• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia powtórzy przetarg na projekt zmian na Starowiejskiej

Patryk Szczerba
17 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.

Spowalniacze ruchu, ograniczenie prędkości do 20 km/h, nowe oświetlenie i więcej zieleni to zmiany, jakie czekają ul. Starowiejską w Gdyni. Po latach zapowiedzi, ogłoszono w końcu pierwszy przetarg na projekt, ale został on unieważniony. Oferty okazały się zbyt drogie.



Ulica Starowiejska w końcu doczeka się zmian?

Dyskusje na temat tego, jak ma wyglądać ul. Starowiejska trwały od lat. Jedni chcieli gruntownych zmian sprzyjającym pieszym, inni wręcz przeciwnie, tłumacząc, że spowodują one odpływ klientów z okolicznych lokali.

Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały, ale bez rezultatu.

W 2018 roku rozpoczęły się konsultacje w sprawie zakresu przekształcenia ulicy. Głos w ankietach zabrało 1,6 tys. mieszkańców. Przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, zaś zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie.

Zmiany na Starowiejskiej: decyzja prezydenta po konsultacjach



Werdykt został wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów. Jesienią 2018 roku zapadła decyzja o wprowadzeniu na ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych.

Na kolejne wieści o Starowiejskiej trzeba było poczekać do stycznia 2020 roku. Wtedy został zaprezentowany projekt zmian w centrum Gdyni, mający ułatwić pieszym i rowerzystom przemieszczanie się po Śródmieściu. Do końca 2021 roku wydatki z budżetu miasta na zmiany mają sięgnąć 18 mln zł, a metamorfoza najstarszej ulicy w Śródmieściu będzie częścią tych zmian.

Dwie oferty w przetargu na projekt



Na początek potrzebna jest dokumentacja projektowa. Gdynia chce na ten cel wydać 580 tys. zł, ale pojawiły się dwie oferty przekraczające zakładany budżet.

  • Konsorcjum: LIDER: mamArchitekci Sp. z o. o. z Warszawy /uczestnik: A2P2 architecture&planning z Gdańska - 735 540 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni,
  • Highway Sp. z o. o. z Gdańska - 823 120 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni.


Po analizie ofert zapadła decyzja, by unieważnić przetarg.

- Metamorfoza ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego jest jednym z głównych elementów Klimatycznego Centrum. Zaplanowaliśmy wydatki tak, aby móc kompleksowo zrealizować tę inwestycję, dlatego nie mogliśmy pozwolić na wydanie wyższej kwoty, niż zakładaliśmy w pierwszym podejściu do przetargu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Zapowiada jednocześnie w drugim przetargu zmiany wymagań dla wykonawców i projektantów, które mają skutkować większą liczbą ofert. Nowe powstępowanie zostanie ogłoszone pod koniec marca.

Zmiany w ramach Starowiejskiej:

  • uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
  • montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
  • trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
  • strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
  • nasadzenia zieleni
  • plan nowego oświetlenia

Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany dotkną też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.

Społecznicy: estetyzacja zamiast przebudowy



Wątpliwości, co do zakresu proponowanych zmian, mają społecznicy z Miasta Wspólnego, których działalność w Gdyni rozpoczęła się właśnie od próby przekonania władz miasta do metamorfozy ulicy Starowiejskiej.

- Z dokumentów przetargowych nie wynika, że czeka nas przebudowa. Będzie to raczej głęboka estetyzacja - bez remontu instalacji podziemnych, bez wnioskowanego przez nas zrównania poziomów jezdni i chodników. Na ostatniej prostej udało się, już na etapie przetargu, zmienić zapis o docelowej liczbie miejsc postojowych. W dokumentach znalazł się pierwotnie zapis o redukcji "do 50 procent obecnego stanu", ostatecznie mamy coś bliżej obiecanego przez prezydenta i wybranego w konsultacjach wariantu pierwszego, z redukcją "o 65 do 80 procent obecnego stanu" - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, dodając, że za kilka lat konieczny może być kolejny remont związany z podziemnymi instalacjami w ulicy.

Opinie (90) 1 zablokowana

  • ktoś musi

    zarabiać a więc zamontowaliśmy ekrany i zrobimy parę wizualizacji

    • 42 2

  • żałują kasę na remonty ulic a lekką ręką w kilka lat

    wydali miliony na prywatny klub sportowy.

    • 66 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane