- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (28 opinii)
- 2 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (165 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (149 opinii)
- 4 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (55 opinii)
Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach
Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.
Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.
- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.
Klimatyzacja sterowana komputerowo
Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.
- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.
Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.
Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg
Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.
Rozkład ZKM Gdynia
Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.
- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.
- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.
Miejsca
Opinie (187) 6 zablokowanych
-
2019-10-27 18:06
Ale problem (2)
Najwyzej bedzie 20 stopni ale szyby nie będa parowały. Straszne kłopoty...chyba lepiej się cieszyć ze nowy tabor jest prawda?
- 95 9
-
2019-10-27 20:45
Ten nowy tabor jest rewelacyjny, ekstra wymiana powietrza, sucho i elegancko. Temperatura się automatycznie dostosowuje do ilości osób itd.
Nie zaczynasz się pocić w kurtce, bo Januszowi w tej kabince i tak latają takie sprawy.- 7 3
-
2019-10-27 20:10
ostatnio dyrektorzy szkół musieli przyjąć do wiadomości ze nie mają grzać więcej niż 20 :)
- 0 3
-
2019-10-27 18:38
(1)
Nie ma na co pieniążków wydawać publicznych tylko na klimę przy kilku stopniach za oknem?
- 3 25
-
2019-10-27 20:36
Jeśli jako klimatyzację rozumiesz tylko chłodzenie to gratuluje
- 5 0
-
2019-10-27 20:06
Trzeba kupić 17 letnie autko na dojazdy do pracy
- 4 3
-
2019-10-27 19:32
Opinia wyróżniona
(2)
Należałoby poruszyć kość niezgody - jak ma nie być zaduchu w wozach linii S gdy z uporem maniaka są puszczane na nią krótkie wozy, ludzie gniotą się jak sardynki w puszce. Seniorzy chyba nie rozumieją, że można zemdleć w takich warunkach a klimatyzacja tu ułatwia życie.
Jedyny kurs z długim wozem jest ok 7:00 w kierunku Sopot Reja, obstawia go jakiś wóz z Kaczych Buków. W krótkich wozach już w Chyloni jest problem z znalezieniem miejsca siedzącego.- 23 1
-
2019-10-27 20:01
(1)
Ten kurs o 7 to szkolny dodatek, a o przeguby na S trzeba pytać miasta Sopot, bo to ono musiałoby dopłacić.
- 0 1
-
2019-10-27 20:05
Wiem, że szkolny. :)
- 0 1
-
2019-10-27 19:51
mnie to cieszy
szczególnie latem kiedy jest skwar. A jak komus nie pasuje, moze wybrac innych środek transportu
- 9 2
-
2019-10-27 19:49
wreszcie, alleluja
- 8 1
-
2019-10-27 18:42
z cyklu : o autobusach z Gdyni. (1)
kabaret. Jeszcze artykuł o ławce z USB :-)
- 15 5
-
2019-10-27 19:46
Wole te o przysiadakach
- 1 1
-
2019-10-27 19:43
Klima u nas ma dwa tryby
0 - nie działa
1 - chłodzenie na maksa- 10 7
-
2019-10-27 19:28
Co za głupoty pisza ze kierowca nie ma możliwości ustawienia temperatury
Ma na to wpływ i na ile nastawi to albo włączy się ogrzewanie lub Klima
- 4 8
-
2019-10-27 19:24
Bardzo mądrze
Klima miele powietrze wewnątrz, nieoczyszczone filtry to siedlisko bakterii i pleśni. Ale fajnie, po przejechaniu połowy trasy stan grypowy gwarantowany. A pan kierowca jedzie sobie w ciepelku.
- 4 18
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.