• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: będzie więcej miejsca dla pieszych na Wzgórzu

Patryk Szczerba
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Parkowanie na ul. Biskupa Dominika to często samowolka. Uderza w pieszych, którzy nie mogą korzystać z chodnika. Parkowanie na ul. Biskupa Dominika to często samowolka. Uderza w pieszych, którzy nie mogą korzystać z chodnika.

W tym roku przy ul. Biskupa Dominika, na wysokości budynków 37-42Mapka w Gdyni, nie pojawią się nowe miejsca parkingowe, bo na ich budowę nie ma pieniędzy. Auta stają więc często na chodnikach i trawnikach, co przeszkadza pieszym, o których zadbać chcą członkowie stowarzyszenia Traffic Design wraz z katowickimi aktywistami i architektami z Politechniki Gdańskiej.



Czy będąc pieszym, czujesz się swobodnie w swojej dzielnicy?

Problem braku miejsc parkingowych na Wzgórzu św. Maksymiliana narasta. Aut przybywa, kierowcy parkują na chodnikach, nierzadko łamiąc przepisy. Obecność na ulicach strażników miejskich, nerwowe reakcje kierowców i trudności w poruszaniu się pieszych to częsty obrazek na wąskich dzielnicowych ulicach.

W wakacje zostanie z pewnością spotęgowany przez szukających darmowych miejsc turystów.

Opłaty za parkowanie w ciągu pół roku



Zgodnie z uchwałą rady miasta także Wzgórze św. Maksymiliana zostanie objęte opłatami, ale najwcześniej za pół roku. Mieszkańcy liczyli, że wcześniej zyskają dodatkowe miejsca parkingowe przy budynku przy ul. Biskupa Dominika 37-42, co zapowiadali urzędnicy.

Na inwestycje obejmującą przebudowę jezdni z elementami uspokojenia ruchu, odwodnieniem terenu, budowę nowego chodnika, oświetlenia i zagospodarowanie zieleni potrzeba 3 mln zł. W marcu informowaliśmy, że środki na ten cel nie znalazły się w budżecie miasta na 2020 rok.

Kierowcy muszą poczekać. Wcześniej więcej przestrzeni mogą zyskać piesi. Stowarzyszenie Traffic Design wraz ze studentami Politechniki Gdańskiej oraz katowickim aktywistą Michałem Kubieńcem i architektem Grzegorzem Layerem na początek chcą w internetowej ankiecie zapytać mieszkańców o ich przyzwyczajenia parkingowe.

Małe przenośne meble w miejscu nielegalnie parkujących aut



Odpowiedzi mają posłużyć do stworzenia projektu, w którym nielegalne miejsca parkingowe zamieniłyby się w miejsca, gdzie mogą odpocząć piesi.

- Tworzymy projekt, który będzie dostępny do zrobienia dla samych mieszkańców w formie "do it yourself". Efektem ankiety będą wyniki, które posłużą projektantom do stworzenia małych, przenośnych mebli i form przestrzennych. Będzie można je umieścić w przestrzeniach, takich jak trawniki, i wszędzie tam, gdzie miejsce nielegalnie okupują auta - mówi Monika Domańska ze stowarzyszenia Traffic Design.

Współpraca z aktywistami z Katowic



Będzie to jeden z siedmiu projektów, które tej jesieni pojawią się na Wzgórzu podczas festiwalu Biennale 2020. Poprzednie edycje przyniosły m.in. odświeżenie identyfikacji wizualnej baru mlecznego "Słoneczny" czy metamorfozy elewacji gdyńskich budynków.

Ankietę dla mieszkańców można znaleźć tutaj.

Miejsca

Opinie (189) 10 zablokowanych

  • Wzgorze Nowotki to robotnicza dzielnia z lat 30/40. Nikt wowczas nie myslał o planowaniu parkingów bo nikt (1)

    z mieszkancow nie miał samochodów. Nie pomagają ciasne uliczki i fakt ze na Wzgórzu (w odróznieniu od centrum) wciąż mieszkają zwykli ludzie i muszą gdzies stawiac auta. Sytuacje może rozładować częściowo utworzenie strefy płatnego parkowania ale nic ponad to nie da sie chyba zrobic i po prostu mieszkancy muszą do tego przywyknąć. Dopóki komunikacja w Gdyni / trojmiescie bedzie tak koszmarnie droga i kiepska mozna sobie jedynie teoretyzowac.

    • 28 4

    • Jesli juz to Wzg. Focha, a nie nowotki czy jakiegos tam kolejnego swietego

      • 0 1

  • No i toczy się rak......opłaty za parkowanie obejmują coraz większe obszary. (1)

    A jakby nie wprowadzać opłat tylko wyrzucić połowę nierobów urzędników. Kasa by się zgadzała a i normalnie pracującym ludziom, którzy coś uczciwego robią lepiej by się żyło.

    • 25 10

    • Tak to prawda urzędników jest za dużo

      Uprawiają spychologię zamiast podejmować decyzje ta akcja to też spychologia problemu.

      • 0 0

  • Najbardziej roszczeniowa grupa uważa, że można wszędzie wepchnąć swoją karoserię (1)

    • 21 30

    • karoserie to masz w nowym aucie tutaj mozemy mówic co najwyżej o złomowisku

      • 5 7

  • Wszędzie tylko aktywiści. (2)

    Aktywności rowerowi, aktywiści piesi...

    Kiedy pojawią się aktywiści prosamochodowi?

    • 34 19

    • już dawno jest ich wysyp na tym portalu (1)

      nie zauważyłeś? Między nimi występuje wiele przejawów "agresji wewnątrzgatunkowej" - popularnie określanej słowem "wku*w drogowy". Jest wiele przypadków rękoczynów w walce o miejsce do parkowania.

      • 2 9

      • Oni zawsze byli, tylko że aktywistom się wydaje, że ich nie ma albo się nie liczą. Ostatnio rowerzysta pobił nastolatków.

        • 2 0

  • Ankieta (2)

    Bardzo polecam wypełnić ankietę na końcu artykułu. Według mnie jest bardzo tendencyjna

    • 5 4

    • zaproponuj swoją kochany internauto (1)

      • 0 2

      • Na początku jest pytanie:
        Czy przeszkadzają Panu/i auta zaparkowane na ulicy i chodniku w obszarze dzielnicy?
        Wybieram odpowiedź:
        Nie, nie widzę w tym problemu.

        Potem pojawiają się następne pytania w stylu:
        Dlaczego przeszkadzają Panu/i zaparkowane na ulicy i chodniku samochody? Można zaznaczyć kilka opcji

        Skoro mi to nie przeszkadza to dlaczego są takie dalsze pytania.

        To bardzo pasuje do dowcipu....
        Kto jest najważniejszym człowiekiem na ziemi ?
        Dlaczego Lenin ?

        • 4 0

  • Miasta tylko dla aut spelniajacych minimum norme Euro4 (5)

    samochody powiny miec naklejki. Szroty zostawiac poza miastem.

    • 12 6

    • to też bzdura (3)

      zdezelowany disel od Niemca który ma pół miliona na liczniku będzie formalnie spełniał normę. W rzeczywistości nikt tego przecież nie sprawdza jak jest. Przeglądy u nas to fikcja.

      • 3 3

      • No to euro 6 (2)

        • 3 2

        • To jest złom w samym założeniu konstrukcji. (1)

          Silniki rozpadają się po kilkunastu tysiącach kilometrów. Zbyt wysilone a przez to nieekologiczne. Poczytajcie na forach motoryzacyjnych.

          • 1 1

          • No to tylko z zielonymi tablicami, full elektro.

            • 0 0

    • Chyba sobie żartujesz ? Ta norma euro 4 ma 50 lat i nic nie zmienia norma euro 6 ma 20 lat!

      minimum to norma euro 6

      • 4 1

  • kiedys z Kamiennej Góry

    mozna było zobaczyć morze idąc spacerkiem po chodniku.... gdzie te czasy

    • 10 2

  • Używam auta do pracy (15)

    Dzięki temu zarabiam na życie, place podatki, nie wyciągam reke do państwa po dej bo mi się nalezy.Ale co tam dla niektórych jestem bezdusznym blachosmrodziarzem,dla którego nie powinno być miejsca w Gdyni. Wbijcie sobie do głów że auto to dziś niezbędne narzędzie tak jak telefon,a nie fanaberia,kaprys,zachcianka. W Gdyni dochodzimy już do granic absurdu.

    • 55 24

    • Nie stac cie na garaz? To korzystaj z uslug ZKM i sprzedaj auto (3)

      • 12 15

      • (2)

        Powiedz to klientom, turystom. Nie rozumiecie, że tu nie chodził głównie o mieszańców miasta

        • 6 4

        • Przepisy sa takie same dla wszystkich (1)

          • 5 2

          • no chyba nie takie same skoro ceny abonamentów za parkowanie nie są takie same

            • 5 0

    • Wiec wbij sobie roszczeniowcu w ten pusty łeb że w kazdym kraju zachodnim ogranicza sie do maksimum liczbe aut w miescie (7)

      I to są kraje rozwiniete któremy dogodnimy co najwyzej za 30 lat Tam roszczeniowcu dązy sie do całkowitej eliminacji aut trujacych spalinami w miescie .I potrafia sobie poradzic .To ze ty jak wiekszoscs takich jak ty ze jestes roszczeniowy i ograniczony umysłowo nieznaczy ze mozesz szkodzic wszystkim bo ty tak chesz.

      • 8 16

      • W kazdym kraju zachodnim.... (3)

        Lewackie myslenie... Marksistowskie wrecz. Nie masz.lepszych argumentow niz w kazdym kraju zachodnim? To wskazuje na mocno ograniczone, wrecz dogmatyczne myslenie. Na dodatek w takich Stanach Zjednoczonych zostalbys uznany za i**ote.

        • 13 6

        • Typowe klapki na oczach. Mam swoje zdanie i wszyscy muszą je podzielać

          • 2 2

        • W Stanach w wielkich miastach używa się transportu zbiorowego, nie własnego samochodu. (1)

          Samochody mają znaczenie na przedmieściach i na prowincji, w centach miast górą transport zbiorowy.

          • 1 3

          • cieciu od wielkich miast

            gdynia nie jest cieciu wielkim miastem

            • 0 0

      • Auta elektryczne cieciu mozna tak parkowac?

        Toz nie truja o sa ekologoczne? Gdzie jest straz miejska czy policja?

        • 1 0

      • Tylko że tam poszedł rozwój dróg i całej infrastruktury.

        U nas drogi są z lat 60 ubiegłego stulecia a jeszcze się je ogranicza. Jak nie widzisz różnicy to znaczy że nic nie widziałeś. Na zachodzie są parkingi na obrzeżach miast na tysiące samochodów i sprawna komunikacja miejska.

        • 5 1

      • Załóżmy, że władze miasta zlikwidują drogę rowerową i chodnik pod parking. Zaczniesz protestować. Będziesz się nazywał roszczeniowcem ?
        Jeżeli chcesz kopiować wszystkie wzorce w innych krajach, to zamknij kościoły w Polsce, bo w innych krajach jest bardzo niska frekwencja.

        • 5 0

    • Dzięki temu zarabiam na życie, place podatki (1)

      to ile tego podatku placisz od tego co zniszczysz parkujac gdzie popadnie?

      • 6 10

      • znasz cos takiego jak podatek drogowy ktory placi kazdy kierowca?

        a poza tym dlaczego zakladasz ze kazdy kierowca zle parkuje niszczac trawniki?

        • 8 4

    • dla większości to jedynie wygodny dojazd, a nie żadne narzędzie do pracy

      pretensje mniej do innych kierowców że nadużywają "gościnności"

      • 3 1

  • Sposób parkowania jak na zdjęciu jest naganny. (1)

    Jednak szkoda, że nie zostanie wprowadzone rozwiązanie kompleksowe czyli budowa wspominanych parkingów. To plus taki czy inny sposób pilnowania porządku powinien umożliwić rozwiązanie problemu. Stawianie jakichś "mebli" to tylko pudrowanie. Na myśl przychodzi mi wystawka. No i pytanie dodatkowe - czy faktycznie ściągania aktywistów aż ze Śląska aby rozwiązać lokalne problemy to najlepszy pomysł - moim zdaniem absolutnie nie. O sprawach lokalnych powinni w pierwszej kolejności decydować mieszkańcy.

    • 19 8

    • Tylko niby kto i za co ma go budować?

      Wprowadzisz opłatę i na parking już chętnych nie będzie jak na "długich ogrodach".

      • 5 1

  • A czy nie lepiej po prostu dawać kierowcom mandatów za nieprawidłowe parkowanie?

    Dlaczego sciągać aktywistów z katowic, aby 'rozwiązali problem'? I rozwiazaniem problemu samochodów na chodniku są 'małe przenośne meble'? Rozumie ktoś coś z tego? Bo dla mnie to jakiś żart. 'Traffic Design', 'do it yorself', no ludzie, nawet nie wiem jak skomentować tą incjatywe. To podobny absurd jak walczenie z plagą gwałtów w Szwecji, gdzie każą kobietom, które nie chcą być gwałcone, noszenie opasek : 'don't rape me'.

    • 24 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane