• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowe mieszkania głównie na zachodzie

Michał Sielski
19 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wbrew pozorom, sporo inwestycji mieszkaniowych będzie jeszcze realizowanych w centrum Gdyni. Wbrew pozorom, sporo inwestycji mieszkaniowych będzie jeszcze realizowanych w centrum Gdyni.

Miasto będzie rozwijało się przede wszystkim w kierunku zachodnim, ale zabudowa mieszkaniowa możliwa jest również w innych dzielnicach, a nawet w samym centrum. Nie wszyscy, którzy planowali na tym zarobić, zdołają jednak sprzedać swoją ziemię deweloperom.



Czy mieszkania budowane na krańcach miasta to dobry pomysł?

Gdynia nie ma większych szans na poszerzenie granic administracyjnych. Praktycznie nie ma terenów, które miasto mogłoby wchłonąć, bo z jednej strony jest Sopot, z drugiej Rumia, a od wschodu morze. Możliwy jest więc praktycznie tylko wewnętrzny rozwój na zachodzie miasta - czyli w okolicach Chwarzna czy Wiczlina. I właśnie tam powstanie najwięcej osiedli mieszkaniowych.

Trwają już opracowania planów zagospodarowania przestrzennego, które pozwolą na budowę w tym rejonie dużych osiedli mieszkaniowych. Ale mniejsza, kameralna i zdecydowanie droższa zabudowa, pojawi się również w innych punktach miasta. Niedawno rozstrzygnięto konkurs architektoniczny Nowe Orłowo, który jest pierwszym krokiem na postawienie tam osiedla.

W centrum miasta, na terenach po prywatyzowanym Dalmorze zobacz na mapie Gdyni, również mają pojawić się mieszkania. Podobnie na tzw. międzytorzu zobacz na mapie Gdyni. Te lokalizacje będą w przyszłości osią planowanej strefy prestiżu.

- Są też wolne tereny na Pogórzu i Obłużu. Poza tymi miejscami pozostają jedynie miejsca na tzw. plomby, czyli uzupełnianie istniejącej już zabudowy - mówi Ryszard Toczek, naczelnik gdyńskiego Biura Rozwoju Miasta.

Urzędnicy liczą też na dobrą współpracę z sąsiednimi gminami. W graniczącym z Gdynią Kosakowie domy budują w większości wyprowadzający się z miasta gdynianie. Podobnie jest w innych ościennych miejscowościach.

- Wspólna polityka przestrzenna jest korzystna dla wszystkich stron. Niektórzy wolą mieszkać w centrum i mieć blisko np. do kina, inni wolą ciszę poza miastem. Dlatego w ramach aglomeracji warto znaleźć miejsce dla każdego - mówi Ryszard Toczek.

Nie wszyscy są jednak zadowoleni z kierunków rozwoju miasta. I są wśród nich nawet ci, którzy... liczyli na taki rozwój. Kością niezgody są bowiem powstające właśnie plany zagospodarowania przestrzennego. Na części działek w zachodnich dzielnicach, głównie tych, które są w posiadaniu deweloperów, planowana jest budowa bloków. Inne zostaną jednak przeznaczone na tereny rekreacyjne - parki, ścieżki rowerowe itd.

- Dowiedziałem się właśnie od urbanistów, że na mojej działce powstaną głównie tereny zielone - mówi właściciel kilku tys. m kw. ziemi na zachodnich krańcach Gdyni. - Najbardziej denerwuje mnie jednak to, że na sąsiednich działkach deweloperów dopuszczona będzie zabudowa mieszkaniowa. Jak widać, duży może więcej - kręci głową nasz czytelnik.

Z takim stwierdzeniem stanowczo nie zgadza się rzecznik gdyńskiego magistratu.

- Plany nie są przygotowywane pod deweloperów, którzy, kupując grunty przed uchwaleniem dopuszczonych form zabudowy, ryzykują podobnie, jak inni. Mają jednak szerszy wachlarz możliwości: zamawiają zdjęcia satelitarne, analizy gruntu itd. Plany są bowiem opracowywane przez urbanistów, którzy kierują się interesem społecznym, a nie firmy czy jednostki. Dlatego osiedla powstają np. na równej części działki, a tam, gdzie jest naturalny staw czy las, najczęściej projektowane są tereny zielone - mówi Joanna Grajter.

- Poza tym nawet za tereny pod drogi czy ścieżki rowerowe gmina lub deweloper musi zapłacić stawki rynkowe, więc jeśli ktoś kupował tam przed laty ziemię jako inwestycję, na pewno na tym nie straci - podkreśla.

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • "Na zachodzie bez zmian" (5)

    • 8 1

    • "i na wschodzie bez zmian"

      "Na północy noce zimne ,
      na południu wprost przeciwnie."

      ;P

      • 1 0

    • niestety (3)

      A chcieliśmy kupić mieszkanie w Gdyni, ale niestety NIE MA GDZIE. Pod tym względem w Gdańsku dostaliśmy dużo lepszy i arakcyjniejszy wybór. W Gdyni albo Sokółka / Chwarzno - kiepsko skomunikowane z centrum albo Oksywie - bez obrazy - KONIEC ŚWIATA.. Szkoda.

      • 5 0

      • skomunikowanie Chwarzna wkrótce się poprawi - będzie przebudowany węzeł na chwarznie (1)

        i poszerzona chwarznieńska. Mieli też budować jakąś nową drogę z Wiczlina na Dąbrowę, ale nie wiem kiedy się za to zabiorą.

        • 2 0

        • wiara czyni cuda

          szczegolnie w temacie drog w zachodnich dzielnicach miasta. Cale szczescie ze Prezydenci miasta tez tam mieszkaja i stoja w korkach. To jedyna satysfakcja.

          • 5 0

      • nie przesadzaj

        W ciagu ostatnich kilku lat skomunikowanie północnych dzielnic Gdyni bardzo się poprawiło. Infrastruktura drogowa przede wszystkim. Estakada, Wiśniewskiego - 10 minut i jestes w centrum, 5 minut i wjeżdżasz na obwodnicę. W pełni rozwinięta infra osiedlowa: sklepy, usługi, szkoły itp.

        Wyprowadziłem się z obłuża/oksywia na Sokółkę własnie. Nie żebym narzekał, ale w porównaniu Sokółka to wieś.

        • 4 2

  • inwestują na zachodzie miasta bo tam mieszka Prezydent

    inwestują na zachodzie miasta bo tam mieszka Prezydent

    • 2 2

  • Developerzy mają jednak szerszy wachlarz możliwości...

    Rychu: Cześć, wiesz no.... k**** po co dzwonię? Załatwisz?
    Grzechu: Wiem, k****. Jak mówię, że załatwię- to załatwię k****.

    • 3 0

  • (2)

    Jesteście zdziwieni, że deweloperzy kupili działki tam, gdzie teraz w planach są nowe osiedla. Ale to nie znaczy, że mamy do czynienia z wielkim przekrętem, tylko że deweloper wie co robi kupując działkę w takim miejscu. Bo niby gdzie ma kupić? Gdzieś gdzie wiadomo, że nigdy osiedli nie będzie? Po co?

    Ktoś dobrze powiedział, że potrzeba nam miast w stylu skandynawskim a nie amerykańskim. Na całe szczęście kiedy polskie miasta ruszają z rozbudową, to świat już wie że ustawianie miasta pod samochody to ślepy zaułek. Mamy więc szanse przeskoczyć kilkadziesiąt lat błędów.

    Inna sprawa to to, że są i będą ludzie, dla których drogi po osiem pasów to rozwiązanie wszelkich problemów komunikacyjnych. Część z nich pójdzie po rozum do głowy, ale część zostanie przy swojej ślepej wierze i to oni będą najgorszym społecznym elementem w przyszłości (i ich dzieci obecnie wychowywane w przekonaniu, że trzeba wszędzie tyłek zawieźć samochodem).

    • 4 2

    • a niby skąd developer wie gdzie ma kupić działki? jeżeli nie ma zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu?oczywiście ma doskonałych analityków;) czy może ktoś mu podpowiada w UM? a może po prostu kupuje ziemię pod którą tworzy się właściwy plan...właściwy dla zainteresowanego....Nie jest sztuką inwestycyjną kupić w środku miasta działkę budowlaną, czy rolną, gdzie teren z góry przeznaczony jest na zabudowę mieszkaniową.

      • 2 0

    • Doskonały komentarz !!

      • 2 0

  • No dobrze, bardzo dobrze, ale...

    1. Nowe Orłowo - może być pięknie i ekskluzywnie jeśli powstanie tam zabudowa a la Prokom Investment przy molo. Budowali chyba Austriacy. Odległości między budynkami, niska zabudowa, ciekawa elewacja. Nie mylić z "bunkrami" vis-a-vis Maxima. Jeżeli powstaną 4 piętrowe bloki to Miasto schrzani architektonicznie jeden z ostatnich ciekawych zakątków. Mam nadzieję, że nie będzie to "masówa" a la Witawa.

    2. Czy w związku z ruchem na zachód, czy powstaną dodatkowe pasy na obecnej drodze? Obecnie już tam się stoi 45 minut (latem), zimą ponad godzina.

    • 1 0

  • Ogródki działkowe (5)

    Pamiętajmy jeszcze o ogródkach działkowych w centrum miasta między Zwycięstwa a linia kolejową na wysokości Psiej Górki.

    W tym Gdynia też jest mocna NIESTETY

    Plan zagospodarowania zalegalizował istniejące tam działki - slamsy.

    • 41 4

    • No faktycznie WSTYD i HAŃBA!!!

      komu na tym burdelu i bałaganie w centrum Gdyni zależy?

      • 1 0

    • Co do działek na PÓŁKownika Dąbka to decyzja już zapadła. (1)

      Za 5 lat będzie po działkach.

      • 4 0

      • Ciekawe

        A kto podjął tą decyzje? I co tam ma stanąć?

        • 0 0

    • na nich jezszce przyjdzie czas, na razie nie ma warunków rynkowych

      na komunalne zagospodarowanie tego terenu, slumsy były tak dlatego, że nie było legalizacji, teraz moze tak być, że slumsy zmienią się w osiedla, a może znajdzie się deweloper, który wykupi działkowców, czas pokaże

      • 4 1

    • Co ty wiesz o działkach ?

      Sam pewnie mieszkasz w klatce typu M3 lub M2 i to jeszcze
      z mamusią,tatusiem,siostrzyczką,babcią itd.

      • 3 10

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (1)

      Dokładnie "Wpuszczenie w korek"

      • 0 0

      • edit "wpuszczeni"

        • 0 0

  • kolejne 30 tysięcy samochodów na ul. Wielkopolskiej:)))) (5)

    wg UM w ciągu 10 lat na terenie Gdyni Zachód (Chwarzno, Wiczlino, Dąbrowa i Wielki Kack) mają powstać kolejne osiedla, w których może się osiedlić nawet 30 tys. osób.

    • 2 0

    • trzeba się nauczyc korzystać z komunikacji publicznej (3)

      i własnych nóg (rower), a miasto powinno zadbać o to by ta komunikacja była na jak najwyższym poziomie, no i budować drogi i parkingi dla rowerów. Zadaniem miasta jest zadbać o to by rowerzysta, czy mieszkaniec korzystający z komunikacji publiczej czuł się bezpiecznie i komfortowo, tak by korzystanie z tych środków transportu było opłacalne, a z samochodu nie. Rower/autobus w mieście zawsze ma mieć pierwszeństwo przed samochodami.
      a tak poza tym 30 tyś osób to nie jest 30 tyś samochodów.

      • 1 0

      • no może wybudować "tunelowe ściezki rowerowe"? (2)

        Bo do dnia dzisiejszego są w Gdańsku nieodśnieżone:))) A Gdyni nie stać na takie niepotrzebne wywalanie publicznej kasy i gospodarowanie jak w Gdańsku. A następnie przez pół roku nieużywane.
        Wymyśl coś lepszego wtedy zgoda.

        • 1 1

        • a co tu wymyslac, nie ma lepszego rozwiązania dla miasta od transportu zbiorowego i rowerów (1)

          Jakby była infrastruktura i więcej ludzi poruszało się rowerami niz samochodami to nie widzę problemu w odśnieżani dróg rowerowych skoro odsinieża się samochodowe. A jak nie umiesz jeździć na rowerze to wybierasz autobus, kolejkę itp

          • 1 1

          • "A jak nie umiesz jeździć na rowerze"

            ja chyba umiem jeździć, ale to i tak spowodowało, że na gdańskiej (pod spodem oblodzonej) ścieżce połamałem dwa żebra i uległem ogólnemu poważnemu potłuczeniu:((
            A jeżdżę nie tylko po Polsce. Na ostatnich koksach zafrapowały mnie dokonania rowerowych podróżników i nawet z paroma rozmawiałem. I co się dowiedziałem "wystarczy mieć rower, determinacje i pasie". Więc jestem za rozwijaniem ścieżek w TPK pomiędzy dzielnicami dla rożnych stopni trudności, natomiast te komunikacyjne niech sfinansuje; województwo, unia, ....
            Gdyni nie jest stać, aby wybudować coś co jest następnie nie używane.

            • 1 1

    • "30 tysięcy samochodów" to lekko licząc

      Gdynia w tym okresie ma się zwiększyć minimum o 60 tys. Ci ludzie muszą gdzieś mieszkać, gdzieś pracować,....

      • 0 0

  • Czas na Anschluss Rumi, Kosakowa do Gdyni!!! (1)

    Kosakowo korzysta cały czas z dobrodziejstw Gdyni jak np ZKM itp...więc niech płacą podatki do Gdyni!!
    Rumia jest nie naturalnym tworem i powinna już dawno być przyłączona do Gdyni!!

    • 11 2

    • Z tego, co wiem, to gmina kosakowo pokrywa częściowo utrzymania linii autbusowych.

      • 0 0

  • polityka inwestycyjna UM Gdyni

    Dróg na zachód nie będzie, bo nie leży to w interesie miasta (koszty). Lepiej wznosić Sea Towers, halę sportową, narodowy stadion rugby, stadion piłkarski itp, bo to generuje dochód. Przykład: nowo otwarty Dom Pomocy Społecznej zbudowany przez miasto w samym środku dzielnicy domków jednorodzinnych na Pustkach Cisowskich nie ma drogi dojazdowej. Cały ruch do niego odbywa się wąziutką ulicą Pawią - drogą osiedlową.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane