• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia przegrała w sądzie w Luksemburgu w sprawie lotniska, ale to nie koniec

Michał Sielski
1 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Lotnisko jest już praktycznie gotowe. Sąd w Luksemburgu sugeruje, że można przystosować je do celów... wojskowych. Lotnisko jest już praktycznie gotowe. Sąd w Luksemburgu sugeruje, że można przystosować je do celów... wojskowych.

Sąd w Luksemburgu oddalił wniosek o zawieszenie wykonania decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej dla lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo. Gdynia może złożyć jednak kolejny wniosek o zawieszenie i skorzysta z tego prawa, zwłaszcza że zyskała silnego sojusznika - polski rząd został dopuszczony do sprawy i będzie wspierał miasto. W osobnym postępowaniu toczą się losy skargi na tę samą decyzję.



Czy Gdynia powinna ponosić kolejne koszty walki o cywilne lotnisko?

Bogusław Stasiak. Bogusław Stasiak.
Katarzyna Gruszecka-Spychała. Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomnijmy: skarga i wniosek o zawieszenie wykonania decyzji to efekt decyzji Komisji Europejskiej, która orzekła, że 91,7 mln zł, jakie otrzymała spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo z miejskiego budżetu, jest niedozwoloną pomocą publiczną. Chodziło przede wszystkim o złamanie zapisów odnoszących się do rynkowej konkurencji, bo gdyńskie lotnisko miało częściowo powielać operacje, które odbywają się w Rębiechowie.

Przedstawiciele miasta, które w znakomitej większości finansowało projekt ucywilnienia wojskowego do tej pory lotniska w Gdyni, nie zgodzili się z tym i odwołali się od tej decyzji do sądu w Luksemburgu. Złożyli też wniosek o wstrzymanie jej wykonalności. Obsługą prawną zajęła się kancelaria Domański Zakrzewski Palinka z Warszawy.

Czytaj więcej: 400 tys. zł dla prawników za skargę w sprawie lotniska.

Sąd oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, a w uzasadnieniu wypunktował jego błędy logiczne. Wskazał również na fakt, że to sama spółka złożyła wniosek o upadłość, więc nie można mówić, że wynika ona z decyzji Komisji Europejskiej. Zwłaszcza że nie wykorzystano jeszcze pełnej procedury, na którą zezwala polskie prawo.

"Spółka PLGK złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości w dniu 12 marca 2014 r. (...) Jak wynika z postanowienia sądu rejonowego w Gdańsku z dnia 7 maja 2014 r., wniosek ten uzasadniono faktem, że od dnia 28 lutego 2014 r. spółka PLGK borykała się z problemami finansowymi, gdyż nie mogła pozyskać finansowania od swych wspólników i ze źródeł zewnętrznych, a jej istniejące zobowiązania przekraczały wartość jej aktywów. Tymczasem we wniosku w przedmiocie środka tymczasowego skarżące, czyli gmina Gdynia i spółka PLGK, pominęły milczeniem zarówno fakt złożenia przez tę spółkę wniosku o ogłoszenie upadłości, jak i przyczyny złożenia tego wniosku. Dopiero Komisja w swych uwagach z dnia 12 maja 2014 r. wspomniała nie tylko o wniosku o ogłoszenie upadłości, ale także o wystosowaniu przez gminę Gdynia pisma z dnia 6 marca 2014 r., w którym spółka PLGK została wezwana do zwrotu spornej pomocy państwa." - czytamy w uzasadnieniu.

Zobacz także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

Sąd przekonuje także, że fakt, iż spółka nie ma żadnego majątku (jej własnością są głównie nieruchomości, które stanęły jednak na dzierżawionym od Skarbu Państwa gruncie), nie ma dla sprawy wielkiego znaczenia.

"(...) Co się wreszcie tyczy szkody polegającej na tym, że jeśli spółka PLGK zakończy działalność gospodarczą, to Skarb Państwa będzie mógł wypowiedzieć umowę użyczenia zawartą z gminą Kosakowo, która to gmina z kolei będzie mogła wypowiedzieć umowę dzierżawy zawartą z tą spółką, w efekcie czego infrastruktura wybudowana przez tę spółkę zostanie ponownie przekazana państwu bez żadnego wynagrodzenia." - czytamy w dalszej części uzasadnienia. Sąd sugeruje także, że istniejąca infrastruktura w większości z powodzeniem może posłużyć... wojsku, które działa na pozostałej części lotniska.

Decyzja Komisji Europejskiej, nakazująca zwrot 91,7 mln zł została więc potwierdzona. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która jest obecnie w upadłości, ma cztery miesiące na zwrócenie powyższej kwoty. Ale tylko teoretycznie. Bo Gdynia może złożyć kolejny wniosek o wstrzymanie decyzji KE.

- W momencie złożenia kolejnego wniosku o wstrzymanie wykonalności decyzji termin zwrotu zostaje wstrzymany, a na pewno skorzystamy z takiej możliwości - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes Agencji Rozwoju Gdyni, która uczestniczy w postępowaniu.

Władze miasta przekonują, że łatwo się nie poddadzą. Zwłaszcza że po stronie Gdyni opowiedział się również polski rząd, który będzie wspierał miasto w starciu z europejskim sądownictwem.

- Jeszcze nie otrzymaliśmy dokumentów z sądu, więc czekamy z ostateczną decyzją, ale z pewnością wykorzystamy wszystkie proceduralne możliwości, by dowieść swych racji. Argumenty wskazane w skardze oczywiście nadal podtrzymujemy - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Opinie (339) 5 zablokowanych

  • Gda i sopoćkowo i ich zakładnicy patrzą na to jakby im dywersję pod bokiem robił Szczurek? (3)

    A przecież jest to normalny rozwój regionu, ale wschodni ludzie już tak mają:)) To przejaw jakieś niespełnionej rywalizacji lokalnej niż dalekowzroczne strategicznego myślenia jakim zawsze była nacechowana Gdynia. Tymczasem jesteśmy zainteresowani wspólnym rozwojem, także ich "naj" pod nazwą "bohatera nad bohaterami" lotniska. To gdyńskie chce być wobec niego komplementarne i właściwie wykorzystane. Przecież na początku to miały być dwa lotniska zarządzane przez jeden podmiot Port Lotniczy Gdańsk Rębiechowo? Ale po zmianie nazwy na walecznego bohatera i dwóch latach w miarę poprawnej współpracy "koledzy" z Trójmiasta się wycofali i było jiż GDAŃSKIE im. ....!
    Na dodatek żadne zdroworozsądkowe argunenty do nich nie trafiały :((

    • 12 10

    • Gdańsk miałby zarządzać lotniskiem Gdyni w Kosakowie ??? (2)

      Projektem mocno ryzykownym i wątpliwym ekonomicznie. A co może jeszcze dokapitalizować spółkę gdy pojawiły się straty ???

      • 8 4

      • przez tyle lat były straty

        i nie tylko Gdynia dokładała

        • 4 4

      • kiedys juz zarzadzał

        • 1 3

  • A Sopot kiedy bedzie mial lotnisko?. (1)

    • 7 5

    • Macie juz Las Vegas i Bronx na Monciaku czego chciec wiecej?

      • 2 2

  • czy nie zauważyliście

    ,że jak jest mowa o sukcesach miasta to wypowiada się sam prezydent, a jak jest coś nie tak to zawsze vice prezydenci itp.?? No tak, prezydenta się wybiera a pozostałych dobiera :)

    • 10 6

  • Kto by jezdzil koleja metropolitalna gdyby przewoznicy przeniesli sie na tansze lotnisko w Gdyni? (12)

    Moze takie sa obawy niektorych urzednikow?Wtedy ktos by moze zapytal o celowosc wydawania pieniedzy na kolej metropolitalna i nowe inwestycje...Moim zdaniem jednak sa to obawy plonne...Wzrosnie ruch i tam i tutaj...to tak jak z galeriami...niby nie potrzebne sa zadne inne..a we wszystkich pelno ludzi.

    • 14 16

    • szczurzy móżdzku w biznesplanie (10)

      um gdynia podał większe opłaty lotniskowe niż w Gdańsku.
      Stad między innymi ta afera.

      Więc albo kłamiesz jak typowy pracownik um gdynia albo masz wyprany mózg przez propagande.

      • 9 7

      • Wieksze oplaty lotniskowe niz w Gdansku?...a to cos ciekawego...zapodaj linka albo spadaj. (9)

        • 7 10

        • (8)

          Było o tym nie raz.
          "Przypomnijmy, że KE zarzuca lotnisku w Gdyni m.in., że w jego biznesplanie założono, iż 80-90 proc. przychodów stanowić miały opłaty z tytułu obsługi tanich linii, jednak rzeczywiste opłaty na lotnisku w Kosakowie byłyby wyższe niż w Gdańsku. Mało tego, byłyby wyższe niż w Szczecinie, Bydgoszczy czy Lublinie. Stąd wątpliwości unijnych urzędników, czy z jednej strony założone przychody są realne do osiągnięcia, a z drugiej, czy lotnisku uda się w ogóle przyciągnąć tanie linie."

          • 8 3

          • Nie pitol..tylko podaj linka o tych oplatach,ze,, sa" a nie to ze ,byly by "-wieksze...albo przepros i spadaj. (7)

            • 7 8

            • (6)

              Opłat nie ma, bo lotnisko formalnie nie funkcjonuje, natomiast plan generalny zakładał wyższe opłaty. Poszukaj sobie Master Plan dla Kosakowa oraz raporty firm PricewaterhouseCoopers i York Aviation.

              • 5 4

              • Wiem ,ze nie funkcjonuje,bo sad polozyl na tym lape i lotnisko dal do likwidacjii. (5)

                A raporty i analizy dla nie funkcjonujacego jeszcze lotniska z niepodpisanymi jeszcze zadnymi umowami z przewoznikami..to sa tyle warte ile funkcja Lewandowskiego na lawce rezerwowych.Wiesz gdzie sobie mozesz wsadzic takie wiarygodne analizy..?

                • 5 7

              • (4)

                A ty wiesz w ogóle jaka jest procedura ustalania opłat lotniskowych?

                • 6 0

              • Ja wiem..ale ty chyba nie skoro sie pytasz-).Znajdz lepiej dowod na wyzsze opklaty lotniskowe dla lotniska w Gdyni. (3)

                Podaj mi jakiegos przewoznika ...ktory ma juz podpisana taka umowe z lotniskiem w Gdyni...wyzsza oplatami niz w GDANSKU...Znajdziesz taka?Czekam....No wlasnie..trudno bedzie skoro lotnisko nie funkcjonuje i skoro nie musza to byc umowy jawne...Prawda?

                • 2 6

              • (2)

                To raczej nie wiesz, gdyż po pierwsze opłaty lotniskowe musi zatwierdzić Urząd Lotnictwa Cywilnego. Po drugie ich wysokość jest jawna, stawki opłat lotniskowych są dostępne na stronie ULC. A w Gdyni nie ma zatwierdzonych opłat, bo lotnisko formalnie nie ma certyfikacji do wykonywania cywilnych operacji lotniczych.

                • 6 2

              • To prosze podaj mi ze strony ULC stawke np postojowa dla jakiegos przewoznika... (1)

                I chodzi mi o stawke szczegolowa a nie ogolna.....np dla Wizzara czy Lufthansy..czekam

                • 1 3

              • Dla którego lotniska? Dla Kosakowa? To lotnisko nie figuruje nawet w rejestrze lotnisk cywilnych więc i stawek nie ma.
                W Gdańsku pierwsze 4 godziny jest za free, następnie stawka wynosi 4,50, dla każdego przewoźnika.

                • 5 1

    • Lotnisko w Gdyni miało być droższe, to raz. Dwa, że cena to nie wszystko, jakoś przewoźnicy masowo nie przenieśli się do Modlina, mimo że Okęcie jest zdecydowanie najdroższym lotniskiem w Polsce i nawet tani przewoźnicy jak Wizz czy Eurolot zostali na Okęciu.

      • 10 3

  • czy nie zauważyliście

    • 0 0

  • CIULE WIEJSKIE (1)

    Zakompleksione Kaszuby. Lotnisko "Trójmiasto" wystarczy dla wszystkich,.

    • 6 9

    • ohydna

      Wypowiedź

      • 4 0

  • Barany

    I co szczur dalej kandydujesz!!!! Złodziej

    • 6 9

  • i znowu potwierdza się, ze trzeba pilnować terminów (1)

    gdyby lotnisko otworzono na Euro, jak to było w planach - nikt nic by nie powiedział

    • 13 3

    • To fakt, jedynie co można zaczepić

      ale zauważ ile było przeciwności ile kłód rzucano pod nogi, a procedury obowiązywały?

      • 2 1

  • Popieram ucywilnienie lotniska w Pruszczu Gdański a także w Malborku (3)

    oraz ponowne uruchomienie lotniska pod Słupskiem. A oprócz lotniska Gdynia w Kosakowie popieram też wizjonerski projekt stworzenia własnego akwenu dla hydroplanów tuż przy Skwerze Kościuszki.

    • 12 7

    • Jeszcze w Rumi reaktywować. Lotnisko co 15 kilometrów!

      • 6 2

    • Niestety te tereny musza pozostac do dyspozycjii wojska.

      • 4 4

    • A ja nie popieram..te lotniska W Pruszczu i Malboru trzeba zarezerwowac dla wojska bezdyskusyjnie.

      • 3 3

  • rząd (1)

    "Polski rząd został dopuszczony do sprawy i będzie wspierał miasto" lepiej by było gdyby rząd wspierał miasto w sprawie OPAT-u

    • 11 6

    • ponoć już dogadali się,

      Kiedyś pisali na trójmiasto.pl i Dzienniku Bałtyckim, że jest zielone światło na ta inwestycje.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane