• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zmodernizuje swoje parkomaty

Patryk Szczerba
19 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rocznie dochodzi aż do 600 awarii gdyńskich parkomatów. Rocznie dochodzi aż do 600 awarii gdyńskich parkomatów.

Do końca roku potrwa modernizacja blisko 200 parkomatów w strefie płatnego parkowania w Gdyni. Dzięki inwestycji pojawi się m.in. możliwość płatności kartą. Miasto zapłaci za nią 7 mln zł. Milion złotych rocznie pochłonie z kolei serwisowanie urządzeń.



Jak oceniasz gdyńskie parkomaty?

Zamontowane blisko 10 lat temu parkomaty nie dość, że są awaryjne, to jeszcze mało funkcjonalne. Kierowcy nadal narzekają, że urządzenia w większości nie wydają reszty (tylko 36 z 196 parkomatów posiada taką funkcję), a pracownicy SPP odpowiadają, że po należność zawsze można się zgłosić do biura strefy przy ul. Śląskiej. Irytację powiększa brak możliwości płacenia kartą, co stało się już standardem w innych większych polskich miastach.

Zapowiedzi sprzed roku

W czerwcu minie rok, od kiedy gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli, że zmiany w SPP nadejdą wkrótce, oficjalnie ogłaszając zamiar modernizacji i serwisowania wszystkich parkomatów. Urządzenia w większości powinny być wymienione. Ogłoszony latem zeszłego roku przetarg nie został jednak rozstrzygnięty.

Urzędnicy poinformowali w październiku, że złożona na 11 mln zł netto jedyna oferta jest o wiele za droga w stosunku do ówczesnych możliwości finansowych miasta. Zapewniali jednocześnie, że terminy nie są zagrożone, zapowiadając jak najszybsze rozpisanie kolejnego postępowania.

Ruszyło dopiero w marcu, w kwietniu otwarto koperty, a kilka dni temu oficjalnie poznaliśmy zwycięzcę. W przetargu zwyciężyło konsorcjum Parkeon - potentat dostarczających urządzenia do wielu europejskich miast.

Za pierwszą część miasto zapłaci nieco ponad 7 mln zł brutto. 4 mln zł brutto pochłonie czteroletni serwis nowych urządzeń.

Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał trzy miesiące na modernizację parkomatów i dostosowanie ich do płatności kartą. Do końca roku powinny działać pozostałe funkcje. Prace będą prowadzone poza godzinami działania strefy - wieczorami i w weekendy, więc nie powinny przeszkadzać kierowcom.

Więcej funkcjonalności

Zmian będzie sporo. W parkometrach kierowcy zapłacą kartą, bilonem, a także kupią bilet elektroniczny.

- To pozwala na zrezygnowanie z drukowania i pobierania biletu. Wprowadzenie tej funkcjonalności wiąże się jednak z koniecznością wprowadzenia numeru rejestracyjnego w czasie transakcji. Numer zapisywany jest w bazie danych, która z kolei będzie dostępna w trybie on-line dla urządzeń kontrolerskich - wyjaśnia Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Dodatkowo na ekranie parkometrów pojawią się informacje miejskie. Na miejscu nie będzie można wykupić abonamentu postojowego, ale za to pojawi się możliwość uregulowania nałożonej opłaty dodatkowej.

Ponadto pojawić ma się mobilna aplikacja z naprowadzaniem na wolne miejsca postojowe, zbierająca informację otrzymane z parkomatów na podstawie wydanych biletów. Dane w większości urządzeń będzie można wprowadzać poprzez osobną klawiaturę.

Miejsca

Opinie (107) 7 zablokowanych

  • CHORE!!!!!! (1)

    Przeciez to jest chore,zamiast wydawac tyle kasy wszystko powinno odbywac sie przez aplikacje w telefonie,wyslanie sms.

    Kiedy taki wielomilionowy wydatek sie zwroci???no chyba ze to kolejny szwindel P. Szczurka.

    • 9 0

    • ty jesteś chory, a nie Szczurek

      • 0 0

  • Przedewszystkim trzeba podniesc opłaty o 100% i kupic za to mniej awaryjne automaty

    • 0 2

  • panie szczurek opamietaj sie na boga... (2)

    tragedia,bo czy nie mozna bylo zamontowac parkometrow z mniej bzdurnymi funkcjami-wrzucasz pieniadze i po wydrukowaniu wiesz ile czasu oplaciles za parkowanie a nie pie*rzenie sie z pokretelkami,ktore nikomu nie sluza-chyba szczurka ponioslo z tymi parkometrami...

    • 9 0

    • to nie Szczurek a Papież powinien być powiadomiony

      On blizej Boga

      • 0 1

    • Akurat pewna firma takie miała

      I co mi Pan zrobisz??

      • 1 0

  • Parkometr i tristar (1)

    Te komputery tak zamulaja jak by 486 tam był wydaje mi się ze to nie wina komputera tylko program ma za duzo pause

    • 6 0

    • Nie obrażaj 486!!!

      :-)))

      • 0 0

  • Parkomaty nr 221,222,223,224 i 225

    proponuje postawic po 2 stronach przejazdow Polnocna-Pucka i jeden na rogatkach przy Vistalu. Kierowcy stojacy i czekajacy na przejaz, blokujacy hutnicza, chylonska powinni placic za stanie :)

    • 4 0

  • Nie zostawiłem w tych złodziejskich maszynkach ani grosza

    Jak ognia unikam parkowania w płatnej strefie, a jak moja Grażynka ma coś do załatwienia w centrum to wolę zrobić kółeczko aby nie parkować. Zrozumcie mnie, poprostu nie mogę.

    • 3 0

  • Kolejna wtopa?

    Obowiązek wpisywania numerów rejestracyjnych podczas korzystania z parkomatów z jest niezgodny z prawem. Wyrok WSA Warszawa.
    Panie Witowski proponuję ostrożność w zakupie parkometrów w których trzeba wpisywać numery rejestracyjne. Nie chcę wyrokować ale żeby nie skończyło się kolejną aferą w SPP.

    • 7 0

  • Marketing

    Jakoś nie słyszałem, by z racji braku środków Miasto wycofało się z jakiegokolwiek przedsięwzięcia marketingowego, co w szerokim kontekście jest wyrzucaniem kasy w błoto. Czym Gdynia się może pochwalić?
    Kolejką na Kamienną górę, szkołą filmową, placem wokół tej, dynamiką deweloperów, którzy jako jedyni robią coś konkretnego, Polanką Redłowską, skrzyżowaniem, które nie może być wyremontowane, bo po raz kolejny, bo spaprano przetarg...
    Szkoda słów.
    A teraz to - grube miliony na parkomaty nowe - czy ten podatkowy bat się bilansuje?

    • 9 0

  • 7 baniek, (prawie 36 tys. zł / za sztukę) za modernizację? (2)

    Ktoś tu chyba popłynął, bo to jednak ma być modernizacja, a nie nowe urządzenie

    • 45 3

    • z SPP jest podobnie jak z podatkiem PIT większość wpływów pochłania koszt utrzymania systemu (1)

      Jakiejś konkretnej korzyści dla mieszkańców nie ma, co więcej są nękani przez obsługę całego tego systemu. Powstało kilkadziesiąt bezużytecznych "miejsc pracy", biura, wydziały, referaty itp.
      SPP to rozpowszechniający się w Polsce system łupienia kierowców, właścicieli aut wychodząc z założenia, że ta grupa skoro ma samochód to ma też środki jakie można dodatkowo przy tym złupić.

      • 8 1

      • Kalkulacja

        A może ktoś pokazać szczegółową kalkulację? Bo to faktycznie wygląda jak wyprowadzanoe kasy do kieszeni firmy i pracowników strefy.

        • 3 1

  • Hahahha gdynia (celowo z małej) i modernizacja. Dobre ;D

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane