• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: była stocznia, będzie nowa dzielnica

Wioletta Kakowska-Mehring
29 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu
Tak ma wyglądać zabudowa terentów po stoczni Nauta według koncepcji gdyńskiego Studia Kwadrat.

 Tak ma wyglądać zabudowa terentów po stoczni Nauta według koncepcji gdyńskiego Studia Kwadrat.

Już siedem firm zainteresowanych jest terenem po stoczni Nauta. Prawie 8,5 ha między Dalmorem a gdyńskim portem, to ostatni tak atrakcyjny kawałek miasta. To tam za kilka lat przesunie się śródmieście Gdyni. Wizje architektów są, inwestorzy też, wciąż brakuje uchwalonego planu zagospodarowania, ale, jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, to kwestia najbliższych miesięcy.


Na inwestorów czeka prawie 8,5 ha terenu w centrum Gdyni. Na inwestorów czeka prawie 8,5 ha terenu w centrum Gdyni.
Biura, restauracje, osiedle mieszkaniowe, marina, a może nawet... wyspa. Plany są, oby tylko inwestorzy je uwzględnili. Biura, restauracje, osiedle mieszkaniowe, marina, a może nawet... wyspa. Plany są, oby tylko inwestorzy je uwzględnili.
W koncepcjach urbanistycznych przygotowywanych dla Gdyni linię styku morza i miasta coraz częściej określa się mianem "Waterfront". W koncepcjach urbanistycznych przygotowywanych dla Gdyni linię styku morza i miasta coraz częściej określa się mianem "Waterfront".

- Założyliśmy, że do końca drugiego kwartału tego roku sprzedamy nieruchomość przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni - mówi Andrzej Szwarc, prezes stoczni Nauta. - Jest już siedmiu chętnych, a wśród nich jeden duży, który jest zainteresowany całością. Jest to jeden z ostatnich najpiękniejszych terenów w mieście, który można zagospodarować dla dobra ludzi, a nie dla przemysłu. Wszyscy jednak czekają na uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak zapewnia prezydent Wojciech Szczurek, plan zagospodarowania jest praktycznie gotowy, trwają jeszcze podziały geodezyjne.

- W ciągu najbliższych miesięcy zostanie uchwalony - zapewnia Wojciech Szczurek. - Musimy teraz przeprowadzić procedurę, która pozwoli wybudować w przyszłości przez tereny stoczni Nauta ważne połączenie komunikacyjne, które połączy tereny Dalmoru i stoczni Nauta z ulicą Janka Wiśniewskiego. Bo żeby tereny były atrakcyjne inwestycyjnie, to muszą być dobrze skomunikowane. Pracujemy nad tym wspólnie, to jest złożona procedura, ale budujemy precyzyjny harmonogram, tak więc myślę, że rok 2013 to będzie rok zakończenia prac planistycznych, ale jednocześnie wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu i stocznią Nauta poszukujemy inwestorów dla tego terenu. Rozmowy z inwestorami nie muszą czekać na moment zakończenia prac planistycznych, mogą je nieco wyprzedzać. Na tamtym obszarze będziemy się skupiać na funkcjach miejskich. Strefa rozwoju gospodarczego będzie koncentrowana na terenach po Stoczni Gdynia. Stocznia Nauta tam też się przenosi, a nam udostępnia tereny pod zabudowę miejską. Oczywiście korzyści ze sprzedaży będą budowały potencjał gospodarczy stoczni Nauta.

Czytaj też: Klub Filmowy zawiesił działalność

A Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowano, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Według umowy Nauta miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Spółka powiadomiła jednak Agencję, że wykup nie nastąpi ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego, co uniemożliwiło sprzedaż nieruchomości na korzystnych warunkach. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

A co wynika z powstającego planu?

- Są różne koncepcje architektoniczne. Gdyński port chciał, żeby w pobliżu granicy z portem powstała taka strefa buforowa, czyli żeby nie była to strefa mieszkalna. Może usługi, może centrum wystawiennicze. Zresztą port też ma plany, żeby w ciągu kilkunastu lat z tego pirsu się wycofać. Ma jakieś uzgodnienia z miastem, i pewnie tak się stanie - mówi Szwarc.

Pewien obraz przyszłości rysuje się w koncepcji urbanistycznej tego terenu przygotowanej na potrzeby planistyczne przez gdyńskie Studio Kwadrat. Nowoczesne budynki, marina, przystań. Funkcja przede wszystkim usługowa, a potem mieszkaniowa.

- Warto sobie uświadomić jak niezwykły potencjał jest w tych terenach - mówi z kolei prezydent Szczurek. - Jest to obszar styku miasta i morza, którym można bardzo atrakcyjnie zagospodarować. Tak naprawdę mówimy o nowym śródmieściu Gdyni. Od Skweru Kościuszki, między SeaTowers a Gemini - tam już w tym roku rozpocznie się budowa nowej siedziby banku Nordea, będzie realizowany Hotel Marriott, potem dalmorowski pirs, a następnie stocznia Nauta. Tam powstaje potencjał wielkiej, nowej dzielnicy miasta. Mamy oczywiście świadomość, że rozmawiamy w niełatwym dla rynku deweloperskiego czasie, w związku z tym trzeba nieco pokory, ale wiemy że im szybciej będziemy gotowi ze wszystkimi pracami dokumentacyjnymi, tym szybciej rozpocznie się budowa nowego śródmieścia.

Tereny tzw. styku miasta i morza coraz częściej nazywa się "Waterfrontem". Zobacz koncepcję zabudowy gdyńskiego "Waterfrontu" - prezentacja Biura Planowania Przestrzennego Gdyni (plik .pdf)

Miejsca

Opinie (384) 5 zablokowanych

  • zapomnieli jeszcze jednego budynku dodać

    Śledź Tower :-)

    • 5 10

  • Waterfront (1)

    to jakieś staropolskie słowo?

    • 22 3

    • Jeszcze starsze .

      Ta nazwa to WASERPORT .

      • 1 0

  • Studio Kwadrat niestety projektuje wedle swojej nazwy, (1)

    słabiutko to wygląda.

    • 25 0

    • studio kwadrat umie projektowac tylko na swoim podwórku, konkursy tez tylko tu wygrywa.

      • 0 0

  • Zamieszkają tam Byzmesmeni przez duże "B", szanowani obywatele, dający pracę za 1000zł miesięcznie. Chyba już tacy się w Polsce ostaną. Ja podziękuje wolę zasówać w Norwegi za lepszą płacę niż w Polscę robić na Nowaka i zastanawiać się czy trzy ziemniaki to już obiad czy może brakuje czwartego?

    • 21 2

  • a co jak się podniesie (1)

    poziom morza za 10-20 lat?

    • 7 3

    • do tego

      mogą się zacząć uwalniać gazy bojowe zatopione 80 lat temu w zatoce

      • 0 0

  • No, nareszcie

    W końcu, bedę miał gdzie parkować swój jacht.

    • 5 1

  • znowu studio KWADRAT bleee

    pewnie znowu studio KWADRAT bleee sami robia plany dla miasta potem sami je potem łamią aby wcisnąć swoje kloce ;) zdecydowane NIE ! na monopol projektowy w Trójmieście !!!!

    • 14 0

  • Gdynia tak trzymać! (1)

    Jestem Dumny z Gdyni i nowych projektów!!!

    • 10 31

    • A ja wręcz przeciwnie ! NIE !!!

      Jestem stałym mieszkańcem Gdyni .

      • 5 0

  • w Oslo też port ustąpił miejsca miastu (projekt Fiordcity) (3)

    już nie tylko Aker Brygge, ale znacznie rozleglejsze tereny portowe zamieniły się w miasto, z położonymi tuz nad wodą hotelami, apartamentowcami, wieżowcami, muzeami, operą, bibliotekami, stacją kolejową itd...

    • 5 16

    • Biurowce i inne niepotrzebne nikomu budynki dla darmozjadów (wszyscy krawaciarze) można budować z daleka od wody.

      • 7 3

    • A Gdynia ustąpi miejsca Gdańskowi na gospodarczej mapie Polski. (1)

      • 2 2

      • no i co na to poradzisz?

        to są zbyt atrakcyjne tereny, żeby zajmował je mało dochodowy przemysł. Gdańsk takich terenów nie posiada i posiadał nigdy nie będzie więc przemysł jak najbardziej będzie się właśnie tam rozwijał, a nie w Gdyni. Gdynia będzie w przyszłości podążać w innym kierunku.

        • 2 4

  • Mariott

    Rzetelność dziennikarska przede wszystkim ;]

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane