• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Kierowcy komunikacji dostaną podwyżki, wróci część zlikwidowanych kursów

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzięki porozumieniu ze związkowcami i przywróceniu części zlikwidowanych kursów komunikacja miejska w Gdyni ma funkcjonować w najbliższym czasie bez zakłóceń. Dzięki porozumieniu ze związkowcami i przywróceniu części zlikwidowanych kursów komunikacja miejska w Gdyni ma funkcjonować w najbliższym czasie bez zakłóceń.

Z jednej strony równoważny czas pracy dla kierowców, a z drugiej podwyższenie o 50 groszy stawki godzinowej - to wynik porozumienia związków zawodowych trzech spółek przewozowych w Gdyni z zarządami firm. Zadowoleni powinni być także pasażerowie, bo znalazły się środki na przywrócenie części zlikwidowanych na początku kwietnia kursów.



Czy obawiasz się dalszych ograniczeń w finansowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni?

O porozumienie apelowały od dłuższego czasu obydwie strony, choć żadna z nich nie zapowiadała ustępstw. Kierowcy zrzeszeni w związkach zawodowych, oczekując podwyżek we wrześniu weszli nawet w spór zbiorowy z zarządem. Co gdyby nie doszło do porozumienia? Wśród ostatecznych rozwiązań pojawiła się wizja strajku, którego każdy dzień mógłby kosztować spółki kilkaset tysięcy złotych.

Elastyczny czas pracy za podwyżki

Przedstawiciele zarządu tłumaczyli, że konieczne jest na początku uporządkowanie kwestii jubileuszówek, odpraw emerytalno-rentowych i dodatków za staż pracy. Najważniejszą zmianą z perspektywy pracodawców było jednak wprowadzenie elastycznego czasu pracy do umów kierowców. I swój cel osiągnęli. Od 1 stycznia 2016 roku dla kierowców wprowadzone zostaną równoważne normy czasu pracy. Podstawą jest system, opierający się na tym, że świadczona praca zawiera w przedziale od 6 do 10 godzin, z możliwością przedłużenia do 12 godzin, ale wyłącznie za zgodą pracownika. Wyjątkiem mogą być wyłącznie sytuacje nadzwyczajne.

- Cieszę się z podpisanego porozumienia, bo jest ono dowodem dojrzałości związków zawodowych. Sprawne i wydajne funkcjonowanie transportu zbiorowego w Gdyni jest priorytetem władz miasta - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Od stołu negocjacyjnego zadowoleni odeszli także kierowcy. Początkowo oczekiwali podwyżki o 1,46 zł za godzinę pracy, na końcu ich żądania zmalały do 50 groszy za godzinę, ale po decyzji pracowników wyrażonej w referendum o przystąpieniu do sporu zbiorowego negocjacje znów trzeba było zaczynać od nowa i początkowej kwoty. Ostatecznie stanęło na 50 groszach.

- Dobrze, że Gdynia wyszła naprzeciw oczekiwaniom pracowników komunikacji miejskiej i doszliśmy do porozumienia akurat na kilka dni przed 35. rocznicą podpisania Porozumień Sierpniowych. Pokazuje to, że dialog jest najlepszą drogą uzyskania pozytywnych efektów - uzupełnia Leszek Stodolski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej dodając, że podwyżki to rekompensata za wprowadzenie równoważnych norm czasu.
Czytaj też: Czytelnik: Gdynio: zainwestuj wreszcie w biletomaty

Co zmiany oznaczają dla pasażerów? Miasto podkreśla, że przyjęte rozwiązania pomogą lepiej skonstruować rozkład jazdy, który - jak przypomnijmy - w kwietniu został mocno okrojony. Powodem było ograniczenie o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia. W czwartym kwartale przewoźnik zostanie jednak wsparty sumą miliona złotych. Pieniądze miasto uzyskało ze zwrotów podatku VAT, a ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą radni na środowej sesji.

Zaplanowane wcześniej

- Planowaliśmy w ten sposób działać od początku. Sytuacja finansowa na początku roku nie była bowiem najlepsza, stąd decyzje o cięciach w komunikacji. Jak tylko znalazły się środki finansowe, postanowiliśmy je przekazać na transport. Nie zakładam, żebyśmy w przyszłym roku postąpili tak ponownie. Byłoby to niepoważne - wyjaśnia Krzysztof Szałucki, skarbnik miasta.
Przywrócenia w całości rozkładów sprzed kwietniowych cięć, pasażerowie nie powinni się jednak spodziewać.

- Wrócą wszystkie "zaoszczędzone" kilometry autobusów, ale nie dokładnie w kształcie do końca marca br., gdyż część wprowadzonych w kwietniu rozwiązań to zwiększenia intensywności obsługi wybranych linii, które przyjęły się i nie zamierzamy się teraz z nich wycofywać - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.
Wiadomo już jednak teraz o kilku z nich. Linia 147 będzie kursować w weekendy częściej, podobnie jak linia 190 w dni powszednie, obecnie kursująca co godzinę i to tylko w szczycie. Po zmianach pojedzie trzy razy częściej. Wróci także m.in. linia 159 z Pustek Cisowskich do Cisowej, a linia 182, z Obłuża do Śródmieścia podwoi częstotliwość kursowania. Z kolei wszystkie trolejbusy linii 27 dojeżdżać będą do Kaczych Buków.

Miejsca

Opinie (250) 7 zablokowanych

  • To nie podwyżki (5)

    Norma do przepracowania we wrześniu to 176 godzin. 176 x 50 gr daje raptem 88 zł. Z czego jest to zapewne kwota brutto. To czy jest to podwyżka? Pracodawcy powinni pozwolić ludziom godnie zarabiać, a nie chwalić się podwyżkami, których w domowym budżecie pracownicy i tak nie zauważą, a wieść o PODWYŻKACH trafi do społeczeństwa.

    • 50 6

    • jok

      Prawda

      • 0 0

    • Rekompensata

      Jezeli przecztales poranny artykul to wiesz ze to tylko rekompensata za czas rownowazny teraz czekamy na podwyzki

      • 0 1

    • (1)

      Wolałbym 88 zł niż nic

      • 7 10

      • to zależy,

        jak jesteś sztyftem, to ok. Starzy pracownicy kopnęli się we własny tyłek

        • 0 0

    • Dodam, że pracownicy zaproponowali kwotę 1,46 dodaną do godziny pracy. Więc w przykładowym wrześniu 265,96 zl brutto było by już odczuwalną formą podwyżki.

      • 16 0

  • Panowie związkowcy połóżcie się do szpitala może pielęgniarki nauczą was Jak się negocjuje podwyżki.Sprzedaliście się Zak 50gr a piguły

    • 1 0

  • Kierowca ZKM

    Wszyscy kierowcy krzyczą teraz HURAAA 50gr brutto co daje około 50zł w miesiącu SZALEŃSTWO

    ZKM Nie ośmieszajcie Się.

    • 1 0

  • kierowca

    kierowca dostanie 50gr. podwyżki, a prezesura sobie dała 3000zł podwyżek i przedłużyła umowy o kolejne 2 lata!!! Czy taka informacja gdzieś się pojawiła??? NIE !!! bo i po co. To że zarząd zarabia po 25 tyś miesięcznie nikogo nie obchodzi, ale to że kierowca zarobić ma 2600 to już jest dramat.

    • 1 0

  • Czy jakiś problem, aby kierowcy posiadali w sprzedaży bilety godzinne za 3,6zł? (3)

    • 2 2

    • Ekonomiczny. (2)

      Jak jesteś turystą masz kupić 5 biletów, jeden skasować, resztę wyrzucić. A tak by ludzie po jednym bilecie kupowali, to się w ogóle nie opłaca.

      • 1 0

      • nie musi wyrzucać, tylko je wykorzystać

        • 0 0

      • chamstwo!!!

        • 1 0

  • wstyd i hańba panowie negocjatorzy.... (2)

    tylko 50 groszy za siedem lat bez podwyżek

    • 5 2

    • Wstyd Ci jest wzgledem kogo (1)

      A nie jest Ci wstyd brac od 7 lat bilety pracownicze i rodzinne za darmo, wczasy pod grusza , 13- nastki , premie , dodatki swiateczne i za nadgodziny wieksze niz w kodeksie , gratikacje i odprawy premie roczne , mleko , zupy regeneracyjne,
      swiadczenia socjalne , wczasy pod gruszą, paczki dla dzieci itp itd tego juz nie piszesz a nic z tego ci sie nie nalezy tylko zwiazki o to walczyły zeby utrzymac masz cos wiecje do powiedzenia rozejrzyj sie wokoło co w tych czasach komu sie nalezy ahah obudz sie kolego

      • 0 1

      • co ty sobie wymyśliłeś ....

        trzeci świat,nic więcej poza prawem kierowca nie dostaje a już zupy i mleka na pewno nie,a ty na pewno masz więcej

        • 1 0

  • metropolia

    jak to ma byc metropolia to transport zbiorowy musi byc wzorowy za grosze to pracuja ciemniaki a najlepszych to i tak przejmnie konkurencja troszke poczekajcie a zobaczycie tam gdzie interes tam i rosnaca konkurencja pozdrawiam myslacych

    • 0 0

  • Panie Żurek-PREZESIE PKA! (1)

    Zapraszam na linię 141 na 12 godzin pracy!!!może Pan zarobi na swoją pensję 😁

    • 10 0

    • myślisz że .....

      on się tym przejmuje ,swoją kaskę bierze a resztę ma w ...głębokim poważaniu

      • 2 0

  • Podwyżki :)

    Nie jest to dojrzałość związków tylko ich działanie na szkodę pracowników. Elastyczny czas pracy spowoduje że kierowcy stracą kilka nadgodzin w miesiącu które wypracowali przy przekroczeniu 8 godzin dziennie. Ta podwyżka nie zrekompensuje im utraconego zarobku. Śmiem twierdzić że zarobią mniej, a wprowadzenie 12 godzin pracy spowoduje większe zagrożenie dla pasażerów.

    • 6 0

  • zadowoleni kierowcy -smiechu warte!!!!

    Pieprzona propaganda jak za komuny o tyle !!!Związki sprzedały kierowców i tyle...żenada...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane