• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce ograniczyć hałas "cichym" asfaltem

Michał Sielski
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają? Hałas w Gdyni można zmniejszyć poprzez inwestycje w ułatwienia dla transportu zbiorowego i rowerowego oraz ograniczenia ruchu samochodów - twierdzą twórcy mapy akustycznej. Czy urzędnicy ich posłuchają?

Władze Gdyni chcą ograniczyć hałas w mieście, poprzez stosowanie tzw. cichego asfaltu. Według przeprowadzonych badań, najbardziej przyczynia się do jego powstawania ruch samochodowy. Pomóc w zniwelowaniu hałasu mają także zakupy nowego taboru komunikacji miejskiej.



Przeszkadza ci hałas w Trójmieście?

Mapa akustyczna istnieje w Gdyni od lat. Przy każdej aktualizacji okazuje się jednak, że normy nadal są przekraczane.

- W większości przypadków przekroczenia norm hałasu są rzędu 5-10 dB. To wprawdzie zauważalne, ale na pewno nie dramatycznie grożące zdrowiu - przekonuje Andrzej Bień, radny Gdyni. - W przypadku hałasu przemysłowego, uciążliwość się zmniejsza. Rosną za to parametry wynikające z ruchu samochodowego i kolejowego - dodaje.

Największy hałas przy dużych drogach



Z najnowszych opracowań wynika, że największym problemem jest hałas generowany przez obwodnicę. To jednak droga zarządzana przez GDDKiA, która sukcesywnie - choć niespiesznie - montuje kolejne ekrany dźwiękochłonne na wysokości gdyńskich osiedli.

Tuż za nią plasuje się al. Zwycięstwa, czyli główna arteria Gdyni. Przechodzi jednak przez środek miasta, więc tu ekranów nikt nie zamontuje. Są za to inne sposoby. Jakie?

Recepta? Cichy asfalt i nowe autobusy



- Przed nami np. naprawa jezdni, czyli wymiana asfaltu na jezdnie z nawierzchnią cichą. Druga sprawa to zakup nowego taboru komunikacji publicznej, który także będzie emitował mniej hałasu - wylicza Andrzej Bień.
O cichym asfalcie władze Gdyni mówiły już w 2014 roku. To nawierzchnia bitumiczna, która ma bardziej porowatą strukturę, tłumiącą hałas powstający w wyniku obracania się po nim kół samochodów. Szacuje się, że może go ograniczyć o ok. 30 proc. Kiedy i gdzie się go doczekamy? Wciąż nie wiadomo, bo plany nie są sprecyzowane.

Ścieżki rowerowe i strefy uspokojonego ruchu



Jakie jeszcze plany na lata 2018-2022 powinna mieć Gdynia, by zrealizować program ochrony przed hałasem? W opracowaniu czytamy:

"Promowanie komunikacji publicznej przez rozwój buspasów, zakup autobusów i trolejbusów elektrycznych i wodorowych, uspokajanie ruchu (poprzez rozwój stref "Tempo 30"), tworzenie spójnego systemu ścieżek rowerowych czy wreszcie realizowanie inwestycji drogowych (zarówno przez Miasto Gdynia, jak i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o/Gdańsk) doprowadzi do zamierzonego efektu w postaci upłynnienia lub ograniczenia ruchu, a w konsekwencji do ograniczenia emisji hałasu do środowiska."

Opinie (274) 4 zablokowane

  • najpierw remont dróg (1)

    a potem asfalt, jak sie jedzie po wybojach i wpada w dziury to cicho byc nie może. Kiedy remont Podgórskiej i Dąbka,ta droga jest tragiczna!!!

    • 16 0

    • Moze nie zauważyłes ale wybory coraz bliżej. Kiełbasa juz w przestrzeni, lata jak gołębie.

      • 5 1

  • zamiast ekranów - wyłapać motóry bez rury, kary od 10 000 zł w górę za każdy dB powyżej normy!

    kiedy się skończą ryki motorów bez rury i aut tjuningowanych po kaszubsku, lansujących się w śródmieściu wyciem, rykiem itp. Pojazd na lawetę prawo jazdy do urzędu!

    • 14 3

  • hałas wytwarzany przez koła na asfalcie narasta proporcjonalnie do szybkości pojazdu (1)

    nie ma problemu z tego typu hałasem na świętojańskiej - czy niektóre ulice musza być traktowane jako 'autostrady'? to pytanie do użytkowników i mieszkańców

    swoja droga to przy al. zwycięstwa raczej takiego problemu NIE ma, bo tam mieszkań jest mało i sa oddalone od ulicy PLUS można ograniczyć (akurat tam) hałas sadząc tłumiące znakomicie hałas ulicy odpowiednie rośliny

    niestety zauważam ostatnio, ze właśnie wycina się wszystkie możliwe drzewa lub krzaki - nie rozumiem dlaczego

    jednak podstawowy problem to egzekwowanie przestrzegania tych limitów prędkości jakie są (oraz surowe karanie motocyklistów łamiących przepisy - zarówno wjazdu np. na świętojańską czy jeżdżenia jak na torach wyścigowych i grzania silników)

    • 9 0

    • Wycina się krzaki

      I robi "nasadzenia" czyli rachityczne kikuty w donicach

      • 3 0

  • Emisja hałasu.

    Przekroczenia rzędu 10 dB , gdy mówimy o hałasie drogowym czy kolejowym to dużo i wbrew opinii radnego Bienia, taki hałas powoduje uszczerbek na zdrowiu, dlatego też powstały normy hałasu określone rozporządzeniami!!!! Cicha nawierzchnia wytłumi hałas ale ledwie na kilka lat i to o max 4dB - nie jest to więc szczęśliwy pomysł bo przekroczenia i tak pozostaną. Przy takich przekroczeniach potrzebne są albo ekrany albo zmiana organizacji ruchu albo jedno i drugie. Dlatego też zamiast pchać pieniądze w drogie mieszanki, lepiej przebudować więcej dróg bo Gdyni przydałaby się równa nawierzchnia ulic oraz przeniesienie studzienek w oś pasa ruchu, bo to właśnie wyklekotane włazy, wyboje i zmienna struktura podbudowy powodują obecnie hałas na drogach, który skutecznie można wyeliminować.

    • 4 3

  • Wzrost głośności o 3 dB to wzrost o 100%

    • 3 4

  • decybele to skala logarytmiczna? ?

    • 6 0

  • ważniejsze żeby w asfalcie nie robiły się zaraz dziury ....

    O wiele ważniejsze, żeby w asfalcie - cichym czy nie - nie robiły się od razu dziury.

    • 4 3

  • A nie powinno byc poprawnie politycznie "malomowny afroamerykanin"?

    :P

    • 6 0

  • Gdynia niech lepiej policję pogoni, by w nocy wyłapywali tych idiotów, którzy na Niepodległości się ścigają. Od 23 słychać tylko ryk silników i pisk hamulców... to jest bolączka, a nie jakieś cuda z asfaltem.

    • 6 3

  • Hałas wewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej (1)

    Komunikaty z nazwami przystanków, apele o to żeby nie otwierać okien w uwagi na włączoną klimatyzację, zapowiedzi kontroli biletów, sygnaly uprzedzające o zamykaniu drzwi - źródeł hałasu w pojazdach systematycznie przybywa. A systemy nerwowe ludzi nie nadążają z adaptacją.

    • 13 0

    • tylko głuchota daje szansę

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane