• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Starowiejska będzie strefą pieszą

Michał Sielski
30 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
Obecnie ul. Starowiejska wygląda jak mało uczęszczany komis samochodowy. W najbliższych latach ma się to zmienić. Obecnie ul. Starowiejska wygląda jak mało uczęszczany komis samochodowy. W najbliższych latach ma się to zmienić.

Nie trzeba było długo czekać po wyborach na pierwszą decyzję prezydenta Gdyni, która dla części osób na pewno będzie kontrowersyjna. Po zapoznaniu się z wynikami analiz i konsultacji społecznych, które pokazały, że w temacie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni stanowiska są podzielone skrajnie, ostatecznie ta ulica w centrum Gdyni ma zostać strefą pieszą.



Cieszysz się z zapowiadanych zmian na ul. Starowiejskiej?

Konsultacje na temat ul. Starowiejskiej trwają od lat. Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały.

Przypomnijmy: z jednej strony mieliśmy grupę mieszkańców i przedsiębiorców, którzy pragnęli dużych zmian, polegających na ograniczeniu ruchu samochodowego i zwiększeniu wygody pieszych. Z drugiej - grupę mieszkańców i przedsiębiorców, którzy niczym niepodległości bronili miejsc parkingowych i przepustowości ulicy, twierdząc, że jakakolwiek ingerencja w te dwie sprawy zabije handel na ulicy i będzie gwoździem do jej "trumny".

Im więcej rozmów, spotkań, dyskusji, warsztatów, tym spór bardziej się jednak polaryzował, a nie zmniejszał. Ostatecznie podczas głosowania przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, a zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie. Z oczywistych względów werdykt został więc wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów.

Czytaj więcej: Decyzje w sprawie ul. Starowiejskiej po wyborach.

II tury w Gdyni nie będzie, więc decyzja już zapadła. Prezydent Gdyni uznał, że ul. Starowiejską czekają ogromne zmiany.

- Wszystkie dotychczasowe dyskusje dotyczące przyszłości ulicy Starowiejskiej pokazały, że to sprawa bliska sercom gdynian. Po konsultacjach społecznych mamy świadomość, że zmiany w przestrzeni publicznej często niosą za sobą konieczność zmiany przyzwyczajeń, co nie jest łatwe. Te są jednak potrzebne do tego, by tworzyć miasto przyjazne dla wszystkich, także pieszych i rowerzystów. Takie są też kierunki rozwoju europejskich miast. Dlatego podjąłem decyzję o wprowadzeniu w ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kiedy zmiany zaczną wchodzić w życie? W 2019 roku wyłoniony zostanie projektant, więc początku inwestycji możemy się spodziewać w 2020 roku.

Jak zmieni się ul. Starowiejska?

  • powstaną elementy uspokajające ruch
  • jezdnia będzie znacznie węższa
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność


Społecznicy: Dziękujemy za odwagę



Z decyzji bardzo cieszą się społecznicy z Miasta Wspólnego, którzy od wielu lat zabiegali o zmiany na ul. Starowiejskiej.

- Kilka lat pracy "u podstaw", czyli mozolnego przekonywania mieszkańców, kilka lat zamęczania tematem Starowiejskiej urzędników i prezydenta, niezrażanie się porażkami, dystans do polityki i skupienie się na argumentach merytorycznych. W skrócie - udało się - podsumowuje Łukasz Piesiewcz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne. - Bardzo dziękuję prezydentowi Szczurkowi za decyzję, która wymagała odwagi. Wariant zmian przez niego wybrany nie wszystkim się dziś podoba, głównie z uwagi na redukcję liczby miejsc postojowych. Ale jestem pewien, że po przebudowie Nowa Starowiejska będzie wielką atrakcją Gdyni.

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • a co na skrzyżowaniu np ulic Władysława IV i Starowiejskiej ? Samochody bądą jeździć po ludziach czy Władysława IV będzie ślepą ulicą ?

    • 32 3

  • Dubaj północy

    A kiedy te zmiany wejdą w życie??? Oby nie trwało to kolejne 10 lat.

    • 13 15

  • Parking

    Zlikwidować halę targową a w jej miejsce zbudować parking, to może bylby sens z tym deptakiem

    • 19 14

  • glupia, pozbawiona sensu decyzja gryzonia

    strefa piesza, ktora przecinaja kolejno ulice:
    - Dworcowa
    - 3 maja,
    -Msciwoja
    - Wladyslawa IV
    - Abrahama
    - Swietojanska
    trzeba byc skonczonym glupcem by w takim miejscu urzadzac strefe piesza. Aby ograniczyc ilosc miejsc parkingowych na Starowiejskiej nie trzeba od razu wylewac dziecka z kapiela. Trudno racjonalnie wytlumaczyc postepowanie szczura.

    • 49 9

  • Brawo Gdynia

    Czuć Dobrą Zmianę

    W sumie zazdroszczę, bo u nas w Gdańsku nikt nie ma jaj na taką decyzję.

    • 9 23

  • bedzie wiecej lumpexow na starowiejskiej

    przybedzie tez menelstwa, ktorzy w ceniu nowozasadzonej zieleni na nowych lawkach beda popijac belty w drodze na szpitalny oddzial ratunkowy w szpitalu Gdynia
    Drodzy gdynianie, rzadza wami skonczeni idioci

    • 40 8

  • sklepy zapewne na tym stracą

    Na Starowiejskiej nie ma żadnych atrakcji, aby nagle ludzie zaczęli po niej spacerować. Czas pokaże, że to nie była dobra decyzja.

    • 37 7

  • (4)

    Wolałbym, aby takie zmiany dotknęły ulicy 10 Lutego (od CH Batory, aż do skrzyżowania ze Świętojańską). Mielibyśmy przedłużenie Skweru Kościuszki... Spacerowanie po Starowiejskiej jest bezcelowe. Każdy deptak powinien mieć punkt docelowy...na Starowiejskiej ciężko go szukać...No chyba, że docelowo mamy podziwiać Plac Kaszubski, albo Dworzec pkp...

    • 40 4

    • A powiedz co.Ci da zamknięcie i przedłużenie skweru? (3)

      • 1 2

      • (2)

        Turystycznie uatrakcyjni Śródmieście Gdyni, poprawi komfort spacerowania z widokiem na morze... Skwer Kościuszki posiada miejsce docelowe dla spacerujących...
        A co Ci da zamknięcie Starowiejskiej? Jakie tam są atrakcje docelowe dla spacerowicza?

        • 2 0

        • Lumpex - najbardziej oblezony sklep w tamtej okolicy

          • 3 0

        • i szpital

          czyli piesz do szpitala !

          • 2 0

  • Mało jest w Gdyni miejsc na spacery? Trzeba jeszcze zyskać ulice?

    Cieszą się pewnie mieszkańcy którzy w liczącym 250tys mieszkańców mieście chcą.miec pod.oknami ciszę i spokój ale.sami pewnie samochodami pod.same klatki będą chcieli podjeżdżać.

    • 30 6

  • Świat chce być eko 2.0 - Gdynia eko 20.0 (2)

    Świat ma zamiar jeszcze przez jakiś czasu używać samochody.
    Gdynia chce z nich zrezygnować natychmiast.
    Świat buduje autostrady i obwodnice by móc nadal używać swoich samochodów.
    Gdynia na istniejących rozwalonych drogach maluje buspasy i drogi rowerowe.
    Świat kombinuje jak wyeliminować korki
    Gdynia w korkach czuje się wspaniale i chce ich więcej by zmusić do jeżdzenia na rowerach

    • 54 3

    • (1)

      Chyba mało wiesz o współczesnym swiecie i miastach. W rozwiniętych krajach i dużych miastach raczej ogranicza się możliwość wjazdu samochodów do centrum. Patrz Londyn, Berlin, Paryż, Kopenhaga itp.

      • 0 2

      • Ale trafiłeś :)))

        Londyn - koszmarne opłaty za wjazd do centrum, a i tak korki.
        Berlin - system obwodnic, na Ringu kończąc.
        Paryż - ale się popisałeś, korek na korku.
        Kopenhaga - nie zapomnę 2h w spalinach w godzinach szczytu.
        To Gdańsk już jest lepszy :)

        Najlepiej jest w Helsinkach, nie ma korków, nie z powodu biedy mieszkańców, ale ich mentalności. Korzystają na co dzień z komunikacji miejskiej. Taki styl życia. Dlatego już myślą o całkowitym wyeliminowaniu samochodów z przestrzeni miejskiej. Kosmos, prawda?
        I jeszcze jedno - tabor aut, trol, tram, jest lepszy w Trójmieście.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane