• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus. Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus.

Gdynia podpisała z Grupą Lotos list intencyjny, który jest pierwszym krokiem do tego, by w przyszłości zaczęły jeździć po mieście autobusy na wodór. Technologia nawet w Europie jest na razie jednak w fazie testów, choć do zakupu takich pojazdów przymierza się np. Gdańsk.



Jak oceniasz perspektywę współpracy w zakresie zasilania autobusów wodorem?

Wodór jest jedną z kluczowych substancji, wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Obecnie Rafineria Gdańska produkuje go około 13 ton na godzinę, docelowo ma to być 16,5 ton na godzinę.

Autobusy na wodór: mniej zanieczyszczeń, cichsza praca



Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, przy cichej pracy silnika. Stąd - jak tłumaczą władze Gdyni - zainteresowanie tą technologią.

- Ważny jest dla nas nie tylko komfort przewozu pasażerów, ale też jakość powietrza. Z radością podjęliśmy współpracę z grupą Lotos w tej kwestii. Jesteśmy otwarci na nowe technologie, by jakość środowiska była jak najwyższa. To także rekomendacja dla innych samorządów, by tą drogą podążać - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. To jednak melodia przyszłości. Technologia jest bowiem na tyle nowatorska, że w regularnej eksploatacji takich pojazdów nie ma jeszcze w dużo bardziej zaawansowanych komunikacyjnie miastach w Europie, jak Londyn, Oslo, Mediolan, Hamburg czy Kolonia, do których władze Gdyni lubią się porównywać.

Czytaj też: Autobusy z Gdańska trafią do Gdyni

Lotos planuje inwestycje w wodór



Współpraca z Gdynią jest również w interesie grupy Lotos. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Sęk w tym, że wodór dla ogniw paliwowych musi mieć czystość na poziomie 99,999 proc. czyli tzw. pięć dziewiątek.

Dlatego firma planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania, szukając partnerów w tym obszarze.

Zobacz również: Gdynia drugi raz chce kupić 55 autobusów


- Pracujemy nad projektami wodorowymi od lat. Dla transportu miejskiego wodór ma dużą wartość. Paliwo tankuje się szybko, może być wykorzystywane przez cały dzień. Ma wiele zalet, których nie ma CNG. Pracujemy z kilkoma samorządami na temat rozwoju podobnych projektów. Wierzę, że bliskość między Gdynią i rafinerią pozwoli działać bardzo szybko - wyjaśnia Mateusz A. Bonca, pełniący obowiązki prezesa zarządu Grupy Lotos.
W Polsce jest obecnie trzech producentów, którzy byliby w stanie dostarczyć takie pojazdy do Gdyni.

Czytaj również: Gdynia kupuje używane autobusy

Miasto nie wyklucza, że po upowszechnieniu się technologii, będzie tak formułowało zapisy przetargowe, by preferowany był właśnie napęd wodorowy. Konkretów i terminów, kiedy pierwsze autobusy zasilane nowym paliwem mogłyby wyjechać na ulice - na razie brakuje.

- Ekologiczny, niskoemisyjny transport to nasza wizytówka. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo - zapewnia prezydent Gdyni.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku po mieście jeździł prototypowy model przegubowego trolejbusu zamówiony przez Rygę. Wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW, będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW pojazd jeździł po Gdyni w ramach testów.

Zobacz też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Autobusy wodorowe najpierw w Gdańsku?



Niewykluczone, że w Trójmieście pierwsze autobusy na wodór pojawią się jednak w Gdańsku. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje chce w ramach testów kupić trzy 12-metrowe pojazdy. Mają kosztować ok. 7 mln zł. Jeśli ich eksploatacja wypadnie pomyślnie, to do Gdańska mogłoby trafić osiem takich autobusów.

Plany miasta są elementem programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w który wchodzą też autobusy elektryczne i hybrydowe. Pojazdy do Gdańska miałyby trafić do 2021 roku.

Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Miejsca

Opinie (262) ponad 10 zablokowanych

  • Tankowanie wodorem ...

    I na kierowców padł blady strach ... bo niby jak teraz będą przetaczać wodór do prywatnych ??

    • 4 1

  • W ilu to juz sprawach szczurek podpisywał listy intencyjne:)??? (5)

    i co z tego wyszło wszyscy wiemy:)))

    • 84 13

    • Na początku roku we wszystkich mediach były artykuły, że Gdańsk chce kupić w tym roku 3 autobusy na wodór (3)

      a jeżeli się sprawdzą to 5 kolejnych i to jest konkret a nie jakieś ściemy o listach intencyjnych, pracach nad rozwiązaniami i innymi nic nie znaczącymi frazesami

      • 5 1

      • (1)

        A te konkrety to gdzie? Że niby chcą kupić? To jest ten konkret? Ja tez chcę kupić nawet takich 100 a potem jak się sprawdzą to z 1000.Nie bądź śmieszny z tymi konkretami.

        • 2 1

        • Złożyli wniosek o dofinansowanie tych autobusów i zarezerwowali pieniądze w budżecie

          W Gdyni nawet nie powiedzieli, że chcą kupić tylko że w przyszłości nie wykluczają

          • 2 0

      • W większości mediów ale nie na trojmiasto.pl

        Konkretnie to pisali o tym drugiego lutego 2018 czyli już ponad 2 miesiące temu

        • 2 0

    • Papierowy król

      • 2 0

  • (1)

    Kochani,przestancie ciągle p......ć że to Gdańsk lepszy a to Gdynia lepsza,że Gdynia to wies,komu to ma służyć,jesteśmy TRÓJMIASTEM,kochajmy się jak jedna rodzina,zgoda buduje,niezgoda rujnuje,jestem z Gdańska ale kocham też Gdynię o co wam chodzi,pozdrawiam

    • 6 3

    • Trójmiasto nie istnieje. No chyba, że to Kaszubskie Rumia, Reda, Wejherowo.

      Jest Gdańsk i okoliczne przedmieścia jak Gdynia, Sopot, Pruszcz czy Kartuzy

      • 2 0

  • Najpierw Gdansk

    Jak autobusy napędzane wodorem już będą stare i Gdańsk będzie chciał sie ich pozbyc, to sprzeda je Gdyni.

    • 4 3

  • Kilka miast w Polsce wpakowało się w autobusy zasilane gazem ziemnym i teraz płaczą. Gdynia idzie w wodór :-) (1)

    Pan Szczurek zamiast bawić się w wizjonera i zostawiać z durnym pomysłem swojego następcę powinien bardziej się skupić na utrzymaniu, być może rozwoju, trakcji trolejbusowej. Wiem, że ciężko porównywać Słupsk do Gdyni ale tam "samorządowe mózgi" zadecydowały o rozebraniu trakcji trolejbusowej i zakupiono kilka lat później autobusy na CNG. Teraz płacz, że się nie opłacało ...

    • 13 7

    • CNG jest w Gdyni i już nie jest ekologiczne i się nie opłaci?

      Dokładnie tak, bo gdy kupowano autobusy m3 gazu kosztował 1 zł. Dziś po bezsensownych podwyżkach i obłożeniu tego paliwa akcyzą m3 kosztuje 3,41 zł.
      Z wodorem będzie tak samo, jak więcej aut i autobusów zacznie z tego paliwa korzystać.

      Z Gazelami na CNG Częstochowa ma problemy, Solbus miał problemy z LNG a wodór? Będzie stać w naprawach, bo nikt nie będzie umiał tego naprawić! Będą jak do stacji CNG w Gdyni majstry z serwisu z drugiego końca kraju jeździć i się uczyć na nasz koszt.

      Żeby wyborczy wiatr zmian wywiał Szczurka z prezydenckiego fotela!

      • 3 1

  • Nie ma co inwestować w autobusy w Gdyni

    bo komfort jazdy w każdym będzie i tak taki sam jak w furmance tak długo ,aż nie zostaną naprawione zapadnięte studzienki i załatane dziury. Szkoda kasy na nowe autobusy.

    • 8 1

  • znowu jakiś humbuk - może, kiedyś w przyszłości będziemy wszyscy latali (4)

    tymczasem realia Gdyni to uwalenie darmowych hiszpanskich autobusów elektrycznych - czyli straty i niegospodarność

    i to prawda, co niektórzy tu piszą - dziury stają się symbolem Gdyni

    niegospodarność i brak nadzoru nad pracami daja w efekcie coraz bardziej zdegradowane chodniki czy jezdnie lub głupkowate pomysły jak koło dworca, które zawężają chodnik by dodać kompletnie niepotrzebną sciezkę dla rowerów - przy okazji prace prowadzone sa jak za KOMUNY - bez zabezpieczeń, ludzie musza chodzić po piachu i skakać przez rowy...

    • 23 4

    • to prawda mieszkam nieopodal tej budowy i mam okazje to obserwować (3)

      co jakiś czas pojawia się kilka osób później przez pare dni nic się nie dzieje, budowa tak oznakowana a drogi tak zabezpieczone że ludzie wyjeżdżając z ulicy podjazd wielokrotnie skręcają w lewo chociaż jest tam zakaz, jedyne co zrobili to poprzestawiali palety z krawężnikami aby to pozastawiać z marnym skutkiem, a już termin samego remontu to kuriozum tym bardziej że w tym roku zima to był śmiech na sali, ale tak to jest jak się budżet na inwestycje dzieli na kwartały, jeden etap jeden kwartał i tak trwać to będzie rok ....

      • 5 0

      • i to jest z 200 metrów od UM (PLO) (2)

        nie wiem co tam się z tymi urzędasami dzieje - swoją droga to nie pierwszy remont chodnika prowadzony w tak skandaliczny sposób (bez pozostawionej czesci dla pieszych), to samo kiedyś było na Morskiej - może to ta sama firma?

        • 2 0

        • no zapewne tak (1)

          ale najlepsze jest to że wyremontowany odcinek przechodzi w dwa powojenne pobojowiska ul.10 Lutego oraz Plac Konstytucji tam to jest kongo z nawierzchnią

          • 1 1

          • masz na mysli dworzec (i chodnik przed nim) SKM?

            • 1 0

  • CNG (2)

    Jechałem kiedyś w "korku"/15 minut/- za autobusem zasilanym CNG. Tak fajnie "śmierdziało" ale nie wiem dla czego ? Może on był na Gaz rozweselający ? Czy z "rury" emitował N2O/podtlenek azotu/ czy jednak C3O2 -podtlenek węgla bezbarwny gaz o ostrym zapachu ?

    • 5 4

    • CNG jest bezwonny ,spierdziałeś się po prostu a teraz szukasz winnych.

      • 3 0

    • Zawsze są spaliny. Kon też pierdzi.

      • 2 3

  • Trójmiasto.pl - po co dodajecie jakieś swoje przemyślenia w pytaniach w sondach? Powinno być pozytywnie, negatywnie, nie mam zdania, albo tak, nie, nie wiem. To się powtarza ciągle.

    • 8 0

  • Zdziwiony jestem

    Zdziwiony jestem, że niby Czeski samochód, a na "salonach" widzę napisy SKODA OCTAWIA DAS WELTAUTO. O co chodzi.? Powinno być chyba tak : Skoda Octavia to je svetove auto, albo to je vase auto lub vozidlo.....To to je nemecke auto ?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane