• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia czeka na uwagi do planu dla Międzytorza

Patryk Szczerba
6 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Teren Międzytorza ma zostać zagospodarowany w najbliższych latach, ale by mogły rozpocząć się jakiekolwiek inwestycje, konieczne jest uchwalenie planu miejscowego. Teren Międzytorza ma zostać zagospodarowany w najbliższych latach, ale by mogły rozpocząć się jakiekolwiek inwestycje, konieczne jest uchwalenie planu miejscowego.

Aktywiści i społecznicy z gdyńskich organizacji i stowarzyszeń chcą połączyć siły i wystosować apel do urzędników w sprawie projektu planu miejscowego Międzytorza zobacz na mapie Gdyni. - Zależy nam, by głośno i wyraźnie przedstawić władzom miasta nasz punkt widzenia i zaprezentować nasze uwagi - wyjaśniają.



Czy akceptujesz obecny projekt planu dla Międzytorza?

Z planami miasta dotyczącymi Międzytorza zobacz na mapie Gdyni, a więc terenu, gdzie w najbliższych latach budować chcą wspólnie PKP i deweloper Semeko, można zapoznać się od kilkunastu dni. Szczegóły tej wizji prezentowaliśmy pod koniec stycznia.

Projekt budzi kontrowersje

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową wzdłuż ul. Jana z Kolna. Miasto ma wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV. Semeko zaś sfinansuje i zrealizuje budowę nieruchomości.

Proponowane przez planistów założenia w planie miejscowym. Proponowane przez planistów założenia w planie miejscowym.
Miłośnicy inwestycji budowlanych powinni jednak uzbroić się w cierpliwość, bo plan miejscowy to jedno, a realizacja jego zapisów - drugie. W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele gdyńskiego Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele.

Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna. I to ta część projektu wzbudziła największe kontrowersje podczas publicznej dyskusji, która odbyła się w czwartek w Infoboksie.

Mieszkańcy bez głosu?

- Podczas publicznej dyskusji próbowaliśmy przekonywać, że jeśli ma tam powstać tak duży obiekt, to warto pogrupować budynki, by nie była to jedna zwarta zabudowa, a bardziej przyjazna przestrzeń, np. z uliczkami dla pieszych lub innymi ciągami dla pieszych - tłumaczy Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne. - Choć wydaje mi się, że spotkaliśmy się ze zrozumieniem, to nie wiem, czy uda się cokolwiek jeszcze zmienić [w planie - dop. red.], bo widać, że plan ma odpowiadać przede wszystkim na potrzeby inwestora. O mieszkańcach zdaje się zapominać.
  • W planowanej zabudowie największe kontrowersje wzbudza galeria.
Wśród propozycji gdynian pojawiła się kładka nad torami kolejowymi, łącząca działki miejskie przy ul. Morskiej z miejscem, gdzie dziś stoi budynek poczty.

- Byłoby to dobre rozwiązanie dla inwestora chcącego przyciągnąć dodatkowych klientów do galerii, nawet pasażerów pociągów metropolitalnych. Dodatkowo kładka skróciłaby drogę pieszym do dworca. Mimo to właściwie natychmiast ten pomysł został odrzucony - zaznacza Piesiewicz.
Podczas dyskusji nie zabrakło głoszonych od dawna uwag na temat zapowiadanej przebudowy infrastruktury transportowej. Zwracano uwagę, że proponowane rozwiązania premiują ruch samochodowy zamiast pieszego. Pytano też o przestrzeń do rekreacji w formie parku u zbiegu ulic Jana z Kolna i Władysława IV - zdaniem aktywistów zdecydowanie zbyt małej w stosunku do planowanej zabudowy.

Teraz urzędnicy uwagi będą przyjmowali wyłącznie na piśmie. Stowarzyszenia Miasto Wspólne, Rowerowa Gdynia, Starowiejska oraz m.in. organizator festiwalu Open House, zapowiadają, że chcą mówić w temacie Międzytorza jednym głosem.

Wspólny apel

- Po to, by był on rzeczywiście słyszalny, postanowiliśmy działać wspólnie. Nie jest naszą intencją blokowanie planu, ale wniesienie do niego konstruktywnych uwag - niewykluczone, że w formie otwartego apelu. Liczymy, że dołączą się wszyscy chętni mieszkańcy. Planujemy zrobić osobne spotkanie, by zmobilizować i dać szansę na wypowiedź tym, którzy nie wzięli udziału w publicznej dyskusji - opowiada Łukasz Piesiewicz.
Na razie nie wiadomo, czy taka inicjatywa zrobi na planistach wrażenie. Wątpliwości dotyczących planu nie brakuje jednak także wśród radnych miasta.

- Publiczne dyskusje nie są bezcelowe, bo każde spojrzenie na miasto jest ciekawe. Można polemizować, czy na pewno konieczny jest duży park w centrum. Problemem obecnego Śródmieścia jest to, że nie jest przyjazne do zamieszkania, a coraz mniej też do przebywania. Mimo to nie sądzę, by akurat wielkość parku miała tu znaczenie. Liczę jednak, że nowy plan miejscowy będzie tak skonstruowany, żeby zwłaszcza tam, gdzie w planach są mieszkania, stworzyć przestrzeń, gdzie mogliby pojawić się także gdynianie, korzystając np. z usług w parterze - opowiada Andrzej Bień, radny Samorządności.
Uwagi do projektu w formie pisemnej można składać do 24 lutego.

Miejsca

Opinie (218) 5 zablokowanych

  • A zaorać te działki wpiździet! (1)

    Tam nikt inny nie użytkuje tych altan jak nachlani chylońscy menele albo nastolatki po ucieczce z domu. A ten bar za przystankiem.. Wstyd dla miasta i to przy samym dworcu.

    • 26 6

    • wszystko zlikwidować

      tak, żeby nic nie było
      i żeby więcej zostało

      dla Dojnej Zmiany

      • 0 2

  • (1)

    Niestety w Polsce (czyt. Trójmieście) ciągle prowadzi się niekończące się dyskusje i rozmaite zabiegi. A czas leci. Nie chodzi o to, żeby postępować byle jak, jednak wiele spraw można rozstrzygać w miarę szybko oraz mądrze.

    • 8 4

    • bierz łopatę i leć stawiac zakłady

      jak to w tych sowieckich piosenkach propagandowych
      klepanych do głów polskich chłoporobotników

      • 2 0

  • gdzie parking dla podróżnych PKP???? (1)

    mieszknia przy dworcu?
    kolejna galeria?

    • 26 8

    • Parking? Rowerami niech jeżdżą...

      Parkin przy Dworcu z peronami zadaszonymi 50 metrów od wejścia na nie?
      Czego się spodxiewasz?

      • 3 3

  • miały być wysokie budownictwo jak sea towers a ty wychodzi ze zwykłe blokowisko :( (10)

    nie popieram

    • 24 5

    • Nie ma komu kupować. Poczytaj w jakim tempie wyludnia się Gdynia (6)

      "Informacja kwartalna - stan na 30.09.2016r.

      Ludność
      Wg danych Referatu Ewidencji Ludności i Meldunków Urzędu Miasta Gdyni minione trzy kwartały br. przyczyniły się do spadku liczby ludności z powodu odpływu migracyjnego.
      Saldo ruchu migracyjnego ludności wyniosło minus 1 938 osób. Napływ ludności do Gdyni - zameldowania w okresie I-IX 2016 r. wyniósł 1968 osób, a odpływ - wymeldowania - 3 906 osób.
      Dodatni przyrost naturalny wynoszący 54 osoby (w okresie I-IX 2016 r. urodziło się 1 818 dzieci, a zmarło 1 764 mieszkańców Miasta) nie zdołał zrównoważyć odpływu migracyjnego. "

      • 7 6

      • i dobrze, więcej miejsca dla nas :)

        • 2 3

      • statystyka podaje, z Gdańska zniknęło 3400 osób a w Gdyni przbyło 900 (4)

        i kto tu się wyludnia pisowski kłmczuszku?

        • 2 6

        • (2)

          Podaj źródło trollu. Tamten Cytat jest ze strony miasta czyli gdynia pl wszystko o Gdyni Gdynia w liczbach

          W Gdańsku akurat liczba mieszkańców rośnie

          • 2 1

          • dane ze strony rządowej

            polecam,

            Gdańsk wyludnia się szybciej niż Gdynia,
            cała Polska wyludnia się znacznie szybciej niż Gdynia

            bierz dane z którego chcesz roku,
            trend jest cały czas taki sam

            • 0 1

          • znów niepełnosprawny, pisowski trol przegrał na fakty

            znów będzie tłukł łbem o kraty,
            znów dokona pęknięcia w szwach,
            znów się zapieni :)
            będzie zabawa

            • 0 1

        • To dane z 1939 roku?

          • 1 2

    • Biorąc pod uwagę urodę Sea Towers to może i lepiej.. (2)

      • 4 6

      • sea tower to bunkier (albo katafalk jak wolą inni), ale Irys mówi o czymś innym (1)

        że jak będzie naćpane niskimi 5 pietrowymi budynkami, to będzie blokowisko ala świetojańska

        czy tego chcemy?

        • 5 2

        • zazdrość

          • 0 0

  • Bez sensu (4)

    Co to znowu jakieś śmieszne organizacje blokują plan rozwoju. Łukasz jak sie nie podoba to zamieszkaj w Gdańsku.

    • 11 17

    • (3)

      Nad tym myślę i chyba zrealizuje wyprowadzke do Gdanska tam się dzieje.

      • 6 2

      • (1)

        Z chęcią pomogę ci się pakować :-)

        • 2 1

        • I weź kolegow

          • 1 1

      • Ja tez służę pomoca

        • 1 1

  • (1)

    Budować a nie blokować

    • 9 13

    • zlikwidować wszystko, żeby nic nie było

      dla Dojnej Zmiany

      • 0 1

  • nooo super! mam tylko dwa pytanka: (3)

    Czy reazlizacja planów w tym wieku?
    Kto jest inwestorem i jakie jest źródło finasowania? Nie czasem jakiś tajemniczy inwestor z Kataru czy Senegalu:)))?

    • 9 7

    • nie udawaj, gdynianki nie mają wąsów i nie maja na imię Janusz (1)

      • 2 2

      • Mają !

        • 2 0

    • wszystko zlikwidować, żeby nic nie było

      najlepiej bez planu

      tak samo jak bez planu lądowali w Smoleńsku,
      ale zadanie wykonali

      Dojna Zmiana Pisu,
      pół rządu już zlkwidowali,
      brawo

      • 0 2

  • Międzytorze i port (3)

    Wybudują mieszkania, biura itd, itp. Po pewnym czasie mieszkańcy, oraz pracownicy biur międzytorza będą skarżyć się na hałasy oraz zapachy dochodzące z portu. A włodarze miasta krok po kroku zaorzą PORT i na jego miejscu wybudują nowe centra handlowe i biurowce. Nie byłoby lepiej zagospodarować tej ziemi pod infrastrukturę portową? Myślę iż miasto miałoby większe korzyści z takiej inwestycji.

    • 45 6

    • Już za późno - port w Gdyni jest na równi pochyłej (2)

      Północny i DCT go wykończą - choćby z racji położenia.
      Drobnicy się nie wozi, a terminal kontenerowy....
      Zostaje złom i siarka (kwaśne deszcze gratis).
      Niestety.

      • 4 6

      • Jak w USA przerobić port na hard lofty, przystań

        jachtową, zaplecze dla jachtingu, restauracje. W dobie internetu yrzeba iść ostro w turystykę. To wstyd ze tak mało osób ma jachty i motorowki. Bierzmy przyklad ze Szwedów. Sezon tam ktotki, a jachtów pełno....

        • 2 1

      • Dojna Zmiana zlikwiduje wszystko

        całą Polskę zlikwiduje

        • 0 1

  • Ja mam dwie uwagi do planu: (3)

    1. Plan jest zbyt tani - proszę wziąć kredyt i dosypać kasy planistom. (bezprzetargowo)
    2. Uwaga - realizacji planu zapewne nie ma w planach. Niedasię - tak jak marina, lodowisko i kilka innych "przejść do konkretnych dyskusji". Kasa przerzucona - po co komu budowa czegokolwiek. Przy dużej kasie duże ryzyko, lepiej zlecić 15 planów i 20 km bieżących farby - CBA się nie zainteresuje drobnicą.

    • 15 4

    • A gdzie ta marina mogłaby powstać? Jest jakaś lokalizacja? (2)

      • 2 3

      • Południowa pierzeja wzdłuż Alei Jp II - w miejscu Jacht klubów

        • 2 1

      • Byłaby widoczna z obiecanego, ogólnodostępnego punktu widokowego na Sea Towers, gdyby taki powstał.

        • 2 1

  • Dubaj widze, Dubaj ogromny !... (1)

    a co z Pekinem?

    • 12 7

    • Miasto trzech kontynentów:

      Meksyk, Szanghaj
      .... i Sosnowiec w jednym.

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane