebie

          • 0 0

        • Pomyliłeś "bus lane" z tzw. "hov lane".

          • 1 0

        • (1)

          buspas dla busów a nie dla rowerzystów. bedą to wykorzystywać, a poza tym mimo ścieżki rowerowej równoległej do ul. Morskiej i tak jadą ulicą.

          • 0 0

          • wzdłuż Morskiej jest pas pieszo rowerowy błędnie nazywany ścieżką rowerową

            takie coś nie powinno skutkować zakazem ruchu rowerzystów po jezdni.

            • 0 0

    • jak to więcej kasy, chyba mniej (1)

      Z tego co pamiętam to taksiarze za km biorą, nie za czas?

      • 0 0

      • odpowiadam

        Stojac w miejscu albo poruszajac sie max 5kmh taksometr wybija 'czasowke' a jej koszt jest na cenniku. Od 35zl/h do 400 czasem

        • 5 0

  • Czy ktoś pomyślał? (4)

    Czy ktoś pomyślał przed podjęciem takich decyzji? Najbardziej obciążone skrzyżowanie w Gdyni - Morska i Estakada Kwiatkowskiego - będzie pozbawione z wydzielonego prawoskrętu z Morskiej na Estakadę. Zwiększone korki murowane. Nie spotkałem się, aby pojazdy komunikacji miejskiej na tym odcinku miały jakiś kłopot z wjazdem i wyjazdem z przystanku. A na Kieleckiej jak zakończy się rozbudowa Chwarznieńskiej nie powinno być korków, tak więc pieniądze na bus pasy to zmarnowane pieniądze,

    • 41 5

    • rozbudowa Chwarznieńskiej zwiększy skłonność do budowy rezydencji coraz dalej od Gdyni

      teza, że jej rozbudowa zmniejszy korki ma wartość bardzo krótkotrwałą. Zwiększone korki będą murowane wtedy, gdy nie zakwestionuje się rozwoju systemu orientowanego głównie na potrzeby korzystających z samochodów

      • 10 6

    • rozbudowa Chwarznienskiej nic nie zmieni i korki beda nadal gdyz (2)

      problem tkwi tylko i wyłącznie w skrzyżowaniu na Witominie i ul. Rolniczej, a prowadzona rozbudowa nic nie zmieni gdyż na Witominie o poszerzeniu drogi należy zapomnieć. Na Kieleckiej powinny być zrobione sciezki dla rowerow w 2 strony a nie improwizacja jak w chwili obecnej, nie wspominając o poszerzeniu Kieleckiej o pas Buspas

      • 3 1

      • Rozbudowa Chwarznienskiej... (1)

        Dokładnie - rozbudowa Chwarznieńskiej będzie miała sens, jak od centrum powstaną po dwa pasy w obie strony. Na węźle Witawa o poszerzeniu pasów można zapomnieć ale można by spróbować poprowadzić Witomińską po granicy lasu do Chwarznieńskiej. A potem obie - i Witominską i Kielecką - zrobić jednokierunkowe, jedną w górę jedną w dół. Albo jeszcze inaczej: cała Witomińska zostałaby dwukierunkowa, a Kielecka w zależności od natężenia ruchu robiłaby się albo dwukierunkowa albo jednokierunkowa (rano w kierunku centrum, po południu w kierunku obwodnicy). Byłoby to wyzwanie dla organizacji ruchu (zważywszy "profesjonalizm" rodzimych fachowców - chyba nie do ogarnięcia aż wymrze jedno pokolenie) ale za granicą spotykałem drogi trzypasmowe, w których środkowy pas miał zmienną funkcję.

        • 1 1

        • za granicą spotykałem w miasach szerokie ulice przekształcane w strefy pieszo rowerowe

          punkt widzenia może zależeć od punktu siedzenia. Zastanów się, czy chcesz mieć miasto dla pojazdów (samochodów) czy dla ludzi.

          • 0 0

  • a kiedy ? (8)

    wreszcie zostanie przebudowane najgorsze skrzyżowanie w Gdyni ??? mam na myśli 10-Lutego ze zjazdem pod most pkp ... jakaś paranoja i ciągłe stłuczki ! przyjezdni w ogóle nie kumają jak się tam zachować zwłaszcza przy wymuszających notorycznie pierwszeństwo autobusach ...

    • 39 3

    • tam trzeba zbudować tunelik dla rowerów pod linią kolejową (2)

      przydałaby się też kładka dla pieszych i rowerzystów wzdłuż linii kolejowej

      • 3 2

      • myślisz że to wystarczy? (1)

        • 1 1

        • na pewno w dużym stopniu tak

          • 0 0

    • Zapytaj dr Stępę. To jego temat od wielu lat. Tylko uważaj, liczy na kolejne głosy więc będzie opowiadał kolejne bajki.

      • 6 1

    • Inaczej autobus nigdy by się nie włączył do ruchu,taka to kultura na naszych drogach.

      • 7 0

    • zapewniam cię że jak gdyńskie kołki się za nie wezmą to będzie o sto razy gorzej

      • 3 0

    • Ciężki jest tam przejazd - i pewnie nie łatwo wymyśleć coś sensownego.
      Pamiętam jak zdawałam na prawko to krążyła informacja, że jak egzaminator chce kogoś oblać to jedzie właśnie w to miejsce, bo o pomyłkę nie trudno :)

      • 2 0

    • Rondo

      Tam się prosi o rondo, ale szczurowaci nie kumajo o co z rondami chodzi...

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane