• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Patryk Szczerba
15 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe trolejbusy mają dać impuls do rozwoju komunikacji miejskiej w kolejnych rejonach Gdyni i na obrzeżach miasta. Nowe trolejbusy mają dać impuls do rozwoju komunikacji miejskiej w kolejnych rejonach Gdyni i na obrzeżach miasta.

Połowa z trzydziestu trolejbusów, które w najbliższych latach chce zakupić Gdynia, będzie pojazdami przegubowymi. Nowe pojazdy pojawią się jednak nie wcześniej niż za dwa lata. Oprócz tego w zajezdni na zmodernizowanym zadaszeniu mają zostać zamontowane ogniwa fotowoltaiczne, dzięki którym energia słoneczna trafi do sieci trakcyjnej.



Jak oceniasz obecny stan pojazdów komunikacji w Gdyni?

Poznajemy coraz więcej szczegółów dotyczących planowanych zakupów nowego taboru komunikacji miejskiej przez Gdynię. Przypomnijmy, że miasto wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe w zakupie 90 nowych pojazdów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Gdynia liczy, że dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł.

16 przegubowych trolejbusów

Za te pieniądze w większości zostaną zakupione nowe autobusy, ale prawdziwym przełomem mogą okazać się inwestycje Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Do Gdyni ma w najbliższych latach trafić 30 trolejbusów. Połowa z nich będzie pojazdami przegubowymi.

Co ważne, wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie pozwalające przejechać po odłączeniu od trakcji nawet kilkanaście kilometrów, dzięki czemu dotrą w miejsca do tej pory dla zwykłych trolejbusów niedostępne.

- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku rozwoju - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. - Szacowany koszt zakupu to ok. 60 mln zł.
Zdecydowany zwrot w kierunku hybryd oznacza porzucenie przynajmniej na kilkanaście lat planów zakupu autobusów elektrycznych. Te bowiem - jak przekonują specjaliści - są nawet trzykrotnie droższe od spalinowych, a ich eksploatacja jest skomplikowana i kosztowna.

Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie pierwsze trolejbusy z bateriami pojawią się w zajezdni PKT. W optymistycznym wariancie na ulicach Gdyni będzie można zobaczyć je w 2018 roku.

Gdy dotrą, niewykluczone jest uruchomienie linii do Jelitkowa, Sopotu, Rumi, a nawet Chwarzna i Wiczlina. Póki co, ich eksploatacja będzie bacznie obserwowana na trasie do osiedla Fikakowo, gdzie pierwsze pojazdy mają wjechać "bez szelek" być może już za kilka tygodni.

Ze słońca do sieci trakcyjnej

Oprócz nowego taboru, przedstawiciele PKT zapowiadają także inwestycje w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni.

Na zadaszeniu o powierzchni pół hektara, po stosownej modyfikacji elementów, mają zostać zamontowane ogniwa fotowoltaiczne pozwalające na ładowanie prądu w sieci trakcyjnej poprzez energię słoneczną. Na początek będą mogły pokryć kilka procent zapotrzebowania na energię elektryczną.

I choć te zapowiedzi mogą brzmieć odważnie i dla wielu mało prawdopodobnie, przedstawiciele firmy zapewniają, że to wcale nie science fiction, tym bardziej, że pierwsze próby były już podejmowane.

- Tę inwestycję chcemy zgłosić w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa. Koszty nie są na razie znane, opracowywane jest studium wykonalności, w styczniu składamy stosowny wniosek - opowiada Tomasz Labuda.

Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • a biletomatów jak nie było tak nie ma i nie będzie ;) (11)

    "słonce skweru" świecąc na zajezdnie, będzie teraz dawał przez siec prąd ludowi, cudownie! wierne lemingi dadzą w następnych wyborach 136%

    • 69 20

    • Skoro bsluga apki Cie przerasta to biletomat zalatwi ;) (7)

      • 7 6

      • do niewolnika "apki" (1)

        Nawet anonimie nie umiesz się wypowiadać się w przyzwoitej polszczyżnie, to wszystko wskazuje na Twoje ograniczenie do operowania żargonem jak np. "apka". Ale niestety grupa takich jak ty nie ma prawa narzucać swoich ograniczeń większości pasażerów oczekujących normalnych udogodnień. Biedny niewolniku ipoda jak ci urządzenie padnie to nawet do toalety nie trafisz, bo twoja wiedza gdzie ona jest będzie niedostępna. Chyba z tej nieszczesnej Gdyni nie wyjeżdzasz i nie masz pojęcia jak dobrze i na poziomie zorganizowana komunikacja miejska powinna funkcjonować.

        • 1 2

        • mówisz, że kraje rozwiniete na świecie są głupie i że papierowy bilet jest lepszy?

          to nie lata 70te kolego,
          czasy się zmieniły, teraz płaci się kartami bankomatowymi bezkontaktowymi,
          kartami prepaid, bezkontaktowym biletem miesięcznym, telefonem itd.

          bzdurą byłoby kupowanie mechanicznych urządzeń z papierowymi biletami
          gdzie jeszcze trzeba odbierać monety z nich

          • 1 1

      • apka sr*pka. ja używam nokii bez androida itp. trzyma tydzień. żadnych apek, tylko automaty. (2)

        proste logiczne.

        • 1 3

        • Jeszcze masz WindowsPhone i IOS, nie musisz mieć androida.

          • 2 0

        • Więc specjalnie dla Pana hrabiego należy wybudować biletomaty. Bo może Pan Hrabia raczy nabyć tam bilet.

          • 2 0

      • (1)

        - należny pracować nad b. wydajną i uproszczona aplikacją mobilną pozwalającą na poruszanie się komunikacją miejską bez konieczności własnoręcznego kupowania i kasowania biletu. Taki system, który będzie działał w oparciu o Gdy-beacony, czyli niewielkie nadajniki, które komunikują się ze smartfonem np. w oparciu o technologię Bluetooth Low Energy (BLE). Takie urządzenie mobilne odbiera sygnał od Gdy-beaconów BLE umieszczonych w gdyńskich autobusach i trolejbusach, taxi,... Gdy Gdynianin wejdzie do pojazdu i tym samym znajdzie się z zasięgu działania miniaturowego nadajnika, aplikacja automatycznie kupi mu bilet.

        • 2 7

        • A nie łatwiej byłoby zamontować te biletomaty? Telefony są zawodne.

          • 6 4

    • Oto wieczny krzykacz

      Lemingi zagłosują a wieczni krzyżacki znowu dostaną po dopiero. Super.

      • 2 0

    • biletomaty nie są po prostu potrzebne

      to nie jest dobre rozwiązanie w dobie aplikacji z których można kupować bilety

      • 2 8

    • biletomaty to pomysł zeszłego stulecia

      więc przestań wypisywać głupoty

      • 8 7

  • Szkoda tylko, że trolejbusy i tak będą stały w gigantycznych gdyńskich korkach (8)

    Miasto powinno w końcu na poważnie zadbać o rozbudowę PKM na Oksywie, Pogórze, Obłuże aż do Kosakowa

    Na Facebooku jest strona "mieszkańcy Gdyni dziękują Szczurkowi" czy jakoś tak gdzie można się zapoznać z różnymi propozycjami trasy

    • 105 13

    • a może po prostu się przesiąść z samochodu do trolejbusu? (5)

      poprzeć projekty buspasów?
      Przestać dojeżdżać do pracy na zasadzie 1 osoba = 1 samochód ?

      • 16 13

      • (3)

        A co jak z Gdyni musze dojechać do Gdańska Głównego do pracy na godzine 6 gdzie na stanowisku pracy musze być juz 5:45 a pierwszy autobus ode mnie jedzie 5:10 nie mówiąc już o przesiadce na skm i nie ma szansy żebym sie wyrobila,a nikogo nie biore do auta bo nikt z Gdyni nie dojeżdża prócz mnie i co? Czasami nie ma wyjścia i trzeba jechać samemu we własnym samochodzie.

        • 11 0

        • zmień pracę na lepszą (2)

          • 4 6

          • Jaką (1)

            Ale właśnie ma lepszą. W Gdyni raczej nikt biznesu nie otwiera. Niestety miasto powoli wymiera stając się powoli tworem apartamentowców ...

            • 5 7

            • jaaasne, miasto o największym odsetku przedsiębiorczości w Polsce

              a ty wyssałeś z palca własną teorię,
              brawo

              • 1 0

      • Nie przesiąde się do trolejbusu skoro one też stoją w korkach więc dojazd trwa zdecydowanie dłużej niż samochodem

        • 9 10

    • Gdynia pólnocna dziękuje Szczurkowi! tak to ;)

      • 12 2

    • To przesiadz się do trolejbusu jednej osobówki mniej i nie narzekaj.

      • 2 3

  • tramwaje! (8)

    tylko tramwaje

    • 35 63

    • Metro

      Metro, metro trzeba kopać podziemne, tunelami...

      • 1 0

    • (3)

      Jeżdzę tramwajem każdego dnia i co chwile jakaś usterka. Poza tym są droższe w utrzymaniu i nieeko. Jedyny plus to,że nie stoją w korkach

      • 6 11

      • ten "jedyny" plus wg ciebie to bije na głowę wszystkie minusy (1)

        a plusów jest tak na prawdę więcej...

        • 0 2

        • Tramwaje tworzą własne korki :P

          • 1 0

      • Tramwaje są mniej eko niż trolejbusy? Rozumiem że trolejbusy jeżdżą na prąd z morza i marzeń, a tramwaje z prądu na węgiel?

        • 12 1

    • Tylko metro podwodne! Ew. samolot do Orłowa.

      • 7 0

    • Lepiej rozbudowa PKM/SKM. Najważniejsze by nie stały w korkach

      • 20 6

    • Tylko samochód...

      • 8 16

  • w imieniu pracowników Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej (5)

    chciałbym podziękować prezesowi Żurkowi za to , że dba o swoich pracowników w następujący sposób: dam wam złotówkę a zabiorę dwa. jesteśmy panu bardzo wdzięczni.

    • 35 1

    • (2)

      a teraz prezes cie wyśledzi po adresie IP i zrobi z d... jesień średniowiecza

      • 3 8

      • Czyzby protegowany prezesa pisał na zlecenie? Oddelegowany do wpisów?

        • 1 0

      • Wstrząsające,a czy on bogiem jest.Na strachu nikt niczego solidnego nie zbudował.

        • 7 0

    • zurek to kumpel szczura

      Jest z Szamorzadnosci i robi im każda kampanie wyborcza. Pytania?

      • 7 1

    • a to nauczył się od dobrej zmiany

      • 5 1

  • Ładowanie prądu??

    "ładowanie prądu w sieci trakcyjnej poprzez energię słoneczną"?

    To coś jak ładowanie wody w sieci wodociągowej poprzez dodatkowe opady? :)

    • 1 0

  • (2)

    Podziękujcie Niemcom za trolejbusy ;)

    "Zmuszeni brakami paliwa, komunikację trolejbusową wprowadzili okupujący Gdynię (Gotenhafen) Niemcy. 18 września 1943 roku na ulice miasta wyjechał pierwszy trolejbus, wykonując kurs spod Urzędu Miasta (Stadtverwaltung) do dworca kolejowego Gdynia Chylonia (Gotenhafen-Kielau). Linie trolejbusowe obsługiwało początkowo dziesięć trolejbusów typu Henschel, z wyposażeniem elektrycznym AEG. Nadwozia wszystkich pojazdów wykonała Gdańska Fabryka Wagonów (Danziger Waggonfabrik AG) . Wymieniona seria posiadała numerację 201-210 i była przystosowana do ciągnięcia przyczep osobowych, które również wyprodukowano w Gdańskiej Fabryce Wagonów (Danziger Waggonfabrik AG). Wprowadzano stopniowo również tabor przejęty z krajów okupowanych. Były to trolejbusy JATB 2 z Kijowa, Alfa Romeo, FIAT Breda i Tallero z Mediolanu i Rzymu. Podczas szturmu wojsk radzieckich na Gdynię w 1945 r. trolejbusy były wykorzystywane jako elementy barykad."

    • 5 1

    • Razem: dziękujemy!

      • 1 0

    • Miłośnik komunikacji Tomasz S ?

      • 0 0

  • PETYCJA!!!

    Petycja o to, żeby te przegubowe trolejbusy na zakrętach grały jak akordeon! Wpisujcie dzielnice..

    • 3 4

  • (7)

    Dlaczego trolejbusy mają mieć lepiej od nas autobusów? Proponuję nową linię trolejbusową ulicami Wiśniewskiego-Kwiatkowskiego. Niech trolejbusy zobaczą jak to jest, postać sobie w korku.

    • 76 4

    • Ciekawe czy te baterie wytrzymają długotrwałe poruszanie się w korkach (3)

      • 20 2

      • (1)

        Raczej tak, to nie spalinowiec, jak się zatrzymasz to silnik nie działa i prądu nie żre.

        • 2 4

        • Silnik działa tylko jest cichy, co za głupoty piszesz !!
          Poza tym jak jeździły cały dzień na lini 172 to ledwo ogarniały i strasznie sie grzały te baterie tak wiec watpię czy by ogarnęły takie trasy

          • 0 3

      • Silnik elektryczny znacznie lepiej znosi zmienne obciążenia od silnika spalinowego

        • 1 2

    • kiedys trajtki jezdzily na Oksywie pozostaly nieliczne slupy trakcyjne (1)

      • 11 0

      • "29 października 1949 r. uruchomiono nową linię trolejbusową do Oksywia (pętla przy Dowództwie Marynarki Wojennej), która otrzymała nr 24."

        "23 maja 1964 r. wybudowano na linii 24 nowy odcinek odgałęzienie prowadzące od ul. Bosmańskiej na Obłużu na Stare Oksywie i stamtąd do dotychczasowej pętli przy Dowództwie Marynarki Wojennej. Linia ta otrzymała nr 28. Trolejbusy na tej linii miały dwie odmiany. Pierwsza oznaczona zwykłym numerem 28 jeździła obecną ul. Śmidowicza, ul. Arciszewskich do Starego Oksywia i zjeżdżała ul. Bosmańską. Druga odmiana oznaczona numerem 28 przekreślonym zieloną kreską (tzw. 28 z kreską) jeździła w przeciwną stronę ul. Bosmańską do Starego Oksywia, zjeżdżała ul. Arciszewskich i dalej obecną ul. Śmidowicza. Zasilanie trakcji było jednotorowe i w związku z tym na Starym Oksywiu znajdowała się mijanka. Pętla linii 24 została przeniesiona w okolice Akademii Marynarki Wojennej przy stacji kolejowej Gdynia Port Oksywie."

        • 9 0

    • trolejbusy stoja w korkach Karwiny i Morska

      • 3 0

  • czemu miasto nie wnioskuje o kapitalny remont Estakady... (1)

    ... albo budowę nowej, zamiast lotniska

    • 16 2

    • Bo kasa poszła na lotnisko

      • 1 1

  • (4)

    Może lepiej kolejna fontanna za bańkę?

    • 50 6

    • A co po sobie zostawisz zgredzie?

      wypowiedź?

      • 0 0

    • Zapomniałes dodac ,,nipotrzebną,, fontanne na ładnym i zadbanym placu.

      • 3 1

    • Kolejny pomnik ksiunca albo Chrystusa Cesarza Universum

      do postawienia w śródmieściu na środku chodnika.
      Wydatek poniżej bańki, a zwróci się podczas kampanii wyborczej we wszystkich kościołach.

      • 2 2

    • Na fontannę przyjdzie czas...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane