• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zbada, gdzie w mieście jest najgłośniej

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ekrany akustyczne to najskuteczniejsza oręż w walce z hałasem w mieście, gdzie nie zawsze się podobają. Ekrany akustyczne to najskuteczniejsza oręż w walce z hałasem w mieście, gdzie nie zawsze się podobają.

Aktualizowanie mapy akustycznej i programu ochrony przed hałasem to wymóg ministerstwa środowiska i musi odbywać się regularnie co pięć lat. Ostatnie badania z Gdyni pochodzą z 2013 roku. Kolejne pojawią się w przyszłym roku i będą kosztowały miasto blisko 750 tys. zł. Co dadzą mieszkańcom?



Czy przeszkadza ci hałas w mieście?

Z hałasem w miastach trudno sobie poradzić. Wytwarzany przez samochody, których ciągle przybywa, zakłady przemysłowe czy pociągi, dla wielu stał się codzienną uciążliwością. Walka ze zbyt dużym natężeniem dźwięków w poszczególnych miastach mimo tego trwa. Do stałego nadzoru obliguje włodarzy ministerstwo środowiska, zlecając m.in. tworzenie map akustycznych, na podstawie których uciążliwości mają być w kolejnych latach eliminowane.

Trzecie opracowanie na temat hałasu

W Gdyni pierwsza taka mapa powstała w 2008 roku. Okazało się, że obowiązujące wtedy normy (65 dB) są przekroczone o 2-5 dB przy torach SKM w Leszczynkach zobacz na mapie GdyniOrłowie zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni, Śląskiej zobacz na mapie Gdyni i przy Stoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni. Najgorzej było przy obwodnicy, gdzie przekroczenia dochodziły do 10 dB. Następny dokument wraz z programem zwalczania hałasu światło dzienne ujrzał pięć lat później.

W tym czasie zmieniły się normy wprowadzane przez ministerstwo. Dodatkowych zabezpieczeń przestały wymagać miejsca, w których dokuczliwe dźwięki nie przekraczają 70 dB w dzień i 65 dB w nocy w Śródmieściu i odpowiednio 68 i 59 dB w terenie zabudowy wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego. Tym samym spadła w Polsce liczba mieszkańców miast zagrożonych uciążliwymi odgłosami oraz liczba miejsc wymagających ochrony akustycznej, za co resort skrytykowała Najwyższa Izba Kontroli.

Zmiany wpłynęły też bezpośrednio na Gdynię, gdzie największe przekroczenia zgodnie z normami pozostały przy obwodnicy. Sytuacja sukcesywnie - dzięki inwestycjom Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - poprawiała się. Nowe ekrany akustyczne zostały ustawione na Demptowie, Chwarznie, w najbliższych dniach skończy się ich montaż na wysokości Wielkiego Kacka. Docelowo obejmą większy obszar niż obecny 650-metrowy odcinek, czego domagają się mieszkańcy, ale dopiero po zakończeniu budowy Trasy Kaszubskiej.

W Śródmieściu pozostanie głośno

Swoją cegiełkę do ochrony przed hałasem dołożyła też kolej, montując ekrany akustyczne przy modernizacji trasy kolejowej z Gdyni do Warszawy. Zabezpieczenie przed hałasem pojawiło się m.in. przy ul. Śląskiej, czy wzdłuż ul. Lotników, gdzie było najgłośniej, choć nie wszystkim przypadła do gustu wysokość i estetyka zabezpieczeń, a część wątpi w ich skuteczność.

- Trudno walczyć z hałasem na Śląskiej, bo to Śródmieście i nie za bardzo mamy na to wpływ. Jeśli ktoś decyduje się na zamieszkanie w centrum, musi się liczyć - obok zalet - także z uciążliwościami - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Także dla mieszkańców

Kolejna elektroniczna mapa akustyczna dla Gdyni będzie gotowa do końca czerwca 2017 roku. Program ochrony środowiska przed hałasem gotowy będzie siedem miesięcy później i w 2018 roku zostanie przyjęty przez Radę Miasta. Całość łączy się też z rozbudową systemu monitoringu natężeń dźwięków.

- Pierwszy etap zamówienia obejmuje rozbudowę modułu monitoringu hałasu w mieście Gdyni. Aktualnie Gdynia posiada dwie stacje pomiarowe - na ulicy Morskiej oraz Śląskiej. Rozbudowa modułu monitoringu polega na dostawie trzech nowych stacji oraz na zainstalowaniu na okres co najmniej sześciu miesięcy pięciu stacji dodatkowych w celu wykonania pomiarów hałasu. Po upływie sześciu miesięcy i wykonaniu pomiarów hałasu, stacje dodatkowe zostaną zdemontowane - opowiada Sebastian Drausal, rzecznik prasowy UM w Gdyni.
Koszt całej inwestycji to blisko 750 tys. zł. Co da zwykłym mieszkańcom? Urzędnicy twierdzą, że całkiem sporo.

- Jednym z przykładów zastosowania mapy akustycznej może być choćby wybór lokalizacji pod inwestycję - czy to zakup mieszkania przez osobę prywatną, czy budowę żłobka przez samorząd. Oczywiście każda osoba, która zauważy, że w okolicy jest przekroczony poziom hałasu, może taki fakt zgłosić do odpowiedniego organu. W przypadku Gdyni będzie to Wydział Środowiska UM Gdyni - dodaje Sebastian Drausal.

Miejsca

Opinie (207) 1 zablokowana

  • W Orłowie nadal bez ekranów, mimo próśb mieszkańców (1)

    Choć poprzednie badania wykazały, ze przy torach SKM w Orłowie, np. przy ulicach Klonowej i Limbowej jest najgłośniej, ekranów jak nie było, tak nie ma. Mimo wielu próśb mieszkańców i petycji pisanych do władz miasta. Te badania to sztuka dla sztuki, nic z nich nie wynika.

    • 10 1

    • Bo szczurek ma gdzieś głosy mieszkańców i ich potrzeby. Niestety, ale jak coś chce się załatwić trzeba iść do p.Stępy. To jest konkretny gość....

      • 2 2

  • hałas w mieście jest uciążliwy

    Zwłaszcza centrum, Port i Hutnicza dlatego te ekrany może i są "nie zdrowe" ale jest trochę ciszej, nawet trolejbusy nie pomogą by było ciszej jedynie zmniejszyć ilość aut w mieście i ruch, niestety starsze silniki diesla bywają tak głośnie jak by traktor jechał, ogłuchnąć można dobrze że PKM Gdynia zainwestował w autobusy cng przynajmniej silnik pracuje cicho

    • 4 0

  • najlepszy oręż w walce z hałasem to nie żaden ekran tylko kontrolowane ograniczenie prędkości do 50
    więcej w mieście nie powinno się jeździć

    • 3 3

  • Jest też "Mapa akustyczna Gdyni" w necie można wyszukać ;)

    I nie tylko ekrany chronią przed hałasem: są i zielone nasypy, groble z roślinnością no i sama ROŚLINNOŚĆ ZIMOZIELONA.

    Czy teraz musimy szpecić miasta ekranami jak kurniki. Na Mazowszu mamy jeden wielki kurnik.

    • 8 0

  • (2)

    W Gdyni jest naprawde glosno. Zrobilo sie juz jak w Warszawce, gdzie huk od samochodow jest tak glosny, ze nie da sie tam dlugo wytrzymac.
    To samo w Gdyni. Potworny halas samochodowy.
    Im wiecej samochodow i szerokich tras dla samochodow, gdzie mozna szybko jezdzic tym wiekszy halas.

    • 20 2

    • A gdzie są drogi gdzie można szybko jeźddzieć ... (1)

      Poza tym jeśli zwolni się tempo wprowadzając strefy "20" lub "30" to zrobią się korki. Niby nic wielkiego, ale korki to spaliny i zaraz będzie jęczenie, że stoją w korkach i kopcą. A no kopcą. Na życzenie.

      • 5 5

      • Polecam przejsc sie wzdluz drogi w godzinie gdzie nie ma korku i samochody szybko jada. Mozna sie udusic od spalin. Nie widze roznicy miedzy stojacymi w korku a jadacymi szybko. Oprocz tego, ze szybko jadacy dodatkowo rycza silnikami.

        • 2 0

  • dB (1)

    Mieszkam w cichej dzielnicy i hałasów tu nie ma, ale...
    Drażnią mnie odgłosy kolejowe (SKM, PKP, PKM ) oraz, gdy tam jestem - szum z obwodnicy emitowany na Dąbrowę i to osiedle, gdzie jest ul Górnicza.

    • 2 3

    • pomyśl sobie, że to szum rzeki

      i gruchotanie kości gdy ogry gotują ludzi

      • 1 2

  • (2)

    Najgłośniej jest koło lotniska!

    • 13 1

    • To "oczywista oczywistość"

      A ludzie i tak się tam budują ...

      by potem narzekać ...

      • 1 2

    • Fajne, to lubię

      • 5 1

  • Walka z hałasem !?... (3)

    a trzepnięci motocykliści jak jeździli z wybebeszonymi tłumikami tak jężdżą !!! , a gliniarze mają to głęboko w ddupie ! -wolą suszareczki , stać w krzakach albo na estakadzie Kwiatkowskiego i dłubać w nosie ! , w takich Niemczech , nie do pomyślenia ! . Ale widać tu pewnie nie chodzi o logike tylko o wydojenie kasy ,jak z ekranami przez las na obwodnicy !.

    • 34 2

    • Co robi straż miejska??? (2)

      • 8 0

      • (1)

        lapie rowerzystow i babcie sprzedajace gacie.

        • 9 0

        • Święte krowy na rowerach

          powinny być łapane. A babcie sprzedające gacie też. Jak to wygląda (np. na dworcu)

          • 2 2

  • I po co te badania?

    Popatrzą na wykres, pokręcą głowami i nic nie zrobią z hałasem!

    • 3 1

  • Uprzejmie donoszę, że najgłośniej w Gdyni jest na Śląskiej/Morskiej i czasami na Władysława IV, (1)

    gdy "bogowie szos" na swoich pozbawionych tłumików motorach organizują wieczorne wyścigi oraz obszary wokół torowiska na odcinku SKM Wzgórze - Gdynia Główna, gdy przejeżdżają tamtędy składy towarowe lub hamują przyjeżdżające pociągi osobowe.

    Dziękuję, nagrody za badania nie potrzebuję, zrobiłem to pro publico bono.

    • 10 2

    • MTM za te same wnioski

      przytuli pewnie niezłą kasę

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane