Fakty i opinie

Gdynia: więcej autobusów na Chwarzno

Niektóre linie zostaną zlikwidowane, ale większa częstotliwość innych - jak choćby 147 - nadrobi to z nawiązką.
Niektóre linie zostaną zlikwidowane, ale większa częstotliwość innych - jak choćby 147 - nadrobi to z nawiązką. fot. ZKM Gdynia

Od poniedziałku, 1 marca, na Chwarzno-Wiczlino dojedziemy autobusem częściej i wygodniej. To efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni. Do tej pory zdecydowana większość z nich wybiera samochód, decydując się na dojazd do centrum, bo oferta komunikacji publicznej jest niezadowalająca.



Co jest najważniejsze, by komunikacja publiczna była konkurencyjna dla auta?

Zobacz wyniki (856)
- W ramach projektu unijnego Smacker w grudniu 2019 r. przeprowadzono badania preferencji i zachowań transportowych wśród mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. Na podstawie analizy wyników tych badań podjęto decyzję o zmianie modelu obsługi: zmniejszeniu liczby linii na rzecz większej liczby kursów na podstawowych w obsłudze dzielnicy liniach. Tym samym od 1 marca zawieszone zostają linie 103 i 172, a więcej kursów wykonywać będą autobusy 140, 147 i 160. Podczas planowania wprowadzenia tych zmian bardzo ważna dla nas była identyfikacja problemów i potrzeb mieszkańców Chwarzna-Wiczlina. Wspomniane badanie pozwoliło poznać ich oczekiwania i odpowiedzieć na nie, wprowadzając właściwie zmiany - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Autobusy jak metro - co 5 minut



W efekcie autobusy różnych linii będą jeździć w stronę Śródmieścia w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w stałych odstępach pięciu minut.

W niedalekiej przyszłości zwiększyć się też ma konkurencyjność czasu dojazdu, którą zapewni projektowany buspas od ul. GierdziejewskiegoMapka czy planowana budowa parkingów przesiadkowych.

- Te elementy zmierzają bezpośrednio do skrócenia czasu dojazdu do najbliższego węzła przesiadkowego, jakim jest Wzgórze św. Maksymiliana, oraz do opracowania pierwszego w Polsce Planu Mobilności dla dzielnicy - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W jego ramach rozważane jest nawet wprowadzenie "komunikacji na zamówienie". Na razie jednak konkretem, który już za kilka dni zmieni komunikację w dzielnicy, są nowe rozkłady jazdy autobusów.

Szczegóły zmian:


Linie 103, 140 i 160
Likwidacji ulega linia 103. W zamian za jej kursy na odcinku z Chwarzna do centrum zaplanowano dodatkowe kursy na liniach 140 i 160.

W godzinach szczytów zapewni się naprzemienne kursy na liniach: 140, 147 i 160 - o identycznym przebiegu trasy w Śródmieściu - rytmicznie co 5 minut. Ponadto poprawi się punktualność odjazdów autobusów z centrum w kierunku Chwarzna-Wiczlina. Będzie to możliwe dzięki rozpoczynaniu kursów autobusów wszystkich linii z pl. Konstytucji, co wyeliminuje opóźnienia, jakie miały miejsce np. na linii 103 od strony Obłuża.

W analogiczny sposób usprawni się również obsługa relacji: Śródmieście - Obłuże Górne. W zastępstwie za linię 103 na trasie z Obłuża do centrum i z powrotem wprowadzone zostaną nowe kursy na linii 182. Na tej trasie zaplanowano naprzemienne odjazdy autobusów linii 128, 182 i 209. Na zmianach zyskają zatem również mieszkańcy północnych dzielnic Gdyni.

Linia K
W dni powszednie zaplanowano dwa nowe kursy w godzinach wieczornych, na trasie z Kaczych Buków do zajezdni Grabówek SKM, które to obsługiwane będą trolejbusami. Dzięki temu ostatni kurs z pętli Kacze Buki wykonywany będzie o godzinie 19:46, a nie tak jak dotychczas, po godzinie 18.

Linia 121
W dni powszednie zwiększa się do 30 minut częstotliwość kursów w godzinach popołudniowego szczytu ze Szpitala w Redłowie w kierunku Chwarzna. Likwidacji ulega kurs o godzinie 8:30 z Kaczych Buków w kierunku Redłowa.

Linia 140
Zwiększa się do 20 minut częstotliwość kursów w powszednie dni nauki szkolnej w godzinach szczytu popołudniowego oraz do 40 minut w godzinach międzyszczytowych i w soboty. Ma to związek z likwidacją linii 172. W kierunku Dworca Głównego PKP z trasy linii 140 wyłącza się zajazd na pętlę Chwarzno Sokółka.

Linia 147
Wszystkie kursy wprowadza się na trasę ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego. Oznacza to znaczną poprawę oferty przewozowej w tej części Chwarzna, dzięki wzrostowi częstotliwości kursowania autobusów odpowiednio:
  • z nierytmicznych średnio czterech odjazdów na godzinę - do rytmicznej częstotliwości co 10 minut w godzinach szczytów przewozowych w dni powszednie nauki szkolnej;
  • z nierytmicznych średnio dwóch/trzech odjazdów na godzinę - do rytmicznej częstotliwości co 15 minut w godzinach szczytów przewozowych w dni powszednie wolne od nauki szkolnej;
  • z nierytmicznych średnio dwóch odjazdów na godzinę (co 20-40 minut) - do rytmicznej częstotliwości co 20 minut w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych i wczesnowieczornych (do godz. 21), a także w soboty do godziny 21 i w niedziele w godzinach 7:30-21;
  • z 60 do 30 minut we wszystkie dni tygodnia w godzinach późnowieczornych oraz w niedziele do godz.7:30.
W kierunku Dworca Głównego PKP z trasy linii 147 wyłącza się zajazd na pętlę Chwarzno Sokółka.

W wybranych kursach linii 147 wprowadza się zajazd na przystanek Chwarzno-Polanki przy dużym, nowym osiedlu o tej samej nazwie (obecnie Gierdziejewskiego). W obu kierunkach obsługę przystanku Chwarzno Polanki zaplanowano po przejeździe autobusów ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego, co oznacza, że zarówno w kierunku Karwin Tesco, jak i Dworca Głównego PKP, w kursach z zajazdami obowiązują dotychczasowe przystanki "Gierdziejewskiego".

W dni powszednie zajazdy przez Chwarzno Polanki w obu kierunkach zaplanowano w każdym kursie po godzinie 21, w soboty - od godziny 17 co około 40-60 minut, natomiast w niedziele - co 40-60 minut do godziny 21 oraz co około 60 minut po godzinie 21.

Linia 160
Zmienia się trasę przejazdu: podstawową trasę zaplanowano z Gdyni Dworca Gł. PKP do przystanku końcowego Chwarzno Polanki (obecnie Gierdziejewskiego). Autobusy tej linii nie będą już obsługiwać przystanku Chwarzno Sokółka. Dzięki likwidacji linii 103 i 172 możliwe było zaplanowanie znacznego zwiększenia liczby kursów na linii 160 w powszednie dni nauki szkolnej.

Autobusy linii 140 i 160 zapewnią wysoką częstotliwość na trasie Chwarzno Polanki - Gdynia Dworzec Główny PKP, tj. co 10 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w dni nauki szkolnej, co 15 minut w szczytach w dni wolne od nauki szkolnej oraz co 20 minut w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych i wieczornych (w kierunku Śródmieścia do godziny 18, a w kierunku Chwarzna do godziny 21) oraz w soboty w godzinach 6-17.

Wybrane kursy ze Śródmieścia - zjazdy do bazy PKM w Kaczych Bukach - zaplanowano na dłuższej trasie: ulicami Chwarznieńską, Rdestową, Chwaszczyńską i Starochwaszczyńską - do przystanku Kacze Buki. Kursy dojazdowe z bazy PKM udostępnia się natomiast pasażerom już od przystanku Wiczlińska - Śliska.

Linia 172
Likwidacji ulega linia 172 - w zamian zwiększa się liczbę kursów na liniach 140 i 160.

Linia 181
W dni nauki szkolnej uruchamia się dodatkowy, postulowany przez pasażerów, kurs z Sopotu Reja w kierunku Kaczych Buków - o godzinie 7:33.

Linia 182
Z uwagi na likwidację linii 103 uruchamia się nowe kursy w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego oraz w porze wczesnowieczornej w dni powszednie. W godzinach porannych część kursów przewidziano w wydłużonej relacji: Obłuże Maciejewicza - Redłowo SKM, ulicą Łużycką. W godzinach popołudniowych autobusy linii 182 i 209 zapewnią wspólną 15-minutową, rytmiczną częstotliwość kursów na trasie Gdynia: Dworzec Główny PKP Hala - Dąbka - Zielona. Kursy autobusów linii 182 i 209 zaplanowano z przystanku Gdynia Dworzec Główny PKP Hala naprzemiennie z odjazdami autobusów linii 128. Ponadto na linii 182 uruchamia się nowy kurs w kierunku Obłuża Maciejewicza - pomiędzy ostatnim obecnie wykonywanym kursem na linii 182 a pierwszym kursem na zastępującej ją linii 282.

Linia 700
Zmianie ulegają godziny odjazdów z pętli: Witomino Leśniczówka, Redłowo Szpital i Wiczlino Niemotowo. Nie będą też wykonywane kursy linii 700 z Chwarzna Sokółki - kursy linii 160 zjeżdżające do zajezdni wykonywane będą z oznaczeniem 160 na trasie wydłużonej do Kaczych Buków.

Linia 710
Likwidacji ulegają dwa kursy w dni powszednie z Kaczych Buków o godzinie 19:12 i 19:52 - obsługujące je do tej pory trolejbusy kieruje się na linię K.

Linia 740
Uruchamia się nowe kursy na trasie Pogórze Dolne - Gdynia Dworzec Główny PKP w dni powszednie.

Linia 760
Analogicznie jak na liniach 140 i 160, likwiduje się zajazd na przystanek Chwarzno Sokółka.

Linia 770
W dni powszednie kurs z węzła Franciszki Cegielskiej o godzinie 17:10 przewidziano od przystanku I Urząd Skarbowy (o godzinie 17:19). Uruchamia się także dodatkowy kurs z tego samego przystanku o godzinie 17:59.


Gdynia Chwarzno: zobacz oferty mieszkań na sprzedaż

Opinie (148) 4 zablokowane

  • Potrzebny jest szybki autobus do Obłuże Centrum oraz drugi niezależnie do Cisowa SKM

    • 2 0

  • Puścić K bezpośrednio Estakadą na północ Gdyni

    A drugą niezależną linię, w co drugim kursie w stosunku do K, do Gdyni Cisowa SKM dla pasażerów udających się w kierunku Rumii czy Wejherowa

    • 0 0

  • Ze 172 ZKM próbuje zaoszczędzić nic więcej

    Celowo skracali najpierw do Karwin potem do Tesco a teraz linia jest malo przydatna wiec "no mało osób kożysta to my usuniemy"

    • 1 0

  • (4)

    "- W ramach projektu unijnego Smacker w grudniu 2019 r. przeprowadzono badania preferencji i zachowań transportowych wśród mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. Na podstawie analizy wyników tych badań podjęto decyzję o zmianie modelu obsługi: zmniejszeniu liczby linii na rzecz większej liczby kursów na podstawowych w obsłudze dzielnicy liniach."

    Gdynia to stan umysłu. Żeby mieszkańców czyli podatników i pracodawców Szczurka, Łucyka i całego urzędu miasta o coś zapytać potrzeba unijnego projektu :))))))

    • 82 4

    • Brawo!

      Pamiętaj że w Gdyni u organizatora pracują najlepiej wykształceni ludzie prosto od docenta. Oni nie mają czasu na robienie badań i kontakt z mieszkańcami. Za takie rzeczy lepiej zapłacić bo pracownicy muszą trzymać krzesła żeby mieć co robić. W Gdyni jest totalna paranoja nie ma biletomatów, wspólnego biletu itp. Są za to wiaty solarne (4szt za 345 tys pln) tylko po co one komu?? Drogi dziurawe na ulicach autobusy które mają po 20 lat. Ale przecież komunikacja w Gdyni jest najlepsza w Polsce- dobra propaganda!!! Czekam z utęsknieniem na kontrolę UM , albo na to że przed wyborami opozycja zajmie się tematem bo jest coraz gorzej niestety.

      • 0 0

    • na dodatek

      od badania do decyzji minął ponad rok.

      • 1 0

    • (1)

      Ciekawe ile kasy wyrwali i przeżarli z tego projektu :)

      • 15 0

      • Ile???

        Jak sie dowiesz to zemdlejesz

        • 9 0

  • Brawo!!!

    • 0 0

  • Plan mobilności

    Czytaj zmieniony rozkład jazdy autobusów, ambitnie

    • 0 0

  • żeby udrożnić dojazd do północnych dzielnic, wystarczyłoby puścić PKM po istniejących torach (6)

    Niestety urząd miasta twierdzi, że się nie da

    • 90 2

    • Chwarzno nie jest na północy, więc gadasz od rzeczy. (2)

      • 6 13

      • Tak, Chwarzno jest koło Australii Sandro. Czyli na południu (1)

        • 1 2

        • czyli jadąc do Chwarzna jesteśmy bliżej Paryża?

          • 0 0

    • za kursy pkmki po mieście trzeba by zapłacić, a przynajmniej dorzucić się (1)

      a gdyński budżet ledwo wytrzymuje zakupy farby i doniczek.
      Swego czasu - nie wiem jak dzisiaj - udział Gdyni w skmce wynosił tyle co Pruszcza Gdańskiego. O wyglądzie przystanków gdyńskich - to chyba miasta w ramach swoich udziałów robiły- lepiej pomilczeć

      • 26 1

      • Ależ Gdynia dorzuciła się do swoich wszystkich dwóch przystanków PKM. Tymczasem w Gdańsku całość zbudowano za kasę wojewódzką.

        I to nie miasta remontują/budują przystanki SKM.

        • 1 0

    • Problemy z wyjazdem rano z wiczlina do Tesco

      Największym problemem jes wyjazd do pracy o godz ok 5 rano w stronę Karwin tutaj potrzeba nowych godzin i częstotliwości wyjazd graniczy z cudem , do pracy spozniony

      • 1 0

  • pod ziemiom

    • 1 0

  • zmiany w dobrym kierunku

    ale potrzeba więcej pasów dla autobusów i trajtków. Wtedy będzie można jechać szybciej.

    • 2 1

  • Chwarzno to nie Wiczlino

    Sprawa dotyczy bardziej Wiczlina niż Chwarzna.
    Poza tym osiedle Polanka tez leży na terenie Wiczlina, a nie Chwarzna.
    Niedługo Chwarznem będą nazywać wszystko ... .
    Dojazdy do Wiczlina mogą być usprawnione tylko przez nowe drogi i sprawniejsze zorganizowanie połączeń.
    Linia 147 przez ul. Staniszewskiego będzie się "dławić" w korku. Żadne usprawnienie, chociaż pewnie zależy dla kogo (dla Chwarzna -tak, dla Wiczlina-niekoniecznie).

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.