• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka wykonawcy Węzła Karwiny

Patryk Szczerba
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM. Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM.

Parking "park & ride" przy stacji PKM Karwiny, buspasy na ul. Wielkopolskiej, nowa pętla autobusowa oraz przebudowa ulic Sopockiej i Strzelców to najważniejsze elementy Węzła Karwiny obejmującego splot ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i StrzelcówMapka. Gdynia czeka na oferty od wykonawców, którzy zaprojektują i wybudują węzeł. Warta 100 mln zł inwestycja ma być ukończona w czerwcu 2023 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy Węzeł Karwiny spełni swoją rolę?

Węzeł Karwiny ma ułatwić dojazd do przystanku autobusowego i powstałej w 2017 roku stacji PKM Karwiny, która cieszy się umiarkowaną popularnością ze względu na brak towarzyszącej infrastruktury. Kierowcy - przynajmniej w teorii - po tym jak powstanie Węzeł Karwiny mają zostawiać bowiem samochody, by przesiadać się na komunikację publiczną. Dzięki drogom rowerowym i nowym chodnikom zysk będzie też po stronie rowerzystów i pieszych. Z kolei pasażerowie komunikacji mają przemieszczać się szybciej dzięki buspasom na ul. Wielkopolskiej.

Inwestycja w połowie finansowana z UE



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkującym współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

- Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
27 lipca ruszył przetarg w formule "zaprojektuj i wybuduj", który wyłoni wykonawcę prac w pierwszej fazie realizacji inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec września.

Kryteria w przetargu:

  1. cena - 60 proc.
  2. doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.
  3. termin wykonania - 10 proc.
  4. okres udzielonej gwarancji i rękojmi - 10 proc.


Parking, pętla i buspasy



Oprócz dokumentacji projektowej i prac budowlanych, firma będzie pełniła także nadzór autorski nad inwestycją.

Wybrany wykonawca wybuduje m.in.

  • nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej obok stacji PKM na 120 samochodów oraz 50 rowerów.
  • strefy "kiss & ride" do krótkiego postoju,
  • nową pętlę autobusową na końcu ul. Strzelców,
  • 2,7 kilometra nowych buspasów na ul. Wielkopolskiej,
  • nowe drogi rowerowe, m.in. na odcinku ul. Strzelców i fragmencie ul. Sopockiej,
  • nowy przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.


Całość uzupełni rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Źródło Marii i Starodworcową. Będzie nowa zieleń, chodniki i oświetlenie, zaś PEWiK przebuduje sieć wodociągową i przeprowadzi renowację kanalizacji sanitarnej.

Przebudowa do czerwca 2023 roku



- To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu "park & ride" dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przebudowa ma się zakończyć w czerwcu 2023 roku.

Zadowolenia z rozpoczęcia inwestycji nie ukrywają społecznicy z Miasta Wspólnego, podkreślając, że zyskają na niej także mieszkańcy ościennych osiedli, którzy nie korzystają z PKM, ale przy okazji nie kryją też obaw, co do jej zakresu.

- Należy podkreślić, że inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców dojeżdżających do przystanku PKM Karwiny, ale także dzielnic do niego przylegających. Od lat wzdłuż ul. Wielkopolskiej po południowej stronie mamy problem z rowerzystami na chodnikach i przejściach dla pieszych. To spowodowane jest odcięciem osiedli od drogi rowerowej, która znajduje się po północnej stronie ulicy, zaś liczne punkty docelowe, a także ważne szlaki rowerowe - w ul. Spokojnej i ul. Sopockiej - po południowej. W tej chwili standardem jest budowanie dróg rowerowych po obu stronach głównych arterii. Taka inwestycja realizowana jest w tej chwili np. wzdłuż ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Mam nadzieję, że władze Gdyni - które w kampanii wyborczej obiecywały powstanie intuicyjnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych - będą pamiętać o swoich zobowiązaniach - opowiada Kajetan Lewandowski.

Opinie (152) 9 zablokowanych

  • Czy tylko ja widzę na planie hasło "przebudowa na parking"? Pokrywa się to miejsce z istniejącym i widocznym na wcześniejszym zdjęciu parkingiem... Czyli dokładnie tak jak z budową Central Parku w miejscu parku :P:P:P
    Mają rozmach...

    • 7 0

  • Co ze skrzyżowaniem Parkowa / Wielkopolska? (3)

    Regularnie są tam kolizje i wypadki

    • 11 6

    • Tam wystarczyłyby w zasadzie dodatkowe światła (1)

      przed skrętem w Parkową od strony Karwin

      • 3 0

      • Właśnie tak należało ustawić światła

        gdy była robiona sygnalizacja przy przejściu dla pieszych. Niestety wykonano plan minimum.

        • 4 0

    • Niedługo otworzą centrum handlowe

      więc zakładam, że coś z tym zrobią, bo inaczej będą dzwony codziennie

      • 3 0

  • Pociągi

    Przydałoby się więcej pociągów niż tylko kilka razy na dobę do Kościerzyny.

    • 10 1

  • Uwierze jak zobacze (2)

    To juz miało być gotowe. Wszystko w Gdyni wiecznie odkładanie

    • 43 8

    • to jest kolej gdanska (1)

      • 0 3

      • Węzeł drogowy też gdański....

        • 1 0

  • Zmiany w dobrym kierunku

    A kiedy zajmą się przebudową skrzyżowania Wielkopolskiej z Parkową? Włączenie się do ruchy żeby skręcić w lewo to chyba najbardziej niebezpieczne miejsce w Gdyni! Co chwilę są wypadki.

    • 13 5

  • niezłe zdziwienie będzie po otwarciu ofert

    jak się okaże że i 150 mln mało za tą robótkę. Tańsza będzie jednak farba i MTM

    • 13 0

  • brawa za strategię, teraz szukać, w lato, jak na wszystkich budowach zasuwają na poziomie lamperii, to Gdynia szuka wykonawcy

    powodzenia hehe, na pewno znajdzie się ktoś odważny, ale czy poważny ?? :)

    • 7 3

  • Byle kogos lepszego niz do trasy kaszubskiej (2)

    Budowa juz stoi ktorys msc i jedyne co ja widze, ze zrobione to troche piasku wyyspane, jeden wiadukt i na tym wiadukcie troche asfaltu... To ja dziekuje za taka budowe, tak poza tym codziennie spedzam okolo 1h wiecej przez takie durne remonty. Po co to komu?! Ja chce tylko do Chwaszcyzna dojechac!
    Do tego prosze zapomniec o buspasach i innych dziwologach, ja to mam nerwy i zawsze mnie gotuje gdy widze tych w autobusie, z jakiej racji oni maja taki przywilej? Ja place wieksze podatki na drogi niz oni placa nie kupujac paliwa...

    • 6 42

    • ja, ja, ja i tylko ja

      są też inni ludzie nie wiem czy ich w ogóle zauważasz poza sobą

      • 4 0

    • Kiedyś też się tak trollowało, teraz już brakuje czasu, leci plusik.

      • 8 1

  • Korki

    Dwie wielkie inwestycje drogowe na Karwinach w tym samym czasie - no chyba kogoś głowa boli

    • 13 6

  • wojtki marki dajcie już sobie spokój

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane