• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia likwiduje autobus na lotnisko w Rębiechowie

Patryk Szczerba
24 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A były w całości finansowane przez Gdynię. Autobusy linii 4A były w całości finansowane przez Gdynię.

Linia autobusowa 4A jeżdżąca z centrum Gdyni przez Karwiny i Dąbrowę na lotnisko w Gdańsku 10 grudnia przestanie funkcjonować. - Wtedy zostają uruchomione przystanki PKM Karwiny i Stadion - tłumaczą przedstawiciele ZKM Gdynia. Wśród pasażerów zawrzało.



Czy popierasz decyzję o likwidacji linii 4A?

Linię z Gdyni do lotniska uruchomiono pod numerem 510 na początku 2005 roku. Najpierw miała ona dwa kursy dziennie, trzy lata później było już 12 kursów, od 2009 roku - 14, a od 2012 - aż 16 kursów. W listopadzie 2013 roku, na skutek dużego zapełnienia, do obsługi kursów pracowniczych do firmy Intel wprowadzone zostały autobusy przegubowe.

Coraz więcej kursów

W czerwcu 2014 r. zmieniono oznaczenie linii z 510 na 4A - w celu odróżnienia od oferty gdańskiej i czytelniejszego wskazania na specjalną taryfę opłat. Od początku była utrzymywana w całości przez Gdynię. Obecnie autobus zaczyna swoją podróż przy dworcu w Gdyni. Kursuje przez centrum, Redłowo, ul. Wielkopolską i Chwaszczyńską, docierając do obwodnicy. Kończy kursowanie przy Porcie Lotniczym w Gdańsku.

Od lipca w dni powszednie pasażerowie mieli do dyspozycji 9 kursów, w soboty i święta 6. Planowo podróż trwa niecałe 40 minut, a sam rozkład jest dostosowany do częstotliwości lotów. Obowiązuje taryfa dla linii pospiesznych. Nie obowiązują bilety okresowe oprócz metropolitalnych.

Autobusem część osób dojeżdża i wraca także z pracy w okolicach lotniska. Są też tacy z Karwin, Wielkiego Kacka i Dąbrowy, którzy wybierali połączenie jako kolejny wariant dojazdu np. z i do stacji z SKM Redłowo.

Likwidacja, bo są nowe przystanki

Na wieść o tym, że od 10 grudnia linia 4A przestanie funkcjonować, wśród pasażerów zawrzało. Część z nich przekonuje, że autobusy mimo korków docierały zawsze na miejsce w przeciwieństwie do pociągów PKM, które często są odwoływane. Inni zwracają uwagę, że rozkład odjazdów z Karwin i Stadionu nie pokryje potrzeb pasażerów, dodając, że odjazdy 4A do tej pory świetnie uzupełniały się z PKM.

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że to decyzja ostateczna. Główny powód likwidacji to uruchomienie przystanków kolejowych Karwiny i Stadion. Do tej pory linia 4A ostała się, bo władze Gdyni uznały, że kiepskie dojście do stacji Wielki Kack - skąd do 10 grudnia odjeżdżają pociągi PKM - mogło być na tyle dużym utrudnieniem dla chcących dostać się na lotnisko, że autobus był konieczną alternatywą.

- Linia 4A zapewniała połączenie Gdyni z Portem Lotniczym w sytuacji braku linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i miała być zlikwidowana z chwilą uruchomienia przewozów na nowej linii kolejowej. Ze względu na peryferyjne położenie stacji Gdynia Wielki Kack i trudne dojście do niej - szczególnie w warunkach pobliskiej budowy nowego przystanku kolejowego oraz brak przystanku kolejowego na linii 201 w rejonie Redłowa, zdecydowano się na pozostawienie tej linii do czasu uruchomienia dwóch nowych przystanków kolejowych w Gdyni - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Marszałek zaskoczony decyzją o likwidacji autobusu

Między wierszami pracownicy gdyńskiego organizatora transportu sugerują, że pozostawienie autobusów na trasie mogłoby być traktowane przez marszałka województwa pomorskiego jako konkurencja dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dementuję te informacje. Jedyne rozmowy z samorządami, w tym Gdynią, dotyczą włączenia się w finansowanie PKM, by jeździła częściej, ale nic poza tym. Żadnych nacisków na likwidację 4A nie było. Wręcz przeciwnie - zależy nam na tym, by było jak najwięcej opcji dojazdowych do lotniska, promujemy transport publiczny. Poza wszystkim - nie mamy mocy sprawczej, by wpływać na miejskie linie - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Czytaj również: Dlaczego Gdynia i Gdańsk nie dofinansują połączeń PKM?

Dodatkowym problemem miały być rosnące korki na trasie, które powodowały opóźnienia pojazdu oraz ograniczenia w prędkości autobusów do 65 km/h, przez co na obwodnicy inni kierowcy musieli zwalniać. Poza tym, od momentu uruchomienia PKM, liczba pasażerów spadała.

Drogie utrzymanie, niskie wpływy z biletów

- Z obsługi 4A wycofane zostały autobusy przegubowe i praktycznie nie było już przewozów w relacji centrum Gdyni - Port Lotniczy, dominowali pasażerowie do i z Karwin. Liczba pasażerów systematycznie od tego czasu spada - podkreśla Gromadzki.
Najistotniejszą rolę mogły odegrać pieniądze. Jak informuje ZKM Gdynia w 2016 r. na obsługę linii 4A zaplanowano 1,191 mln zł, ale zła sytuacja ruchowa (zatory, wypadki) na jej trasie powodowała konieczność wielokrotnego włączania dodatkowych, regulacyjnych autobusów rezerwowych, co zwiększyło roczne koszty jej funkcjonowania do 1,4 mln zł.

- Permanentne angażowanie pojazdów rezerwowych na linię 4A zmniejszało też sprawność systemu rezerw dla reszty sieci komunikacyjnej. Tymczasem przychody z biletów w 2016 r. wyniosły zaledwie 9 proc. kwoty planowanych wydatków, czyli około 107 tys. zł w skali roku. Jest to jedna z linii o najniższych wskaźnikach pokrycia kosztów przychodami w całej sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni i wskutek spadku liczby pasażerów, wskaźnik ten dalej spada - precyzuje Gromadzki.
Gdańsk nie likwiduje

Linii łączących lotnisko z dzielnicami i centrum nie zamierza likwidować Gdańsk. Do Portu Lotniczego docierają 110, 210 i nocne połączenie N3. Linia 122, która odjeżdża aż z Sopotu jest współfinansowana przez to miasto.

- Traktujemy PKM jako uzupełnienie naszej oferty. Pasażerowie traktują te środki wymiennie. Jesteśmy miastem przyjaznym turystom, więc jak największa liczba połączeń jest zasadna. Według mojej wiedzy nigdy nie było rozmów o likwidacji części połączeń - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Czytaj też: Linia kolejowa - Trójmiasto - lotnisko

Miejsca

Opinie (363) 10 zablokowanych

  • Lotnisko Gdynia Kosakowo już wkrótce zacznie przyjmować pasażerów - Gdynia Górą (2)

    • 12 18

    • Chyba uchodźców

      • 6 0

    • Nowe lotnisko

      lotnisko tw bolek zaorać ! Nowa świetna lokalizacja Gdynia !

      • 0 0

  • Chciałbym poznać zdanie UM Gdynia. Rozumiem, ze ZKM jako spółka miejska rozumiem

    • 11 3

  • To ja proponuję nie wypuszczać w ogóle pojazdów na trasy w godzinach 6-9 i 13-17. Bo przecież są korki, opóźnienia, a inni kierowcy jadą szybciej.
    #logika

    • 28 1

  • 9 połączeń autobusowych linii 4A - 19 połączeń kolejowych na linii S10 (5)

    Operta kolejowa przekonuje!

    DUBLOWANIE POŁĄCZEŃ
    Odjazd Port Lotniczy -> Gdynia

    Pociąg: 6:45 -> 07:13
    Autobus: 6:50 -> 07:33

    Pociąg: 7:59 -> 08:23
    Autobus: 8:00 -> 08:43

    Pociąg: 9:15 -> 09:40
    Autobus: 9:30 -> 10:13

    Pociąg: 10:15 -> 10:41
    Autobus: 10:30 -> 11:13

    Pociąg: 12:17 -> 12:42
    Autobus: 12:10 -> 12:53

    Pociąg: 15:15 -> 15:40
    Autobus: 15:00 -> 15:44

    Pociąg: 16:59 -> 16:25
    Autobus: 17:05 -> 17:49

    Pociąg: 18:07 -> 18:30
    Autobus: 18:30 -> 19:13

    Pociąg: 21:15 -> 21:41
    Autobus: 21.15 -> 21:57

    Dodaktowo pociąg będzie kursował:
    Port L. -> Gdynia
    7:19 -> 7:43
    11:06 -> 11:31
    13:18 -> 13:43
    14:15 -> 14:40
    16:31 -> 16:57
    19:09 -> 19:35
    19:45 -> 20:11
    20:15 -> 20:41
    22:00 -> 22:26

    Czas podróży pociągiem: 26 minut
    Czas podróży autobusem: 43 minut

    Ale nadal nie zajadą pasażerowie na godzinę 5:00 na lotnisko. Nie było autobusu, nię ma nadal pociągu!

    • 35 6

    • W zkm Gdynia nie potrafią układać rozkladow jazdy

      Powinni równomiernie rozłożyć kursy i klient by się znalazł.

      • 1 0

    • Autobus o 4.05 z Gdyni - linia 4A jest w Rębiechowie ok.5 ...

      • 1 0

    • Oferta przekonuje pod warunkiem, że pociąg odjedzie

      A to że nie odjedzie zdarza się coraz częściej

      • 2 0

    • Jest autobus na 5 :)

      • 0 1

    • 4rano

      Autobus z Gdyni 4 rano na lotnisku spokojnie przed 5 duzo pasazerow odlatujacych o 6, pociagow o tej porze brak

      • 0 0

  • Skandal

    • 15 6

  • 4a czy 4f

    Niech lepiej zlikwiduja 4f gdzie autobus naprawde wozi powietrze

    • 28 5

  • zenada (1)

    Gdynia to wioska co widac i slychac.

    • 19 8

    • niestety

      ale pomnikami za to dobrze stoi....

      • 6 1

  • Może gdyby PKM miała normalną częstotliwość kursowanie (~15min) to miałoby to sens. 4A kursował zdecydowanie za rzadko a i tak jeździł pełny. Przydałoby się więcej kursów a nie likwidacja linii.

    • 24 4

  • Gdynia Miasto Upadłe

    • 20 7

  • heheh (2)

    no bo Gdynia ma teraz swoje lotnisko.....tzw general awiation co oznacza lotnisko dla awionetek chachacha, a tak piali z zachwytu że niby cos wygrali.....

    • 27 9

    • Rębiechowo (1)

      Lotnisko niedolotow. Niemcy mieli lotnisko na Zaspie. Bo byli praktyczni.

      • 4 6

      • Mieli samoloty wymagające krótkiego pasa startowego, a Rębiechowo było i tak za granicą.

        Osobiście latałem z Zaspy do Krakowa i Warszawy. Anem 24 ;-) Było mnie stać! A teraz nie.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane