• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej portu w Śródmieściu Gdyni? Co stanie się z pirsem Dalmoru?

Wioletta Kakowska-Mehring, Michał Sielski
1 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia. Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia.

Port Gdynia myśli o przejęciu terenów na dawnym pirsie Dalmoru zobacz na mapie Gdyni. Choć na jego części powstaje osiedle mieszkaniowe, to reszta może być wykorzystana jako zaplecze dla wycieczkowców. Pomysł przeszedł do fazy rozmów na szczeblu rządowym.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Swoją koncepcją zagospodarowania dawnych terenów Dalmoru Port Gdynia pochwalił się w ubiegłym roku. Wsparcie dla tego projektu wyraził wówczas kandydat PiS na prezydenta Gdyni, poseł Marcin Horała.

Prezydentem nie został, ale koncepcja pozostała, tylko teraz rozmawia się o niej już na szczeblu rządowym. Bo choć jej realizacja - czyli zmiana planów miejscowych - wymaga akceptacji samorządu, to w obszarze właścicielskim o porozumienie nie będzie trudno, gdyż zarówno Polski Holding Nieruchomości (właściciel terenów Dalmoru), jak i Port Gdynia to spółki kontrolowane przez Skarb Państwa.

Wycieczkowce w centrum Gdyni



Zgodnie z obowiązującym dziś planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze ma powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów.

Projekt pod nazwą Yacht Park już jest w toku, a ostatnio Polski Holding Nieruchomości poinformował, że w drugiej połowie roku rozpocznie drugi projekt, czyli budowę trzech biurowców przy ul. Waszyngtona. Pomiędzy nimi a dawnym pirsem Dalmoru ma powstać ogólnodostępny plac miejski.

W oficjalnej koncepcji, forsowanej przez Port Gdynia, na terenie Mola Rybackiego pojawia się zabudowa mieszkaniowa, ale dominować mają usługi z funkcjami wystawienniczymi i kulturalnymi. W zamierzeniach jest plac na parkingi i miejsce, gdzie mógłby cumować Dar Młodzieży.

Największe zmiany dotyczyłyby przeniesienia do centrum wycieczkowców (Nabrzeże Angielskie zobacz na mapie Gdyni), przybijających obecnie do Nabrzeża Francuskiego oraz budowy wieżowca - hotelu z ogólnodostępnym tarasem widokowym.

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie




Dla wycieczkowców czy Portu Zewnętrznego?



Jak zmienią się więc tereny w sercu Gdyni? Na czym najbardziej zależy zarządowi Portu? Czy chciałby przejąć cały pirs Dalmoru, czy tylko jego część? Chciałby współpracować z PHN-em czy kupić jego tereny? - takie pytanie zadaliśmy władzom Portu Gdynia.

- Trwają jedynie rozmowy dotyczące sposobu zagospodarowania tego terenu. Jesteśmy zwolennikami zagospodarowania poprzez budynki użyteczności publicznej i stworzenia tam nowej atrakcji turystycznej, zgodnie z wcześniej prezentowanymi koncepcjami. Chcemy, aby pirs dalmorowski był swoistym buforem między portem i miastem, stąd planujemy wykorzystywanie tego nabrzeża na tzw. nieuciążliwą działalność portową - zaplecze dla cruiserów [wycieczkowców - dop. red.] - informuje Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Jak się dowiedzieliśmy, rozmowy są prowadzone ze wszystkimi gestorami tych terenów - głównie ze spółką PHN.

- Na tym etapie rozmowy dotyczą bardziej sposobu zagospodarowania. W kwestii właścicielskiej dopuszczalne są najróżniejsze rozwiązania - dodaje Maciej Krzesiński.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Pojawiły się jednak informacje, że Port chce pozyskać Dalmor, ponieważ potrzebuje zaplecza dla mającego powstać portu zewnętrznego. Wprawdzie ostatnio Port pozyskał tereny po stoczni Nauta i po spółce Vistal, ale to wciąż mało.

- Ten teren nie jest i nie może być zapleczem portu zewnętrznego. Jak zaznaczyłem wcześniej, wykorzystanie w przyszłości pirsu dalmorowskiego dotyczy przede wszystkim cruiserów, a więc bardzo czystej i przyjaznej - atrakcyjnej również dla turystów i mieszkańców - działalności portowej - zapewnia Maciej Krzesiński.
"Czysta" działalność portowa to także zaplecze biurowe dla firm, które zainwestują w projekt lub przyszłych dzierżawców.

PHN milczy, miasto gotowe na "korzystne" zmiany



O ewentualną współpracę z Portem zapytaliśmy władze Dalmoru, a także właściciela tej spółki, czyli Polski Holding Nieruchomości. Niestety, do czasu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Realizacja tej koncepcji nie jest jednak możliwa bez poparcia władz miasta. Przypomnijmy, że zgodnie z planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze może powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów dla tysięcy osób.

Nie ma natomiast mowy o funkcjach portowych, choćby nawet nieuciążliwych.

- Miasto nie jest właścicielem tych terenów i nie bierze udziału w rozmowach o własności gruntów. Obecny właściciel, PHN, zapewnia o chęci kontynuowania inwestycji, które rozpoczął, oraz o braku woli zbycia na rzecz Portu. PHN złożył wniosek o pewne zmiany w planie. Nie wykluczamy w przyszłości uwzględniania tego typu wniosków, gdy inwestorzy wykażą, że taka zmiana byłaby korzystna dla rozwoju i funkcjonowania Śródmieścia Morskiego - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jednak jaka funkcja tych terenów jest najbardziej pożądana z punktu widzenia rozwoju Gdyni - portowa czy śródmiejska, czyli mieszkaniowo-usługowa?

- Mieszane funkcje miejskie są w tym miejscu optymalnym wyborem i dlatego właśnie takie zostały przyjęte w planie miejscowym. Drobne korekty, być może z czasem konieczne, nie powinny oznaczać zasadniczej zmiany planu - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Nowy plac miejski i biurowce w centrum Gdyni



O takie zmiany już PHN wystąpił. Chodzi o część terenu położonego na wschód od pirsu nr 1. Główne założenia przewidywały korekty granic terenów przewidzianych pod zabudowę usługowo-mieszkaniową, wprowadzenie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego, realizację na jego osi terenu zielonego, a także nieznaczne podniesienie terenu, umożliwiające realizację zbiorczego parkingu podziemnego oraz układu komunikacyjnego pod terenem zieleni.

- Prezydent przychylił się do przedstawionych postulatów, zaznaczając, że możliwości procedowania zmiany planu powinny być poprzedzone konkursem, którego wyniki przedstawią szczegółowe rozwiązania nowego zagospodarowania terenu, które zostaną zapisane w nowym planie. Uzgodniono, że PHN podejmie prace dotyczące organizacji konkursu oraz etapowanie prac projektowych i planistycznych. W zakresie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego PHN zakładał zaproszenie do konkursu wytypowanych, uznanych na świecie architektów - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Miejsca

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • Znając zycie zabetonują to wszystko pod apartamenty dla celebrtytow z warszawy. (4)

    Zielen bedzie tylko na niektórych wizualizacjach.

    • 65 9

    • (3)

      Jacy celebryci chcieliby mieszkać w Gdyni? Chyba ze spalonego teatru w Radomiu.

      • 8 6

      • Wojewódzki mieszka w Si Tałers

        • 0 0

      • Nie chca mieszkac, tylko ze chca mieć "mieszkanie" . Akurat mieszkam blisko (1)

        Sea Towers wiedz widze kto tam czasem wchodzi i wychodzi.

        • 9 3

        • Eh...

          Widać, że osoby piszące nie mają pojęcia, o czym rozmawiają... Argumenty typu: słyszałem jak ktoś mówił, widziałem jak wychodził, podsłuchałem, gdy kaszlał to w tej sytuacji typowe dla tego portalu psioczenie na wszystko, co nowe (a już szczególnie gdy jest z betonu!).

          • 1 1

  • Ja się boję tam parkować

    Chodzą słuchy że mieszkańcy w raz z kluczami do apartamentów otrzymali gwoździe do ryzowania karoserii przyjezdnym....

    • 1 0

  • Pan Wojtek i przyjaciele, czyli deweloperska kasta nie tracą czasu...

    Panie Wojtku, układy, układziki...dzięki Panu to miasto całkowicie straciło swoją tożsamość, a będzie tylko gorzej...
    Obecnie Gdynia kojarzy mi się z "warszawką", miastem gdzie mogą się "realizować" i lansować nowobogackie, nadęte snoby, a "biedota" tylko zawadza... Panie Wojtku, to Pana ostatnia kadencja. Ludzi poznaje się m.in. nie po tym jak zaczynają, ale jak kończą... Pan kończy jak Tusk...

    • 1 0

  • A moim zdaniem... (6)

    Teren ten powinno się zagospodarować zabudowując go drapaczami chmur, takimi jak Sea Towers i wyższymi, nad samym nabrzeżem stworzyłbym ogólnodostępny bulwar z dostępem do nabrzeża portowego przy którym cumowałyby wycieczkowce oraz mniejsze jednostki pływające...
    Przypływających do Gdyni witałaby charakterystyczna wielkomiejska zabudowa, zachęcająca do inwestowania właśnie w Gdyni swojego kapitału. Nie mniej jednak uważam, że warto byłoby również zrealizować ten projekt który zakładał wybudowanie obiektu na zatoce który częściowo górowałby ponad lustrem wody, częściowo pod jej powierzchnią. Taka budowla nadałaby wyjątkowości swoją niepowtarzalną architekturą, przyciągałaby dodatkowo turystów, jak również ubogaciłoby to już na obecną chwilę ciekawą modernistyczną architekturę Gdyni.
    Uważam również, że Gdynia powinna wzbogacić się o infrastrukturę sieci tramwajowej połączonej z Gdańską, na kształt tej która funkcjonuje w konurbacji górnośląskiej, bądź aglomeracji Łódzkiej doprowadzając bezpośrednie połączenia z pnącego się w górę centrum w kierunku poszczególnych dzielnic lub dworca kolejowego.
    Gdynia w mojej wizji miałaby wizualnie przypominać miasto na kształt Nowego Jorku, gdzie w linii brzegowej rozpościera się panorama z widokiem na drapacze chmur podobnie jak na Manchattanie, częściowo łącząc w sobie coś z klimatu San Fransisco czy Los Angeles, bowiem Gdynia kojarzy mi się wyłącznie z miastem nowoczesnym, dynamicznym, być może przez jej stosunkowo młody wiek, stąd też pewnie taka a nie inna wizja....

    • 4 10

    • Prawie Jak Nowy Jork

      Gdynia jest dziesięć razy mniejsza od Nowego Jorku.
      Konkurowanie skalą z Manhattanem przy kształtowaniu nowej zabudowy jest śmieszne i żałosne zarazem. Śmieszne bo wystarczy jeden Manhattan w Nowym Jorku właśnie a żałosne, bo warunki naturalne jakie ma Gdyńskie śródmieście i port są wyjątkowe choćby przez tło jakie tworzy Kępa Oksywska i Kępa Redłowska i Wzgórza morenowe położone po stronie zachodniej dla zabudowy śródmieścia. Jeżeli nowa zabudowa będzie przesłaniać i dominować nad tymi tłami, to zaprzepaścimy całkiem walor zielonej oprawy śródmieścia.
      Dlatego nie powinna stawiać wieżowców dziesięć razy za wysokich.
      Raczej powinna szanować ludzką skalę śródmieścia określającego tożsamość Gdyni.
      podobnie jak robią to cywilizowane miasta takie jak Kopenhaga, Sztokholm, San Sebastian, w których dba się o zachowanie właściwych relacji między zabudową a krajobrazem, szczególnie jeśli chodzi o skalę. Architekci i urbaniści przedwojenni na równi ze swoimi odpowiednikami skandynawskimi kształtowali śródmieście i osiedla w skali ludzkiej, czyli aby zabudowa nie była wyższa od otaczających ją drzew.
      Wieżowce nie tworzą miejskości, zwłaszcza pojedyncze - przykład Breskens w Holandii jest tego dowodem, gdzie wieżowiec stoi sobie na łąkach u ujścia kanału. NIe tworzą miejskości w sensie ułatwienia kontaktu między ludźmi. Raczej wyobcowują od kontaktów sąsiedzkich poprzez ulicę i podwórko oferując w zamian rzecz odległe widoki ze szklanej klatki wentylowanej mechanicznie.

      • 0 0

    • Nie to towarzystwo.. Niestety.

      Twój tekst, mimo że wcale nie akademicki, to i tak już jest zbyt mądry dla zdecydowanej większości forumowiczów. Oni tego nie rozumieją.. Nie ten odbiorca.

      Pozdrawiam.

      • 1 1

    • Co Ty palisz???? (1)

      ?

      • 7 0

      • Opony

        • 1 0

    • A podniebne gondole? - Też miały być.

      • 3 0

    • marych ty sie naprawdę nie musisz podpisywać. twoja choroba jest unikalna jak linie papilarne :0

      • 3 1

  • Wycieczkowce

    Już widzę przejście 220 metrowego wycieczkowca pomiędzy falochronem ,a nab, Wendy przy wiaterku ze wschodu o sile 5-6 B.

    • 3 0

  • (2)

    Z viceprezesikiem Nowak’owskim port Gdynia nie da rady, na pewno! No chyba ze będzie atrakcja turystyczna jak brać pieniądze i nic nie robić, udzielając się matrymonialnie w pracy:)

    • 8 1

    • Głośno o tym w Porcie w Solidarności. Chce wywalić obecnego komendanta by wsadzić swojego brata! Patologia

      • 1 0

    • To ten co swojego brata na komendanta straży portowej lansuje?

      • 2 0

  • (2)

    " ogolnodostepny taras " ..... a wy dalej tak glosujcie gdynskie osiolki

    • 14 0

    • Dwie strony medalu

      Myślę, że przy okazji dyskusji o tarasie, warto pamiętać o mieszkańcach, którym na pewno przeszkadzałyby tabuny turystów przewijających się przez korytarze każdego dnia.

      • 1 1

    • tarsa ogólnodostępny

      tylko pani Dagmarze trzeba zapłacić. to można z tarasu za&***ać i zaszczać dowoli pół bloku. Ona o to zadba

      • 0 1

  • już drugie zdanie tekstu: (4)

    "Wsparcie dla tego projektu wyraził wówczas kandydat PiS na prezydenta Gdyni, poseł Marcin Horała"

    • 7 13

    • czyli jak zamawiasz taksówkę na najpierw pytasz czy kierowca nie jest pisowcem? (2)

      • 6 1

      • (1)

        tak, podobnie jak to, że nie kupuję bułek u pisowca

        • 0 1

        • smutne masz zycie.

          • 2 0

    • No dokładnie :)))

      • 0 5

  • A co z obiecywanym pomnikiem inż. Tadeusza Wendy... (3)

    .... który miał stanąć na główce tego pirsu na 100-lecie odzyskania niepodległości !!! ???

    • 8 4

    • Zamiast tego ma być pomnik Lecha... czy Jarosława... jeden ch...

      Ale ma być kieszonkowy.

      • 1 0

    • został tak przyjęty (ten pomysł)

      że nawet urząd miasta sie zawstydził...

      • 3 1

    • cicho, w gdyni są same sukcesy

      • 2 1

  • Elektrownia w centrum miasta (10)

    Te wielkie statki to w zasadzie wielkie elektrociepłownie które strasznie zanieczyszczają środowisko spalinami . Czy Gdynia chce takie coś mieć w centrum miasta ? Kto nie wierzy niech sprawdzi co się dzieje w Wenecji .

    • 32 54

    • Jeszcze napisz, że wypompowują ścieki do wody i temu podobne. (4)

      Każdy budynek "zabiera" część zieleni miasta. Woda deszczowa z powierzchni dachów zamiast do ziemi trafia do kanalizacji. W każdym budynku biurowym jest klimatyzacja, która wytwarza duże ilości ciepła do atmosfery, nie mówiąc o zużytej energii którą też produkują elektrownie. Poza tym z budynków do kasy miasta masz tylko podatek od nieruchomości, a obsługa takich statków to opłaty portowe, holowniki, zaopatrzenie. Port płaci podatki w Gdyni i zapewnia miejsca pracy. A o spalinach nic nie mów, gdyby nie wiatr to byłoby u nas tak jak w Krakowie. Policz ile "złomów" odwiedza nasze miasto aby zobaczyć samolociki i inne wątpliwe atrakcje.

      • 10 5

      • nie wypompowują do wody (2)

        Ale, jak najbardziej, wypompowują...
        Bo tutaj taniej. I to co wypompują, tutaj zostaje, obciążając nasze instalacje oczyszczające. To jest bardziej istotne niż spaliny i ciepło. Może się to opłacać ale to raczej "wstydliwy" biznes, do którego nie jesteśmy przygotowani...
        A jak znam naszych "biznesmenów" i "podsiębiorców", to najbardziej pożądany model takiego przedsięwzięcia, to sprzedanie zawartości sieci miejskiej. Przy szeroko niewidzących oczach urzędników...

        • 3 4

        • (1)

          Wypompowoują do wody, ale nie w porcie, tylko na pełnym morzu. Z wycieczkowców fekaliów nie zdają na ląd.
          Za to śmieci wyrzucają w ogromnych ilościach, a to też oczywiście widok w sam raz wpisuje się w funkcje rekreacyjne (a może w mieszkaniowe?) ;)

          • 1 2

          • Powinno sie zabronic uzytkowania pociagow pasazerskich bo fekalia z toalet trafiaja wprost na tory kolejowe tworzac niebiezpieczenstwo dla srodowiska!!

            • 1 0

      • A podliczyłeś ile autokarów

        trzeba podstawić pod wycieczkowiec w centrum miasta, aby parę tysięcy turystów mogło w tym samym czasie wyruszyć w dalsze zwiedzanie? Tam nie ma miejsca na taki pomysł. Zostawmy wielkie wycieczkowce tam gdzie są teraz. Nabrzeże Francuskie jest do tego lepiej przygotowane.

        • 6 5

    • a'propos elektrowni (1)

      Dlatego w porcie planują dla wycieczkowców i promów zamontować takie specjalne stacje ładowania/zasilania z lądu (tzw. on-shore power suply). Statek będzie wchodził i wychodził z portu na silniku, a podczas postoju będzie zasilany wyłącznie energią elektryczną dostarczaną z lądu. Tak to działa m. in. w wielu portach nad Morzem Śródziemnym. Dodatkowo w Gdyni rozwijają LNG. Może w przyszłości więcej statków będzie tym paliwem zasilane.

      • 2 0

      • tia ....

        czy Ty masz choc blade pojecie ile kW bedzie potrzebowal taki wycieczkowiec ?
        tu nie wystarczy zwykly przewod z gniazdkiem doprowadzic …..
        filmow sie naogladales i teraz piszesz jakies fantazje ...

        • 1 0

    • Za 10 lat pewnie powstaną wycieczkowce o napędzie atomowym, tak jak lodołamacz Lenin na przykład i spalin już nie będzie, także nie marudź... ;P

      • 0 2

    • Lepiej mieć spalarnię śmieci na Szadółkach co?

      • 8 5

    • To wyprowadzić się na wies

      Taka mam koncepcje...

      • 13 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane