- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (269 opinii)
- 2 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (241 opinii)
- 3 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (485 opinii)
- 4 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (137 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (154 opinie)
Gdynia testuje elektryczny autobus
Elektrycznego MAN-a z baterią pozwalającą na przejechanie w mieście do 270 km bez ładowania testuje ZKM Gdynia Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, które przygotowuje się do przetargu na 24 nowe elektryczne autobusy.
MAN Lion's City E to autobus najnowszej generacji, który powstaje w Polsce, w fabryce w Starachowicach. Jest to całkowicie elektryczny autobus, a nie popularna w ostatnich latach "hybryda".
Produkcja od października, sprzedaż w Niemczech i Skandynawii
- Duża bateria umożliwia przejazd autobusu dziennie do 270 kilometrów przez okres sześciu lat. Zmieniliśmy stanowisko pracy kierowcy, które jest bardziej ergonomiczne, przestrzeń pasażerska jest wysoka, jasna, umożliwia odpowiednią widoczność - mówi Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska. - Produkcja seryjna rozpoczęła się w październiku tego roku, przedseryjne autobusy już zostały dostarczone do klientów głównie na terenie Niemiec, a mamy zamówienia kilkudziesięciu kolejnych autobusów dla operatorów z krajów skandynawskich i z Niemiec - opowiada.
W Gdyni pojazd był testowany przez przedstawicieli ZKM Gdynia, Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej i Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
- Szukamy inspiracji na przyszłość. Trzeba pamiętać też o tym, że autobusy muszą sprawdzić się w normalnym funkcjonowaniu, a to jest dla nas najważniejsze - podkreśla Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
3 godziny ładowania, 270 km zasięgu
MAN Lion's City E może być wykonany jako klasyczny 12-metrowy pojazd oraz 18-metrowy przegubowiec. Wersję testowaną w Gdyni wyposażono w litowo-jonowy akumulator, który według producenta pozwala na przejechanie od 200 do 270 kilometrów. W trzy godziny baterię można doładować do pełna, a jej pojemność i wydajność nie zmniejszy się przez co najmniej sześć lat.
Miejsca
Opinie (128) 2 zablokowane
-
2020-11-02 13:47
Opinia wyróżniona
Czego nie widać? (10)
Jakie koszty: cena, serwis, eksploatacja? Co po 6 latach? Jak z trwałościa? Utylizacja zużytych baterii i wymiana - koszt, środowisko?
- 70 9
-
2020-11-02 20:35
A Solarisy? Nagrodzone busy!
- 1 1
-
2020-11-02 16:08
w 3h ładowanie
Tylko zapomnieli dopisać bardzo istotnej kwestii - w 3h ale przy jakiej mocy ładowarki (pewnie tylko elektrownia jądrowa taką zapewni :) ) Z gniazdka w garażu to pewnie tydzień
- 4 5
-
2020-11-02 15:22
Przecież Macie/Mieliście Polskiego producenta busów E
- 3 2
-
2020-11-02 14:45
ekoDolina
zarobi...
Dodatnie sprzężenie zwrotne kosztów.- 3 0
-
2020-11-02 14:28
(5)
Jak to co? na szadułki! Będzie nowy dział - baterie.
Za 20lat nie będziemy wiedzieli co robić z bateriami :)
Dojdziemy do wniosku że spalinowy zostawia mniejszy ślad węglowy...- 16 1
-
2020-11-02 15:26
I to jest właśnie największe marzenie tych których nie stać na samochód :) (3)
Trzeba filozofię dorabiać dlaczego spalinowy lepszy.
- 5 8
-
2020-11-02 18:00
(2)
Akurat tu nie ma filozofii. Nie da sie tych baterii zutylizowac w 100% na dzien dzisiejszy, a ich niska trwalosc i koszt wymiany powoduja, ze po 8 latach taki samochod nadaje sie tylko na zlom. Dlatego Niemcy poszli w wodor i ogniwa paliwowe. Zreszta ostatnie inwestycje w ten pierwiastek w Polsce tez nie zostawiaja watpiliwosci jaki jest kierunek.
- 3 3
-
2020-11-03 08:50
To nie do końca tak jak piszesz...
Producent pojazdu elektrycznego deklaruje przez ile lat bateria będzie działała bez znacznego spadku pojemności (zazwyczaj określane jako 70%). Nie jest więc prawdą, ze po tym okresie pojazd nadaje się na złom. Poza tym jesli stwierdzi się spadek pojemnosci baterii, to wiąże się to z wymianą kilku segmentów ogniw, a nie calej baterii.
MoimProducent pojazdu elektrycznego deklaruje przez ile lat bateria będzie działała bez znacznego spadku pojemności (zazwyczaj określane jako 70%). Nie jest więc prawdą, ze po tym okresie pojazd nadaje się na złom. Poza tym jesli stwierdzi się spadek pojemnosci baterii, to wiąże się to z wymianą kilku segmentów ogniw, a nie calej baterii.
Moim zdaniem wiekszym problemem jest zasięg tego pojazdu. Ponieważ mają na to wpływ m.in. masa pojazdu i przewożonych ludzi (zmienna) oraz warunki zewnętrzne (np. Temperatura), to rzeczywisty zasięg może być dużo niższy niż deklarowane 200 km. To oznacza częstsze ładowanie, a co w tym czasie zapewni transport mieszkancom?- 2 0
-
2020-11-03 07:42
kierunek jest jeden - kłamstwa matołuszka
przywrócimy wam stare linie PKS
- 1 1
-
2020-11-02 15:21
40 lat
- 3 0
-
2020-11-02 12:05
Opinia wyróżniona
wygląda świetnie (10)
i z pewnością elektryki to przyszłość, i nie tylko autobusów, ale niestety jeszcze nie teraz. Zasięg x2 a czas ładowania /2 i będzie można pogadać
- 32 17
-
2020-11-03 11:29
Tyle że aby dojść do takiego punktu, nalezy jednak przejść praktycznie przez etapy eksperymentów i poprawiania finalnego wyrobu. Malkontenctwo to jednak nasza narodowa cecha. Nic dziwnego że urodził się taki kaczyński.
- 0 0
-
2020-11-02 12:47
(1)
Ile to trzeba węgla spalić żeby naprodukować prądu do naładowania tego busa.
- 7 2
-
2020-11-03 11:30
Nie znam się ale sie wypowiem. Typowe, takie polskie.
- 0 0
-
2020-11-02 12:13
(6)
Nie, elektryki na baterie to juz nie jest przyszlosc. Przyszlosc to ogniwa paliwowe i wodor, a nie baterie, ktore dawno temu stanely w miejscu jesli chodzi o rozwoj. Poza tym na produkcje baterii monopol ma obecnie jedno panstwo - Chiny, a ich wytwarzaniem zajmuja sie dzieci pracujace najpierw w kopalniach w Kongo przy wydobyciu surowca, a pozniej
Nie, elektryki na baterie to juz nie jest przyszlosc. Przyszlosc to ogniwa paliwowe i wodor, a nie baterie, ktore dawno temu stanely w miejscu jesli chodzi o rozwoj. Poza tym na produkcje baterii monopol ma obecnie jedno panstwo - Chiny, a ich wytwarzaniem zajmuja sie dzieci pracujace najpierw w kopalniach w Kongo przy wydobyciu surowca, a pozniej wiezniowie z chinskich obozow koncentracyjnych przy ich obrobce. Dodatkowo, mozliwosc samozaplonu co ostatnio stalo sie w Warszawie na parkingu podziemnym tez optymizmem nie napawa.
- 12 2
-
2020-11-02 18:22
Baterie nie stanęły w miejscu (3)
Zainteresuj się. Tesla wprowadza w tej chwili baterie z grafenem. Rozwijane są też kolejne technologie, które mają m.in. zmniejszyć wykorzystanie pierwiastków rzadkich. Zaletą baterii jest efektywność wykorzystania prądu, bo nie zmienia on "nośnika". W przypadku wodoru następuje zamiana prąd->wodór->prąd i na każdej z tych przemian tracona jest
Zainteresuj się. Tesla wprowadza w tej chwili baterie z grafenem. Rozwijane są też kolejne technologie, które mają m.in. zmniejszyć wykorzystanie pierwiastków rzadkich. Zaletą baterii jest efektywność wykorzystania prądu, bo nie zmienia on "nośnika". W przypadku wodoru następuje zamiana prąd->wodór->prąd i na każdej z tych przemian tracona jest energia. Wodór jest spoko, tylko na razie jego produkcja jest albo nieekologiczna (z ropy), albo mało efektywna - elektroliza wody zużywa więcej energii niż daje wodór, który z tego powstaje. Poza tym wodór jest stosunkowo trudny do przechowywania.
- 2 1
-
2020-11-02 23:21
(2)
Nie, Tesla nie wprowadza baterii z Grafenem, a po ostatniej konferencji na temat baterii, ceny akcji Tesli spadly w dol... bo nic na tej konferencji nowego nie pokazali. Z grafenu to juz mialo byc wszystko, a jeszcze nic komercyjnie nie powstalo. Samsung z tego co pamietam chyba w 2016 oglaszal, ze kolejne wersje Galaxy S i Note beda mialy baterie
Nie, Tesla nie wprowadza baterii z Grafenem, a po ostatniej konferencji na temat baterii, ceny akcji Tesli spadly w dol... bo nic na tej konferencji nowego nie pokazali. Z grafenu to juz mialo byc wszystko, a jeszcze nic komercyjnie nie powstalo. Samsung z tego co pamietam chyba w 2016 oglaszal, ze kolejne wersje Galaxy S i Note beda mialy baterie z Grafenu. Co do produkcji wodoru to przemysłowo nie uzyskuje się go z elektrolizy, tylko z tzw. gazu generatorowego. Poza tym mozna go produkowac rowniez z biomasy. Na upartego jakbys chcial robic przy pomocy elektrolizy to obecnie sprawnosc tej metody przekracza 60% i odbywa sie bez uzycia platyny. Wiec jesli chcesz kogos pouczac to moze sie najpierw sam doucz.
- 2 1
-
2020-11-03 00:42
(1)
Nic się nie da.
- 0 1
-
2020-11-03 09:39
To zrob i pokaz, ze sie da, a nie zawracasz d*pe.
- 0 0
-
2020-11-02 13:07
Samochody dostawały samozapłonów od dekad i dalej dostają. (1)
I nie ma znaczenia, czy w środku jest bateria, benzyna, czy wodór.
Poza tym, dopóki nie będzie przydomowych stacji elektrolizy, a nie będzie, bo ten sposób wytwarzania się nie opłaca, dalej zostają ukryte koszta finansowe i ekologiczne przy transporcie i przechowywaniu paliw.
Przy okazji, ogniwa wodorowe potrzebują sporych ilości platyny, która też jakoś humanitarnie wydobywana nie jest.- 5 4
-
2020-11-02 23:30
Nie, juz dawno nie potrzeba platyny do produkcji wodoru przy pomocy elektrolizy, a na przemyslowa skale robi sie to przy pomocy tzw. gazu generatorowego, a nie wspomnianej elektrolizy. Nawet gdybys chcial robic w domu przy pomocy elektrolizy to juz dawno nie potrzeba do tego platyny.
Zreszta Polecam zaktualizowac baze wiedzy bo utknales tak gdzies 15 lat temu.- 1 0
Wszystkie opinie
-
2020-11-04 11:26
Bilety
Kiedy będą automaty bo kupna biletów w pojazdach zkm?
- 0 0
-
2020-11-03 19:10
Bez sensu
Napęd elektryczny ma sens tylko w przypadku gdy jest wodorowy. W to powinien transport inwestować. Tym bardziej takie miasto jak Gdynia, przodujące zawsze w ekologi i nowoczesności powinno to wiedzieć. To nie jest ani ekologia, ani ekonomia...
- 0 0
-
2020-11-03 19:08
Przecież w Gdyni od lat większość taboru stanowią autobusy elektryczne
- 0 0
-
2020-11-02 12:05
Opinia wyróżniona
wygląda świetnie (10)
i z pewnością elektryki to przyszłość, i nie tylko autobusów, ale niestety jeszcze nie teraz. Zasięg x2 a czas ładowania /2 i będzie można pogadać
- 32 17
-
2020-11-02 12:47
(1)
Ile to trzeba węgla spalić żeby naprodukować prądu do naładowania tego busa.
- 7 2
-
2020-11-03 11:30
Nie znam się ale sie wypowiem. Typowe, takie polskie.
- 0 0
-
2020-11-03 11:29
Tyle że aby dojść do takiego punktu, nalezy jednak przejść praktycznie przez etapy eksperymentów i poprawiania finalnego wyrobu. Malkontenctwo to jednak nasza narodowa cecha. Nic dziwnego że urodził się taki kaczyński.
- 0 0
-
2020-11-02 12:13
(6)
Nie, elektryki na baterie to juz nie jest przyszlosc. Przyszlosc to ogniwa paliwowe i wodor, a nie baterie, ktore dawno temu stanely w miejscu jesli chodzi o rozwoj. Poza tym na produkcje baterii monopol ma obecnie jedno panstwo - Chiny, a ich wytwarzaniem zajmuja sie dzieci pracujace najpierw w kopalniach w Kongo przy wydobyciu surowca, a pozniej wiezniowie z chinskich obozow koncentracyjnych przy ich obrobce. Dodatkowo, mozliwosc samozaplonu co ostatnio stalo sie w Warszawie na parkingu podziemnym tez optymizmem nie napawa.
- 12 2
-
2020-11-02 18:22
Baterie nie stanęły w miejscu (3)
Zainteresuj się. Tesla wprowadza w tej chwili baterie z grafenem. Rozwijane są też kolejne technologie, które mają m.in. zmniejszyć wykorzystanie pierwiastków rzadkich. Zaletą baterii jest efektywność wykorzystania prądu, bo nie zmienia on "nośnika". W przypadku wodoru następuje zamiana prąd->wodór->prąd i na każdej z tych przemian tracona jest energia. Wodór jest spoko, tylko na razie jego produkcja jest albo nieekologiczna (z ropy), albo mało efektywna - elektroliza wody zużywa więcej energii niż daje wodór, który z tego powstaje. Poza tym wodór jest stosunkowo trudny do przechowywania.
- 2 1
-
2020-11-02 23:21
(2)
Nie, Tesla nie wprowadza baterii z Grafenem, a po ostatniej konferencji na temat baterii, ceny akcji Tesli spadly w dol... bo nic na tej konferencji nowego nie pokazali. Z grafenu to juz mialo byc wszystko, a jeszcze nic komercyjnie nie powstalo. Samsung z tego co pamietam chyba w 2016 oglaszal, ze kolejne wersje Galaxy S i Note beda mialy baterie z Grafenu. Co do produkcji wodoru to przemysłowo nie uzyskuje się go z elektrolizy, tylko z tzw. gazu generatorowego. Poza tym mozna go produkowac rowniez z biomasy. Na upartego jakbys chcial robic przy pomocy elektrolizy to obecnie sprawnosc tej metody przekracza 60% i odbywa sie bez uzycia platyny. Wiec jesli chcesz kogos pouczac to moze sie najpierw sam doucz.
- 2 1
-
2020-11-03 00:42
(1)
Nic się nie da.
- 0 1
-
2020-11-03 09:39
To zrob i pokaz, ze sie da, a nie zawracasz d*pe.
- 0 0
-
2020-11-02 13:07
Samochody dostawały samozapłonów od dekad i dalej dostają. (1)
I nie ma znaczenia, czy w środku jest bateria, benzyna, czy wodór.
Poza tym, dopóki nie będzie przydomowych stacji elektrolizy, a nie będzie, bo ten sposób wytwarzania się nie opłaca, dalej zostają ukryte koszta finansowe i ekologiczne przy transporcie i przechowywaniu paliw.
Przy okazji, ogniwa wodorowe potrzebują sporych ilości platyny, która też jakoś humanitarnie wydobywana nie jest.- 5 4
-
2020-11-02 23:30
Nie, juz dawno nie potrzeba platyny do produkcji wodoru przy pomocy elektrolizy, a na przemyslowa skale robi sie to przy pomocy tzw. gazu generatorowego, a nie wspomnianej elektrolizy. Nawet gdybys chcial robic w domu przy pomocy elektrolizy to juz dawno nie potrzeba do tego platyny.
Zreszta Polecam zaktualizowac baze wiedzy bo utknales tak gdzies 15 lat temu.- 1 0
-
2020-11-02 13:47
Opinia wyróżniona
Czego nie widać? (10)
Jakie koszty: cena, serwis, eksploatacja? Co po 6 latach? Jak z trwałościa? Utylizacja zużytych baterii i wymiana - koszt, środowisko?
- 70 9
-
2020-11-02 14:28
(5)
Jak to co? na szadułki! Będzie nowy dział - baterie.
Za 20lat nie będziemy wiedzieli co robić z bateriami :)
Dojdziemy do wniosku że spalinowy zostawia mniejszy ślad węglowy...- 16 1
-
2020-11-02 15:26
I to jest właśnie największe marzenie tych których nie stać na samochód :) (3)
Trzeba filozofię dorabiać dlaczego spalinowy lepszy.
- 5 8
-
2020-11-02 18:00
(2)
Akurat tu nie ma filozofii. Nie da sie tych baterii zutylizowac w 100% na dzien dzisiejszy, a ich niska trwalosc i koszt wymiany powoduja, ze po 8 latach taki samochod nadaje sie tylko na zlom. Dlatego Niemcy poszli w wodor i ogniwa paliwowe. Zreszta ostatnie inwestycje w ten pierwiastek w Polsce tez nie zostawiaja watpiliwosci jaki jest kierunek.
- 3 3
-
2020-11-03 08:50
To nie do końca tak jak piszesz...
Producent pojazdu elektrycznego deklaruje przez ile lat bateria będzie działała bez znacznego spadku pojemności (zazwyczaj określane jako 70%). Nie jest więc prawdą, ze po tym okresie pojazd nadaje się na złom. Poza tym jesli stwierdzi się spadek pojemnosci baterii, to wiąże się to z wymianą kilku segmentów ogniw, a nie calej baterii.
Moim zdaniem wiekszym problemem jest zasięg tego pojazdu. Ponieważ mają na to wpływ m.in. masa pojazdu i przewożonych ludzi (zmienna) oraz warunki zewnętrzne (np. Temperatura), to rzeczywisty zasięg może być dużo niższy niż deklarowane 200 km. To oznacza częstsze ładowanie, a co w tym czasie zapewni transport mieszkancom?- 2 0
-
2020-11-03 07:42
kierunek jest jeden - kłamstwa matołuszka
przywrócimy wam stare linie PKS
- 1 1
-
2020-11-02 15:21
40 lat
- 3 0
-
2020-11-02 20:35
A Solarisy? Nagrodzone busy!
- 1 1
-
2020-11-02 16:08
w 3h ładowanie
Tylko zapomnieli dopisać bardzo istotnej kwestii - w 3h ale przy jakiej mocy ładowarki (pewnie tylko elektrownia jądrowa taką zapewni :) ) Z gniazdka w garażu to pewnie tydzień
- 4 5
-
2020-11-02 15:22
Przecież Macie/Mieliście Polskiego producenta busów E
- 3 2
-
2020-11-02 14:45
ekoDolina
zarobi...
Dodatnie sprzężenie zwrotne kosztów.- 3 0
-
2020-11-02 12:03
Ładny, ale mamy już trolejbusy z dodatkowymi akumulatorami pozwalającymi na jazdę bez trakcji. (10)
Do autobusów jeszcze trzeba przygotować stacje ładowania, co wiąże się z kolejnymi kosztami.
- 58 14
-
2020-11-02 12:47
(5)
Trolejbusy śmierdzą. A te mile morskie drutów to za darmo? Dodatkowe stacje trafo?. Otwórz oczy są ładnie ukryte. Ale swoje to kosztuje.
- 3 16
-
2020-11-02 12:54
infrastruktura już jest (4)
wystarczy z niej korzystać. A 3 godziny ładowania po przejechaniu 270km (pewnie 200 zimą) to duże ograniczenie, które pokazuje przewagę trajtków.
- 7 2
-
2020-11-02 13:23
To ekonomiczny absurd (3)
Taki autobus będzie 3h kursował i 3h się ładował...wiec tych autobusów bedzie potrzeba 2 razy więcej niż akumulatorowych trolejbusów. przypominam że ten zasię 270km na ładowaniu to w optymalnych warunkach, bez jazdy po wzgórzach i bez ogrzewania/klimy dla pasażerów.
- 4 2
-
2020-11-02 13:50
Absurd to jest Twoja matematyka (2)
Jakie trzy godziny kursowania i trzy godziny ładowania, żeby było tak jak piszesz to by musiał z Gdyni do Włocławka pojechac zrobic kurs. A i tak by jechał dłużej niz trzy godziny, kwestia jego Vmax, korków i prawego pasa na obwodnicy. Ile taki autobus robi dziennie kilometrów, ja się powaznie pytam? W osobowce jeżdżąc po mieście mam średnia prędkość długoterminową 27 km/h. Taki autobus ile będzie miał z całego dnia? 19 km na godzinę?
- 5 0
-
2020-11-03 06:32
Poważnie odpowiadam
Autobus robi dziennie około 250-300 km
- 0 0
-
2020-11-02 18:51
Mało dynamicznie jeździsz, ja mam 49 km/h.
- 0 4
-
2020-11-02 13:04
nie szkodzi (1)
ten pojedzie dalej. po co budowac kolejną sieć trakcyjną - więcej problemów, korków, czasu, pieniędzy itd.
a tu kupujesz bus i jedziesz.- 1 2
-
2020-11-02 19:02
trajtki z baterią też jeżdżą dalej
- 1 1
-
2020-11-02 13:05
wszystko wiąże się z kosztami
ale jeśli miasto rozwija ekologiczny transport, to musi ponosić koszty.
- 0 0
-
2020-11-02 12:16
16 mln pln
- 3 1
-
2020-11-03 01:09
A może kupicie 5L oleju, takiego do głowy, dla władz miasta ?
Będzie tanio, a potem dużo mądrzej.
- 0 0
-
2020-11-03 00:32
Za odra dawno
Takie bezszelestne gimbusy jezdza...w samym strefowym centrum miasta
- 1 0
-
2020-11-02 12:19
może najpierw wyremontujcie gdyńskie dziurawe drogi (2)
ten autobus ma jeździć po tych dziurach i tracić czas na stanie w korkach?
- 31 7
-
2020-11-03 00:28
Zwłaszcza w korkach na Obłużu na Unruga, gdzie puste szyny stoją odłogiem.
W tym miejscu autobusy to zawalidrogi potęgujące korki i przyczyniające się do smogu, które generują pozostałe pojazdy.- 0 0
-
2020-11-02 15:09
To przede wszystkim.
A ja się dziwię, że zrobili trasę trolejbusa na pogórze, dzisiaj widziałem jak jechał trolejbus bez numeru na Oksywiu. Czy oni zwariowali... Na siłę kupują z dużymi bateriami te trolejbusy co później tylko kłopoty będą z tym.
- 1 0
-
2020-11-02 15:54
Gdańsk niestety inwestuje w złomowane tramwaje z niemiec dlatego sa tak kosztowne !! (1)
Autobusy sa przyszłoscią i ciagle rozwijanie tramwaj to już przeszłość tym bardziej ze koszt przejazdu tramwajem jest kilkakrotnie wyższy niż autobusem.
Ludzie nie chca tramwajów pod domem dlatego blokują inwestycje- 3 5
-
2020-11-02 23:14
Niezupełnie tramwaj jest na drodze wydzielonej,czyli na szynach i korki dla niego są problemem
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.