• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • Pamiętam czasy gdy miano budować tę drogę.Łąka i nieużytki.A w rejonie budynku Spójdzielni Mieszkaniowej i parkingu przed nią była opuszczona już polowa strzelnica wojskowa.Chodziło się tam z kolegami i wykopywało pociski ze skarpy pod lasem.A łuski to były w rowach strzeleckich,dokładnie pod dzisiejszą jezdnią.I już wtedy miano zbudować drugą jezdnię ale problemem było ,,obcięcie"połowy cmentarza przy kościele p.w.Andrzeja Boboli.Czyli temat ma już jakieś 45 lat.

    • 1 0

  • Rozbudowa opóźniona

    Dwa pasy na Kwiatkowskiego to nie wszystko. Potrzebny jest drugi most na Płk. Dąbka lub poszerzenie 100% istniejącego i do tego bezkolizyjne rozjazdy na Kwiatkowskiego/Płk.Dąbka. Droga jest na tyle drożna jak jego najwęższa część a Kwiatkowskiego może mieć i 5 pasów to nic nie pomoże przy blokadach świetlnych ... a jeśli w tym samym czasie będzie budowa na Puckiej to wtedy czeka nas katastrofa komunikacyjna

    • 3 0

  • Czy to jest mowa o tym mieście Gdynia co leży koło kosakowa? (1)

    Na mój chłopski rozum jeżeli będą bus-pasy na jezdni po przebudowie z dwoma pasami to niewypał bo prawy bus pas będzie pusty a cały tłok pozostanie na lewym pasie . Powinno być trzy pasy w jedną stronę i wtedy może ten jeden być bus-pasem

    • 1 0

    • @mieszkaniec pięknego kosakowa powiedz gdzie zmiesisz tu 3+3 .Bo co mi wiadomo to projekt z lat 1970-1974 to jest 2+2 bo tak przygotowali ziemie podtą inwestycje

      • 0 0

  • Kompletny projekt budowlany oznacza....

    ...że zawiera on w sobie projekt organizacji ruchu. Tak więc wiadomo jest, czy buspas będzie czy nie. Kucyki nie konsultują niczego z "plebsem" gdyż są przekonani o własnej nieomylności. Pokazując w Rat-hausie wizualizację bez oznaczeń dla buspasa chcą zjednać sobie samochodziarzy i pokazać, że "będzie rozbudowa". Protestują "społecznicy" bo mają na uwadze drogę o przekroju 2x3 ( w tym 2x1 buspas). Tymczasem będzie 2x2 w tym 2x1 buspas, bo o tym mówi zatwierdzona dokumentacja projektowa. Tym samym przebudowa znowu wywoła konsternację czy wściekłość u tzw. szaraka, bo z jego punktu widzenia nie zmieni się nic. Generalnie można poprzeć działania miasta, ale tylko wówczas jeśli za budową buspasów pójdą radykalne zmiany w przebudowie modelu komunikacji miejskiej. Utrzymanie dotychczasowych działań mających na celu obronę podstawowego gdyńskiego fetyszu KM -bezpośredniości nie ma sensu, zwłaszcza gdy główni użytkownicy KM jeżdżą za darmo albo na biletach okresowych.

    • 1 0

  • dodo

    a po co tam bus pas, wymyslają i**otyzmy

    • 1 0

  • A wystarczyło zrobić rondo na połączeniu z płk. Dąbka... ale to za trudne jest ...

    Za mało kosztuje, sygnalizacji nie trzeba, mniej farby potrzeba ... same minusy

    • 1 0

  • Co to da

    Co z tego że poszerzy jak Dąbka tego nie przyjmie, w lewo wąski wiadukt a w prawo tylko dwa pasy

    • 1 0

  • ojeju

    a komu taka dziura jak gdynia potrzebna a nie lepiej oddac to saperom na wyburzenie niech sobie chłopaki na czymś troche poćwiczą

    • 1 0

  • remonty

    Przed ucieczką z urzędu - trzeba coś namieszać

    • 1 0

  • mieszkaniec

    I zrobi się na Dąbka !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane