- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (610 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (37 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 5 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (366 opinii)
- 6 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej
Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.
Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.
Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.
Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.
- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?
Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.
Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.
Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.
Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.
- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim , a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.
Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.
Materiał archiwalny
Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (227) 6 zablokowanych
-
2014-04-15 08:36
Gdynia w pierwszej kolejności musi sobie sprawić NOWE WŁADZE !
- 13 9
-
2014-04-15 08:41
Jestem za
Na słowackeigo od matarni w dół też by mogli jeden pas wydzielić.
- 7 2
-
2014-04-15 08:45
(1)
Dobre. Władze miasta naprawdę myślą, że wydanie tak potężnej kasy na kilkaset metrów buspasów spowoduje, że ruch będzie płynniejszy, bo ludzie zrezygnują z samochodów? Otóż nie zrezygnują, bo komunikacja miejska nie ma nic do zaoferowania kierowcom. Nic, co by ich przekonało do tego żeby zostawić samochód pod domem czy w garażu. Może gdyby była za darmo to bym się zastanowiła, ale z drugiej strony jak kogoś stać na auto to też stać go żeby je tankować i nim jeździć bez zaciągania pasa. Bo po co komuś auto, jeśli go nie stać na jego eksploatację. W każdym razie wkurza mnie takie propagowanie jazdy komunikacją miejską, zmuszanie do przesiadki z samochodu do autobusu, trajtka, skm, tramwaju czy na rower, poprzez utrudnianie życia kierowcom. Nie tędy droga. Poza tym jak władze są takie proekologiczne to niech się cały Urząd Miasta i ZDIZ przesiądzie się do komunikacji miejskiej, a wiosną i latem na rowery. Powodzenia!
- 21 6
-
2014-04-15 08:48
akurat przesiadka do tramwaju ma sens (np. w Gdańsku) - jedziesz obok korków
no chyba, że akurat trasa nie pasuje, albo tramwaj to na obrazku w encyklopedii - jak w Gdyni
- 5 1
-
2014-04-15 09:05
Ktoś się naćpał i ma "wizje"
- 8 5
-
2014-04-15 09:08
Zapraszam wszystkich urzędników do korzystania z transportu miejskiego.
Tak bardzo chcecie masowego transportu publicznego w Gdyni ? Panie prezydencie zapraszam na linie 172,147.
Człowiek powinien mieć wybór, a tak jest coraz bardziej spychany do autobusu i innych wynalazków.
Nie dla wydzielenia buspasa kosztem pasa jezdni !- 21 7
-
2014-04-15 09:23
Biletomaty okazały się za drogie... Dobrze, że lotnisko wyszło tanie
- 19 3
-
2014-04-15 09:24
Glosujcie dalej na Szczurka i jego ekipe to wkrotce beda wylacznie
utrudnienia dla mieszkancow. Szkodniki Szczurka robia wszystko by "zylo się lepiej" kolesiom i urzędasom a nie tym co utrzymują ta ekipe obiboków.
- 14 5
-
2014-04-15 09:25
Wypad z buspasem
Niech sobie Szczurek na lotnisku zrobi buspas
- 14 8
-
2014-04-15 09:26
(5)
Zawsze się znajdą jacyś smutni narzekacze, którzy nigdy w życiu nie korzystali z buspasów w innych krajach europejskich - a oczywiście wiedzą najlepiej.
- 11 14
-
2014-04-15 09:35
(3)
Nie porównuj Polski do innych krajów europejskich, bo organizacja transportu jest tam na dużo wyższym poziomie, o którym my możemy sobie tylko pomarzyć. Nieudolne wprowadzenie rozwiązań z innych krajów w niczym tu nie pomoże.
- 7 6
-
2014-04-15 09:58
(2)
Mało jeździłeś po Europie.....
- 4 6
-
2014-04-15 10:05
(1)
Nie muszę jeździć po Europie, żeby wiedzieć, że nasi inżynierowie ruchu są beznadziejni.
- 5 5
-
2014-04-15 10:22
Wystarczy spojżec na to jak przebudowano Morska w Cisowej
masakra
- 5 2
-
2014-04-15 13:44
Smutne jest to , ze musisz bazgrac po necie to co Ci pryncypał WS podszepnie
- 1 0
-
2014-04-15 09:33
Yhm...
Z jednej strony chcą by kierowcy przesiedli się na autobus, ale z drugiej chcą budować parking w środmieściu... W ten sposób ludzie przyspawani do fotela nigdy sie nie przesiądą :/ A bus pasy jak najbardziej w porządku.
- 3 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.