• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia likwiduje autobus na lotnisko w Rębiechowie

Patryk Szczerba
24 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A były w całości finansowane przez Gdynię. Autobusy linii 4A były w całości finansowane przez Gdynię.

Linia autobusowa 4A jeżdżąca z centrum Gdyni przez Karwiny i Dąbrowę na lotnisko w Gdańsku 10 grudnia przestanie funkcjonować. - Wtedy zostają uruchomione przystanki PKM Karwiny i Stadion - tłumaczą przedstawiciele ZKM Gdynia. Wśród pasażerów zawrzało.



Czy popierasz decyzję o likwidacji linii 4A?

Linię z Gdyni do lotniska uruchomiono pod numerem 510 na początku 2005 roku. Najpierw miała ona dwa kursy dziennie, trzy lata później było już 12 kursów, od 2009 roku - 14, a od 2012 - aż 16 kursów. W listopadzie 2013 roku, na skutek dużego zapełnienia, do obsługi kursów pracowniczych do firmy Intel wprowadzone zostały autobusy przegubowe.

Coraz więcej kursów

W czerwcu 2014 r. zmieniono oznaczenie linii z 510 na 4A - w celu odróżnienia od oferty gdańskiej i czytelniejszego wskazania na specjalną taryfę opłat. Od początku była utrzymywana w całości przez Gdynię. Obecnie autobus zaczyna swoją podróż przy dworcu w Gdyni. Kursuje przez centrum, Redłowo, ul. Wielkopolską i Chwaszczyńską, docierając do obwodnicy. Kończy kursowanie przy Porcie Lotniczym w Gdańsku.

Od lipca w dni powszednie pasażerowie mieli do dyspozycji 9 kursów, w soboty i święta 6. Planowo podróż trwa niecałe 40 minut, a sam rozkład jest dostosowany do częstotliwości lotów. Obowiązuje taryfa dla linii pospiesznych. Nie obowiązują bilety okresowe oprócz metropolitalnych.

Autobusem część osób dojeżdża i wraca także z pracy w okolicach lotniska. Są też tacy z Karwin, Wielkiego Kacka i Dąbrowy, którzy wybierali połączenie jako kolejny wariant dojazdu np. z i do stacji z SKM Redłowo.

Likwidacja, bo są nowe przystanki

Na wieść o tym, że od 10 grudnia linia 4A przestanie funkcjonować, wśród pasażerów zawrzało. Część z nich przekonuje, że autobusy mimo korków docierały zawsze na miejsce w przeciwieństwie do pociągów PKM, które często są odwoływane. Inni zwracają uwagę, że rozkład odjazdów z Karwin i Stadionu nie pokryje potrzeb pasażerów, dodając, że odjazdy 4A do tej pory świetnie uzupełniały się z PKM.

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że to decyzja ostateczna. Główny powód likwidacji to uruchomienie przystanków kolejowych Karwiny i Stadion. Do tej pory linia 4A ostała się, bo władze Gdyni uznały, że kiepskie dojście do stacji Wielki Kack - skąd do 10 grudnia odjeżdżają pociągi PKM - mogło być na tyle dużym utrudnieniem dla chcących dostać się na lotnisko, że autobus był konieczną alternatywą.

- Linia 4A zapewniała połączenie Gdyni z Portem Lotniczym w sytuacji braku linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i miała być zlikwidowana z chwilą uruchomienia przewozów na nowej linii kolejowej. Ze względu na peryferyjne położenie stacji Gdynia Wielki Kack i trudne dojście do niej - szczególnie w warunkach pobliskiej budowy nowego przystanku kolejowego oraz brak przystanku kolejowego na linii 201 w rejonie Redłowa, zdecydowano się na pozostawienie tej linii do czasu uruchomienia dwóch nowych przystanków kolejowych w Gdyni - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Marszałek zaskoczony decyzją o likwidacji autobusu

Między wierszami pracownicy gdyńskiego organizatora transportu sugerują, że pozostawienie autobusów na trasie mogłoby być traktowane przez marszałka województwa pomorskiego jako konkurencja dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dementuję te informacje. Jedyne rozmowy z samorządami, w tym Gdynią, dotyczą włączenia się w finansowanie PKM, by jeździła częściej, ale nic poza tym. Żadnych nacisków na likwidację 4A nie było. Wręcz przeciwnie - zależy nam na tym, by było jak najwięcej opcji dojazdowych do lotniska, promujemy transport publiczny. Poza wszystkim - nie mamy mocy sprawczej, by wpływać na miejskie linie - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Czytaj również: Dlaczego Gdynia i Gdańsk nie dofinansują połączeń PKM?

Dodatkowym problemem miały być rosnące korki na trasie, które powodowały opóźnienia pojazdu oraz ograniczenia w prędkości autobusów do 65 km/h, przez co na obwodnicy inni kierowcy musieli zwalniać. Poza tym, od momentu uruchomienia PKM, liczba pasażerów spadała.

Drogie utrzymanie, niskie wpływy z biletów

- Z obsługi 4A wycofane zostały autobusy przegubowe i praktycznie nie było już przewozów w relacji centrum Gdyni - Port Lotniczy, dominowali pasażerowie do i z Karwin. Liczba pasażerów systematycznie od tego czasu spada - podkreśla Gromadzki.
Najistotniejszą rolę mogły odegrać pieniądze. Jak informuje ZKM Gdynia w 2016 r. na obsługę linii 4A zaplanowano 1,191 mln zł, ale zła sytuacja ruchowa (zatory, wypadki) na jej trasie powodowała konieczność wielokrotnego włączania dodatkowych, regulacyjnych autobusów rezerwowych, co zwiększyło roczne koszty jej funkcjonowania do 1,4 mln zł.

- Permanentne angażowanie pojazdów rezerwowych na linię 4A zmniejszało też sprawność systemu rezerw dla reszty sieci komunikacyjnej. Tymczasem przychody z biletów w 2016 r. wyniosły zaledwie 9 proc. kwoty planowanych wydatków, czyli około 107 tys. zł w skali roku. Jest to jedna z linii o najniższych wskaźnikach pokrycia kosztów przychodami w całej sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni i wskutek spadku liczby pasażerów, wskaźnik ten dalej spada - precyzuje Gromadzki.
Gdańsk nie likwiduje

Linii łączących lotnisko z dzielnicami i centrum nie zamierza likwidować Gdańsk. Do Portu Lotniczego docierają 110, 210 i nocne połączenie N3. Linia 122, która odjeżdża aż z Sopotu jest współfinansowana przez to miasto.

- Traktujemy PKM jako uzupełnienie naszej oferty. Pasażerowie traktują te środki wymiennie. Jesteśmy miastem przyjaznym turystom, więc jak największa liczba połączeń jest zasadna. Według mojej wiedzy nigdy nie było rozmów o likwidacji części połączeń - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Czytaj też: Linia kolejowa - Trójmiasto - lotnisko

Miejsca

Opinie (363) 10 zablokowanych

  • Gdynia Sosnowcem północy (2)

    • 80 13

    • Sosnowiec Gdynią Zagłębia (napisał bym Śląska, ale aż tak okrutny nie jestem)

      • 5 0

    • Sosnowiec zwija sie znacznie szybciej.

      Kiedys, pod koniec lat 80ych, byl wiekszy od Gdyni. Teraz Gdynia, co prawda powoli, ale jednak malejaca, ma 246 tysiecy mieszkancow. Sosnowiec 204 tysiace. W 1990 mial 258 tysiecy. Sosnowiec co roku traci ze 2 tysiace mieszkancow. Gdynia okolo 600.

      • 2 0

  • szczurek do dymisji!

    • 39 12

  • Wolny rynek (3)

    Jeśli będzie zapotrzebowanie, pojawi się prywatny bus na dokładnie tej samej linii i będzie woził pasażerów za rynkowo uwarunkowaną stawkę. To przecież nie musi być autobus miejski...

    • 32 27

    • Nie ma czegoś takiego jak wolny rynek (2)

      • 11 3

      • (1)

        był by gdyby nie
        -podatki
        -certyfikaty
        -podatki
        -kontrola techniczna
        -podatki
        -koszty zatrudnienia
        -podatki

        i jeszcze
        podatki

        ale "narut" chce większych datków (pińcet plus) a nie mniejszych podatków,
        zawsze wybierze komunę

        • 15 3

        • Byłby gdyby nie syndykaty i zachodnie koncerny. Najpierw jest dumping, wykończenie mniejszych a potem jedna firma na rynku (względnie kilka ale ustawionych). Taki "wolny rynek".

          • 4 1

  • "kiepskie dojście do stacji Wielki Kack mogło być na tyle dużym utrudnieniem dla chcących dostać się na lotnisko, (1)

    że autobus był konieczną alternatywą "

    Czyli rozumiem, ze autobus jezdził w zasadzie dla tych osób ktore chciały sie dostac z Karwin na lotnisko, tak?

    • 31 4

    • Nie, A4 jezdzi dla ludzi z Karwin, z Fikakowa, z Redłowa, Orłowa.

      • 0 0

  • szczur kat miasta!! Z każdym dniem jest gorzej!!! (1)

    • 43 15

    • No raczej nie gorzej niż w Gdańsku z Ad amowiczem. Tego cwaniaka trzeba się pozbyć

      • 1 2

  • Słusznie bo będą mieć swoje `lotnisko Monachium` na Babich Dołach czy Kosakowie....nie wiem gdzie to bo na wieś rzadko jeżdżę! (1)

    Proponuję imienia towarzysza prezesa TW Balbina!

    • 29 29

    • lecz się kretynie!

      • 8 0

  • Brawo Gdynia. Nie chce mieć nic wspólnego z TW Bolek (1)

    Bedzie miała swoje lotnisko.

    • 20 44

    • To sobie polatasz z Kosakowa :p

      • 1 0

  • OK (2)

    a kiedy linia autobusowa na lotnisko w Kosakowie?

    • 32 8

    • kiedy remont drogi dojazdowej do tego lotniska?!?

      • 16 1

    • NIGDY

      • 8 1

  • same świetne pomysły! (1)

    Usunąć linię 4A, ale zostawić 4F - kursującą do terminala promowego Stena Line, w której to lini nie widziałam choćby jednego pasażera. Autobusy jeżdżą na pusto - bo z centrum miasta bez problemu można dojechać tam także chociażby linią 150 czy 105, które kursują bez problemu. W Gdyni utrzymuje się ostatnio bardzo wyraźny trend nagminnego "umilania" i "uprzyjemniania" życia mieszkańców - w każdym aspekcie życia.

    • 101 6

    • Za 4F płaci Stena nie miasto

      • 8 0

  • ręce precz od 210

    a wasze gadanie towarzyszu Gołąb zda się psu na budę

    • 20 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane