Fakty i opinie

Więcej portu w Śródmieściu Gdyni? Co stanie się z pirsem Dalmoru?

Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia.
Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia.

Port Gdynia myśli o przejęciu terenów na dawnym pirsie Dalmoru zobacz na mapie Gdyni. Choć na jego części powstaje osiedle mieszkaniowe, to reszta może być wykorzystana jako zaplecze dla wycieczkowców. Pomysł przeszedł do fazy rozmów na szczeblu rządowym.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

usługami okołoportowymi 28%
ogólnodostępnym terenem rekreacyjnym 31%
budynkami mieszkalnymi 5%
najlepsza będzie funkcja mieszana 36%
zakończona Łącznie głosów: 907
Swoją koncepcją zagospodarowania dawnych terenów Dalmoru Port Gdynia pochwalił się w ubiegłym roku. Wsparcie dla tego projektu wyraził wówczas kandydat PiS na prezydenta Gdyni, poseł Marcin Horała.

Prezydentem nie został, ale koncepcja pozostała, tylko teraz rozmawia się o niej już na szczeblu rządowym. Bo choć jej realizacja - czyli zmiana planów miejscowych - wymaga akceptacji samorządu, to w obszarze właścicielskim o porozumienie nie będzie trudno, gdyż zarówno Polski Holding Nieruchomości (właściciel terenów Dalmoru), jak i Port Gdynia to spółki kontrolowane przez Skarb Państwa.

Wycieczkowce w centrum Gdyni



Zgodnie z obowiązującym dziś planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze ma powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów.

Projekt pod nazwą Yacht Park już jest w toku, a ostatnio Polski Holding Nieruchomości poinformował, że w drugiej połowie roku rozpocznie drugi projekt, czyli budowę trzech biurowców przy ul. Waszyngtona. Pomiędzy nimi a dawnym pirsem Dalmoru ma powstać ogólnodostępny plac miejski.

W oficjalnej koncepcji, forsowanej przez Port Gdynia, na terenie Mola Rybackiego pojawia się zabudowa mieszkaniowa, ale dominować mają usługi z funkcjami wystawienniczymi i kulturalnymi. W zamierzeniach jest plac na parkingi i miejsce, gdzie mógłby cumować Dar Młodzieży.

Największe zmiany dotyczyłyby przeniesienia do centrum wycieczkowców (Nabrzeże Angielskie zobacz na mapie Gdyni), przybijających obecnie do Nabrzeża Francuskiego oraz budowy wieżowca - hotelu z ogólnodostępnym tarasem widokowym.

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie


graf. trojmiasto.pl


Dla wycieczkowców czy Portu Zewnętrznego?



Jak zmienią się więc tereny w sercu Gdyni? Na czym najbardziej zależy zarządowi Portu? Czy chciałby przejąć cały pirs Dalmoru, czy tylko jego część? Chciałby współpracować z PHN-em czy kupić jego tereny? - takie pytanie zadaliśmy władzom Portu Gdynia.

- Trwają jedynie rozmowy dotyczące sposobu zagospodarowania tego terenu. Jesteśmy zwolennikami zagospodarowania poprzez budynki użyteczności publicznej i stworzenia tam nowej atrakcji turystycznej, zgodnie z wcześniej prezentowanymi koncepcjami. Chcemy, aby pirs dalmorowski był swoistym buforem między portem i miastem, stąd planujemy wykorzystywanie tego nabrzeża na tzw. nieuciążliwą działalność portową - zaplecze dla cruiserów [wycieczkowców - dop. red.] - informuje Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Jak się dowiedzieliśmy, rozmowy są prowadzone ze wszystkimi gestorami tych terenów - głównie ze spółką PHN.

- Na tym etapie rozmowy dotyczą bardziej sposobu zagospodarowania. W kwestii właścicielskiej dopuszczalne są najróżniejsze rozwiązania - dodaje Maciej Krzesiński.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Pojawiły się jednak informacje, że Port chce pozyskać Dalmor, ponieważ potrzebuje zaplecza dla mającego powstać portu zewnętrznego. Wprawdzie ostatnio Port pozyskał tereny po stoczni Nauta i po spółce Vistal, ale to wciąż mało.

- Ten teren nie jest i nie może być zapleczem portu zewnętrznego. Jak zaznaczyłem wcześniej, wykorzystanie w przyszłości pirsu dalmorowskiego dotyczy przede wszystkim cruiserów, a więc bardzo czystej i przyjaznej - atrakcyjnej również dla turystów i mieszkańców - działalności portowej - zapewnia Maciej Krzesiński.
"Czysta" działalność portowa to także zaplecze biurowe dla firm, które zainwestują w projekt lub przyszłych dzierżawców.

PHN milczy, miasto gotowe na "korzystne" zmiany



O ewentualną współpracę z Portem zapytaliśmy władze Dalmoru, a także właściciela tej spółki, czyli Polski Holding Nieruchomości. Niestety, do czasu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Realizacja tej koncepcji nie jest jednak możliwa bez poparcia władz miasta. Przypomnijmy, że zgodnie z planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze może powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów dla tysięcy osób.

Nie ma natomiast mowy o funkcjach portowych, choćby nawet nieuciążliwych.

- Miasto nie jest właścicielem tych terenów i nie bierze udziału w rozmowach o własności gruntów. Obecny właściciel, PHN, zapewnia o chęci kontynuowania inwestycji, które rozpoczął, oraz o braku woli zbycia na rzecz Portu. PHN złożył wniosek o pewne zmiany w planie. Nie wykluczamy w przyszłości uwzględniania tego typu wniosków, gdy inwestorzy wykażą, że taka zmiana byłaby korzystna dla rozwoju i funkcjonowania Śródmieścia Morskiego - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jednak jaka funkcja tych terenów jest najbardziej pożądana z punktu widzenia rozwoju Gdyni - portowa czy śródmiejska, czyli mieszkaniowo-usługowa?

- Mieszane funkcje miejskie są w tym miejscu optymalnym wyborem i dlatego właśnie takie zostały przyjęte w planie miejscowym. Drobne korekty, być może z czasem konieczne, nie powinny oznaczać zasadniczej zmiany planu - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Nowy plac miejski i biurowce w centrum Gdyni



O takie zmiany już PHN wystąpił. Chodzi o część terenu położonego na wschód od pirsu nr 1. Główne założenia przewidywały korekty granic terenów przewidzianych pod zabudowę usługowo-mieszkaniową, wprowadzenie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego, realizację na jego osi terenu zielonego, a także nieznaczne podniesienie terenu, umożliwiające realizację zbiorczego parkingu podziemnego oraz układu komunikacyjnego pod terenem zieleni.

- Prezydent przychylił się do przedstawionych postulatów, zaznaczając, że możliwości procedowania zmiany planu powinny być poprzedzone konkursem, którego wyniki przedstawią szczegółowe rozwiązania nowego zagospodarowania terenu, które zostaną zapisane w nowym planie. Uzgodniono, że PHN podejmie prace dotyczące organizacji konkursu oraz etapowanie prac projektowych i planistycznych. W zakresie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego PHN zakładał zaproszenie do konkursu wytypowanych, uznanych na świecie architektów - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • Brawo Gdynia!! (16)

    Nasze miasto cudownie rozwija się!!Gdynia to najpiękniejsze miasto w Polsce:-)

    • 58 109

    • (7)

      Wyjeżdżasz czasem za granicę województwa? Czy tylko tu od lat żyjesz? Obudź się, większość miast jest o 10 lat do przodu z wszystkim. Chyba że lubisz klimaty lat 90 to Gdynia znakomici je odzwierciedla.

      • 39 10

      • (1)

        "...większość miast jest o 10 lat do przodu z wszystkim." Bardzo ciekawa teza. Czy mógłbyś podać przynajmniej trzy miasta (podobnej wielkości) i przynajmniej 3 przykłady z czym są o 10 lat do przodu. Bardzo mnie to ciekawi.

        • 5 11

        • Wojtek przestań, weź się do pracy ... dziurawe drogi czekają

          • 4 0

      • Gdynia jako jedyne miasto wśród wszystkich byłych demoludów dostało tytuł "przyjaznego niepełnosprawnym" (4)

        nawet na zachodzie jest takich niewiele

        • 6 9

        • gdyby tylko ludzie zdawali sobie sprawę jaki mechanizm powoduje (2)

          że jakaś firma czy miasto dostaje nagrodę to więcej by się śmiali np. z radnej Wagner, która taką przywiozła z wycieczki do Chin :)

          • 10 1

          • myli ci się z tymi kupowanymi tytułami jak np. złote laury konsumenta, No1 targów etc (1)

            • 2 4

            • czas gdyni, bursztynowa kaczka i maja wagner wysłana w nagrodę

              za wierność na wycieczkę do chin :) kto za wycieczke zapłacił to się wyborcy chyba domyślają :)

              w gdyni nic sie nikomu nie myli. usmiechamy sie :)

              • 3 0

        • Niepełnosprawne to są władze Gdyni, na koslawych chodnikach można się zabic

          • 2 1

    • (1)

      Przecież to tekst na Prima Aprilis...

      • 19 3

      • Ten wpis również.

        • 1 5

    • stolica dziurawych dróg i braku zieleni

      • 16 2

    • napisz mi co jest pieknego tylko nie pisz mi o tym co stworzyła natura a o tym co zrobił np szczurek (4)

      • 7 1

      • yyy uuu aaa.... wiem! skwer Kosciuszki i akwarium!!!

        • 1 1

      • a np. park kiloński - kiedyś brudne zasyfiałe jeziorko ... dziś piękny teren odpoczynku i zabawy

        • 1 3

      • (1)

        Lotnisko z którego nie moza nigdzie poleciec

        • 5 0

        • ale Opener jest rok w rok

          to niezły odlot :)))))))

          • 2 2

  • Postawić tam 2 wieże! (5)

    • 33 46

    • Kaczynski-Tower??? Ale Horała by piał z zachwytu. (2)

      • 7 9

      • (1)

        Mimowolna ejakulacja gwarantowana.

        • 5 3

        • a jakby do tego dostałby taki złoty medal jak misiewicz?

          • 1 1

    • Maliniak matole!! (1)

      Czy sołtys już wybudował w centrum SoPOtu obiecane przed wyborami osiedle socjalne PO 20 tys za metr z garażami i miejscami parkingowymi??

      • 9 3

      • to z programu rodzina na swoim+

        • 0 2

  • Więcej deweloperki! (4)

    Po co nam jakiś port i jakieś morze?! Przenieść morze a tam postawić osiedla! Po co morski charakter Gdyni? Szczur ma inne pomysły ja mi ufam xd

    • 76 14

    • gdzie własciwie jest szczur? co on robi całymi dniami? (1)

      • 13 1

      • Siedzi u ciebie na chacie i uprawia melanż. Od czasu do czasu przeczyta komentarze na trójamiasto.pl i się pośmieje.

        • 12 2

    • Nie doczytałeś, że Szczura nie wymienia się w artykule? Tylko Skarb Państwa jest. (1)

      • 2 10

      • jak Szczurek tak nic nie może to po kiego grzyba siedzi na tym stołku?

        • 5 0

  • marzenie szczurka i potwierdza to działaniami wpuścić wszędzie deweloperów (2)

    postawić niskie bloki, zamknięte osiedla dla warszawki

    • 77 10

    • jakby natura chciała to byłby port i statki (1)

      tak będą strzeżone osiedla:)))

      • 3 3

      • Ty (nie)kumata z PełO

        A pamiętasz że za Tuska polska gospodarka morska prawie sięgnęła dna? Dalmor sprzedał ostatnie statki ze swojej floty, stocznie zostały zamknięte, porty świeciły pustkami a PŻM był bliski bankructwa....

        • 4 1

  • Urzędnicy stoją okoniem... (3)

    Widać że w Gdyni nie liczy się rozwój portu stoczni tylko deweloperska ...jak by mogli zlikwidowali by cały port ...

    • 87 13

    • To nie jest pomysł horaly

      Tylko mój :) ileż to razy przy okazji artykułów o Gdyni pisałem o tym w komentarzach. Horala ściągnął

      • 5 4

    • Ileż można powtarzać te same głupoty o porcie, deweloperach i władzach Gdyni? (1)

      • 3 13

      • sieć pamięta,,,

        "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        • 4 1

  • Był ktoś z was pod szczytowers, i okolicy? Zimno cień hula wiatr (3)

    Pusto, betonowa pustynia. Tak zabili to miejsce i zabijają kolejne

    • 103 12

    • Kuba Wojewódzki nie narzeka (2)

      • 3 12

      • trenejro Rumburak

        też nie narzeka

        • 4 0

      • a on nie pod Kamienną?

        ---

        • 1 1

  • (2)

    Tereny portowe to Skarb Państwa. To wynika z ustawy.

    • 44 8

    • miejscowy plan zagospodarowanai przestrzennego ustala szczurek

      • 9 0

    • sprawa jest nieco bardziej skomplikowana

      Wszystko zależy, jak się na to patrzy i gdzie ściezki są wydeptane...

      "Gdy w ustawie określano organizację i strukturę własnościową podmiotów zarządzających głównymi portami ustalono, że oprócz Skarbu Państwa udziały w nich posiadać będą gminy Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście."
      "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia."
      "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      Jak widać, trochę spraw zostało "odkręconych" ale gdzie fakty "dokonane" zaistniały, często zrobić się tego nie da albo będzie to kosztowne.

      • 5 0

  • Znając zycie zabetonują to wszystko pod apartamenty dla celebrtytow z warszawy. (4)

    Zielen bedzie tylko na niektórych wizualizacjach.

    • 64 9

    • (3)

      Jacy celebryci chcieliby mieszkać w Gdyni? Chyba ze spalonego teatru w Radomiu.

      • 8 6

      • Nie chca mieszkac, tylko ze chca mieć "mieszkanie" . Akurat mieszkam blisko (1)

        Sea Towers wiedz widze kto tam czasem wchodzi i wychodzi.

        • 9 3

        • Eh...

          Widać, że osoby piszące nie mają pojęcia, o czym rozmawiają... Argumenty typu: słyszałem jak ktoś mówił, widziałem jak wychodził, podsłuchałem, gdy kaszlał to w tej sytuacji typowe dla tego portalu psioczenie na wszystko, co nowe (a już szczególnie gdy jest z betonu!).

          • 1 1

      • Wojewódzki mieszka w Si Tałers

        • 0 0

  • Gdynia to port, port to Gdynia. usmiadomcie wreszcie o tym szczurka! (3)

    W latach międzywojennych cały naród budował Gdynię, Teraz szczurek i deweloperzy to niszczą.

    • 89 10

    • Ale tak się nie da dalej myśleć (1)

      Gdynia nie jest w stanie konkurować z Gdańskiem chociażby, nie ma tu tak naprawdę możliwości rozbudowy portu. Przestrzen jest mocno ograniczona, może pełnić oczywiście funkcje uzupełniające ale o powiedzeniu "Gdynia to port" nie może być mowy. To nie da przeżyć miastu.
      Ale jeśli chodzi o wycieczkowce na terenie dalmoru, to ja od zawsze chciałem by tak było. Bo postój na polskiej to jakaś masakra.

      • 9 10

      • Gdynia przecież nie konkuruje z Gdańskiem

        w Gdańsku non stop inwestycje a tutaj jakby śpią. to celowe działanie?

        • 7 5

    • Wnioskuję, że twoja niewiedza to wynika z prima aprilis?

      • 3 5

  • Elektrownia w centrum miasta (10)

    Te wielkie statki to w zasadzie wielkie elektrociepłownie które strasznie zanieczyszczają środowisko spalinami . Czy Gdynia chce takie coś mieć w centrum miasta ? Kto nie wierzy niech sprawdzi co się dzieje w Wenecji .

    • 32 53

    • To wyprowadzić się na wies

      Taka mam koncepcje...

      • 13 12

    • Lepiej mieć spalarnię śmieci na Szadółkach co?

      • 8 5

    • Jeszcze napisz, że wypompowują ścieki do wody i temu podobne. (4)

      Każdy budynek "zabiera" część zieleni miasta. Woda deszczowa z powierzchni dachów zamiast do ziemi trafia do kanalizacji. W każdym budynku biurowym jest klimatyzacja, która wytwarza duże ilości ciepła do atmosfery, nie mówiąc o zużytej energii którą też produkują elektrownie. Poza tym z budynków do kasy miasta masz tylko podatek od nieruchomości, a obsługa takich statków to opłaty portowe, holowniki, zaopatrzenie. Port płaci podatki w Gdyni i zapewnia miejsca pracy. A o spalinach nic nie mów, gdyby nie wiatr to byłoby u nas tak jak w Krakowie. Policz ile "złomów" odwiedza nasze miasto aby zobaczyć samolociki i inne wątpliwe atrakcje.

      • 10 5

      • A podliczyłeś ile autokarów

        trzeba podstawić pod wycieczkowiec w centrum miasta, aby parę tysięcy turystów mogło w tym samym czasie wyruszyć w dalsze zwiedzanie? Tam nie ma miejsca na taki pomysł. Zostawmy wielkie wycieczkowce tam gdzie są teraz. Nabrzeże Francuskie jest do tego lepiej przygotowane.

        • 6 5

      • nie wypompowują do wody (2)

        Ale, jak najbardziej, wypompowują...
        Bo tutaj taniej. I to co wypompują, tutaj zostaje, obciążając nasze instalacje oczyszczające. To jest bardziej istotne niż spaliny i ciepło. Może się to opłacać ale to raczej "wstydliwy" biznes, do którego nie jesteśmy przygotowani...
        A jak znam naszych "biznesmenów" i "podsiębiorców", to najbardziej pożądany model takiego przedsięwzięcia, to sprzedanie zawartości sieci miejskiej. Przy szeroko niewidzących oczach urzędników...

        • 3 4

        • (1)

          Wypompowoują do wody, ale nie w porcie, tylko na pełnym morzu. Z wycieczkowców fekaliów nie zdają na ląd.
          Za to śmieci wyrzucają w ogromnych ilościach, a to też oczywiście widok w sam raz wpisuje się w funkcje rekreacyjne (a może w mieszkaniowe?) ;)

          • 1 2

          • Powinno sie zabronic uzytkowania pociagow pasazerskich bo fekalia z toalet trafiaja wprost na tory kolejowe tworzac niebiezpieczenstwo dla srodowiska!!

            • 1 0

    • Za 10 lat pewnie powstaną wycieczkowce o napędzie atomowym, tak jak lodołamacz Lenin na przykład i spalin już nie będzie, także nie marudź... ;P

      • 0 2

    • a'propos elektrowni (1)

      Dlatego w porcie planują dla wycieczkowców i promów zamontować takie specjalne stacje ładowania/zasilania z lądu (tzw. on-shore power suply). Statek będzie wchodził i wychodził z portu na silniku, a podczas postoju będzie zasilany wyłącznie energią elektryczną dostarczaną z lądu. Tak to działa m. in. w wielu portach nad Morzem Śródziemnym. Dodatkowo w Gdyni rozwijają LNG. Może w przyszłości więcej statków będzie tym paliwem zasilane.

      • 2 0

      • tia ....

        czy Ty masz choc blade pojecie ile kW bedzie potrzebowal taki wycieczkowiec ?
        tu nie wystarczy zwykly przewod z gniazdkiem doprowadzic …..
        filmow sie naogladales i teraz piszesz jakies fantazje ...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.